AndroidHealthClinic

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg

Je moet niet te 'schoon' eten verder is het gewoon een kwestie van gewenning.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je moeite hebt met 3k. Daarop zou ik honger hebben.
Meer stouwen! Ik eet zelf elke maaltijd totdat ik echt vol zit en dan nog een beetje meer ;)
100 kg eind dit jaar misschien al. Anders 2019.

Ik ben ook niet meer zo van de brofood. Ik eet eigenlijk gewoon waar ik zin in heb. Flink bord pasta gaat er goed in, of bagels met gegrilde kip en eitje erbij etc.
Al dat gedoe met tonijn eten en "clean" food trap ik niet meer in :D

Hm, in de PL sectie is er volgens mij niemand meer die Candito doet. Daarbij zeg ik niets over de kwaliteit van het programma. Er zijn overigens genoeg andere mooie gratis schema's te vinden die weer net even iets moderner zijn zoals het schema van Calgary Barbell. Die zijn alleen een stuk minder bekend denk ik.
Ja, als een schema uit de mode is, zal het echt niet meer werken. :p

Ja, als een schema uit de mode is, zal het echt niet meer werken. :p
Nee, ik bedoel eerder dat een schema dat populair is niet persé de beste hoeft te zijn. Candito is gewoon bekend: het bestaat al jaren en het is gratis. Er zit ook nog eens een mooie spreadsheet bij. En mensen kunnen het gemakkelijk vinden.

Nee, ik bedoel eerder dat een schema dat populair is niet persé de beste hoeft te zijn. Candito is gewoon bekend: het bestaat al jaren en het is gratis. Er zit ook nog eens een mooie spreadsheet bij. En mensen kunnen het gemakkelijk vinden.
En to be fair er zijn voldoende mensen die het gevolgd hebben en gereviewed hebben. Niet geheel onbelangrijk imo. Iedereen is er wel over te spreken.

En to be fair er zijn voldoende mensen die het gevolgd hebben en gereviewed hebben. Niet geheel onbelangrijk imo. Iedereen is er wel over te spreken.
Zeker, dat is ook belangrijk, het schema heeft zich ook wel bewezen. Het zou alleen ook wel eens leuk zijn als mensen eens wat nieuws zouden proberen in plaats van de geijkte programma's. De keuze hoeft toch niet altijd beperkt te zijn tot Sheiko of Candito?

Zeker, dat is ook belangrijk, het schema heeft zich ook wel bewezen. Het zou alleen ook wel eens leuk zijn als mensen eens wat nieuws zouden proberen in plaats van de geijkte programma's. De keuze hoeft toch niet altijd beperkt te zijn tot Sheiko of Candito?
Ben ik ook wel weer met je eens hoor. Ik denk alleen juist omdat Candito en Sheiko veilige keuzes zijn (en ruimte bieden tot personalisatie), het een aantrekkelijke optie is.
Keerzijde is namelijk dat je een ander schema zult moeten gaan uitproberen, dat wellicht een minder veilige keuze is (ook al zou het superieure gains kunnen opleveren). Dit is simpelweg het psychologische risk vs. reward, waar studies ook laten zien dat mensen risicoavers zijn en altijd een gegarandeerd rendement verkiezen boven een hogere verwachtingswaarde maar met risico op een lagere uitkomst dan de gegarandeerde optie.

Op liftvault.com staan in ieder geval genoeg leuke sheetjes! :D

Ik ben ook niet meer zo van de brofood. Ik eet eigenlijk gewoon waar ik zin in heb. Flink bord pasta gaat er goed in, of bagels met gegrilde kip en eitje erbij etc.

nou dat is toch gewoon prima? die krijgt van mij gewoon een 'clean' stickertje

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.092
relatief weinig? Dat heet shredded as f**k man :p

Hahahaha. Dat vat ik maar op als een compliment :)

Is ook wel een interessante gast. Kan me filmpjes van ATG squats herinneren van hem, dat ziet er zooooooooo mooi uit :)

Helemaal mee eens!

Hm, in de PL sectie is er volgens mij niemand meer die Candito doet. Daarbij zeg ik niets over de kwaliteit van het programma. Er zijn overigens genoeg andere mooie gratis schema's te vinden die weer net even iets moderner zijn zoals het schema van Calgary Barbell. Die zijn alleen een stuk minder bekend denk ik.

Aan de andere kant van de plas wordt Calgary Barbell steeds populairder volgens mij. Het is een kwestie van tijd voordat het hier onder de aandacht komt :)

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.093

No offence, maar dat is niet helemaal waar ik op doelde :o.

Ben ik ook wel weer met je eens hoor. Ik denk alleen juist omdat Candito en Sheiko veilige keuzes zijn (en ruimte bieden tot personalisatie), het een aantrekkelijke optie is.
Keerzijde is namelijk dat je een ander schema zult moeten gaan uitproberen, dat wellicht een minder veilige keuze is (ook al zou het superieure gains kunnen opleveren). Dit is simpelweg het psychologische risk vs. reward, waar studies ook laten zien dat mensen risicoavers zijn en altijd een gegarandeerd rendement verkiezen boven een hogere verwachtingswaarde maar met risico op een lagere uitkomst dan de gegarandeerde optie.
De reden waarom je voor een Sheiko of candito kiest is omdat zij hun strepen hebben verdiend. Candito natuurlijk iets minder dan Sheiko maar je kunt gewoon beter een schema doen dat iemand met ervaring heeft gemaakt dan dat je zelf wat gaat klooien. Als ik soms de zelf gemaakte schema's op dit forum zie dan snap ik wel dat veel mensen blessures en andere ongein hebben. Iedere Jan lul kan een paar oefeningen bij elkaar rapen en een schema maken waar je 5's je doet en 8's maar dat betekent niet dat een schema goed is. Je kunt ook niet steeds het volume verhogen en maar pushen zonder enige auto regulatie of andere fatigue management Erin te bouwen. Als ik soms powerlifters hun piekprotocol zie dan schiet ik echt in de lach. Daarom kun je ook beter naar iemand luisteren die zijn methode bij duizenden atleten heeft uitgetest en verfijnd heeft, dan zelf maar wat doen na 10 artikelen gelezen te hebben. En dat is meteen ook mijn kritiek op candito: zijn schema is gewoon als algemeen schema gemaakt en laat juist net individualisering nodig zijn om een schema te laten werken voor jou. Hij zegt ook dat het zijn eigen methode is waarmee hij HEEFT getraind. Nu traint die echt heel anders en zou die ook nooit zijn eigen schema's draaien zoals online vindbaar. Het verklaart ook meteen zijn zwakke bench wat die is gewoon slecht geprogrammeerd in zijn schema en de hoge intensiteit in week 2 is ook gevaarlijk en blessuregevoelig vooral als je telkens op de hoogste reps mikt en jezelf constant blijft pushen wat erg aantrekkelijk is in zijn schema. Bruce Lewis had laatst gevraagd op zijn insta of mensen als ze 2-4 reps moesten doen, ze voor de 2 zouden gaan of de 4? en het merendeel koos 4. Het is zeg maar het aard van het beestje om het maximale te willen en nodig uit tot teveel volume en intensiteit waardoor de blessuregevoeligheid omhoog schiet. Daarom zou ik altijd voor het schema kiezen wat zich het meest bewezen heeft en waar iemand achter zit die zijn strepen dubbel en dwars heeft bewezen. Of in de meest ideale wereld een coach pakken.
Ik ben nog geen review tegengekomen die totaal niet te spreken was over Candito, maar ik ben uiteraard benieuwd naar de kritiek!
Kritiek richt zich vooral op het ontbreken van bench volume na week 3, het hoge volume op Squats en nauwelijks op deadlifts waardoor deadlifts vrij ongewoon voelen en er weinig techniek verbetering is. En de hoge intensiteit in combinatie met het volume wat na een paar cycles te zwaar gaat worden en je kans op blessures zeer significant verhoogt en niet met een weekje extra deload is opgelost.

Het is niet dat ik het een slecht schema vind maar het heeft zeker zijn beperkingen en de kans dat de atleet zichzelf te ver pusht is heel erg aanwezig in dit schema.

Noted en zit zeker een kern van waarheid in. Thx!

De reden waarom je voor een Sheiko of candito kiest is omdat zij hun strepen hebben verdiend. Candito natuurlijk iets minder dan Sheiko maar je kunt gewoon beter een schema doen dat iemand met ervaring heeft gemaakt dan dat je zelf wat gaat klooien. Als ik soms de zelf gemaakte schema's op dit forum zie dan snap ik wel dat veel mensen blessures en andere ongein hebben. Iedere Jan lul kan een paar oefeningen bij elkaar rapen en een schema maken waar je 5's je doet en 8's maar dat betekent niet dat een schema goed is. Je kunt ook niet steeds het volume verhogen en maar pushen zonder enige auto regulatie of andere fatigue management Erin te bouwen. Als ik soms powerlifters hun piekprotocol zie dan schiet ik echt in de lach. Daarom kun je ook beter naar iemand luisteren die zijn methode bij duizenden atleten heeft uitgetest en verfijnd heeft, dan zelf maar wat doen na 10 artikelen gelezen te hebben. En dat is meteen ook mijn kritiek op candito: zijn schema is gewoon als algemeen schema gemaakt en laat juist net individualisering nodig zijn om een schema te laten werken voor jou. Hij zegt ook dat het zijn eigen methode is waarmee hij HEEFT getraind. Nu traint die echt heel anders en zou die ook nooit zijn eigen schema's draaien zoals online vindbaar. Het verklaart ook meteen zijn zwakke bench wat die is gewoon slecht geprogrammeerd in zijn schema en de hoge intensiteit in week 2 is ook gevaarlijk en blessuregevoelig vooral als je telkens op de hoogste reps mikt en jezelf constant blijft pushen wat erg aantrekkelijk is in zijn schema. Bruce Lewis had laatst gevraagd op zijn insta of mensen als ze 2-4 reps moesten doen, ze voor de 2 zouden gaan of de 4? en het merendeel koos 4. Het is zeg maar het aard van het beestje om het maximale te willen en nodig uit tot teveel volume en intensiteit waardoor de blessuregevoeligheid omhoog schiet. Daarom zou ik altijd voor het schema kiezen wat zich het meest bewezen heeft en waar iemand achter zit die zijn strepen dubbel en dwars heeft bewezen. Of in de meest ideale wereld een coach pakken.
Hier ben ik het in grote lijnen wel mee eens, de meeste mensen kunnen helemaal niet zo goed programmeren als ze zelf denken: te veel of te weinig volume, een oefeningselectie die gebaseerd is op wat ze leuk vinden of waar ze goed in zijn, screw ups in het doseren van de intensiteit en ga zo maar door.

Om eerlijk te zijn is Sheiko zoals ie door de meeste mensen gebruikt wordt net als veel andere schema's in essentie ook maar gewoon een cookie cutter schema. Daar is niets mis mee, maar we moeten ook niet net gaan doen of iedereen allemaal gepersonaliseerde schema's van Boris Sheiko heeft of dat iedereen in staat is om de juiste veranderingen aan het schema te maken. Het gebruikte volume en de intensiteit is voor iedereen hetzelfde en niet gepersonaliseerd. En ik zie ook niet direct een vorm van auto regulatie als je Sheiko's bekende templates doet. Al is het volume en de intensiteit over het algemeen wel goed afgestemd volgens mij.

Ondanks dat dit allemaal heel kritisch klinkt geldt deze kritiek eigenlijk voor de meeste schema's en denk ik dat je als powerlifter een prima keuze maakt met Sheiko. En zeker als je in staat bent om zelf goede aanpassingen te maken kan je er een schema voor het leven van maken. Candito neigt wat dat betreft iets meer naar powerbuilding naar mijn mening, wat denk ik ook de reden is dat Candito in deze logsectie populairder is dan in de PL sectie.

Ik maak mijn eigen schema's omdat ik denk dat ik mijzelf beter ken dan meneer Sheiko, of meneer Rippetoe. Of dat ook zo is, zullen we misschien nooit achterkomen :(
Aan de andere kant denk ik dat alle schema's min of meer inwisselbaar zijn zolang je maar progressie toepast en voldoende herstelt, en daarnaast een beetje fatsoenlijk eten.

Ik maak mijn eigen schema's omdat ik denk dat ik mijzelf beter ken dan meneer Sheiko, of meneer Rippetoe. Of dat ook zo is, zullen we misschien nooit achterkomen :(
Aan de andere kant denk ik dat alle schema's min of meer inwisselbaar zijn zolang je maar progressie toepast en voldoende herstelt, en daarnaast een beetje fatsoenlijk eten.
Meneer Sheiko of meneer Rippetoe zouden naar alle waarschijnlijkheid een beter gepersonaliseerd schema voor je maken dan je zelf zou doen. En bij volledige coaching zouden ze de nodige aanpassingen tussendoor maken. Begrippen als progressie toepassen en voldoende herstellen zijn moeilijk te definiëren: wanneer is iets te veel of te weinig?

Meneer Sheiko of meneer Rippetoe zouden naar alle waarschijnlijkheid een beter gepersonaliseerd schema voor je kunnen maken dan je zelf zou doen. En bij volledige coaching zouden ze de nodige aanpassingen tussendoor maken.
Met het woordje kunnen ertussen..... zeker, want zij brengen wel een ton aan ervaring mee. Maar hun one-size-fits-all programma's hoeven natuurlijk niet heel goed te zijn voor jou persoonlijk.
Begrippen als progressie toepassen en voldoende herstellen zijn moeilijk te definiëren: wanneer is iets te veel of te weinig?
Dat kan iemand alleen zelf beantwoorden, en een goede coach zou dat boven water proberen te krijgen. Luisteren naar je lichaam is zeker een lastig ding voor veel mensen.

Met het woordje kunnen ertussen..... zeker, want zij brengen wel een ton aan ervaring mee. Maar hun one-size-fits-all programma's hoeven natuurlijk niet heel goed te zijn voor jou persoonlijk.
Als zij een op maat gemaakt schema voor een trainee maken, dan zal dat vrijwel altijd beter zijn dan wat diegene zelf fabriceert en is het al helemaal geen one size fits all schema.

Dat kan iemand alleen zelf beantwoorden, en een goede coach zou dat boven water proberen te krijgen. Luisteren naar je lichaam is zeker een lastig ding voor veel mensen.
Het probleem is juist dat veel mensen compleet zuigen in het inschatten van deze zaken. Door op de juiste dingen te letten en de juiste vragen te stellen kan een goede coach hier zeker op bijsturen.

Terug
Naar boven