MuscleMeat

Wie gelooft er hier?

in de Bijbel staan genoeg verhalen over wijsbegeerte: lees de stukken over David en Salomo maar eens!
:thumbs:

true de bijbel bevat idd waardevolle ideeen, net zoals de Nidische veda's en de thora.

je moet ze gewoon op de juiste manier interpreteren door ze te hanteren als metaforen. het probleem met "gelovigen" is dat ze die religieuze teksten letterlijk gaan opnemen, waardoor ze zowieso gaan botsen met de huidige wetenschappelijke inzichten.

ik ben er dan ook sterk door overtuigd dat ze oorspronkelijk zelf bedoeld waren om metaforisch te bekijken, omdat ze over bepaalde abstracte ideeen vertellen die nu eenmaal vragen om een kleurrijk taalgebruik.

adolf hitler,
idi amin
pol pol(rode khmer)cambodia
of zijn communisme en rechts extremisme religies??

Dikke zever dat hitler een atheist was. Iedereen die dat zegt mag mein kampf eens lezen en wat minder napraten. Of zijn bronnen eens checken.

“I had excellent opportunity to intoxicate myself with the solemn splendor of the brilliant church festivals. As was only natural, the abbot seemed to me, as the village priest had once seemed to my father, the highest and most desirable ideal.” -Adolf Hitler (Mein Kampf)

true de bijbel bevat idd waardevolle ideeen, net zoals de Nidische veda's en de thora.

je moet ze gewoon op de juiste manier interpreteren door ze te hanteren als metaforen. het probleem met "gelovigen" is dat ze die religieuze teksten letterlijk gaan opnemen, waardoor ze zowieso gaan botsen met de huidige wetenschappelijke inzichten.

ik ben er dan ook sterk door overtuigd dat ze oorspronkelijk zelf bedoeld waren om metaforisch te bekijken, omdat ze over bepaalde abstracte ideeen vertellen die nu eenmaal vragen om een kleurrijk taalgebruik.
en aangezien DBB een kleurrijk forum is, mogen wij gelukkig ook rustig ons geloof verkondigen, zonder anderen daarmee te kwetsen of op te dringen!
:thumbs:

vergeet ook niet dat voor de "primitieve" mens er geen strikte scheidingslijn bestond tussen de harde realiteit en fictie. een verhaal bevatte vaak een zelfde of zelfs hogere realiteitswaarde dan de harde en vaak kille realiteit rondom hun.

Dikke zever dat hitler een atheist was. Iedereen die dat zegt mag mein kampf een lezen.

“I had excellent opportunity to intoxicate myself with the solemn splendor of the brilliant church festivals. As was only natural, the abbot seemed to me, as the village priest had once seemed to my father, the highest and most desirable ideal.” -Adolf Hitler (Mein Kampf)

zelf dan nog, er zijn vele misdaden begaan in de naam van een God, niet in naam van het niet-bestaan van God, wel in die van ideologieën die weinig met het religigieuze an sich te maken hadden.

zelf dan nog, er zijn vele misdaden begaan in de naam van een God, niet in naam van het niet-bestaan van God, wel in die van ideologieën die weinig met het religigieuze an sich te maken hadden.

wie was het ookalweer die zei "er is nooit meer kwaad aangedaan dan uit de naam van het goede"

slaat de spijker op den kop

elk mens is in zonde geboren, het verschil is hoe de mens ermee omgaat, welke keuzes maak je in je leven?
en dat is weer afhankelijk van opvoeding, cultuur, scholing en religie.....
:rolleyes:

elk mens is in zonde geboren, het verschil is hoe de mens ermee omgaat, welke keuzes maak je in je leven?
en dat is weer afhankelijk van opvoeding, cultuur, scholing en religie.....
:rolleyes:

Welke zonde heb ik dan gedaan voor ik geboren werd?

Welke zonde heb ik dan gedaan voor ik geboren werd?

je eerste woordjes hadden moeten zijn:
Halelula, prijs de Heer!
ik hou van Jezus!

........maar waarschijnlijk was het niet meer dan DADA........
:D
( ik praat over erfzonde..dus hoeft niet direct betrokken te zijn op de persoon zelf, net als kinderen die kanker krijgen enz.)

Wedden dat god niet bestaat ?

Ik begin jou steeds meer te mogen, mooie post dude...

je eerste woordjes hadden moeten zijn:
Halelula, prijs de Heer!
ik hou van Jezus!

........maar waarschijnlijk was het niet meer dan DADA........
:D
( ik praat over erfzonde..dus hoeft niet direct betrokken te zijn op de persoon zelf, net als kinderen die kanker krijgen enz.)

Ik weet dat het over de erfzonde ging, ik wou het alleen eens uit jouw mond horen. Ik vind het een typisch voorbeeld van wat zoveel zaken nu ook in de gewone wereld doen, zeggen dat je zondig/slecht/dik/lelijk/vol puisten staat/bent enz en dat christendom/reduce fat fast/snail slime/ab king pro de oplossing is.

Ik ben trouwens spijtig genoeg gedoopt, en heb mijn beide communies gedaan, puur uit onwetendheid en druk van mijn familie. Tegen mijn plechtige communie had ik al geen zin meer om naar die duffe kerk te gaan en mijn tijd te verspelen maar ja...

"Als je je communie niet doet ga je naar de hel en krijg je geen cadeautjes".

Vind het eigelijk schandalig dat ze zo kinderen in een religie duwen door de bang te maken. Indoctrinatie is verschrikkelijk wreed.

Lijkt me eerder te maken hebben met de achterstand in educatie. Religie is ontstaan in tijden toen de mens nog een lage intelligentie had, mensen die nog steeds op dat niveau zitten kunnen zich hierin dus goed vinden.
Intelligentie; de hedendaagse mens is anatomisch gezien hetzelfde als 20.000 jaar geleden. Wat lage intelligentie? Als intelligentie aangeboren is, wat het is, slaat dit nergens op.

Dat is typisch voor gelovigen dit soort antwoorden. Ze krijgen het zwart op wit met wetenschappelijk bewezen feiten en statistieken en ontkennen glashard. Maar geef ze een 2000 jaar oud sprookjesboek en ze geloven het meteen. De logica is ver te zoeken.
Dit is hetzelfde als zeggen dat kauwgom kauwen slecht is omdat mensen die kauwgom kauwen verkouden worden. Bij jou is de logica ver te zoeken, ja. Waar is het onderzoek? Wordt er ook vanuit gegaan van gelijke omstandigheden wat betreft onderwijs etc?

Haha. Insinueer je trouwens dat ik gelovig ben?

Terug
Naar boven