XXL Nutrition

Wilders met de Koranrevolutie

Ik weet niet hoe het in nederland zit, maar cdv (christelijke partij hier dat momenteel aan de macht is) zijn ook allemaal tegen homo-huwelijk en abortus, maar toch blijven ze van die doorvoeringen vanaf. Ze zijn er in principe dus nog steeds tegen, maar het heeft geen zin om weer terug te keren. Ik denk ook dat jongeren meer en meer niet-gelovig worden en dat gaat zeker veranderingen doorbrengen later (en hun gedachtenwijze hebben we te danken aan de huidige rationele maatschappij).

Over dat laatste zinnetje heb ik lang over gestruikeld, maar ik was zo zeker van mezelf dat er wel een argument moest bestaan dat bewijst dat ik niet gelijk een gelovige ben. En dat argument is dat atheisten dichter bij de waarheid staan dan gelovigen en dus logischerwijze ons idee aanvaard moet worden en hun verwerpt.

Sorry dat ik jouw naam als voorbeeld gebruikte musclebear, maar anders kon ik mijn vergelijking niet duidelijker weergeven.

Over dat laatste zinnetje heb ik lang over gestruikeld, maar ik was zo zeker van mezelf dat er wel een argument moest bestaan dat bewijst dat ik niet gelijk een gelovige ben. En dat argument is dat atheisten dichter bij de waarheid staan dan gelovigen en dus logischerwijze ons idee aanvaard moet worden en hun verwerpt.

Alleen moet je dan wel inzien dat het jouw atheistische visie is. Ik denk vanuit mijn visie dan ook wel zo dat een atheistische visie meer aansluiting heeft met de waarheid maar tegelijkertijd vind ik niet dat gelovigen daarom hun ideeen moeten verwerpen.

Je begeeft je op glad ijs als je anderen gaat opleggen hoe zij hun waarheidsbeleving moeten ondergaan. In een vrije maatschappij dient er op dat gebied van waarheidsbeleving ook vrijheid te zijn.

Jij kan er blijkbaar mee leven dat zij invloed hebben op je leven*, ik kan daar echt niet tegen. Misschien heb jij daar minder last van of maak jij je er niet zo druk om.

* met invloed bedoel ik dan dat je beperkt wordt in je handelingen etc. Het zijn kleine zaken, maar zaken die zo stom zijn dat je er toch over ergert. Voorbeeld is dat ik niet op mijn gemakske een pintje kan drinken of varken mag eten. Nee, het moet allemaal stiekem gebeuren.

Tja ik ben geen afvallige, misschien dat daar een verschil in zit. Ik kan prima mijn leven leiden zonder dat ik last heb van religieuze fanaten. Ook al vind ik de invoed van de christen fundi's momenteel wel irritant, maar ja dat is ook democratie.

Om er tegen te gaan strijden lijkt me te ver voeren, zeker als de strijd zich niet alleen richt op degenen die jou belemmeren in je doen en laten maar in feite een strijd wordt tegen een ieder die gelooft.

Jij kan er blijkbaar mee leven dat zij invloed hebben op je leven*, ik kan daar echt niet tegen. Misschien heb jij daar minder last van of maak jij je er niet zo druk om.

* met invloed bedoel ik dan dat je beperkt wordt in je handelingen etc. Het zijn kleine zaken, maar zaken die zo stom zijn dat je er toch over ergert. Voorbeeld is dat ik niet op mijn gemakske een pintje kan drinken of varken mag eten. Nee, het moet allemaal stiekem gebeuren.
Jij bent hier de zwaar fundamentalist
Zoals ik al eerder zei, jij ziet iedereen die niet de atheistische ideen accepteert verdwijnen door de atheisten gestappo
Ik heb vaak en zat tegen jou gezegd, vrees voor wat je te wachten staat kom van je slechte pad af
Maar ik heb nooit tegen je gezegd, het moet vervolgd worden
Overigens, de atheisten vormen een hele, hele kleine groep
Er is nauwelijks stijging in nl kwa geboortes, behalve de groep..Moslims en allochtonen jaja :)
Dus reken er maar niet op

Offtopic: Eet je echt varken?
Ik ken zat moslims die zich slecht gedragen, blowen en ja ik ken hier en daar zelfs ex moslims maar zelfs die eten geen varken

Waarom wel een schaap en geen varken eten?
Omdat een varken een onrein dier is?
Dat vindt ik zo krom.
Vlees is vlees !!!
Het allerbeste is lekker vegatarish zijn,.. wij zijn nog net als beesten met ons vlees eten en gekill,.... alleen dieren doen het uit instinct wij voor de lol.

Jij bent hier de zwaar fundamentalist
Zoals ik al eerder zei, jij ziet iedereen die niet de atheistische ideen accepteert verdwijnen door de atheisten gestappo
Ik heb vaak en zat tegen jou gezegd, vrees voor wat je te wachten staat kom van je slechte pad af
Maar ik heb nooit tegen je gezegd, het moet vervolgd worden
Overigens, de atheisten vormen een hele, hele kleine groep
Er is nauwelijks stijging in nl kwa geboortes, behalve de groep..
Moslims en allochtonen jaja :)
Dus reken er maar niet op

Offtopic: Eet je echt varken?
Ik ken zat moslims die zich slecht gedragen, blowen en ja ik ken hier en daar zelfs ex moslims maar zelfs die eten geen varken

Er heerst in mijn ogen nogal een 'stigma' op het woord atheisme, wat eenstemeer pijnlijk zichtbaar wordt in met name de VS. Echter reken ik mensen die NIET gelovig zijn automatisch onder atheisme (of agnosticisme die ik gemakshalve gelijkstel) aangezien je hierin meerdere niveaus kan onderschijden.
En als ik dan de gegevens van de CBS erbij pak geeft dit wel een duidelijk beeld van de situatie in Nederland:
in 2005 geeft aan dat slechts 19% van de bevolking kerkganger is, wat betekent dat 81% van de bevolking geloof niet of niet actief beleidt. Verder zegt 58% van de bevolking zich bij een 'gosdienstig gezindte' te rekenen. Echter hier is natuurlijk ook de sociale werking van een (hechte) gemeenschap belangrijk. 42% zegt zich tot geen godsdienstige gezindte te rekenen.

Dus laten we zeggen dat het percentage atheïsten ergens tussen deze 2 getallen ligt. Dan zou Nederland ergens tussen de 42% tot 81% uit atheïsten bestaan..!! Een hele, hele kleine groep zeg je? :rolleyes:

Overigens eet ik ook geen varkenvlees, broeder ;)

Er heerst in mijn ogen nogal een 'stigma' op het woord atheisme, wat eenstemeer pijnlijk zichtbaar wordt in met name de VS. Echter reken ik mensen die NIET gelovig zijn automatisch onder atheisme (of agnosticisme die ik gemakshalve gelijkstel) aangezien je hierin meerdere niveaus kan onderschijden.
En als ik dan de gegevens van de CBS erbij pak geeft dit wel een duidelijk beeld van de situatie in Nederland:
in 2005 geeft aan dat slechts 19% van de bevolking kerkganger is, wat betekent dat 81% van de bevolking geloof niet of niet actief beleidt. Verder zegt 58% van de bevolking zich bij een 'gosdienstig gezindte' te rekenen. Echter hier is natuurlijk ook de sociale werking van een (hechte) gemeenschap belangrijk. 42% zegt zich tot geen godsdienstige gezindte te rekenen.

Dus laten we zeggen dat het percentage atheïsten ergens tussen deze 2 getallen ligt. Dan zou Nederland ergens tussen de 42% tot 81% uit atheïsten bestaan..!! Een hele, hele kleine groep zeg je? :rolleyes:

Overigens eet ik ook geen varkenvlees, broeder ;)

Ik bedoelde op mondiaal niveau
Hoeveel atheisten zijn er nou in totaal he? 600 miljoen? mischien 900 miljoen max
Waarom eet jij geen varkensvlees?

Hoeveel atheisten zijn er nou in totaal he? 600 miljoen? mischien 900 miljoen max

Alleen is het wel zo dat de atheisten het meeste voorkomen in rijke landen, buiten wat oliestaatjes dan. Als de atheisten dus een machtsfactor vormen is dat vanuit landen die mondiaal gezien het meeste hebben in te brengen.

Religie is niet alleen voorbehouden aan arme landen, maar over het algemeen is het wel zo dat hoe armer een land des te meer religieuzen er wonen. Uitzonderingen daargelaten. Die arme landen hebben weinig in te brengen op mondiaal niveau.

Alleen is het wel zo dat de atheisten het meeste voorkomen in rijke landen, buiten wat oliestaatjes dan. Als de atheisten dus een machtsfactor vormen is dat vanuit landen die mondiaal gezien het meeste hebben in te brengen.

Religie is niet alleen voorbehouden aan arme landen, maar over het algemeen is het wel zo dat hoe armer een land des te meer religieuzen er wonen. Uitzonderingen daargelaten. Die arme landen hebben weinig in te brengen op mondiaal niveau.
Noem eens een groot land dat er op mondiaal niveau toedoet wat een hele grote machtsfactor uitoefent?

Amerika? Rusland? China?
Atheisme is alleen maar beperkt tot een paar west europese landen
1,2 miljard moslims, 2 miljard christenen en nog een 1,5 miljard ofzo aan andere geloven

Heel Europa is 1 grote machtsfactor, China net zo goed. China mag dan voor de helft Boeddhistisch zijn, dat is geen religie maar een leefwijze. In het Boeddhisme is geen godsfiguur.

Het ging mij er om dat je vooral in rijke landen veel afvalligen ziet, waar je juist in veel arme landen een hang ziet naar religie. Dat zou toch wel iets moeten zeggen over het verband tussen toenemen van de welvaart en de afname van religie. Hoe meer de welvaart toeneemt wereldwijd, des te groter de afname van religie zal zijn.

Het rijke semi atheistische Westen tegenover de religieuze derde wereld, waar zal een grotere machtsfactor aanwezig denk je? Nou niet aankomen met die debiele jihadstrijders, want buiten wat aanslagen stellen ze natuurlijk geen ruk voor. Paar clusterbommen en ze zijn bij hun schepper.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Pff dat is zo complexe materie dat je er weinig conclusies aan kunt verbinden. Dit hangt samen met de feitelijke vrijheden in het land, ontwikkelingspijl, geschooldheid, etc.
Wat ik belangrijk vind is dat waarneembaar is dat met een steigende welvaart en met name opleidings- en kennisniveau de secularisatie omhoogschiet. Hetgeen Eric ook betoogt.
In een youtube link die je laatst plaatste verwoorde die Arab dit ook wel treffend, dat de Islamitische wereld zoveel analfebtisme kent dat het contrast wat hij aantrof in Europa schokkend was, van jong tot oud iedereen leest boeken, wat natuurlijk veel aan ontwikkeling bijdraagt.

Waarom eet jij geen varkensvlees?
Omdat het niet kosher is ;) hehe. Nee vroeger kreeg ik altijd last van puistjes als ik varkensvlees at, en het bevat daarnast gewoon mindere voedingswaarden dan rundvlees.

Zoutzak zei:
Persoonlijk vind ik het ook onzinnig aangezien religies veelal normatief van karakter zijn, waardoor je jezelf beperkt zonder daar zelf een kritische gedachten aan te wijden.

De lawinepijl in dit topic. :D

EricR zei:
Te simplistisch om honderden jaren en zelfs duizenden jaren culturele invloed van religie uit te wissen omdat een paar atheisten denken dat zij het bij het rechte eind hebben. Als je op die manier denkt ben je zelf niet veel beter dan de fundamentalist eigenlijk.

Hehe, als atheist ben je nog steeds een kleine minderheid binnen de wereldbevolking en een 'nieuwkomer'. Duizenden jaren hebben er binnen religeuze stromingen executies gestaan op het openbaar uitspreken van het ongeloof. In Nederland is het ook nog pas geleden dat ketters op de brandstapel gingen als je een tijdsbalk opmaakt. Wetenschap is in dat context 'nieuw'.

Terug
Naar boven