AndroidHealthClinic

artificial intelligence

• Topic Starter Topic Starter
Ahaa, dat is heel anders ja.

Nee klopt het is zo'n een beetje een tegenstelling ervan, tenminste van dat die factoren "niet perse met intelligentie te maken hebben" wat ik opmerkelijk vond en zodoende dus afvroeg hoe je dat mogelijk zo gescheiden zag.

Echter met je verdere uitleg gaf je wel aan dat je het niet met elkaar verbonden zag? Dat snapte ik dus niet, en dat vind ik ook niet bij deze uitleg van perplexity passen....

Het zegt daar toch letterlijk dat ze juist "nauw met elkaar zijn verweven," "een essentieel aspect is van", "moeilijk voor te stellen is hoe intelligentie zou functioneren zonder", en "een belangrijke rol spelen bij" and so on and so forth.. Hoe komt dat veel overeen met dat ze "niet perse met intelligentie te maken hebben"? En je latere uitleg dat ze er niet mee verbonden zijn, zelfs per definitie gescheiden zouden zijn?

Hmm je noemde dat ze wel "invloed hebben op het resultaat", maar wat ik dus ook stel, en die uitleg van perplexity over "relevance realization" (o.a. die subjectieve factoren) ook beaamt is dat ze juist niet alleen het resultaat beïnvloeden maar initieel al betrokken zijn bij intelligentie en nauw ermee verbonden zijn en het mogelijk maken etc etc. Ik geloof dat het juist zo zou zijn dat "intelligence presupposes relevance realization."

Wat nog een mogelijkheid was om jouw stelling niet tegen te spreken is dat je het toch over een specifiek soort of vorm van intelligentie hebt, waarvan het bestaan niet afhankelijk is van die factoren. Maar later vroeg ik daar nog naar, en daarna jij mij weer en bevestigde je dat je "gewoon intelligentie" bedoelde. Is het misschien toch iets anders, dat daar de scheiding dan zit? Daar ben ik dan dus benieuwd naar, want dan zou ik willen kijken hoe dat past bij het werk van Vervaeke wat betreft Relevance Realization. Wellicht laat dat een vorm van intelligentie over die daar niet van afhankelijk is, dat ken ik dan niet en lijkt mij wel interessant hoe dat dan mogelijk zou zijn ???
Een heel uitgebreid antwoord maakt het (nu) nodeloos ingewikkeld.

Het komt er heel kort op naar dat imo de echte kern van de definitie is zoals Schwarzeneggertje het omschreef.
Intelligentie betekent `het vermogen tot begrijpen`.

De zaken waar wij over discussiëren of het wel of niet (onlosmakelijk) verbonden zijn met intelligentie maken het verschil tussen intelligentie en menselijke intelligentie.

Waar het volgens mij op neer komt is dat als (een vorm van) intelligentie kan bestaan die "niet perse te maken heeft met" die subjectieve factoren, of er zelfs helemaal niet "mee verbonden" is, dan moet er een uitleg/definitie van de werking van die intelligentie mogelijk zijn welke niet op die factoren berust.

Hoe ik het begrijp is het echter nodig voor het oplossen van problemen. En al om problemen te stellen, oriënteren in een omgeving. Daarvoor moet informatie geselecteerd worden, maar de hoeveelheid beschikbare informatie is computationally explosive dus dat kan niet puur algoritmisch/logisch/objectief gedaan worden, dat zou een oneindigheid duren. Die informatie moet (voor)gefilterd worden aan hand van wat subjectief relevant is voor de agent en het probleem, wat hij met de informatie kan, etc.

Ik mis dus hoe intelligentie zonder zou kunnen.
Al is het waar wat je zegt, ligt dit eigenlijk in lijn met een uitspraak als leven is niet mogelijk zonder een keten van nucleïnezuren. En dat kunnen we gewoon niet hard maken.

Het

Het komt er heel kort op naar dat imo de echte kern van de definitie is zoals Schwarzeneggertje het omschreef.

De zaken waar wij over discussiëren of het wel of niet (onlosmakelijk) verbonden zijn met intelligentie maken het verschil tussen intelligentie en menselijke intelligentie.
Bij intelligentie denk ik aan vorderingen in exacte wetenschap (de enige want echte wetenschap) en de daarmee mogelijke technologie (het ultieme bewijs voor de intrinsieke betekenis en waarde van echte wetenschap en het volledige ontbreken daarvan in magisch denken zoals godsdienst).

Of de hardware nou een neuronen netwerk of iets heel anders is maakt in principe niets uit.

Emoties en bewustzijn enz. zijn waarschijnlijk zogenaamde emergente verschijnselen van dergelijk complexe hardware.

Dat is bij de mens niet zo goed gelukt de afgelopen paar decennia als ik zie wat voor bullcrap er bedacht is de afgelopen 30 jaar.
Beste uitvinding ooit:
1728209375355.jpeg

vroeger toen tell sell de eerste was!! Gewoon vanaf je bank blokjes trainen🤣🤣

Al is het waar wat je zegt, ligt dit eigenlijk in lijn met een uitspraak als leven is niet mogelijk zonder een keten van nucleïnezuren. En dat kunnen we gewoon niet hard maken.
Leven is waarschijnlijk wel mogelijk op een andere basis maar waarschijnlijk niet gerealiseerd. De ouderdom van het universum is maar 3x dat van het leven op aarde en dat is hoogstwaarschijnlijk het enige dat het verder heeft gebracht dan bacteriën of iets dat daarmee overeenkomt qua complexiteit.

Bij intelligentie denk ik aan vorderingen in exacte wetenschap (de enige want echte wetenschap) en de daarmee mogelijke technologie (het ultieme bewijs voor de intrinsieke betekenis en waarde van echte wetenschap en het volledige ontbreken daarvan in magisch denken zoals godsdienst).
Dan ontbreekt intelligentie dus bij 99% van de bevolking. :D

Dan ontbreekt intelligentie dus bij 99% van de bevolking. :D
Dat is nog heel optimistisch. Er zijn maar enkele tientallen echte genieën geweest.

Er is wel een hele grote groep die de theorie tot in de details begrijpt en zelf ((hele) kleine) bijdragen kan leveren en een nog grotere groep die de theorie in grote lijnen begrijpt en kan ondersteunen bij de vooruitgang. Daarnaast zijn er heel veel mensen die heel goed zijn in de constructie van de noodzakelijke infrastructuur.

Dat is nog heel optimistisch. Er zijn maar enkele tientallen echte genieën geweest.

Er is wel een hele grote groep die de theorie tot in de details begrijpt en zelf ((hele) kleine) bijdragen kan leveren en een nog grotere groep die de theorie in grote lijnen begrijpt en kan ondersteunen bij de vooruitgang. Daarnaast zijn er heel veel mensen die heel goed zijn in de constructie van de noodzakelijke infrastructuur.
Dat laatste wordt bijvoorbeeld door de filosoof Ayn Rand benadrukt. In haar boek The Fountainhead is Mike, een werkman, 1 van de weinige vrienden van de briljante architect Howard Roark.

Intelligentie betekent `het vermogen tot begrijpen`.

wikipedia zei:
Begrijpen is een subjectief cognitief proces, waarbij aangereikte, of zelf verworven kennis of ervaringen in overeenstemming wordt gebracht met het geheel van reeds verworven kennis en ervaringen.

wikipedia zei:
Cognitie of kenvermogen is het vermogen tot begrijpen en tot kennisverwerving, via zintuiglijke waarneming en het vervolgens verwerken van de informatie, door het denken.

Voor jouw stelling is een definitie voor tenminste een vorm van intelligentie nodig die niet berust op subjectieve cognitieve processen.

wikipedia zei:
Intelligentie is een mentale eigenschap met veel verschillende functies zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen en te leren van ervaringen.

Het probleem van relevance realization ligt echt fundamenteel aan al die zaken, is waar ze met het proberen te creëren van kunstmatige intelligentie ook tegenaan botsen. Het is letterlijk onmogelijk om in de realiteit te kijken zonder vooringenomen waardeoordelen over wat daarin aan informatie te zoeken, en vooral uitsluiten.

Als ik het niet mis heb gaat dat zelfs op voor de meest simpele levensvormen. Even checken, ja..

Jaeger et all 2024 zei:
The way organismic agents come to know the world, and the way algorithms solve problems, are fundamentally different. The most sensible course of action for an organism does not simply follow from logical rules of inference. Before it can even use such rules, the organism must tackle the problem of relevance. It must turn ill-defined problems into well-defined ones, turn semantics into syntax. This ability to realize relevance is present in all organisms, from bacteria to humans.

Laatst bewerkt:

Een zelfde verdeling als een in mierenhoop/kolonie.

Voor jouw stelling is een definitie voor tenminste een vorm van intelligentie nodig die niet berust op subjectieve cognitieve processen.

Het probleem van relevance realization ligt echt fundamenteel aan al die zaken, is waar ze met het proberen te creëren van kunstmatige intelligentie ook tegenaan botsen. Het is letterlijk onmogelijk om in de realiteit te kijken zonder vooringenomen waardeoordelen over wat daarin aan informatie te zoeken, en vooral uitsluiten.

Als ik het niet mis heb gaat dat zelfs op voor de meest simpele levensvormen. Even checken, ja..

Dan is de van @Schwarzeneggertje geleende definitie van intelligentie onjuist. :D

@Schwarzeneggertje geleende definitie van intelligentie onjuist. :D
[/QUOTE]
Dat was een operationele en testbare definitie. De beste hardloper loopt ook gewoon snelste tijd op de chronometer.

Ad hominem. :eek:

Tja intelligentie niet los van subjectieve cognitieve processen kunnen zien is erg hoogmoedig. Maar als AI dat ook niet kan bezit het in elk geval al wat menselijke trekken.

Je komt met perplexity wel in een rare cirkelredenering terecht want ook die geeft dus aan dat subjectieve cognitieve processen nauw verbonden zijn (niet onlosmakelijk) met intelligentie, verder geeft het aan dat AI aan zaken als associatie en introspectie mist, maar associatie en introspectie zijn wel nauw verbonden aan intelligentie is AI dan wel intelligent?

AI wordt vaak als intelligent beschouwd vanwege zijn vermogen om complexe taken uit te voeren en grote hoeveelheden data te verwerken. Echter, AI mist het vermogen tot introspectie en associatie zoals mensen dat hebben. Intelligentie bij mensen omvat vaak deze elementen, die essentieel zijn voor zelfreflectie en het leggen van nieuwe verbanden[1][3].

AI's intelligentie is gebaseerd op algoritmen en patroonherkenning, wat verschilt van menselijke intelligentie die ook afhankelijk is van persoonlijke ervaringen en contextuele aanpassingen[4]. Hoewel AI bepaalde aspecten van menselijke intelligentie kan nabootsen, blijft het beperkt in zijn vermogen om op dezelfde manier als mensen te denken en te voelen.

Sources
[1] Waarom een universele definitie van intelligentie onmogelijk is https://progressiegerichtwerken.nl/waarom-een-universele-definitie-van-intelligentie-onmogelijk-is/
[2] Digitaal mijmeren: Zullen AI's op het internet op enig moment ontwaken? https://www.dutchcowboys.nl/online/...n-ais-op-het-internet-op-enig-moment-ontwaken
[3] Hoeveel intelligentie zit er eigenlijk in Artificiële Intelligentie? https://www.uva.nl/shared-content/f...r-eigenlijk-in-artificiele-intelligentie.html
[4] Perspectieven op intelligentie - De Toekomst van AI https://detoekomstvanai.nl/artikele...esluitvorming/perspectieven-op-intelligentie/
[5] Running head: INTELLIGENTIE, EXTERNALISEREND GEDRAG EN DE ROL VAN SOCIALE COGNITIE https://studenttheses.universiteitleiden.nl/access/item:2608732/view
[6] Kan ai zich inleven in de mens? - Computable.nl https://www.computable.nl/2023/07/30/kan-ai-zich-inleven-in-de-mens/
[7] Samenvatting verplichte stof deel 3 https://www.worldsupporter.org/nl/summary/samenvatting-verplichte-stof-deel-3-41842
[8] Geautomatiseerde besluitvorming https://detoekomstvanai.nl/artikele...sluitvorming/geautomatiseerde-besluitvorming/

Is een minder complexe definitie van intelligentie dan niet wenselijk?

Een minder complexe definitie van intelligentie kan inderdaad wenselijk zijn, vooral om het begrip toegankelijker te maken voor een breder publiek. Intelligentie wordt vaak omschreven als een algemeen verstandelijk vermogen dat verschillende functies omvat, zoals redeneren, plannen en probleemoplossing[2][6]. Deze brede definitie kan moeilijk te begrijpen zijn vanwege de vele verschillende aspecten en functies die erbij betrokken zijn.

Een eenvoudigere benadering, zoals die van David Wechsler, definieert intelligentie als het vermogen om doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan[1][7]. Deze definitie vat de kern van intelligentie samen zonder in detail te treden over de specifieke cognitieve processen. Het biedt een praktische en begrijpelijke manier om over intelligentie na te denken, wat nuttig kan zijn in alledaagse situaties en toepassingen.

Sources
[1] Intelligentie - Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie
[2] Intelligentie | Testcentrum Groei B.V. https://www.testcentrumgroei.nl/intelligentie
[3] Perspectieven op intelligentie https://detoekomstvanai.nl/artikele...esluitvorming/perspectieven-op-intelligentie/
[4] Samenvatting verplichte stof deel 3 https://www.worldsupporter.org/nl/summary/samenvatting-verplichte-stof-deel-3-41842
[5] Wat is Intelligentie?|Een Goede Voorbereiding is de Halve Baan! https://capaciteitentestoefenen.com/assessment-begrippen/wat-is-intelligentie/
[6] Wat is intelligentie? - HRorganizer https://www.hrorganizer.com/blog/wat-is-intelligentie
[7] Intelligentie - 18 definities - Encyclo https://www.encyclo.nl/begrip/intelligentie
[8] Aandacht voor de sociaal cognitieve ontwikkeling en intelligentie in het s peciaal basiso nderwijs: Draagt een leerkrachtencursus bij aan de sociale cognitie van leerlingen? https://studenttheses.universiteitleiden.nl/access/item:2663358/view

Ik heb perplexity gevraagd wat mogelijk kritiek is op Relevance Realization en of intelligentie zonder dat gedefinieerd kan worden. Het antwoord poogt wel iets maar bevat daarmee juist weer de drogredeneringen waarvoor RR nodig is..

Intelligence Without Relevance Realization​

Defining intelligence without considering relevance realization is challenging, as the ability to determine what is relevant is fundamental to intelligent behavior. However, some alternative approaches to defining intelligence include:
Information Processing: Intelligence could be defined in terms of the ability to process and manipulate information efficiently, regardless of its relevance.
Problem-Solving Capacity: Intelligence might be measured by the ability to solve predefined problems, without explicitly considering relevance.
Adaptability: Intelligence could be viewed as the capacity to adapt to new situations, which implicitly involves some form of relevance determination.
Pattern Recognition: The ability to recognize and extrapolate patterns could be considered a form of intelligence, though this likely involves some implicit relevance processing.

Despite these alternative approaches, it's important to note that many cognitive scientists argue that relevance realization is central to intelligence. John Vervaeke, for instance, suggests that the ability to do relevance realization is precisely what makes a system "generally" intelligent
4
.
Om nou information processing op zich intelligentie te noemen, "efficiently, regardless of its relevance" ja hoe dan? Lijkt mij een cirkelredenering, alsnog relevantie vereisen. Anders is het computationally explosive dus onmogelijk.
Problem-Solving kan ook niet zonder eerst intelligent problemen te definiëren, dus cirkelredenering/alsnog relevantie vereist.
Bij Adaptability en Pattern Recognition zegt het zelf dus al bij dat die al afhankelijk zijn van relevantie.

En het concludeert dan ook:
In conclusion, while relevance realization theory faces some critiques and challenges, it remains a significant framework for understanding cognition and intelligence. Attempts to define intelligence without it often implicitly incorporate some aspects of relevance determination, highlighting the theory's importance in cognitive science and AI research.

:thinking:

Je komt met perplexity wel in een rare cirkelredenering terecht want ook die geeft dus aan dat subjectieve cognitieve processen nauw verbonden zijn (niet onlosmakelijk) met intelligentie,
Onze definities van intelligentie en bewustzijn zonder die subjectieve kaders zijn cirkelredeneringen. Dat is het probleem dat Relevance Realization formeel probeert op te lossen.

Wederom zeg je "niet onlosmakelijk" maar kom ik dus weer op de vraag: hoe haal je dat los dan?

Volgens mij zou een logisch consistent antwoord daarop de cognitieve wetenschap flink vooruit helpen, misschien wel een nobel prijsje winnen(?), dus houd die niet voor jezelf alleen maar omdat ik het niet zal begrijpen.

Is een minder complexe definitie van intelligentie dan niet wenselijk?
..
Een eenvoudigere benadering, zoals die van David Wechsler, definieert intelligentie als het vermogen om doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan[1][7]. Deze definitie vat de kern van intelligentie samen zonder in detail te treden over de specifieke cognitieve processen. Het biedt een praktische en begrijpelijke manier om over intelligentie na te denken, wat nuttig kan zijn in alledaagse situaties en toepassingen.
Doelgericht handelen, rationeel denken, effectief met de omgeving omgaan, klinkt prima. Maar dat vereist dus weer die subjectieve relevantie vooraf om die handelingen mogelijk te maken. Om uberhaupt iets van de omgeving te kunnen zien zelfs al.

Bijlagen

Terug
Naar boven