Een heel uitgebreid antwoord maakt het (nu) nodeloos ingewikkeld.Ahaa, dat is heel anders ja.
Nee klopt het is zo'n een beetje een tegenstelling ervan, tenminste van dat die factoren "niet perse met intelligentie te maken hebben" wat ik opmerkelijk vond en zodoende dus afvroeg hoe je dat mogelijk zo gescheiden zag.
Echter met je verdere uitleg gaf je wel aan dat je het niet met elkaar verbonden zag? Dat snapte ik dus niet, en dat vind ik ook niet bij deze uitleg van perplexity passen....
Het zegt daar toch letterlijk dat ze juist "nauw met elkaar zijn verweven," "een essentieel aspect is van", "moeilijk voor te stellen is hoe intelligentie zou functioneren zonder", en "een belangrijke rol spelen bij" and so on and so forth.. Hoe komt dat veel overeen met dat ze "niet perse met intelligentie te maken hebben"? En je latere uitleg dat ze er niet mee verbonden zijn, zelfs per definitie gescheiden zouden zijn?
Hmm je noemde dat ze wel "invloed hebben op het resultaat", maar wat ik dus ook stel, en die uitleg van perplexity over "relevance realization" (o.a. die subjectieve factoren) ook beaamt is dat ze juist niet alleen het resultaat beïnvloeden maar initieel al betrokken zijn bij intelligentie en nauw ermee verbonden zijn en het mogelijk maken etc etc. Ik geloof dat het juist zo zou zijn dat "intelligence presupposes relevance realization."
Wat nog een mogelijkheid was om jouw stelling niet tegen te spreken is dat je het toch over een specifiek soort of vorm van intelligentie hebt, waarvan het bestaan niet afhankelijk is van die factoren. Maar later vroeg ik daar nog naar, en daarna jij mij weer en bevestigde je dat je "gewoon intelligentie" bedoelde. Is het misschien toch iets anders, dat daar de scheiding dan zit? Daar ben ik dan dus benieuwd naar, want dan zou ik willen kijken hoe dat past bij het werk van Vervaeke wat betreft Relevance Realization. Wellicht laat dat een vorm van intelligentie over die daar niet van afhankelijk is, dat ken ik dan niet en lijkt mij wel interessant hoe dat dan mogelijk zou zijn![]()
Het komt er heel kort op naar dat imo de echte kern van de definitie is zoals Schwarzeneggertje het omschreef.
Intelligentie betekent `het vermogen tot begrijpen`.
De zaken waar wij over discussiëren of het wel of niet (onlosmakelijk) verbonden zijn met intelligentie maken het verschil tussen intelligentie en menselijke intelligentie.