XXL Nutrition

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg

Eens met @Vito. Aangezien je op kracht traint is het misschien beter om lowbar squats te gaan doen. Over het algemeen wordt het ook makkelijker ervaren om diepte te bereiken (alsook minder forward knee travel, wellicht handig ivm je enkel).

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.562

:thumb:

Squat ziet er mooi uit, bar zou nog wel iets lager op de bovenrug kunnen, denk aan de onderkant van je rear delts.

Bedankt.
Eerder squatte ik altijd low-bar, maar dat leidde om een gegeven moment schouderproblemen op. Bovendien ben ik al enorm heup-dominant en ik wil niet dat het erger wordt eigenlijk.

Melk dit uit en ga dan the texas method draaien. Nog genoeg progressie te boeken:D

Dat is min of meer het plan inderdaad!
Dit had ik begin vorig jaar moeten doen, maar ja.. Eigenwijs hé :roflol:.

Stel dat je vastloopt, kan je altijd nog naar 3x5, en dan naar 3x3, of uiteindelijk 1x3 indien noodzakelijk. Zo doe ik het nu ook nu ik dichter bij mijn 1RM kom. En download de StrongLifts 5x5 app, ik heb de betaalde versie (eenmalig 10'tje), maar hij is in principe gratis! Erg handig.

StrongLifts 5×5 App: Workout Gym Log & Personal Trainer | StrongLifts

Ik zal de link even doornemen na het werk straks.
Echter.. Het is wel van belang om een beetje volume te blijven draaien hé!

:thumb:

Bedankt.
Eerder squatte ik altijd low-bar, maar dat leidde om een gegeven moment schouderproblemen op. Bovendien ben ik al enorm heup-dominant en ik wil niet dat het erger wordt eigenlijk.

Dat is min of meer het plan inderdaad!
Dit had ik begin vorig jaar moeten doen, maar ja.. Eigenwijs hé :roflol:.

Ik zal de link even doornemen na het werk straks.
Echter.. Het is wel van belang om een beetje volume te blijven draaien hé!
Haha de kritiek op SL is juist dat het teveel volume is (5x5 en drie keer per week zwaar squatten), daarom heb ik ook wat aanpassingen gemaakt zelf.

Nah. Toch lekker gaan trainen. Absoluut geen spijt van! :)

Binnenkort maar weer eens doen op een mooie dag denk ik.

Training van gisteren ging gezien de omstandigheden best aardig eigenlijk! Vanmorgen bij de fysio geweest en daar wat nieuwe veelbelovende oefeningen gekregen om controle te krijgen over het schouderbladen. Ik ken de benamingen niet, maar het komt erop neer dat je pulls doet waarbij de arm gestrekt blijft en je het schouderblad naar achteren trekt (retractie). Het is vrij bizar hoe slecht ik hier in ben om eerlijk te zijn en mijn fysio verwacht dat ik door middel van deze oefeningen de schouders flink aan kan sterken, wat zich vervolgens zal vertalen naar betere prestaties!
Ik zal de komende tijd in ieder geval flink mijn best doen om de schouders weer gezond te krijgen. Daarnaast merk ik dat het vele stretchen de afgelopen tijd ook z'n vruchten afwerpt! Zo gaat het squaten bijvoorbeeld best prima nu. Dat geeft vertrouwen en ik heb er voor gekozen om mij dit jaar volledig te richten op sterk worden. Daarvoor is het denk ik het meest verstandig om te beginnen met SS/SL en daar ben ik gisteren mee gestart. Hieronder heb ik mijn versie staan en feedback en aanbevelingen zijn natuurlijk altijd welkom!

ABC.png

Opmerkingen:
Squat verhoog ik elke maandag en vrijdag. Woensdag doe ik 5x5 met het gewicht van maandag.
Bench verhoog ik elke maandag. Vrijdag doe ik 5x5 met het gewicht van maandag.
OHP 1x per week. Het is algemeen bekend dat de progressie hierop langzamer gaat, maar het doel is om deze wekelijks te verhogen.
Deadlift verhoog ik elke maandag en vrijdag.

Zodra ik een training het gewicht niet haal, gooi ik er 5 kg van af.
Assistance bestaat uit pull-ups, chin-ups, rows en weighted push-ups. Daarnaast natuurlijk mijn fysio oefeningen. Voor deze oefeningen heb ik geen progressiemodel uitgeschreven, maar ik zal het volume rustig aan verhogen.

Training 26-03:

Je gaat 2x pw een zware deadlift doen en dit ook verhogen. Doorgaans zit er 0.75, 1 of 1.5 keer pw een zware deadlift in dergelijke schema's.

Is dit niet een beetje veel en snel?

Je gaat 2x pw een zware deadlift doen en dit ook verhogen. Doorgaans zit er 0.75, 1 of 1.5 keer pw een zware deadlift in dergelijke schema's.

In het begin kan dat best, stappen van 5kg of 2,5kg. Het is trouwens of 1 of 2 keer per week bij SS en SL. Niet bij ABC inderdaad.

In het begin kan dat best, stappen van 5kg of 2,5kg. Het is trouwens of 1 of 2 keer per week bij SS en SL. Niet bij ABC inderdaad.
1 of 2, dus 3x p2w = 1.5x pw

0.75: GZCLP;
1: 531 for beginners, GSLP, sommige SS-variaties*;

*= Sommige SS-variaties doen 1x pw DLen op wo, eventueel combi met light SQ

Natuurlijk kan het best in het begin, ben gewoon benieuwd naar het waarom, leer ik weer van.

1 of 2, dus 3x p2w = 1.5x pw

0.75: GZCLP;
1: 531 for beginners, GSLP, sommige SS-variaties*;

*= Sommige SS-variaties doen 1x pw DLen op wo, eventueel combi met light SQ

Natuurlijk kan het best in het begin, ben gewoon benieuwd naar het waarom, leer ik weer van.
De deadlift is een van de oefeningen waar je het meeste spiermassa bij gebruikt, je benen, je gehele posterior chain, die kan dus wel wat gewicht en progressie handelen. Niet te vaak maxen is wel key, als je nog erg submaximaal zit kan je prima grote stappen nemen, zolang je form goed blijft (straight back).

• #6.568
Haha de kritiek op SL is juist dat het teveel volume is (5x5 en drie keer per week zwaar squatten), daarom heb ik ook wat aanpassingen gemaakt zelf.

Ja, snap ik inderdaad! Het ging mij in dit geval meer om het verschil tussen de low-bar squat en de high-bar squat, waarbij die laatste minder heup dominant is.

Goed punt! Daar heb ik ook even over getwijfeld.
Let wel, ik verhoog met 2,5 kg in plaats van 5 kg en daarnaast doe ik slechts één werksetje voor de DL.

Even iets heel anders. Zou je niet een hip trust / glute bridge / hyperextension toevoegen ipv één keer pullups of chinups?
Vind dat je vooral veel upper (back) hebt en op die manier pak je lower back, hams en glutes nog.

Even iets heel anders. Zou je niet een hip trust / glute bridge / hyperextension toevoegen ipv één keer pullups of chinups?
Vind dat je vooral veel upper (back) hebt en op die manier pak je lower back, hams en glutes nog.
Ik pak hyperextensions 1 a 2 keer per week mee als assistance, kan geen kwaad en voelt goed. Hip thrusts en bridges zie ik niet echt het nut van in, zeker niet als je al genoeg zwaar squat en deadlift, maargoed ook dat kan geen kwaad denk ik. Zou wel pullups/chinups volume behouden.

Ik pak hyperextensions 1 a 2 keer per week mee als assistance, kan geen kwaad en voelt goed. Hip thrusts en bridges zie ik niet echt het nut van in, zeker niet als je al genoeg zwaar squat en deadlift, maargoed ook dat kan geen kwaad denk ik. Zou wel pullups/chinups volume behouden.

Bedoelde of of met de slashes. Dus als Bas z'n voorkeur uitgaat naar hyperextensions zoals bij jou lijkt me dat een strak plan.
Bijvoegen kan inderdaad als Bas dat volume op upper back wilt draaien.

• #6.572

Dat vind ik een top idee. Thanks!
De (snatch-grip) hip extension brengt wel een mooie balans in het schema en is een oefening waar je gemakkelijk van herstelt.

Ik had er eerst aan gedacht op de hip trust in te voegen, maar toen bedacht ik mij hetzelfde als wat jij hierboven beschrijft, haha.

Dat laatste zal ik zeker doen.
Bedoelde of of met de slashes. Dus als Bas z'n voorkeur uitgaat naar hyperextensions zoals bij jou lijkt me dat een strak plan.
Bijvoegen kan inderdaad als Bas dat volume op upper back wilt draaien.

Yes. Komt goed! :thumb:.
Trouwens, heb jij ook ooit een SS/SL variant gedaan, of vergis ik mij?

Goedzo :)

Ja ik heb starting strength 12 weken lang gedaan. Uiteraard niet altijd 2,5/5 kilo kunnen verhogen anders was ik nu pro. Heb de originale template aangehouden maar BOR's gedaan ipv powercleans. Kreeg de cleans niet onder de knie :o
Vond het destijds fijn maar ontgroei je al best snel als je eenmaal een beetje op niveau zit met goede techniek.

Ja ik heb starting strength 12 weken lang gedaan. Uiteraard niet altijd 2,5/5 kilo kunnen verhogen anders was ik nu pro. Heb de originale template aangehouden maar BOR's gedaan ipv powercleans. Kreeg de cleans niet onder de knie :o
Vond het destijds fijn maar ontgroei je al best snel als je eenmaal een beetje op niveau zit met goede techniek.
Ik doe nu Pendlay Rows ipv BOR/Powercleans, prima oefening voor je gehele rug.

• #6.576

Ha, dat zou mooi zijn geweest zeg! Wat heb jij precies gedaan toen je stalde trouwens? Drie keer opnieuw proberen, of meteen resetten?

Powercleans ga ik niet doen. Met mijn leverages en mobiliteit is dat vragen om problemen.
Dat zeker. Echter is het voor mij op dit moment een mooie manier om mijn lifts relatief snel op te bouwen en geen onnodige BS te doen. Ik bedoel, de afgelopen tijd heb ik consequent getraind, genoeg gegeten, maar bij lange na geen optimale resultaten geboekt. Daar kan eigenlijk maar één reden voor zijn, en dat is het feit dat het simpelweg té veel volume is geweest.
Correct me if I am wrong ;).

Ik moet nog even een keuze maken hierin.
Misschien worden het wel unilateral dumbbell rows :trollface:

Zie niet in waarom dat niet zou lukken.

Hard trainen, veel slapen en nog meer eten.
What can possibly go wrong? :D

• #6.577
Daarnet The Bridge van Barbell Medicine doorgelezen. Dat lijkt mij een goed vervolg zodra ik klaar ben met deze template.
Wat alleen wel apart vond, is dat ze hier duidelijk afraden om te stretchen! Heeft iemand hier enig idee waarom? Ik vind het zelf er fijn en veel succesvolle powerlifters en strongmen zweren erbij.

Daarnet The Bridge van Barbell Medicine doorgelezen. Dat lijkt mij een goed vervolg zodra ik klaar ben met deze template.
Wat alleen wel apart vond, is dat ze hier duidelijk afraden om te stretchen! Heeft iemand hier enig idee waarom? Ik vind het zelf er fijn en veel succesvolle powerlifters en strongmen zweren erbij.

ligt eraan wat voor soort stretches, dynamische stretches zijn aan het begin wel goed. statische stretches verlengen de spier waardoor je minder sterk zou moeten zijn, ik merk zelf weinig verschil maar het is onderzocht en deze conclusie kwam eruit. Dat is wat ik ervan weet

Ik doe nu ook sinds een 4-5 maanden pendlay rows en vind ze top!
Je kan net wat beter overloaden dan met BOR's en heb het idee dat het meer carry-over heeft naar de deadlift door de houding die je aanneemt.

Ha, dat zou mooi zijn geweest zeg! Wat heb jij precies gedaan toen je stalde trouwens? Drie keer opnieuw proberen, of meteen resetten?

Powercleans ga ik niet doen. Met mijn leverages en mobiliteit is dat vragen om problemen.
Dat zeker. Echter is het voor mij op dit moment een mooie manier om mijn lifts relatief snel op te bouwen en geen onnodige BS te doen. Ik bedoel, de afgelopen tijd heb ik consequent getraind, genoeg gegeten, maar bij lange na geen optimale resultaten geboekt. Daar kan eigenlijk maar één reden voor zijn, en dat is het feit dat het simpelweg té veel volume is geweest.
Correct me if I am wrong ;).

Ben even m'n excel logje gaan opzoeken want wist het niet meer :p
Zo te zien ging ik de eerste keer met het gewicht van die dag liften, als de eerste set dan < dan voorgeschreven reps waren deed ik het gewicht van de vorige training voor de resterende sets.
Keer daarna met desbetreffende lift probeerde ik met hetzelfde gewicht een 3x5 te maken. Als dat lukte ging ik weer verder met verhogen.
Als ik 3 trainingen niet verder kwam nam ik gewicht eraf. Hoeveel gewicht eraf ging was op gevoel.

Kan wel aan meer dingen liggen. Als je teveel volume draait zit dat je herstel in de weg. Andersom kunnen slaap, stress, incorrecte uitvoering, ed juist invloed hebben op je herstel. Naar mijn idee valt daar niet een eenduidige oorzaak voor te noemen.
Je wilt dus snel op maximaal niveau zitten zodat je op dat behaalde niveau kan starten aan een intermediate schema? Seems fair, moet je wel starten met een lekker programma als je hieruit stapt en niet teveel gaan switchen oid.

ligt eraan wat voor soort stretches, dynamische stretches zijn aan het begin wel goed. statische stretches verlengen de spier waardoor je minder sterk zou moeten zijn, ik merk zelf weinig verschil maar het is onderzocht en deze conclusie kwam eruit. Dat is wat ik ervan weet

Dit inderdaad. Wordt vergeleken met een elastiek wat je op gaat rekken. Je kracht gaat erop achter uit omdat je de explosiviteit mist in je lifts (elastiek bungelt), wat nou net erg handig is bij met name compound lifts.

Zeker meer carryover, en aangezien je vanaf een deadstop lift, ook minder (anders) belastend voor je onderrug t.o.v. BOR. Ook prima voor de armpjes en dergelijke.

Terug
Naar boven