XXL Nutrition

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.161
Even ter vergelijking:

Juni:

November:

Je ziet een duidelijk verschil qua techniek en controle in de squat. Daarnaast zijn de gains opzich ook wel zichtbaar al zeg ik het zelf :thinking: .

squat goed verbeterd. bij de deadlift moet je proberen je gewicht meer achter de stang te krijgen zul je gemakkelijk 10kg zwaarder kunnen

Op zich vind ik Wendler een prima programma, vooral de fullbody varianten (duh!). Maar waarom zou je een ingewikkeldere vorm van periodisering gaan toepassen? Volgens mij is er ruimte zat om nog te gainen met een simpel lineair programma, zeker op kracht. Maandelijks je gewichten verhogen als in Wendler lijkt me niet de beste manier in dit stadium.

Just my 2 cents!

• #6.165
Black Iron Beast - 5/3/1 Calculator

je kent de site vast wel, maar hier kun je leuke schema's in elkaar flansen

Bedankt Droop!
Ik heb uiteraard ook inspiratie op gedaan in jouw log.

squat goed verbeterd. bij de deadlift moet je proberen je gewicht meer achter de stang te krijgen zul je gemakkelijk 10kg zwaarder kunnen

Yes. Dat heb je goed gezien inderdaad! Daar probeer ik nu aan te werken om de puntjes op de i te zetten bij wijze van spreken. Een smallere stance lijkt hier ook aardig te helpen :).

Op zich vind ik Wendler een prima programma, vooral de fullbody varianten (duh!). Maar waarom zou je een ingewikkeldere vorm van periodisering gaan toepassen? Volgens mij is er ruimte zat om nog te gainen met een simpel lineair programma, zeker op kracht. Maandelijks je gewichten verhogen als in Wendler lijkt me niet de beste manier in dit stadium.

Just my 2 cents!

Hé hé, ik wist dat je hier over zou beginnen Star! :D
En om eerlijk te zijn heb ik dat ook wel even overwogen. Echter, zoals ik eerder heb gemeld lijkt het upper/lower principe beter bij mij te passen, al heb ik nog nooit een FB geprobeerd met een aparte DL dag (zonder squats).

Maandelijks gewichten verhogen betekent niet per se dat je ook slechts op deze termijn beter wordt. Maar goed, dat hoef ik jou als Greyskul adept natuurlijk niet uit te leggen! De AMRAP's zijn elke keer weer een uitdaging om jezelf te verbeteren.

Het grote probleem met standaard lineaire progressie is simpel. Ik brand mijzelf op. Met name mentaal.
Ik merk aan mezelf dat ik soms op ga kijken tegen trainingen en te vaak een training heb die gewoon niet lekker gaat. In principe is elke half-gebakken training een gemiste kans en dat is erg frustrerend.

Ik zie het misschien heel simpel, maar volgens mij maakt de methode niet uit zolang:
1 - er progressie blijft in de wekelijkse workload (gewicht x sets x reps)
2 - je het volhoudt (het leuk blijft -> mentaal)
3 - je het volhoudt (herstel > afbraak)

Hé hé, ik wist dat je hier over zou beginnen Star! :D
En om eerlijk te zijn heb ik dat ook wel even overwogen. Echter, zoals ik eerder heb gemeld lijkt het upper/lower principe beter bij mij te passen, al heb ik nog nooit een FB geprobeerd met een aparte DL dag (zonder squats).

Maandelijks gewichten verhogen betekent niet per se dat je ook slechts op deze termijn beter wordt. Maar goed, dat hoef ik jou als Greyskul adept natuurlijk niet uit te leggen! De AMRAP's zijn elke keer weer een uitdaging om jezelf te verbeteren.

Het grote probleem met standaard lineaire progressie is simpel. Ik brand mijzelf op. Met name mentaal.
Ik merk aan mezelf dat ik soms op ga kijken tegen trainingen en te vaak een training heb die gewoon niet lekker gaat. In principe is elke half-gebakken training een gemiste kans en dat is erg frustrerend.
Haha, ik voldoe graag aan de verwachting!

Lineaire progressie kan toch ook gewoon prima met een UB/LB schema? Je verdeeld de grote vier gewoon over de week en voegt er iedere week gewicht aan toe.

Dat gezegd hebbende kan je gewoon goed gainen op Wendler, al gaat het soms misschien wat trager dan je zou willen. Ik zou zeker even op de Wendler forums van T-Nation kijken, want er zijn best wat leuke variaties en nieuwe principes die in zijn nieuwe boek staan.

Je gaat sws lekker bas, ik zie alleen maar progressie

• #6.169
Wendler inmiddels uitgeschreven voor komende weken!

Ik zie het misschien heel simpel, maar volgens mij maakt de methode niet uit zolang:
1 - er progressie blijft in de wekelijkse workload (gewicht x sets x reps)
2 - je het volhoudt (het leuk blijft -> mentaal)
3 - je het volhoudt (herstel > afbraak)

Zo simpel is het! Maar ja, simplicity isn't simple...

1) Hier loop ik dus vast met standaard lineaire progressie. 1 x een k*t training en ik ben meteen uit de flow :o.
2) Als gevolg van punt 1 is het trainen niet meer aan
3) Dan ga ik dus nieuwe dingen doen (lees: meer volume doen) en brand ik mezelf op

Ik ben inmiddels minstens 5 keer door deze cycle gegaan en daar ben ik behoorlijk klaar mee zoals je waarschijnlijk wel kan begrijpen! :D

Haha, ik voldoe graag aan de verwachting!

Lineaire progressie kan toch ook gewoon prima met een UB/LB schema? Je verdeeld de grote vier gewoon over de week en voegt er iedere week gewicht aan toe.

Dat gezegd hebbende kan je gewoon goed gainen op Wendler, al gaat het soms misschien wat trager dan je zou willen. Ik zou zeker even op de Wendler forums van T-Nation kijken, want er zijn best wat leuke variaties en nieuwe principes die in zijn nieuwe boek staan.

:thumb:!

Dat kán zeker. Met name voor mensen die een lekker vaste routine hebben qua werk en alles daarom heen. Schema's zoals die van Candito zijn niet voor niets zo populair :).

Dat bedoel ik! Zoals ik hierboven al noemde ben ik inmiddels al tig keer in dezelfde valkuil gestapt. Ik heb nu gewoon vastigheid nodig qua training, zonder dat het saai wordt zoals bij SL bijvoorbeeld al snel het geval is. Daarover gesproken, ik ben er inmiddels achter dat SL en vegelijkbare 5x5/3x5 schema's niet bij mij passen. Na verloop van tijd pijntjes en een opgebrand gevoel. Daarnaast is nou ook niet bepaald bevorderend voor je fysiek om zo eenzijdig te trainen.

Je gaat sws lekker bas, ik zie alleen maar progressie

Bedankt Saik! Ik mag ook niet klagen hoor. Tegenwoordig ziet men tenminste dat ik train. Nou, dat was een jaar geleden nog wel anders. :o

Sluit me aan bij Starx en neet61... Mits kracht winnen je doel is, zou ik ook gaan voor een simpel linear programma waarbij je wekelijks het gewicht verhoogd met bijvoorbeeld 2.5kg. Net zolang tot je vastloopt. Dan gewoon weer ff een stapje terug (~10%) en weer opbouwen. Hiermee kan je heel goed progressief laden naar mijn mening. Of je dat nou full body doet of UB/LB.
Overigens een andere methode is om heavy dagen, assistance dagen en volume dagen in te lassen.

• #6.171
Sluit me aan bij Starx en neet61... Mits kracht winnen je doel is, zou ik ook gaan voor een simpel linear programma waarbij je wekelijks het gewicht verhoogd met bijvoorbeeld 2.5kg. Net zolang tot je vastloopt. Dan gewoon weer ff een stapje terug (~10%) en weer opbouwen. Hiermee kan je heel goed progressief laden naar mijn mening. Of je dat nou full body doet of UB/LB.
Overigens een andere methode is om heavy dagen, assistance dagen en volume dagen in te lassen.

We gaan lekker Wendleren :thumb:.

Je moet gewoon al je working weights goed bijhouden en deze altijd blijven verbeteren. Of dat nou met 1 rep is of 5kg. Zo’n super strak lineair schema heel autistisch uitschrijven voor weken vooruit werkt niet voor iedereen. Precies wat je al zei, 1 slechte training en je bent uit de flow.

Soms voel je je kut en dan kan je doen waar je zin in hebt. De andere keer crush je weer je vorige resultaat. Het is zo simpel.

• #6.174
Top, veel succes!
Voor de rest wilde ik alleen mijn visie nog even delen :-)

Thanks!
Altijd goed. Dat waardeer ik :)

Je moet gewoon al je working weights goed bijhouden en deze altijd blijven verbeteren. Of dat nou met 1 rep is of 5kg. Zo’n super strak lineair schema heel autistisch uitschrijven voor weken vooruit werkt niet voor iedereen. Precies wat je al zei, 1 slechte training en je bent uit de flow.

Soms voel je je kut en dan kan je doen waar je zin in hebt. De andere keer crush je weer je vorige resultaat. Het is zo simpel.

Op dagen dat ik mij 'kut' voel kan ik simpelweg wat minder hard gaan op de AMRAP. Op dagen dat ik mij goed voel kan ik dit verder pushen, net als de assistance oefeningen.

Yeaahhhh NIce topic titel!!! :thumb: :D

Het is me duidelijk nu! Ben het wel eens met Star, maar met Wendler kom je er ook heus wel! Succes!

Owjee.. Ik hoop dat het voor je gaat werken dit schema.

Laatst bewerkt:
Succes!

To be fair, ik heb Wendler heel lang gevolgd en het heeft mij ontzettend veel kracht bezorgd. Ik ben het eens dat er vast efficiëntere wijzen bestaan, maar ik vond Wendler uitermate prettig trainen.

Terug
Naar boven