Ari leg me nou eens uit:
Bij speerwerpen, ligt de nederlandse top (mannen en misschien jouw zusje straks

)rond de 65m. Daarvoor worden heel veel trucen uit de kast gehaald:
Veel techniek training;
Dure carbon speren;
Krachttraining;
Toch lijken wij als nederland maar niet in staat die extra 20/25m te overbruggen en klinkt het rijtje hier boven eigenlijk een beetje als gerommel in de kantlijn om een paar extra meters. Begrijp me goed bovenstaande dingen zijn essentiele voorwaarden, maar voor die tientalle meters lijken mij toch grotere doorbraken nodig. Waar zou jij die zien??
Talentbegeleiding na de B-junioren (het stadium waar je de eigen of regionale trainer als je Europese top bent ontgroeit). Deze is gewoon slecht te noemen voor het speerwerpen. Zodoende zijn de Blommerdes nu in Belgie aan de slag met een FullTime trainer.
Er is daarnaast niet bijster veel talent. Al op de JAL cursus wordt er systematisch de verkeerde techniek in gestampt. Daarnaast de huidge "bonds"coach heeft een heel (laat ik het maar andere

) visie dan de rest in Nederland. Het stukje proffesionalisering zit te laag. Speerwerpen is een gecompliceerde techniek. Kracht en Snelheid gaan je tot 60 meter laten komen. Maximaal 65.. (iets wat dus door de NL toppers gehaald word) Daarna komt er techniek kijken en andere facetten op het gebied van sprongkracht en specifieke kracht. Ik vind dat er niet 1 centraal goed sturend orgaan is. Daarnaast heb je pakweg 4 trainers in NL die in aanmerking komen om Bondstrainer speer te zijn. Deze hebben onderling nog wel wat dingen uit te spreken (deels door hun eigenwijsheid) Pas dan kan de talentontwikkeling doorgroeien. Ik train zelf 1 keer in de week op techniek om aansluiting bij de top te vinden zou dit minstens 2 keer moeten zijn. Mijn trainer 1 van de 4 heeft de motivatie hier niet perse voor, wat ik met zijn argumenten best kan begrijpen. Hij heeft zijn zoontjes allebei naar hun hoogste niveau gebracht wat hij ze kon brengen. En nu gaan ze verder bij een andere erg goede belg. Die nog enkele maanden met de Coach van de wereldrecordhouder heeft doorgebracht. En steekt er ontiegelijk veel tijd in.
Carbon speren worden niet door iedereen gezocht. Ik ben mijn heil ook gaan zoeken in een duurdere speer. Een nemeth (alluminium Dikke punt) daarnaast gaat Bjorn zijn heil zoeken in een stalen Nordic Champion. (staal, dunne punt). Voor mijn gevoel zou de Nemeth 80 als ik vorm ben of een Tailwind mijn ideale speer zijn.
Krachttraining zal voor iedereen gelijk zijn. Iedereen wordt wel sterker neem ik aan. Je moet je mijn inziens richten op je zwakste punten. In mijn geval Snatch, LB Kracht en Pull over (laat dat nu net de belangrijkste aandachtsfacetten zijn bij de toppers) Dan moet er ik nog bij zeggen dat ze ook veer Jerken en achteruit en vooruit wat Kogels wegsmijten (balistics)
Daarnaast is lenigheid belangrijker als ik al dacht dat het was.
Dat is globaal hoe ik hierover denk. Mijn excuses voor de kromme zinnen
6 beurten per onderdeel dus ?
De beste 8 atleten in een wedstrijd hebben 6 beurten.
Deze zijn opgedeeld in 3 worpen tijdens de wedstrijd. Daarna gaan de beste 8 door naar de finale die hierin weer 3 worpen krijgen. De beste prestatie blijft hierin staan. De volgorde van de finale wordt bepaald naar gelang de afstand in de voorronde. Dus Nummer 8 gooit als eerste gevolgd door nummer 7 and so on.
Ik kan zeggen na afgelopen wedstrijd dat met 1 of 2 kleine techniek details ik constant 60 moet kunnen gooien.
De Aandachtspunten hierin zijn mijn sturende arm staat niet goed op zijn plek en ik impuls nog niet diep genoeg. De andere punten hoor ik morgen wel op de training

Maar die dingen hebben mij tenminste 3/5 meter gekost...