XXL Nutrition

Waarom islam verspreid

Status
Niet open voor verdere reacties.
beter eigen puinhoop dan een puinhoop onder andermans commando

272.gif
 

Hoe meer ik over Gandhi lees, hoe meer me opvalt dat hij echt een pseudointellectueel is. Het is mooie beeldspraak, maar absolute onzin als het erop aankomt.

Een oceaan/druppels leven niet en heeft geen biologische driften die mogelijk inherent immoreel zijn, zoals territorialisme/hebzucht om het bestaan van nakomelingen te garanderen en hun kansen op nakomelingen te verhogen.

Daarnaast heb je ook nog culturele problemen, bv met culturen die kinderverkrachting en racisme accepteren. Er zijn dus tig goede redenen om misantroop te zijn, alleen hoop ik persoonlijk dat we met rede hier uiteindelijk boven gaan komen.

“A general belief seems to prevail in the Colony that the Indians are little better, if at all, than savages or the Natives of Africa. Even the children are taught to believe in that manner, with the result that the Indian is being dragged down to the position of a raw Kaffir(n*gger in Indisch).”
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer ik over Gandhi lees, hoe meer me opvalt dat hij echt een pseudointellectueel is. Het is mooie beeldspraak, maar absolute onzin als het erop aankomt.

Een oceaan/druppels leven niet en heeft geen biologische driften die mogelijk inherent immoreel zijn, zoals territorialisme/hebzucht om het bestaan van nakomelingen te garanderen en hun kansen op nakomelingen te verhogen.

Daarnaast heb je ook nog culturele problemen, bv met culturen die kinderverkrachting en racisme accepteren. Er zijn dus tig goede redenen om misantroop te zijn, alleen hoop ik persoonlijk dat we met rede hier uiteindelijk boven gaan komen.

“A general belief seems to prevail in the Colony that the Indians are little better, if at all, than savages or the Natives of Africa. Even the children are taught to believe in that manner, with the result that the Indian is being dragged down to the position of a raw Kaffir(n*gger in Indisch).”

Stel dat de in de familie van je beste vriend een familielid zit, die levenslang moet zitten vanwege kinderverkrachting en moord. Moet je dan de hele familie afschrijven?

't is maar net in wat voor groep je mensen indeelt eigenlijk.

Volgensmij had ik het al eens gevraagd maar weet niet of je erop geantwoord had; Heb je filosofie gestudeerd?
 
Stel dat de in de familie van je beste vriend een familielid zit, die levenslang moet zitten vanwege kinderverkrachting en moord. Moet je dan de hele familie afschrijven?

is maar net in wat voor groep je mensen indeelt eigenlijk.

Ik heb het niet over het persoonlijke of zelfs op familie-vlak. Ik bedoel het echt grootschalig, het "nurture"-gedeelte van het "nature or nurture" debat, een cultuur waar foute zaken nog getolereerd worden, want mensen zijn sociale wezens ipv individualistische, en je wordt in principe geindoctrineerd in je cultuur door je sociale omgeving, ook al besef je het niet.

Daar zitten enorme fouten, en het is dan 'menselijk' om naar traditie te grijpen om deze foute zaken te verdedigen als wel tolereerbaar, en een soort cultureel relativisme te verdedigen zolang het over jouw cultuur gaat.


In India is dit verkrachting, dat daar amper bestraft wordt, in Nederland is dit het hele Zwarte Piet dilemma, wat duidelijk racistische roots en waar mensen naar "het is onze traditie, blijf eraf of rot op n*gers" grepen.

Om echt jouw punt aan te kaarten, een misdrijf moet puur individueel worden aanzien.

Tl;dr: de mens is niet inherent goed of slecht, maar grijs door zowel biologische als sociale factoren. Maar door hogere cognitieve vaardigheden kunnen we dit te boven komen(of toch verbeteren), als zal het veel tijd vragen.

Volgensmij had ik het al eens gevraagd maar weet niet of je erop geantwoord had; Heb je filosofie gestudeerd?

Nog steeds bezig. Specialisatie in wetenschapsfilosofie en logica. Keuzevakken vooral religieus(maar vanuit seculaire universiteit gedoceert).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het niet over het persoonlijke of zelfs op familie-vlak. Ik bedoel het echt grootschalig, het "nurture"-gedeelte van het "nature or nurture" debat, een cultuur waar foute zaken nog getolereerd worden, want mensen zijn sociale wezens ipv individualistische, en je wordt in principe geindoctrineerd in je cultuur door je sociale omgeving, ook al besef je het niet.

Daar zitten enorme fouten, en het is dan 'menselijk' om naar traditie te grijpen om deze foute zaken te verdedigen als wel tolereerbaar, en een soort cultureel relativisme te verdedigen zolang het over jouw cultuur gaat.


In India is dit verkrachting, dat daar amper bestraft wordt, in Nederland is dit het hele Zwarte Piet dilemma, wat duidelijk racistische roots en waar mensen naar "het is onze traditie, blijf eraf of rot op n*gers" grepen.

Om echt jouw punt aan te kaarten, een misdrijf moet puur individueel worden aanzien.

Om terug te grijpen naar Gandhi's uitspraak, is het dus eigenlijk meer hoe je de "druppel" interpreteert. Zie je het als traditie binnen een cultuur, dan kan je zeggen dat er een vervuiling zit in die cultuur. Bekijk je het op individuele schaal, dan is een groep niet perse vervuild omdat de groep niet verantwoordelijk is voor het individu. Iets in die richting of raaskal ik maar wat? :o

Nog steeds bezig. Specialisatie in wetenschapsfilosofie en logica. Keuzevakken vooral religieus(maar vanuit seculaire universiteit gedoceert).

Gaaf, zit zelf nu in de studiekeuze periode. Echter nog niet genoeg in verdiept(in de zin van, ik heb geen idee) om een weloverwogen keus te maken, dus na een tussenjaar zat ik te denken aan onder andere filosofie. Wat zijn in grote lijnen, volgens jou, de voor- en nadelen van de studie? Zat zelf namelijk een beetje met het probleem dat het misschien een slecht imago heeft en daarom ook een slechte baangarantie.
 
Gaaf, zit zelf nu in de studiekeuze periode. Echter nog niet genoeg in verdiept(in de zin van, ik heb geen idee) om een weloverwogen keus te maken, dus na een tussenjaar zat ik te denken aan onder andere filosofie. Wat zijn in grote lijnen, volgens jou, de voor- en nadelen van de studie? Zat zelf namelijk een beetje met het probleem dat het misschien een slecht imago heeft en daarom ook een slechte baangarantie.

Ik ben Belg dus hier zit het anders, maar ik kom van een Bsc in bedrijfsmanagement via schakel in filosofie. Filosofie als enige diploma kiezen raad ik niet aan.

Daarnaast moet je ook filosofisch aangelegd zijn en veeeeeeel willen/kunnen denken. Soms denk ik aan iets en houdt het me de rest van een nacht wakker.
Bv deze nacht over teleologie ivm evolutieleer, dat het nu puur een metafysisch argument is op basis van Occam's scheermes ipv een wetenschappelijk concept dat evolutie niet naar een doel is gedreven. Hoe zouden we dit wel in een wetenschappelijke context kunnen trekken?

Als je dit soort slapeloze nachten erg vindt, niet in filosofie stappen.

Om terug te grijpen naar Gandhi's uitspraak, is het dus eigenlijk meer hoe je de "druppel" interpreteert. Zie je het als traditie binnen een cultuur, dan kan je zeggen dat er een vervuiling zit in die cultuur. Bekijk je het op individuele schaal, dan is een groep niet perse vervuild omdat de groep niet verantwoordelijk is voor het individu. Iets in die richting of raaskal ik maar wat? :o

Ik interpreteer de druppel als 1 mens, en de oceaan als de gehele mensheid.
Ghandi vooronderstelt hier dat de mens inherent goed is(vol zuivere waterdruppels). Een paar vervuilde waterdruppels zouden dan heel de oceaan niet vuil maken, dus een paar vervuilde druppels zijn geen justificatie voor misantropie(mensenhaat).

Hij minimaliseert het probleem en negeert biologische en sociale factoren die invloed hebben op de mens.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben Belg dus hier zit het anders, maar ik kom van een Bsc in bedrijfsmanagement via schakel in filosofie. Filosofie als enige diploma kiezen raad ik niet aan. Daarnaast moet je ook filosofisch aangelegd zijn en veeeeeeel willen/kunnen denken. Soms denk ik aan iets en houdt het me de rest van een nacht wakker. Bv deze nacht over teleologie ivm evolutieleer, dat het nu puur een metafysisch argument is op basis van Occam's scheermes ipv een wetenschappelijk concept dat evolutie niet naar een doel is gedreven. Hoe zouden we dit wel in een wetenschappelijke context kunnen trekken? Als je dit soort slapeloze nachten erg vindt, niet in filosofie stappen. Ik interpreteer de druppel als 1 mens, en de oceaan als de gehele mensheid. Ghandi vooronderstelt hier dat de mens inherent goed is(vol zuivere waterdruppels). Een paar vervuilde waterdruppels zouden dan heel de oceaan niet vuil maken, dus een paar vervuilde druppels zijn geen justificatie voor misantropie(mensenhaat). Hij minimaliseert het probleem en negeert biologische en sociale factoren die invloed hebben op de mens.

De wetenschap is te rationalistisch waardoor het op voorhand al theoriën uitsluit omdat ze niet wetenschappelijk te verklaren zijn (heel kortzichtig is dat).
 
Laatst bewerkt:
De wetenschap is te rationalistisch waardoor het op voorhand al theoriën uitsluit omdat ze niet wetenschappelijk te verklaren zijn (heel kortzichtig is dat).
http://www.youtube.com/watch?v=qvFHdmCAv5g

Nee, wetenschap is niet dogmatisch.

Je hebt het niet over theorieen onder wetenschappelijke terminologie, maar ononderbouwde speculatieve claims die niet falsifieerbaar zijn.

Dat wetenschap jouw ononderbouwde speculatie door onopgeleide klapmongolen niet op hetzelfde niveau zet dan wetenschappelijke theorieen, toont net dat het goed werkt.

Ik heb ook de indruk dat je materialisme/naturalisme met wetenschap verwardt.

Je filmpje baseert zich op absoluut maatschappelijk egoisme, wat al een tijdje verworpen is, en je enkel nog in anti-authoritaire/anarchistische kringen tegenkomt. Gelijkaardig aan Ghandi, maar deze moraaltheorie gaat dan weer van het tegenovergestelde uit: mensen zijn slecht. Tegenbewijs: het bestaan van altruisme in sociale wezens.

Ik kan het verder bekritiseren als je wil, want een hele hoop argumenten slaan echt nergens op, of houden geen rekening met de realiteit.
 
Laatst bewerkt:
Je filmpje baseert zich op absoluut maatschappelijk egoisme, wat al een tijdje verworpen is, en je enkel nog in anti-authoritaire/anarchistische kringen tegenkomt.
Dus iedereen die afstand neemt van de Nieuwe Wereld Orde (al weet Fluv niet of Calypus vertrouwd is met de definitie van de NWO) zou ineens anti-autoritair en anarchistisch zijn. ook bij reactionairen , non-conformisten en paleoconservatieve middens is er een verzet tegen de hoofdstroommedia en de NWO

Gelijkaardig aan Ghandi, maar deze moraaltheorie gaat dan weer van het tegenovergestelde uit: mensen zijn slecht. Tegenbewijs: het bestaan van altruisme in sociale wezens. Ik kan het verder bekritiseren als je wil, want een hele hoop argumenten slaan echt nergens op, of houden geen rekening met de realiteit.
Hallo bij asociale wezens is het bestaan van altruïsme minder uitgesproken.

Hen die de eigenbelangen niet verdedigen zijn uitgestorven binnen de politieke echelons.
 
Sweet baby jesus, dafuq is this topic about.
 
Of zoals tymboo al zei; met zo'n topics weet je waar de mong*len zitten :D
 
Dietser is z'n pillen weer vergeten zo te zien. Al is Dietsland wel een cool idee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven