XXL Nutrition

3x15 reps voor massa: onzin of een kern van waarheid?

Spiergroei wordt veroorzaakt met reps die gaan van 4 tot 12, alles daarboven zal de spiergroei wat minder optimaal maken. Maar het voornaamste is nog altijd VRETEN! Verder moet je gewoon je lichaam leren kennen en zo uitvinden wat het beste is voor jou.

Laatst bewerkt:
juist, zelf aanvoelen wat het beste werkt voor jou.

bij mij is het 6-8 reps

Spiergroei wordt veroorzaakt met reps die gaan van 4 tot 12, alles daarboven zal de spiergroei wat minder optimaal maken. Maar het voornaamste is nog altijd VRETEN! Verder moet je gewoon je lichaam leren kennen en zo uitvinden wat het beste is voor jou.

Verschilt erg per spiergroep. Lees mijn post eens op de vorige pagina. Verder zijn uit meerdere onderzoeken gebleken dat bijvoorbeeld de deltoids medialis (side-delts) 'beter' groeien in de 15-20 rep range dan in lager.

Daarbij ken ik mensen die zweren bij high-rep kuiten training. Een ander vind dat je kuiten tot maximaal 10 reps per set moet doen. Je kunt niet generaliseren over 'dit is de beste reprange'. Dit verschilt van persoon tot persoon, en van spiergroep tot spiergroep. Een erg leuke, grote puzzel die je moet zien op te lossen. Succes daarmee.

Verschilt erg per spiergroep. Lees mijn post eens op de vorige pagina. Verder zijn uit meerdere onderzoeken gebleken dat bijvoorbeeld de deltoids medialis (side-delts) 'beter' groeien in de 15-20 rep range dan in lager.

Daarbij ken ik mensen die zweren bij high-rep kuiten training. Een ander vind dat je kuiten tot maximaal 10 reps per set moet doen. Je kunt niet generaliseren over 'dit is de beste reprange'. Dit verschilt van persoon tot persoon, en van spiergroep tot spiergroep. Een erg leuke, grote puzzel die je moet zien op te lossen. Succes daarmee.

Juist wat je zegt denk ik, benen en kuiten zullen inderdaad beter reageren op hoge reps, en voor veel isolatieoefeningen zal dat ook het geval zijn. Maar de compounds voor alle spiergroepen uitgezonderd benen en kuiten (buik rekenen we uiteraard even niet mee) reageren volgens mij het best op reps tussen 4 en 8, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ook wat hogere reps niet effectief kunnen zijn. Dit is een discussie die al decennia lang gevoerd wordt in het body building en eigenlijk in alle sporten waarin massa het doel is. Het doet me denken aan wat ik vele jaren geleden eens las in een tijdschrift, in een vraaggesprek met Erwin Note (een van de beste Belgische body builders uit het verleden), hij zei: 'wat je ook doet, je zal altijd groeien als je maar genoeg eet'. Tot op zekere hoogte is dit de waarheid denk ik.

Als ik naar niemand luisterde, hoe moest ik dan weten hoeveel reps ik moest doen ? Zou ik voor 1 rep, 10 reps of 100 reps kiezen ? Je groeit ook niet van de ene dag op de andere, dus je weet nooit of je goed bezig bent of niet.

Denk dat richtlijnen a la '6 -12 reps' of '80% trainen van rm', 'richtlijnen van spiervezelverdeling in elk spiergroep' weldegelijk belagrijk zijn. Dan pas kan je in kleine mate ervan afwijken als iets voor u beter werkt.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dus als ik het even kort mag samenvatten: het is dus een kwestie van eten en uitproberen. 6-12 herhalingen is een mooie richtlijn om mee te beginnen, en je zal er ook zeker mee groeien, maar het is geen harde bandbreedte. Het aantal herhalingen waarmee je optimale spiergroei bereikt verschilt per persoon, per spiergroep en per oefening.

Persoonlijk heb ik de laatste tijd goede resultaten behaald met 6 weken 8, 8, 6 reps en daarna 6 weken 8, 10, 12 reps. Maar of dit door het aantal reps komt, of door de compound oefeningen, of door de voeding kan ik niet eenduidig zeggen. Het is een combinatie van al deze factoren en meer (ook rust bijvoorbeeld).
Mijn persoonlijke mening is dat je simpelweg moet weten wat je doet en moet weten hoe je lichaam erop reageert. Uitproberen is de enige manier om dit te bereiken.
Trial and error is the only way...

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de wijze les doorgeven.

Juist wat je zegt denk ik, benen en kuiten zullen inderdaad beter reageren op hoge reps, en voor veel isolatieoefeningen zal dat ook het geval zijn. Maar de compounds voor alle spiergroepen uitgezonderd benen en kuiten (buik rekenen we uiteraard even niet mee) reageren volgens mij het best op reps tussen 4 en 8, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ook wat hogere reps niet effectief kunnen zijn. Dit is een discussie die al decennia lang gevoerd wordt in het body building en eigenlijk in alle sporten waarin massa het doel is. Het doet me denken aan wat ik vele jaren geleden eens las in een tijdschrift, in een vraaggesprek met Erwin Note (een van de beste Belgische body builders uit het verleden), hij zei: 'wat je ook doet, je zal altijd groeien als je maar genoeg eet'. Tot op zekere hoogte is dit de waarheid denk ik.

De TS has an winning answer.

Geen onzin, denk niet dat je het te vaak moet doen, maar als afwisseling soms een maandje 15 reppers is echt niets verkeerds aan.

• Topic Starter Topic Starter
Geen onzin, denk niet dat je het te vaak moet doen, maar als afwisseling soms een maandje 15 reppers is echt niets verkeerds aan.

Afwisseling houdt je scherp en zorgt ervoor dat je spieren niet te veel aan een schema wennen. Daarmee ben ik het eens. Ik vind het alleen niet logisch dat je een 3x15 schema aangemeten krijgt voor massa kweken, maar daar hebben we het wel genoeg over gehad nu denk ik.

vraag het aan iemand iedereen die er op die gym flink uit ziet ze zullen je zeggen dan 15reps te veel is tussen de 8 en de 12 is voor mij oppompen en tot de 6 is meer kracht en boven de 12 word het meer duursport dus als je te dik bent kan het goed zijn.
Maar zoals hier al gezegt word kijk hoe jou lichaam reageert!
En als je net begonnen bent kan het verstandig zijn om meer herhalingen te doen om je lichaam te laten wennen.(maar niet te lang 3 maanden ofzo)

heb ik ook gedaan, en degene zei: tussen de 4 en 7 reps.
zo heb ik jarenlang getraind en had de dikste armen van de omgeving.
zeg maar kort en krachtig trainen..
je zou alles een half jaar moeten proberen, maarja de kans zit erin dat je een half jaar verspilt.
en inderdaad die persoon zei ook: er zijn geen geheimen.. het enigste geheim is ETEN!

Bij ons n the gym, raden ze bij standaard krachtschema's 3x15 aan, bij bodybuildingschema's staat 2x10.
Maar het is zo, als ik 3x15 doe ben ik meer opgepompt dan iemand 2x10.
Doe overigens nu 5x5 voor kracht.

RJ

Als ik naar niemand luisterde, hoe moest ik dan weten hoeveel reps ik moest doen ?

Probeer ze allemaal, of in ieder geval zoveel mogenlijk

Ik denk dat ik redekijkerwijze kan zeggen dat ik heel de range geprobeerd heb en zodoen op een indeling gekomen ben die voor mij werkt

Daarnaast heb ik in de loop der jaren genoeg trainee gezien om een aardige inschatting te maken tussen wat wel/niet werkt, maar ook daarop zitten uitzonderingen (zowel naar de lage als de hoge kant)

Verders vind ik (zoals vaker gezegd) dat waneer je eenmaal wat langer traint je geen reps meer moet tellen, maar gewoon uit moet gaan van gewicht.

Voor massa is dat voor het gros van de mensen 75-85% van je 1RM en dan zoveel hh dat de laatste rep net nog zonder al te veel gooi enm smijtwerk gedaan word.

afwisselen met perioden van weinig tot veel herhalingen. dan kan je gerust zo nu en dan 15reps maken om tot het uiterste te gaan. maar denk dat 12reps ook al genoeg is. denk niet dat hypertrophy van die enkele rep meer of minder afhangt.

Terug
Naar boven