AndroidHealthClinic

Wat geloof jij?

Peiling Peiling Geloof?

• Christendom

Stemmen: 65 19,3%
  • Islam

Stemmen: 21 6,2%
  • Hindoeïsme

Stemmen: 1 0,3%
  • Boeddhisme

Stemmen: 9 2,7%
  • Jodendom

Stemmen: 5 1,5%
  • Atheïst (niet echt een geloof maar dat boeit niet)

Stemmen: 181 53,7%
  • Anders nl.

Stemmen: 55 16,3%

• Totaal stemmers
    337
Volgens mij is geloof juist een bijwerking van rationeel en bewust denken. Vanaf het moment dat de oermens zijn simpele, directe leefomgeving in oorzaak en gevolg kon ontleden begon hij ook oorzaak en gevolg toe te kennen aan zaken als leven en dood, dag en nacht. Daarbij liever een fictieve causaliteit te aanvaarden dan geen causaliteit omdat dat minder draaglijk is. Tel daarbij cultuur, indoctrinatie en wetenschap bij op en je belandt waar we ons nu bevinden.

Volgens mij is geloof juist een bijwerking van rationeel en bewust denken. Vanaf het moment dat de oermens zijn simpele, directe leefomgeving in oorzaak en gevolg kon ontleden begon hij ook oorzaak en gevolg toe te kennen aan zaken als leven en dood, dag en nacht. Daarbij liever een fictieve causaliteit te aanvaarden dan geen causaliteit omdat dat minder draaglijk is. Tel daarbij cultuur, indoctrinatie en wetenschap bij op en je belandt waar we ons nu bevinden.

En dit moet bewijzen dat er geen God is?

Wishful thinking is een menselijk karaktertrekje inderdaad.

Stel dat je bedolven bent onder een ingestort gebouw waarvan je zeker weet dat je de rotsblokken niet kunt wegduwen, ik denk dat iedereen wel gaat proberen om die rotsblokken toch weg te duwen, dit is van het hetzelfde principe, zelf ben ik wel van oordeel dat als er geen enkele bestaande uitweg meer is, the human mind de onmogenlijke dingen afgaat.

Das het evolutionaire overlevingsinstinct.

het mooie is dat waarschijnlijk iedereen die er vandaag achter zou komen dat hij morgen zou sterfen, gelijk zou gaan bidden naar die God die er voor niemand hier bestaat.

Sterker nog, ik wacht met smart op diegene die mij weer kan bekeren. Was een stuk gezelliger toen ik nog een ''God'' aan mijn zijde had. Alles had een reden, niets was toevallig en later werd het beter! :sad:

Nee, helemaal niet. Dat meerdere mensen dit idee aanhangen betekend alleen dat zij hun marketingsafdeling beter op orde hebben.

Het begrip god is niet breder, omdat meer mensen het aanhangen. Hoeveel gelovige mensen denken wel niet verschillend over god? Dat bedoel ik met breder.

Word, alhoewel dit niet bewust gegaan is en macht een grote rol speelde.

Islamisering van Nederland :rolleyes:

Het verzinnen van een causaal verband is erg menselijk inderdaad. Daardoor niet minder retarded.

En dit moet bewijzen dat er geen God is?

Nee, maar hij noemt wel een van de vele punten die het bestaan van een god nogal onwaarschijnlijk maakt.

Niemand hoeft het niet bestaan van een god te bewijzen, iemand die zich 'Einstein' noemt zal op zijn minst toch wel begrijpen dat het onmogelijk is om het bestaan van het spagettimonster te weerleggen met bewijs?

of het ligt in de menselijke aard om te voelen dat er iets is, misschien is dat iets wat ons is meegegeven.

Lees de studies die ik eerder heb gepost, 5HT1A en dopamine zijn in verband gebracht met religie, spiritualiteit, had eerder nog een ander artikel gevonden waaruit blijkt dat het geloven in religie een evolutionair voordeel kon bieden, het is dus gwn een product van de evolutie en compleet neurologisch.

Heeft niets met GOD te maken.

Dat we jouw nooit zullen kunnen overtuigen komt ook doordat jouw hersenen neurologisch anders zijn.

Lees de studies die ik eerder heb gepost, 5HT1A en dopamine zijn in verband gebracht met religie, spiritualiteit, had eerder nog een ander artikel gevonden waaruit blijkt dat het geloven in religie een evolutionair voordeel kon bieden, het is dus gwn een product van de evolutie en compleet neurologisch.

want als het is bewezen in een studie in een samenleving die volgens wetenschappers geneens het cijfer 1 verdiend in dit universum is het waar?

Als advocaat van de duivel (erg ontoepasselijk hier:D) zou je ook kunnen zeggen dat deze neurale activiteit niet de oorzaak is van het geloven in God maar juist het gevolg! Als zijnde de toegang tot de glasvezelkabel in verbinding naar God. DMT zie ik ook nog wel als zo'n stof, met de pijnappelklier als magisch substraat.

want als het is bewezen in een studie in een samenleving die volgens wetenschappers geneens het cijfer 1 verdiend in dit universum is het waar?

Geen idee waar dat op zou slaan, maar in die studies was duidelijk gebleken dat religieuze en spirituele mensen verschillende densiteit hebben van bepaalde receptoren, er is dus een verband gevonden. Jouw argument slaat dus nergens op, als ik al zou weten wat je daar mee bedoelt.

Als advocaat van de duivel (erg ontoepasselijk hier:D) zou je ook kunnen zeggen dat deze neurale activiteit niet de oorzaak is van het geloven in God maar juist het gevolg! Als zijnde de glasvezelkabel in verbinding naar God. DMT zie ik ook nog wel als zo'n stof, met de pijnappelklier als magisch orgaan.

Maar hoe verklaar je dan die religieuze ervaringen met 5HT2A agonisten (DMT for example) bij niet religieuze mensen? Alsof GOD dan ff contact zou maken omdat je tijdens de trip religieuzer bent.;) Conclusie: Neurotransmitters zijn verantwoordelijk voor religieuze ervaring, gevoel dat er iets is etc..

Terug
Naar boven