- Waardering
- 410
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Marx had anders een heleboel antwoorden hoor, boeken ermee vol heeft ie geschreven.
Klopt, en ik heb ze niet gelezen. Maar met de kennis die ik heb van het marxisme vind ik het een beetje erg achterhaald, dat gelul over klassestrijd e.d. En met de tegenwoordige marxisten in de IPE met hun dependency theorys heb ik ook niets.
Aan de andere kant, en ik hoop dat je het met me eens bent, is er nog nooit een echt communistisch land geweest zoals hij het bedoelde, dus we weten het ook niet.
"gelul" over klassestrijd? dat moet je mij en beginnende "bodybuilder" toch eens uitleggen.

Ik zie geen klassestrijd meer zoals in de tijd van het marxisme, jullie wel dan?
Klassenstrijd achterhaald?
Dat er tegenwoordige een flinke middenklasse bestaat in de westerse wereld betekent niet dat er nog steeds een hoge en lage klasse is he. Dat de afstand tussen deze twee nog steeds van immense orde is zou jij toch ook moeten toegeven?
Maar het fordisme heeft er dus voor gezorgd dat de klassenstrijd achterhaald is en dat het marxisme oubollig is geworden? Bedoel je daar dan mee de automatisering die hieruit is voortgekomen?
Dan koppel je het imo wel heel erg aan bepaalde beroepsgroepen, en niet zozeer aan inkomen en waarde van verleende diensten. Dat er geen arme fabrieksarbeiders meer zijn betekent toch ook niet dat je de gehele klassenstrijd als theorie kan opdoeken?
Los van het feit dat de terroristen eig niet veel met de islam te maken hebben, moeten de moslims toch deels verstaan waar de gevoeligheden liggen( ook al is het maar een gevoel).
Je bedoelt dat er nog steeds een groot verschil is tussen de rijkste en armste mensen in een land? Ik zeg expres land, want wereld is volgens mij weer een andere discussie, maar dat is natuurlijk waar.
Toch zie ik bij marx voor me de proletariërs in de fabriek die tegen een hongerloontje werken en de rijke fabriekseigenaren. In zo'n tijd kan ik me voorstellen dat Marx een revolutie voorspelt, want dat kon zo niet doorgaan, en de theorie die hij eraan hangt is niet eens zo slecht bedacht. Ik denk echter dat (in de westerse wereld) het tij al is gaan keren met het fordisme.
In deze tijd gaan deze vraagstukken allang natuurlijk niet meer om nationaal, maar op globaal terrein. Als je dan misschien die vergelijking trekt, dus klassenstrijd tussen de arme mensen in fabriek in azië en de rijkere hier, dan komt dus de visie van de marxisten in de IPE aan de orde. En als je daar bekend mee bent, daar ben ik het dus ook niet mee eens.
zoals bb al zegt, het gaat niet om een relatie tussen arm en rijk, maar abstracte machtsrelaties. en waarom ben je het dan niet eens met een marxistische analyse van moniale structuren? Daar zie je pas duidelijk de desastreuze omtrekken van kapitalitische dehumanisering.
Ik denk niet dat Marx had voorzien dat de gemiddelde arbeider gewoon een goed leven heeft (in de westerse wereld). En vinden jullie nou echt dat een arbeider hier wordt uitgebuit?
En als ik merk dat ik nog enigszins iets kan oppakken hier op zo'n forum zal ik de kans niet onbenut laten, en je posts bevallen me vaak wel, vandaar. Volgens mij kan je Marx' voorspelling nog steeds doortrekken naar de huidige situatie in de wereld, niet? Ik ben geen enorme kenner maar die wereldrevolutie zou zich gefaseerd afspelen en één van die stadia bestaat uit een steeds breder wordende klasse (de consumenten?), de versmelting van het proletariaat en de bourgeoisie die zich ooit zullen gaan bevrijden van de ketenen van de kapitalisten. Met een beetje goede wil kan je dit nog prima voor je zien.
"gelul" over klassestrijd? dat moet je mij en beginnende "bodybuilder" toch eens uitleggen.
Ik doe ook maa rmijn best hoor, Jezus!Racist
1. Abstracte machsrelaties is weer een ander verhaal, bovendien de vraag wat is macht? is al erg complex. Ooit eens iets gelezen over 3dimensies van macht, wel interessant.
2. Het gaat niet om hun analyse van de mondiale structuren, maar hun oplossing. Zij denken dat de manier tot ontwikkeling van 3ewereldlanden het totaal onttrekken van de wereldmarkt is. Ik vind dat totaal niet realistisch.
Edit: Klaas, met een beetje goede wil heeft Nostradamus ook 9/11 voorspelt.Ik denk niet dat Marx had voorzien dat de gemiddelde arbeider gewoon een goed leven heeft (in de westerse wereld). En vinden jullie nou echt dat een arbeider hier wordt uitgebuit?