Trainingssessie 704
Training @Laurens' Crib
Ripped Laurens & Bulckie Glenn in tha house
Bench press
3*3*80kg (3 grips)
3*90kg
2*3*100kg (3 grips)
(paused en wide grip)
1*120kg
1*140kg
1*160kg
3*3*130kg
160kg ging moeilijk dan nodig was; maar best goed aangezien ik op verplaatsing was. Niet dat Laurens' materiaal niet goed is (integendeel ), maar mijn bankje is beter.
Seated straps suspended press
{warm-up}
1*80kg
2*90kg RPR
9*70kg
Glenn failde op 90kg en haalde 8*70kg. Vandaar.
Blij met dit PR. (ben altijd blij met PRs ) Een suspended bar pressen
voelt goed.
Dumbbell row
10*25kg
10*45kg
2*10*65kg
Alles behoorlijk strikt omwille van mijn rug. Bij de laatste set dan toch iets wat schever gezet in mijn rug (gewoon door druk te zetten eigenlijk). Geen pijn, maar een 'doof' gevoel; waarschijnlijk een geknelde zenuw. Had hier sinds gisteren al last van (ipv pijn, dus goed ), maar dit voelt/voelde toch weer wat intenser.
Triceps cable push-down
10*30kg
2*10*50kg
5*50kg
Nice pumpz! Heerlijke oefening. Ongelofelijk dat Laurens al dit materiaal heeft.
Dan nog zitten spelen met grippers (ik kreeg de 300lbs niet dicht.
CoC 2 ging wel). Zo moet ik me toch ook eens een setje aanschaffen. Uiteindelijk 3 uur daar geweest.
Was heel leuk.
------
Diabetes-update: ik ben momenteel "Dr. Bernstein's Diabetic Solution" aan het lezen. Een extreem waardevol boek, dat ik beter meteen bij mijn diagnose had aangeschaft. Ik weet dat er geen diabeten zijn onder 'mijn lezers', maar mocht je iemand kennen met diabetes (type I, type II, LADA, zwangerschapdiabetes, prediabetes, ...) dan kan je dit boek zeker aanraden.
Anyway, de door dr. Bernstein (zelf al ca. 65 jaar een type I diabeet) voorgestelde oplossing komt grotendeels overeen met mijn aanpak (en quasi niet met de huidige aanpak vanuit de medische wereld
), maar niet helemaal. Het grootste verschil zit 'm in het feit dat de kwaliteit van bloedsuikercontrole rechtstreeks afhankelijk is van hoeveel koolhydraten je eet. Daarom raadt hij een zeer laag-KH dieet aan (ca. 30g/dag met alleen KH uit groenten; for life), wat zeer logisch is, en niet haalbaar als je +100kg wil wegen; laat staan als je ooit 400kg wilt deadliften... Ik heb simpelweg veel meer insuline nodig voor herstel/weight gain.
Anderzijds wens ik niet (lees: NOOIT!) te lijden aan de typische complicaties van diabetes, waarvan er veel zijn. De diverse symptomen gaan van gevoelloze plekken in de voeten, over impotentie, vertraagde maagleging, chronische vermoeidheid, tot een langzame en pijnlijke dood sterven. Eender van die complicaties gaan me te ver en wil ik in mijn leven niet meemaken. En dat vereist een zeer goede controle van de bloedsuiker. In afwachting van een geneeswijze voor diabetes (en dat zou nog wel eens erg lang kunnen duren), moet ik het dus doen met wat moeder natuur en de Belgische overheid mij willen geven: gezond verstand en injecteerbare insuline van hoge kwaliteit.
Derhalve ben ik momenteel erg bezig met het beramen van plannen, het hele gebeuren proberen te begrijpen en te experimenteren. Hoewel mijn huidige bloedsuikercontrole wellicht behoorlijk goed is t.o.v. die van de meeste type I-diabeten, heb ik nog grote stappen te zetten, en dat zal niet gemakkelijk zijn. Momenteel ga ik hieraan werken terwijl ik mijn BW verder opduw tot 115-120kg. Daarna plan ik te cutten (zal niet moeilijk zijn in mijn situatie), wat niet alleen interessant is voor de zichtbaarheid van mijn abs, maar ook voor de controle van mijn bloedsuiker.
Teneinde mijn eerstvolgende grote doel te bereiken (haemoglobineA1c van 6% naar 5% brengen), dien ik volgende dingen te doen:
1) meer regelmaat in mijn leven brengen (indeling van de dag en maaltijden);
2) een derde soort insuline-analogon te pakken krijgen (binnen een maand heb ik mijn volgende afspraak bij de dokter);
3) een aantal experimenten uitvoeren met mijn huidige twee insulinesoorten en met die derde soort;
4) 24/7 mijn eyes on the price houden en nooit laks worden qua controle van mijn bloedsuiker.
Verder zoek in naar een antwoord op de vraag: waarom is mijn insulinesensitiviteit lager dan gemiddeld, ondanks mijn (ver) bovengemiddelde spiermassa en mijn gemiddelde vetpercentage? Spiermassa is normaal één van de belangrijkste positieve factoren in insulinesensitiviteit.
De reden dat ik dit in mijn blog schrijf, is 1) omdat het relevant is voor mijn training en 2) omdat dit alles opschrijven me helpt om alles op een rijtje te zetten. Bovendien kan ik op deze manier in de toekomst teruggrijpen naar mijn huidige gedachtengang.