Heb je bij zo'n half squat een duidelijke doel diepte (zoals bij bijvoorbeeld powerlifting hip crease lager dan bovenkant kniegewricht) of weet je dat je de diepte bereikt hebt zodra je een bepaald gevoel krijgt (zo ja wat dan precies?)
Probeerde laatste expres hoger te squatten ivm een blessure en het was komisch hoe inconsistent m'n reps waren zonder duidelijk doel voor ogen qua uitvoering dus vroeg het me af.
Het is in mijn geval wat mieten gedrag..waar ik een slap excuus voor heb. FrontSquat diep PR van 150. Ik doe ze (half squat) voor de atletiek en dan voornamelijk omdat ik wat meer in deze hoeken actief ben en niet zo zeer het diepe. Ik merkte dat ik laatste jaren mijn Squat PR's verpulverd heb maar geen progressie pakte op oefeningen waar het in mijn sport om gaat. Heb door een blessure squat een tijd aan de kant moeten gooien en hierna gingen alle belangrijke parameters voor mijn sport (explosieve ballistics (met kogel achteruit bijvoorbeeld)) vooruit, dit door Squat te dumpen. Ik weet dat met diepe squat je meer activatie glute (en hamstring) hebt. Ken daar ook de voordelen van maar ik werd traag.
Okay dan nu antwoord op je vraag

... Ik zat tot ik mijn beveiliging ijzers raak. Heeft weinig met powerlifting hip crease te maken. Als mijn knie mogelijk weer gaat irriteren ga ik over op full squats. Voor squats heb ik geen gevoel van diepte daarom die stang in mijn powercage. Deze mag wat geluid maken, komt er ook vaak erg hard op is immers homegym.
Met HangCleans, Romanian Deadlifts, en HipSnatch weet ik wel wanneer ik op de goede diepte zit. Dit voel ik gemakkelijker aan.
Ik heb nu in mijn trainingsschema voor het eerst 4 zware weken (Oly licht, PL zwaar) en 4 lichte/speed weken (Oly zwaar, PL licht). Tot nu toe heeft het gewerkt, zit nog te twijfelen om nog een speed week te doen.
Mag ik vragen welke blessure je hebt dat je hoger bent gaan squatten, dit werkt meestal averechts omdat je een vaak hogere belasting gaat gebruiken, en door het minderen van zakken andere spieren gebruikt om af te remmen bij je eccentrische fase (jip en janneke taal)