XXL Nutrition

Wovano’s daddy gains

qua volume zou ik het verschil maken tussen compound en isolatie oefeningen voordat ik begin met het aantal sets te noemen want de stress op je lichaam is natuurlijk volkomen anders(inclusief cns) tussen deze twee.

frequentie geloof ik in 2/3 keer in de week per spiergroep waarbij je een dag hebt waar je minder stress op je cns zet door bv alleen isolatie te doen maar dit hoef je niet per se te scheiden.

qua volume denk ik dat als je genoeg uit elke set haalt dat je niet meer dan 12-15 compound setten nodig hebt per spiergroep(rug en benen misschien 15-18setten) rpe 9 lijkt mij optimaal.

nu het aantal herhalingen, ik denk dat voor borst 8 herhalingen optimaal is, rug 8-12, benen kan hoger armen ook maar is geen must, schouder 12.

persoonlijk zit ik als ik massa wil en dus voor volume train tussen de 7-10.

oefeningselectie ben ik een fan van bepaalde oefeningen selecteren waarbij je niet geblesseerd raakt en je de juiste uitvoering/techniek en spierspanning hebt en daar progressive overload op toepassen, absoluut niet de hele tijd veranderen zolang je nog progressie maakt.

compound oefeningen voor rug 3 voor chest 2 schouder 1 benen 2/3.
rug: chin upps, row variant. deadlift.
chest: slight incline dumbell press, en dippen of bankdrukken.
schouder: shoulder press.
benen, 1 hamstring focust, en 1 quadriceps focust, belt squat, en hack squat.

voor de isolatie denk ik dat je oefeningen voor biceps, triceps, side deltoid,posterior deltoid. calves, trapezius, hamstring en quadriceps. front deltoid zou ik nooit extra isolatie voor doen die word al genoeg gepakt.
Voor deze oefeningen denk ik dat je niet hoeft te overdrijven en 1 oefening per genoemde spiergroep al afdoende zou zijn(aanpassingen kunnen altijd naargelang je persoonlijke doelen)

natuurlijk altijd bepaalde muscle inbalances in de gaten houden aangezien niet iedere spier even snel groeit en persoonlijke doelen kunnen ook van invloed zijn.

ik denk dat je met isolatie eerder voorbij falen kan trainen, omdat je cns een stuk minder snel kan herstelllen. dan zou ik niet kiezen voor forced reps maar voor drop sets of supersets. met 1x een verlaging en wel 1-2 reps in de tank houden in de laatste set na de verlaging.
in totaal zou je dan voor benen en rug wel op 25 setten kunnen uitkomen inclusief isolatie dus.

dit is voor een naturel aangezien ik naturel ben.(geen lifetime naturel) ik zou op deze manier gaan trainen als ik nu voor massa of bodybuilding zou gaan, ik doe nu 2x in de week full body voor massa behoud en ben aan het afvallen, dus heb geen bb doelen.

een schema voor als je drie in de week zou willen trainen, dan zou er wel sprake moeten zijn van 2 compound trainingen en 1 isolatie training.
zou ook 4x in de week kunnen trainen en dan hoef je geen full body te doen. of zes x in de week.

tijdens compound oefeningen veel rust tussen setten misschien 3-4 minuten zelfs. anders haal je het herstel niet.

tijdens de isolatietraining zou je spiergroepen back to back kunnen doen(vanwege tijd) en dit is ook mogelijk vanwege de mindere stress op je lichaam(cns en cardiovasculair) minder rust is hier mogelijk 90 seconden max.

Laatst bewerkt:
Altijd interessant om te zien hoe mensen trainen benaderen. Thanks man

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.384
Ik zag een filmpje op insta. Zag er bruut uit, trainen als een pro.
Je kunt ze ook iets strikter doen op een bankje (bovenlichaam stilhouden, langzamer en elleboog verder), dan kun je gelijk al minder gewicht aan en zal het minder belastend zijn .

Of zo:

Ik vind bij een dumbbell row juist dat je niet je bovenlichaam helemaal stil moet houden. De vorm moet netjes blijven natuurlijk, maar als je ietsje meebeweegt heb je elke rep net iets meer stretch voor je lat. Hetzelfde idee als bij een cable row ietsje mee naar voren bewegen. Maar je moet natuurlijk niet het momentum gebruiken om de dumbbell omhoog te trekken, maar het momentum gebruiken voor wat extra stretch is juist prima vind ik. Een oefening als een machine row kun je dan weer wat stricter uitvoeren. En juist de variatie van deze oefeningen zorgt voor mij voor de optimale gains. Dit is ook mijn mening t.a.v. de discussie die hieruit is voortgekomen. Voor de mensen die het filmpje niet gezien hebben, bij deze:

shape word nog steeds bruter :eek:
t*ring... begint er steeds bruter uit te zien.
Ik voel me anders niet zo nu de hardheid minder wordt nu de tren en winstrol eruit zijn. :p

De oefeningen die ik doe komen uit de volgende twee video's. Beide zijn sowieso wel interessant om in zijn geheel te bekijken, al begint die tweede wel met heel veel theorie.

Increase Squat Mobility FOREVER!

1. Hip flexor march (1:11)
2. Glute bridges (2:26)
3. Seated hip internal rotation (3:50)
4. Calf stretch (5:10)
5. Knee to wall (5:40)

Fixing your Squat: How To Correct An Excessive Forward Lean

6. Piriformis stretch (9:00)
thanks! Ga ik eens naar kijken:D

Mee eens met bovenstaande. Bij cable row beweeg ik ook mee voor extra stretch, maar niet voor momentum. Ik merk wel echter dat wanneer je je minder focust op zo veel mogelijk gewicht naar achteren trekken, maar meer op je elleboog naar je heup brengen en tot achter je romp brengen en daar kort vasthouden , de activatie van je Lats beter voelbaar is. Het is ook denk ik gewoon kwestie wat voor iedereen het best voelt.

Mee eens met bovenstaande. Bij cable row beweeg ik ook mee voor extra stretch, maar niet voor momentum. Ik merk wel echter dat wanneer je je minder focust op zo veel mogelijk gewicht naar achteren trekken, maar meer op je elleboog naar je heup brengen en tot achter je romp brengen en daar kort vasthouden , de activatie van je Lats beter voelbaar is. Het is ook denk ik gewoon kwestie wat voor iedereen het best voelt.
Helemaal mee eens. Ik voel op deze manier ook beter mn lats.
Denk dat het sowieso per persoon afhankelijk is gezien de een hoge en de ander lage aanhechtingen van de lats heeft. Basis van uitvoering is hetzelfde zoals jij ook beschreef ,alleen de ene oefening sluit bij de een beter aan dan een andere oefening gezien bouw en verhoudingen.

• #3.387
Ik heb mijn voedingsschema vanaf vandaag iets verhoogd. Terug naar 7 maaltijden i.p.v. 6 want alleen een bak oats als post workout meal en als pre bed meal kwark met nootjes was onvoldoende voor mij. Had behoorlijke cravings in de avond. Bovendien wilde ik toch al graag mijn kcal ietsje opvoeren dus nu naar 3700 kcal (+200). Enige probleem is dat er blijkbaar in aardappelen, groente, rijst etc ook aardig wat eiwitten zitten. In totaal eet ik ongeveer 75 gram eiwitten nu uit koolhydraatbronnen. Hierdoor kom ik op 300 gram eiwitten per dag maar zie weinig mogelijkheden om mijn eiwitten te verlagen en het eten smakelijk te houden.

07.30u
50 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

10:15u
blikje tonijn in olie
200 gram groente

12:15u
100 gram rijst/pasta/3 kleine meergranenwraps
150 gram rundergehakt
150 gram groente

16:30 (pre workout meal)
100 gram basmati rijst/pasta
100 gram kipfiletblokjes
200 gram groente

19:30u (post workout meal)
100 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

21:00u
450 gram aardappelen
100 gram kipfiletblokjes

23:00u (pre bed)
30 gram night protein
250 ml halfvolle melk
40 gram walnoten

300 gram eiwit
420 gram koolhydraten
95 gram vetten

Ik heb mijn voedingsschema vanaf vandaag iets verhoogd. Terug naar 7 maaltijden i.p.v. 6 want alleen een bak oats als post workout meal en als pre bed meal kwark met nootjes was onvoldoende voor mij. Had behoorlijke cravings in de avond. Bovendien wilde ik toch al graag mijn kcal ietsje opvoeren dus nu naar 3700 kcal (+200). Enige probleem is dat er blijkbaar in aardappelen, groente, rijst etc ook aardig wat eiwitten zitten. In totaal eet ik ongeveer 75 gram eiwitten nu uit koolhydraatbronnen. Hierdoor kom ik op 300 gram eiwitten per dag maar zie weinig mogelijkheden om mijn eiwitten te verlagen en het eten smakelijk te houden.

07.30u
50 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

blikje tonijn in olie
200 gram groente

150 gram rundergehakt
150 gram groente

100 gram kipfiletblokjes
200 gram groente

100 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

450 gram aardappelen
100 gram kipfiletblokjes

30 gram night protein
250 ml halfvolle melk
40 gram walnoten

300 gram eiwit
420 gram koolhydraten
95 gram vetten
Heb ik ook door groente’s fruit en ander eten dat de eiwitten daardoor omhoog gaan. Kan geen kwaad lijkt me

• #3.389
Heb ik ook door groente’s fruit en ander eten dat de eiwitten daardoor omhoog gaan. Kan geen kwaad lijkt me
Kan zeker geen kwaad, maar had liever de hoeveelheid carbs hoger en de eiwitten iets lager. Volgens Chris Aceto is dat wat optimaler tijdens een rebound.

Zou persoonlijk carbs ook iets meer pushen. Ik zit net iets lager in kcal maar toch zo'n 100g carbs hoger. Al weeg ik natuurlijk wat minder. Voor een rebound kunnen er best wat vetten af imo.

Eventueel je whey van 40 naar 30 gram en de Night Protein met water ipv melk? Dan verlaag je je eiwitten iets wat je op kunt vullen met KH.
Verder maakt het allemaal zoveel niet uit natuurlijk, je moet je er vooral lekker bij voelen. Persoonlijk eet ik liever minder, maar grotere maaltijden. Of hou je de tijden tussen je maatlijden liever korter?

Kan zeker geen kwaad, maar had liever de hoeveelheid carbs hoger en de eiwitten iets lager. Volgens Chris Aceto is dat wat optimaler tijdens een rebound.

Diezelfde Chris Aceto schrijft in zijn boek ook dat het tellen van eiwitten uit indirect protein sources onzin is.

Brb ff 10gr eiwit uit een aardappel knallen... gains!!!

07.30u
50 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

blikje tonijn in olie
200 gram groente

150 gram rundergehakt
150 gram groente

100 gram kipfiletblokjes
200 gram groente

100 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

450 gram aardappelen
100 gram kipfiletblokjes

30 gram night protein
250 ml halfvolle melk
40 gram walnoten

300 gram eiwit
420 gram koolhydraten
95 gram vetten
Eet je elke dag zo clean en op schema (m.u.v. je wekelijkse cheat) of snoep je ook wel tussendoor enzo? Respect als je zo dedicated eet. Na zo'n lange cut voel ik elke dag wel de drang wat meer andere dingen (stukje chocola, koekje, protein bar etc.) te eten en een flinke portie avondeten iets minder clean.

Diezelfde Chris Aceto schrijft in zijn boek ook dat het tellen van eiwitten uit indirect protein sources onzin is.

Brb ff 10gr eiwit uit een aardappel knallen... gains!!!
Idd, ik zag laatst bij Bell Coaching ook al voorbij komen dat dat vaak geen eiwitten zijn met een volledig aminozuurprofiel. Met zijn atleten telt hij eiwitten uit bijvoorbeeld brood maar voor 50% dacht ik

07.30u
50 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

blikje tonijn in olie
200 gram groente

150 gram rundergehakt
150 gram groente

100 gram kipfiletblokjes
200 gram groente

100 gram havermout
40 gram whey
150 gram blauwe bessen

450 gram aardappelen
100 gram kipfiletblokjes

30 gram night protein
250 ml halfvolle melk
40 gram walnoten

300 gram eiwit
420 gram koolhydraten
95 gram vetten
Dieet ziet er op zich prima uit. Eiwitten en vetten zouden idd iets lager kunnen om optimaal gebruik te maken van je rebound en insulinegevoeligheid, maar ik begrijp je ook dat je nog honger hebt tussen 19:30 uur en 23:00 uur :p

Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld een grotere pre/post workout maaltijd, bestaande uit koolhydraten (denk aan banaan, honing, jam, rijstwafels, brood etc) en dan skip je die aardappelen met kip erna.

Ik heb ook altijd last van honger in de avond. Ik heb afgelopen twee dagen een intra workout shake gebruikt (maltodextrine, creatine, magnesium en EAA's) en merkte dat ik tegen einde van de training nog aardig vol zat, terwijl ik altijd extreem uit keek naar m'n post workout.

Dit hielp de gehele avond wel met een iets minder hongerig gevoel, wellicht het proberen waard.

Ja, dit heb ik met name bij Lats. Seated Rows of Lat Pulldowns. En meer focussen op elleboog richting heup bewegen. Cable Fly / Pec Deck/Fly is er ook zo een.
Of gewoon wat meer focussen op daadwerkelijk hard trainen ipv te veel focussen op vorm en tut en mmc of weet ik het wat je nog meer kan verzinnen.

Of gewoon wat meer focussen op daadwerkelijk hard trainen ipv te veel focussen op vorm en tut en mmc of weet ik het wat je nog meer kan verzinnen.
Ik train sowieso tot failure, maar m'n Lats (wijdte) liepen achter dus ik ging op zoek naar keys die voor mij effectief waren en die heb ik hierin gevonden dankzij wat adviezen en instructies. Daarnaast voel ik mijn lats nu veel beter en kan ik ze beter activeren en persoonlijk vind ik dat (mentaal) ook wel fijn. Als ik niet hard train of over heb, haal ik sowieso geen voldoening uit mijn training, dus dat zit wel goed. Ik zie maar weinig mensen in de gym harder pushen, met alle respect. Doen wat voor jou werkt denk ik.

Ik heb ook altijd last van honger in de avond. Ik heb afgelopen twee dagen een intra workout shake gebruikt (maltodextrine, creatine, magnesium en EAA's) en merkte dat ik tegen einde van de training nog aardig vol zat, terwijl ik altijd extreem uit keek naar m'n post workout.

Dit hielp de gehele avond wel met een iets minder hongerig gevoel, wellicht het proberen waard.
Standaard, soms vreet ik tijdens de training al een protein bar en banaan naast m'n intra en direct na de training weer.

Ik plan vaak 2000 kcal in de avond en eet pas rond 9 uur avondeten.

Ik train sowieso tot failure, maar m'n Lats (wijdte) liepen achter dus ik ging op zoek naar keys die voor mij effectief waren en die heb ik hierin gevonden dankzij wat adviezen en instructies. Daarnaast voel ik mijn lats nu veel beter en kan ik ze beter activeren en persoonlijk vind ik dat (mentaal) ook wel fijn. Als ik niet hard train of over heb, haal ik sowieso geen voldoening uit mijn training, dus dat zit wel goed. Ik zie maar weinig mensen in de gym harder pushen, met alle respect. Doen wat voor jou werkt denk ik.
Je 'harde' werk vertaald zich alleen niet in gains dus ergens gaat er iets fout.

Terug
Naar boven