Mister10 soms lijk je niet te snappen waarom je niet even serieus wordt genomen. Ik zal serieus uitleg geven waarom dat naar mijn inziens is. Het gaat namelijk niet om het naturel gebeuren dat je graag onder de aandacht wilt brengen, dat doen er een heleboel op DBB op een bepaalde wijze. Veel logjes op DBB zijn testament voor de power en succes van naturels hier op DBB. Daarnaast heb je hier ook de AAS sectie. So be it. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Het gaat vooral om het woordje TRUE dat jij gebruikt.
Jezelf zo neerzetten is vragen om gekscherende opmerkingen. Een beetje te vergelijken met diegene uit je jeugd die gepest werd maar er zeg maar zelf om vroeg. Niemand verdiend het gepest te worden maar sommige mensen trekken het aan als stront vliegen aantrekt. Daarbij is je fysiek gewoon goed en is het ook mooi en bewonderenswaardig dat je dat hebt bereikt, dat zou iedereen ook zeggen of gedaan hebben als je gewoon je pics had neergezet. Natuurlijk had dan de vraag gevolgd: "Heb je dit naturel bereikt?"
Je antwoord was ja geweest, en een paar lui hadden gereageerd dat dat nooit zou kunnen. Verder had je bewondering geoogst onder de mensen die dit wel geloven.
Wat zou je nu nog meer willen bereiken op een forum dan dat?
Ik waardeer je serieuze en goedgemeende uitleg.
Maar je vergist je in 3 dingen:
1) Ik ben me heel goed bewust dat die haat komt door het woordje TRUE te gebruiken, en de betekenis die ik daaraan geef.
2) Ik ben helemaal niet verrast dat ik heel wat haat over me heen krijg van zowel gebruikers alswel sommige naturals. Sterker nog, het tegenovergestelde zou me tenzeerste verbaasd hebben.
3) Ik vind het ook helemaal niet erg al die haat, precies omdat ik dat woordje TRUE heel bewust benadruk en de betekenis ervan probeer duidelijk te maken, en omdat ik de weerzin die het bij sommigen losmaakt had verwacht.
Verbaasd? Ik ga proberen uit te leggen waarom ik doelbewust in het oog van de storm spring.
Allereerst is het van cruciaal belang te weten dat ik hier niet ben omdat ik populair wil worden, en ook niet omdat ik masochistisch ben. (Jij daarintegen bent terecht bijzonder populair op het forum omdat je je gedraagt als een zeer toffe gast en omdat je een voorbeeldig atleet bent. En ook mijn respect verdien je daarom dubbel en dik!)
De reden waarom ik hier ben is echter dubbel:
A) omdat ik mijn sport waar ik zielsveel van houdt wil redden van de totale ondergang en haar imago op zijn minst een beetje wil zuiveren.
B) omdat ik een boodschap te verkondigen heb.
Laat ik eerst A) even proberen toe te lichten:
1) Bodybuilding is veranderd in een junkie sport die totaal gedomineerd wordt door dopinggebruik, hetgeen niet alleen absurd is, maar ook nog eens erg schadelijk is voor de gezondheid van de atleten.
2) De kampioenen lopen er bij als lelijke freaks die 6 maand zwanger zijn. Afgezien van enkele zonderlingen is er zelfs niemand meer te vinden die er nog zou willen uizien als een moderne Mr. Olympia. Beluister volgend interview met Serge Nubret eens ter illustratie:
http://www.true-natural-bodybuilding.com/graf/interview-serge-nubret.mp3
3) Ook de natural tak van de sport is niets anders meer dan een kermisklucht. De meeste natural federaties werpen de handdoek in de ring om 2 redenen. 1) Omdat de weinige BB fans die er nog over zijn gewoon zijn steroiden freaks te zien, en bijgevolg geen bewondering meer hebben voor een natural fysiek. 2) Omdat de natural federaties niet kunnen garanderen dat hun atleten echt life-time drug free zijn. Ik refereer bv. naar [Link niet meer beschikbaar] waarvan ik in 2007 op het WK was in LA en tot mijn verbazing moest vastellen dat er op deze 'natural' wedstrijd nauwelijks naturals te bespeuren waren en er al helemaal geen dopingcontroles waren.
4) Zelfs als je de echte doping even buiten beschouwing laat, dan nog heeft BB het image van pillen-slikken door de overwoekerende supplementenindustrie die niet alleen potjes lucht aan hoge prijzen verkoopt aan naieve en/of wanhopige jongeren, maar tevens door het gebrek aan gepaste wetgeving diezelfde mensen ook nog eens blootstelt aan potentieel gevaarlijke stoffen. Zie ook deze post over DHEA ter illustratie:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f16/arnold-versus-mister10-167641/index25.html#post4437523
In de term
True Natural Bodybuilding die ik heb geintroduceerd, symboliseert het woord Natural mijn kritiek toegelicht in puntjes 1 en 2, en het woord True mijn kritiek toegelicht in puntjes 3 en 4.
Laat ik dan ook B) nog even toelichten:
De boodschap die ik wil overbrengen naar vooral jonge, beginnende bodybuilders is dat het met efficiente training en gezonde, doelgerichte voeding ook mogelijk is zeer leuke bodybuildingresultaten te behalen. En dat 95% van de bodybuildingsupplementen ronduit waardeloos zijn en potentieel gevaarlijk zijn. (de 5% overige supplementen daarintegen sta ik 100% achter en zouden ook voldoend business voor de suppindustrie moeten kunnen genereren).
Dat gezegd zijnde wil ik nog eens benadrukken dat het vooral mijn bedoeling is de jongeren te informeren zodat zij voor hunzelf de juiste beslissing kunnen nemen gebaseerd op correcte en eerlijke informatie, en niet op basis van marketing praat van de suppindustrie en dealers. Verder respecteer ik ieders beslissing om al dan niet supps of roids te gebruiken (zolang ze er niet over liegen zoals vaak het geval is in de natural BB wereld), maar hoop ik dat er ook enthousiate groep van TN bodybuilders blijft bestaan.
Om die boodschap te verkondigen heb ik mijn website 2 jaar geleden gemaakt en ben ik lid van DBB geworden. Dat mijn mening subjectief is en dat er vele anderen zijn die het er niet mee eens zijn besef ik, en daar heb ik respect voor. Maar dat neemt niet weg dat ik vind het recht te hebben om mijn mening uit te drukken en de sport een beetje in de (naar mijn mening) goede richting proberen te drukken.
Ik ben dus niet hier om populair te worden of om gerespecteerd te worden door de DBB-leden, maar om mijn mening en visie op een aantal aspecten van de sport te verkondigen, en hopelijk de sport een heel klein beetje in een andere richting te duwen.
De fotovergelijking met Arnold en mijn website zijn dus niet een poging tot verheerlijking van mezelf, zoals helaas heel wat oppervlakkige persoonlijkheden hier op het forum denken, maar een poging om de aandacht op mijn boodschap te richten. Mijn website is niet alleen mijn manier om die boodschap over te brengen, maar ik vertel er ook nog eens op een zo goed en eerlijk mogelijke manier hoe ik mijn fysiek heb opgebouwd en hoe ik iemand anders zou aanraden het te doen.
Ik weet niet of dit alles een beetje verduidelijkt en/of een tikkeltje meer begrip losmaakt. Misschien dat ik precies door deze post straks weer gewoon de volle laag krijg van een aantal andersdenkende DBB-ers. Ben benieuwd.