MuscleMeat

Wilders bij moskee protest NY

Marx had anders een heleboel antwoorden hoor, boeken ermee vol heeft ie geschreven.
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #82
Marx had anders een heleboel antwoorden hoor, boeken ermee vol heeft ie geschreven.

Klopt, en ik heb ze niet gelezen. Maar met de kennis die ik heb van het marxisme vind ik het een beetje erg achterhaald, dat gelul over klassestrijd e.d. En met de tegenwoordige marxisten in de IPE met hun dependency theorys heb ik ook niets.
Aan de andere kant, en ik hoop dat je het met me eens bent, is er nog nooit een echt communistisch land geweest zoals hij het bedoelde, dus we weten het ook niet.
 
Klopt, en ik heb ze niet gelezen. Maar met de kennis die ik heb van het marxisme vind ik het een beetje erg achterhaald, dat gelul over klassestrijd e.d. En met de tegenwoordige marxisten in de IPE met hun dependency theorys heb ik ook niets.
Aan de andere kant, en ik hoop dat je het met me eens bent, is er nog nooit een echt communistisch land geweest zoals hij het bedoelde, dus we weten het ook niet.

"gelul" over klassestrijd? dat moet je mij en beginnende "bodybuilder" toch eens uitleggen.
 
Klassenstrijd achterhaald?
Dat er tegenwoordige een flinke middenklasse bestaat in de westerse wereld betekent niet dat er niet nog steeds een hoge en lage klasse is he. Dat de afstand tussen deze twee nog steeds van immense orde is zou jij toch ook moeten toegeven?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen klassestrijd meer zoals in de tijd van het marxisme, jullie wel dan?

op een meer verborgen niveau, Natuurlijk is het onderscheid tussen profiteurs en proletariaat niet meer zo eenduidig te relateren aan concrete individuen of bevolkingsklassen (de hele vaagheid met kleine zelfstandigen of het beter gegoede middenkader). Maar dat maakt het hele dialectische boeltje nog niet minder reëel.
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #87
Klassenstrijd achterhaald?
Dat er tegenwoordige een flinke middenklasse bestaat in de westerse wereld betekent niet dat er nog steeds een hoge en lage klasse is he. Dat de afstand tussen deze twee nog steeds van immense orde is zou jij toch ook moeten toegeven?

Je bedoelt dat er nog steeds een groot verschil is tussen de rijkste en armste mensen in een land? Ik zeg expres land, want wereld is volgens mij weer een andere discussie, maar dat is natuurlijk waar.
Toch zie ik bij marx voor me de proletariërs in de fabriek die tegen een hongerloontje werken en de rijke fabriekseigenaren. In zo'n tijd kan ik me voorstellen dat Marx een revolutie voorspelt, want dat kon zo niet doorgaan, en de theorie die hij eraan hangt is niet eens zo slecht bedacht. Ik denk echter dat (in de westerse wereld) het tij al is gaan keren met het fordisme.
In deze tijd gaan deze vraagstukken allang natuurlijk niet meer om nationaal, maar op globaal terrein. Als je dan misschien die vergelijking trekt, dus klassenstrijd tussen de arme mensen in fabriek in azië en de rijkere hier, dan komt dus de visie van de marxisten in de IPE aan de orde. En als je daar bekend mee bent, daar ben ik het dus ook niet mee eens.
 
Maar het fordisme heeft er dus voor gezorgd dat de klassenstrijd achterhaald is en dat het marxisme oubollig is geworden? Bedoel je daar dan mee de automatisering die hieruit is voortgekomen?
Dan koppel je het imo wel heel erg aan bepaalde beroepsgroepen, en niet zozeer aan inkomen en waarde van verleende diensten. Dat er geen arme fabrieksarbeiders meer zijn betekent toch ook niet dat je de gehele klassenstrijd als theorie kan opdoeken?
 
Los van het feit dat de terroristen eig niet veel met de islam te maken hebben, moeten de moslims toch deels verstaan waar de gevoeligheden liggen( ook al is het maar een gevoel).
Nu goed ik weet niet ofdat het zo'n probleem zou zijn om hun moskee verderop te bouwen(mensen die daar komen werken & bidden).

En dat Geertje zich maar eens beter gaat bezighouden met de negertjes in Afrika die hebben het meer nodig.
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #90
Maar het fordisme heeft er dus voor gezorgd dat de klassenstrijd achterhaald is en dat het marxisme oubollig is geworden? Bedoel je daar dan mee de automatisering die hieruit is voortgekomen?
Dan koppel je het imo wel heel erg aan bepaalde beroepsgroepen, en niet zozeer aan inkomen en waarde van verleende diensten. Dat er geen arme fabrieksarbeiders meer zijn betekent toch ook niet dat je de gehele klassenstrijd als theorie kan opdoeken?


Nee, ik zeg toen is het tij al gaan keren. Ik bedoel met fordisme trouwens niet automatisering, maar dat de lonen omhoog gingen ( was het niet 5dollar het day?) maar dit had ik ff duidelijker moeten zetten. Maar het gaat er dus om dat ik het begrip 'klasse' en klassenstrijd niet zie. Tuurlijk heb je inkomensverschillen, dat vind ik ook terecht. Als deze verschillen te belachelijk groot worden (en soms ook zijn) moet daar tegen worden opgetreden. Maar ik moet mij nu steeds verduidelijken en jij weet ook dat vragen stellen makkelijker is dan antwoorden geven. Dus leg jij eens uit waar jij dan die klassenstrijd ziet? En bedoel jij op nationaal vlak of internationaal? Leg jouw visie eens uit.

---------- Toegevoegd om 17:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:20 ----------

Los van het feit dat de terroristen eig niet veel met de islam te maken hebben, moeten de moslims toch deels verstaan waar de gevoeligheden liggen( ook al is het maar een gevoel).

Dat is ook weer zo inderdaad.
 
Je bedoelt dat er nog steeds een groot verschil is tussen de rijkste en armste mensen in een land? Ik zeg expres land, want wereld is volgens mij weer een andere discussie, maar dat is natuurlijk waar.
Toch zie ik bij marx voor me de proletariërs in de fabriek die tegen een hongerloontje werken en de rijke fabriekseigenaren. In zo'n tijd kan ik me voorstellen dat Marx een revolutie voorspelt, want dat kon zo niet doorgaan, en de theorie die hij eraan hangt is niet eens zo slecht bedacht. Ik denk echter dat (in de westerse wereld) het tij al is gaan keren met het fordisme.
In deze tijd gaan deze vraagstukken allang natuurlijk niet meer om nationaal, maar op globaal terrein. Als je dan misschien die vergelijking trekt, dus klassenstrijd tussen de arme mensen in fabriek in azië en de rijkere hier, dan komt dus de visie van de marxisten in de IPE aan de orde. En als je daar bekend mee bent, daar ben ik het dus ook niet mee eens.

zoals bb al zegt, het gaat niet om een relatie tussen arm en rijk, maar abstracte machtsrelaties. en waarom ben je het dan niet eens met een marxistische analyse van moniale structuren? Daar zie je pas duidelijk de desastreuze omtrekken van kapitalitische dehumanisering.
 
Volgens mij kan je Marx' voorspelling nog steeds doortrekken naar de huidige situatie in de wereld, niet? Ik ben geen enorme kenner maar die wereldrevolutie zou zich gefaseerd afspelen en één van die stadia bestaat uit een steeds breder wordende klasse (de consumenten?), de versmelting van het proletariaat en de bourgeoisie die zich ooit zullen gaan bevrijden van de ketenen van de kapitalisten. Met een beetje goede wil kan je dit nog prima voor je zien.
 
Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #93
zoals bb al zegt, het gaat niet om een relatie tussen arm en rijk, maar abstracte machtsrelaties. en waarom ben je het dan niet eens met een marxistische analyse van moniale structuren? Daar zie je pas duidelijk de desastreuze omtrekken van kapitalitische dehumanisering.

1. Abstracte machsrelaties is weer een ander verhaal, bovendien de vraag wat is macht? is al erg complex. Ooit eens iets gelezen over 3dimensies van macht, wel interessant.
2. Het gaat niet om hun analyse van de mondiale structuren, maar hun oplossing. Zij denken dat de manier tot ontwikkeling van 3ewereldlanden het totaal onttrekken van de wereldmarkt is. Ik vind dat totaal niet realistisch.

Edit: Klaas, met een beetje goede wil heeft Nostradamus ook 9/11 voorspelt.:p Ik denk niet dat Marx had voorzien dat de gemiddelde arbeider gewoon een goed leven heeft (in de westerse wereld). En vinden jullie nou echt dat een arbeider hier wordt uitgebuit?
 
Laatst bewerkt:
Vragen stellen is makkelijk:) En als ik merk dat ik nog enigszins iets kan oppakken hier op zo'n forum zal ik de kans niet onbenut laten, en je posts bevallen me vaak wel, vandaar.

Maar goed, mijn visie. Het gaat mij vooral om de fundamentele vraag hoeveel iemand waard is. Hoeveel is een bepaald waar waard. Als ik bijvoorbeeld zie dat een medisch specialist 3-4 ton per jaar verdient en iemand die de zieken verzorgt maar zo'n ontzettend klein percentage van dat bedrag verdient, dan komt dat in mijn ogen niet rechtvaardig over. En dit kan je klassenstrijd noemen of niet, maar dit zijn wel dingen die niet verder uit de hand moeten lopen, want dan lijkt mij dat er op een gegeven moment, misschien geen revolutie, maar een opstand of iets dergelijks niet al te ver in de toekomst ligt.
En dit is dan nog in een goed functionerende westerse samenleving, over een land als India bijvoorbeeld wil je het al niet hebben. Dat wereldwijd de kleine meerderheid het overgrote deel van de welvaart in handen heeft valt moeilijk te ontkennen, niet?

---------- Toegevoegd om 17:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:28 ----------

Tuurlijk wordt de arbeider uitgebuit. Precies om het punt wat ik net noem. Het is niet de arbeider die het grootste deel van de welvaart in handen heeft, of wel?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon afbouwen die handel. Goed plan om een boeiing van Iraq airlines te kapen en dan invliegen tijdens het drukste gebed. Hoeveel mensen kunnen in die moskee?
Oog om oog tand om tand toch je weet zelluf.
 
Volgens mij kan je Marx' voorspelling nog steeds doortrekken naar de huidige situatie in de wereld, niet? Ik ben geen enorme kenner maar die wereldrevolutie zou zich gefaseerd afspelen en één van die stadia bestaat uit een steeds breder wordende klasse (de consumenten?), de versmelting van het proletariaat en de bourgeoisie die zich ooit zullen gaan bevrijden van de ketenen van de kapitalisten. Met een beetje goede wil kan je dit nog prima voor je zien.

Zo lijkt het inderdaad te verlopen, maar ik zou dan net het omgekeerde perspectief aannemen, het is dan niet zozeer dat een proletarische klasse zou oplossen, maar dat net de over zich zelf beschikkende bourgeoisieklasse het onderspit delft, en dat iedereen verbonden wordt dmv gecommodificeerde schuld-en ruilrelaties (zuivere verticaliteit, waarbij ieder is een proletarier is voor elk ander) en waarin de markt zelf als abstracte en zichzelf generende eenheid het sturend mechanisme wordt achter onze collectieve orientatie.
Ik denk dan ook dat je Marx op een ander niveau moet lezen dan het clichematig arbeider vs fabriekschefverhaal, om het visionaire ervan echt te doorzien.
 
1. Abstracte machsrelaties is weer een ander verhaal, bovendien de vraag wat is macht? is al erg complex. Ooit eens iets gelezen over 3dimensies van macht, wel interessant.
2. Het gaat niet om hun analyse van de mondiale structuren, maar hun oplossing. Zij denken dat de manier tot ontwikkeling van 3ewereldlanden het totaal onttrekken van de wereldmarkt is. Ik vind dat totaal niet realistisch.

Edit: Klaas, met een beetje goede wil heeft Nostradamus ook 9/11 voorspelt.:p Ik denk niet dat Marx had voorzien dat de gemiddelde arbeider gewoon een goed leven heeft (in de westerse wereld). En vinden jullie nou echt dat een arbeider hier wordt uitgebuit?

ik denk dat je een marxist kan zijn zonder daar waardeoordelen over te vellen. Maar ik denk dat marx een heel ander beeld op ogen heeft (misschien zelfs een antiek ideaal) dan dat wat wij onder luxe verstaan (als meterieel comfort).
Het enige wat ik persoonlijk zie (na enkele maanden zelf in een distributiemagazijn gewerkt te hebben) is dat stupiditeit in de hand wordt gewerkt en de kleine man een ideaal in de strot wordt geduwd, wat op geen enkele wijze zijn potenties als creatief wezen aanspreekt.
Maar ja, ik kan erop blijven kankeren natuurlijk, dus heb me er ondertussen maar bijgelegd :D
 
lama.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven