MuscleMeat

Ari70's Trainingslog

Allereerst bedankt met de kritiek, dit laat me wel serieus kijken waar ik nu eigenlijk mee bezig ben.

[mijn mening]
Ik ben goed bezig met de revalidatie. Moet ook weer vooruit, de ruptuur is inmiddels ruim een half jaar geleden, ik doe 2x per dag revalidatie oefeningen. Sla soms specifieke werptrainingen over. Wat mij betreft komt wel goed. Stop alleen met trainen als ik last heb in de dagelijkse gang van zaken. [/mijn mening]

Maandag heb ik weer een algemene check-up. Dan hoor ik in hoeverre ik binnenkort weer belastbaar ben, en ik weer richting de serieus gewichten en belasting kan doortrainen

Ken geen een speerwerper die op mijn niveau zit en gedurende het jaar meer dan 30% geheelpijnvrij is. Ik train niet voor mijn algehele gezondheid, maar om mijn lichaam tot het uiterste te drijven. Als ik mensen train/coach is dit trouwens andersom. Dan is het veel eerder tot zelfs gelijk stoppen! Ik ken mijn lichaam redelijk goed, en de ruptuur is mijn eerste serieuse blessure in ruim 10 jaar. De rest valt wat mij betreft in de categorie ongemakken en pijntjes.

Dat laatste gedeelte is gewoon een kwestie van sporten op hoog niveau.
Hierbij drijf je inderdaad je lichaam tot het uiterste, wat kleine pijntjes op kan leveren. Echter iedere sporter die op hoog niveau sport zal zo nu en dan een serieuze blessure oplopen. Deze loopt met echter meestal op met de sport zelf en niet door krachttraining, dus het is vaak niet te vergelijken met andere.

Zo komt het bij speerwerpen vaak voor dat er een blessure ontstaat in de schouder of elleboog.
Bij kogelstoten is de rug een populaire plek om geblesseerd te raken, dus dat hoort er aan de ene kant een beetje bij.
Echter leer je snel je lichaam goed kennen en weet je precies wanneer je moet stoppen.

Zo zal Arjan dat ook wel geleerd hebben inmiddels :)

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.922
Nou Remco! Ik sluit me hier helemaal bij aan! Men leert met vallen en opstaan... Maar ik stop tegenwoordig wel iets eerder..

---------- Post toegevoegd Wed 2 Jan 2013 om 16:11 ----------

Waarom high bar (oly) squats?

Beter voor Patella, en uiteindelijk ook beter voor mijn snatches en cleans

1m84,4 91/92... Heb nu nog blauwe plekken van de meting staan, elke huidplooi die er zat is meegenomen haha. Vind het ook raar dat zo'n meting je totale gewicht niet mee neemt.

Men gaat uit van absolute getallen. Die dan bij ieder lichaamsgewicht/lengte verhouding precies tot op een kwart procent nauwkeurig exact hetzelfde vet percentage aangeven.

Als ik de foto's die weleens worden gehanteerd om vetpercentage te schatten kom ik eerder op 17-18% Voor mij blijft het maar een getalletje. Doelstelling om in-season 88 te wegen staat nog steeds..

Laatst bewerkt:
Nou Remco! Ik sluit me hier helemaal bij aan! Men leert met vallen en opstaan... Maar ik stop tegenwoordig wel iets eerder..

---------- Post toegevoegd Wed 2 Jan 2013 om 16:11 ----------

Beter voor Patella, en uiteindelijk ook beter voor mijn snatches en cleans

1m84,4 91/92... Heb nu nog blauwe plekken van de meting staan, elke huidplooi die er zat is meegenomen haha. Vind het ook raar dat zo'n meting je totale gewicht niet mee neemt.

Men gaat uit van absolute getallen. Die dan bij ieder lichaamsgewicht/lengte verhouding precies tot op een kwart procent nauwkeurig exact hetzelfde vet percentage aangeven.

Als ik de foto's die weleens worden gehanteerd om vetpercentage te schatten kom ik eerder op 17-18% Voor mij blijft het maar een getalletje. Doelstelling om in-season 88 te wegen staat nog steeds..

Beter voor patella? Nee hoor. Dat het je snatches en cleans helpt, dat vraag ik me ook af. Zeker als je snatches en cleans doet kan je beter low bar squatten omdat je dan meer je posterior chain pakt (Rippetoe losjes gequote, vindt ook dat alle oly lifters low bar moeten squatten om die reden).
Leuk discussie materiaal.

• #4.924
Beter voor patella? Nee hoor. Dat het je snatches en cleans helpt, dat vraag ik me ook af. Zeker als je snatches en cleans doet kan je beter low bar squatten omdat je dan meer je posterior chain pakt (Rippetoe losjes gequote, vindt ook dat alle oly lifters low bar moeten squatten om die reden).

Ik haalde grofweg hetzelfde aan, kan het op zijn minst ff 2 maanden proberen (met back squat), verschil is nu te groot

Ik haalde grofweg hetzelfde aan, kan het op zijn minst ff 2 maanden proberen (met back squat), verschil is nu te groot

Je kreeg deze tip van iemand anders dan? Dan ben ik het dus wel met jou maar met die ander niet eens? ???

• #4.926
Je kreeg deze tip van iemand anders dan? Dan ben ik het dus wel met jou maar met die ander niet eens? ???

De ander betreft net als jou een (sport)fysiotherapeut, maar deze (speerwerper) had pas een prive bijscholing van één van de (ex) atleten van een van de werpgroepen in de omgeving van Amsterdam. Deze gast concentreert zich op het fysiek verbeteren van kogel - discuswerpers, bobsleeers (dat doet hij zelf inmiddels) en (baan)wielrenners als ik me niet vergis.

Mijn gedachte is in eerste instantie gelijk aan die van jou. Maar ik heb het simpelweg nog niet vaak genoeg gedaan (High bar doet immers pijn ;)). In eerste instantie ga ik er minder gewicht mee tillen. Wat een voordeel voor mij is dat ik met mijn frontsquats (die ik op mijn gebruikelijke) breedte ga blijven doen. Ik een extra squat training kan toevoegen zonder mijn adductor "specifiek" aan te spreken door mijn redelijk brede stand die ik normaliter gebruik bij het squatten.

• #4.927
Vandaag

DB Jump Shrugs
3x6

PowerClean
2x4x20
4x60
4x90
4x100 lekker...

High Bar Squat
3x8x20 geen 1x goede diepte, met rechte rug

BackSquat brede stand voeten
8x50
8x80
2x110 voorzichtig aandoen
1x140 heel erg rustig gedaan

Pull over Full rom
8x30
8x40
8x48

Close Grip Pin press (squat rack) SS Rear Delt Flyes handen ter hoogte van heupen
3x12x.. SS 3x12x..

1e rep Barbell Hip Snatch gevolgd door OH Squat (full)
2x4x20
2x40
1x50
1x60
1x65
1x70 viel mee dat de snatch nog gemakkelijk ging..

Full Snatch (met dip opvangen)
3x5x40

Laatst bewerkt:
  • #4.928
Vandaag 5,45 km gelopen met af en toe wat wandelen... **** wat was het warm zeg (21:30)

Eens met die nase. Het zal de druk op de patella juist verhogen. Lowbar wide stance squat zal je close stance high bar ook verbeteren (maar niet andersom) dus snap de reden hier ook niet van. Even buiten dit onderwerp om, maar sport fysiotherapeuten zijn echt zwaar overrated, sowieso (bijna) alle therapeuten op het gebied van krachttraining.

Eens met die nase. Het zal de druk op de patella juist verhogen. Lowbar wide stance squat zal je close stance high bar ook verbeteren (maar niet andersom) dus snap de reden hier ook niet van. Even buiten dit onderwerp om, maar sport fysiotherapeuten zijn echt zwaar overrated, sowieso (bijna) alle therapeuten op het gebied van krachttraining.
Volledig mee eens. Hoeveel fysio (en vooral manueel) therapeuten ook weten over biomechanica en bewegingsketens, er zit in de opleiding weinig tot niets over krachttraining. Ik ben bang dat zelfs iemand van het CIOS meer verstand heeft van krachttraining dan een gemiddeld fysiotherapeut.
De therapeuten die WEL verstand hebben van krachttraining hebben hier zelf extra moeite voor gedaan om deze kennis te bemachtigen.
Harnak en ik vallen onder deze categorie therapeuten. :D

• #4.931
Nog even iets "onbetrouwbaars" gepakt als second opinion...

http://www.ergogenics.org/calculator2.html

's Ochtends taille van 91 (gewicht 91)... nu 95..(dikste punt, bij 93 kilo)..

Vandaag

Warming - Up 1200 meter

Stretchen, Med ball walking twists, Kon helaas geen medballs gooien ivm met pols die ik 1,5-2 weken rust ga gunnen

Stand verspringen
10x

3 Frog jumps (Sprongen) door het zand
keer of 5,6 verste afstand 6,80 meter... een begin bout afstand

Na de baantraining
Iliopsoas (en Iliacus) over een 4 kilo kogel gerolt.. t*ring die was gevoelig.. Nog een keer gestretcht

DB Jump Shrugs
3x5

PowerClean
3x4x20
4x60
3x80
10x3x90 VPR

Front Squat
4x20
4x60
3x80
1x110
4x115

Abs
Planks, Barbell rotations, sideplank met een voet elevated.. etc etc.

Volledig mee eens. Hoeveel fysio (en vooral manueel) therapeuten ook weten over biomechanica en bewegingsketens, er zit in de opleiding weinig tot niets over krachttraining. Ik ben bang dat zelfs iemand van het CIOS meer verstand heeft van krachttraining dan een gemiddeld fysiotherapeut.
De therapeuten die WEL verstand hebben van krachttraining hebben hier zelf extra moeite voor gedaan om deze kennis te bemachtigen.
Harnak en ik vallen onder deze categorie therapeuten. :D

Harnak niet weet ik uit persoonlijk ervaring.......... :p

Laatst bewerkt:
  • #4.935
Harnak niet weet ik uit persoonlijk ervaring.......... :p
:roflol:
Lekkere trainingen man, die loopjes van rond de 5km daar merk je toch geen reet van met je herstel van je krachttraining?

Nee klopt die 5 km richt me nu nog geen schade aan.. zeker niet in mijn oude wijven tempo..(maar wel weer 500 kcal ;))

Vandaag

training gegeven en iemand geholpen met zijn powercleans en snatches... zelf klein beetje borst gerekt.. en endo gerekt... hier nog close grip bench

Close Grip Bench press
10x80
7x85
6x85

Paar een benige squats om te kijken of knie recht bleef...

Nog wat cleans en snatches voor gedaan..

Die oude wijven loopjes ga ik binnenkort ook starten, als ik weer wat aan mijn schema gewend bent.

:roflol:

Nee klopt die 5 km richt me nu nog geen schade aan.. zeker niet in mijn oude wijven tempo..(maar wel weer 500 kcal ;))

Vandaag

training gegeven en iemand geholpen met zijn powercleans en snatches... zelf klein beetje borst gerekt.. en endo gerekt... hier nog close grip bench

Close Grip Bench press
10x80
7x85
6x85

Paar een benige squats om te kijken of knie recht bleef...

Nog wat cleans en snatches voor gedaan..

Wie geholpen?
Stephan?

• #4.938
Jup, Stephan... Kleine verbeterpunten binnenkort grote resultaten

• #4.939
Geen sprints dit weekend gedaan. Had er simpelweg geen tijd voor ivm studie.

Warming-up 1200 meter, stretching, (anti)rotatie oefeningen met kogels 3-4 kilo)

Horden oefeningen ging vrij aardig.. heel even lichte irritatie adductor dus wijs ingehouden!

Sprints
2x60 versnelling.. voelt niet best
2x120 tjaah dat niet slapen hakt er in.

Terug naar huis
Deep tissue rollen op mijn ilopsoas (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=oZaiBeNrsfQ#!)

en heup bot t*ring wat een pijn...

DB Jump shrugs (plus wide high pull)
3x5x10

Hip Snatch
5x20
4x40
3x50
3x5x60 (zweten als een mofo whaha)

Box Jumps
3x5

Front Squats
3x6x100 sticky point zo'n 10 cm boven parallel... irritant

Bulgarian Squats
3x12 L+R Holy ****... dit was enkel met BW

Glute Bridge
3x8x50

Abs
Circuit met BB rotatie, 2-point-situp en Abwheel roll-outs

Ga mijn adductor proberen te trainen in andere hoeken

• #4.940
Woensdag geen training had simpelweg geen tijd. Gisteren werptraining gedraait met 800 -900 - 100- 800 gram speren. Voelde aardig zit nog steeds progressie in! Tijdens trainen geen last, vandaag wel rustig aan moeten doen met de versnellingslopen. Herstel hiervan gaat steeds beter (ook al heb ik sinds afgelopen zaterdag geen volledige nacht meer geslapen (lees gemiddeld 4 uur). Als ik maandag mijn presentatie heb gehad pak ik mijn normale slaap ritme weer op.

Morgen krachttraining

Terug
Naar boven