AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Inderdaad, maar als ik dat probeer duidelijk te maken word ik als eigenwijs uitgemaakt :dunno:
Ik ben blij met wat ik nog kan en moet me daar verder op focussen, en me minder bezig houden met wat anderen allemaal doen, laten en denken.
Ik heb het vaker gezegd...het individualiteitsprincipe geldt wellicht nergens zo als in de krachtsport. En ik weet zelf wel wat het beste voor me is (althans laat mijn lichaam me dat meestal wel duidelijk :o).

Wat wedstrijden betreft heb ik me voorgenomen om niet maar aan voorspellingen en allerlei prognoses te gaan doen.
Zoals ik alreeds zei, het enige moment wat teld is het moment suprème, als ik onder de halter lig! ;)

Soepelheid heeft niks met leeftijd, gewicht of je bouw te maken, maar puur met gewenning en oefening. Kijk naar Jarno Hams, die kan met 145kg nog de radslag doen. Of kijk naar sommige Pro BB-ers met belachelijk veel spiermassa, die doen soms nog weleens een split.

Rene, als ik mn voeten ver naar achter zet met bankdrukken schiet me ook de kramp in mn hams en in mn onderrug en soms zelfs bovenrug. Waarom? Omdat ik het niet gewend ben en omdat ik er niet op oefen.

Oefening baart kunst, zo simpel is het.

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.282
Soepelheid heeft niks met leeftijd, gewicht of je bouw te maken, maar puur met gewenning en oefening. Kijk naar Jarno Hams, die kan met 145kg nog de radslag doen. Of kijk naar sommige Pro BB-ers met belachelijk veel spiermassa, die doen soms nog weleens een split.

Rene, als ik mn voeten ver naar achter zet met bankdrukken schiet me ook de kramp in mn hams en in mn onderrug en soms zelfs bovenrug. Waarom? Omdat ik het niet gewend ben en omdat ik er niet op oefen.

Oefening baart kunst, zo simpel is het.

Inderdaad oefening baart kunst, maar je hebt mensen die van nature soepeler zijn anderen. De radslag heb ik nooit gekund, ook als kind niet en als kind was ik ook al niet soepel. Ik kreeg vrijstelling van gymles omdat de gymleraar het niet langer kon aanzien :o.
Zoals ik zei denk ik dat ik niet zozeer moet kijken naar hoe anderen het doen.
Er zijn zoveel verschillende stijlen èn methoden, er is niet één methode die zaligmakend is en voor iedereen hetzelfde werkt.

Ik weet ook niet of de feet back position persé een must is...er zijn genoeg sterke bankdrukkers (Ryan Rychlak, die de 1e man was die 1000lbs drukte) die de voorkeur geven aan een feet front position.

Ik citeer hier een deel uit een artikel uit een powerliftmagazine:
(ik heb ooit een kopie gemaakt van het artikel dat over bankdrukken ging, maar ben de naam van het tijdschrift zelf helaas kwijt)
Foot placement:
Make sure your feet are placed correctly.
Many lifters pull their feet back and under their body. This may increase their arch but eliminates their leg drive. The leg should be somewhat in front of te bench with the feet paralel with upper thigh, the weight, on the heels.

Foot Placement

• I prefer to place the feet flat on the floor with the legs spread wide. Many powerlifters prefer to tuck the feet under the bench to increase the arch in the back. Even though this does decrease the displacement of the bar, and increase the mechanical advantage, it is rather bad for the lower back.
Wat archen betreft zijn er ook voor- en tegenstanders.
Voorstanders wijzen erop dat je de ROM aanzienlijk verkort, tegenstanders wijzen erop dat het serieuze rugblessures kan veroorzaken.
Waarschijnlijk zijn er veel misverstanden over archen...wat dat betreft vind ik onderstaand artikel wel aanbevelenswaardig! :)

Bench Press Tips Should You Arch Your Back?

When I explain how to set up for a bench press I tell people to stick your chest out as far as you can by arching your upper back. And retract your scapula by pulling your shoulder blades back together behind you. This is the way you should be positioned when laying down on the bench.

You can see examples of what I mean by this in the pictures below:

side.jpg
back.jpg

In the pics on the left you can see the upper back is relaxed. And in the pics to the right you can see that the upper back is arched and the shoulder blades are pulled back.
The reason for doing this is because it activates the chest muscles to a greater degree. It gives your upper back a solid base on the bench. It reduces excessive shoulder rotation and places them in a safer and more advantageous position for benching.
To sum it up this proper set up targets the major muscles that you want to work, puts you in a stronger position to bench, and it reduces your risk of a shoulder / rotator cuff injury.

Note: if you did a survey of bench press related
injuries you would find that shoulder / rotator cuff
injuries would be number one on the list by far. However, for a lot of people when ever they hear the words “arch” and “bench press” in the same sentence they automatically cringe.
I get numerous e-mails every week from people saying “you should never arch when benching, it will injure your lower back”. Now I know these people are only trying to help and they mean well. But they are totally missing the point that I’m trying to get across. Maybe I should get out my thesaurus and find a different word other then “arch” as this one brings up so many red lights for people.
There is a ‘right’ and ‘wrong’ way to arch for doing a bench press.
You’ll note in the description I outlined above I said to stick your chest out by arching your upper back and pulling your shoulder blades. We could also use the word “flex” your upper back instead of arch.
For those anti-archers out there please realize, I NEVER EVER recommended anything about “arching your lower back” at all. Arching your upper back is what is important. That’s what rests on the bench, that’s where all the action takes place. You just need to keep your feet solid on the floor and simply maintain the natural curvature in your lower back.

The right way to arch.

407.jpg

The wrong way to arch:

badbench.jpg

Actually sit up in your chair and do this simple exercise with me right now…
Try to stick your chest out as far as you can, but you have to keep your back totally flat and your shoulders forward…
How did it go? I bet you couldn’t stick your chest out much if any.
Now try to stick your chest out again, but this time pull your shoulder blades back together behind you and “arch your upper back”… Now look down… whoa what’s that? It looks like you got a chest that sticks out further then Dolly Parton’s… well maybe I’m exaggerating a bit here, but you get the point.
You NEED to expand your chest and pull your shoulder blades back in order put your body in the safest and most advantageous position for bench pressing. And in order to do this it requires ‘arching’ or ‘flexing’ your upper back.

Ik vind dit echt een goed artikel...je moet dus "archen" met je bovenrug, vooral als je via IPF rules doet benchen moet de halter altijd contact houden met het borstbeen.
Op de manier zoals bijvoorbeeld Lucas doet banken (de halter op de buik terecht laten komen, zoals op het filmpje duidelijk te zien was) zou nooit op een IPF wedstrijd worden goed gekeurd. Ik heb dus vrij weinig aan adviezen die ik niet kan toepassen i.v.m. regels binnen de bond waarin ik druk.

Laatst bewerkt:
  • #6.283
Begrijp niet waarom iemand Huggy nog advies geeft. Hij wil er niks mee doen. Ik respecteer dit. Ik train ook op mijn eigen en vraag ook nooit advies ( alleen 1x aan jou, was geen succes, maar dat is verleden tijd )
Huggy! Succes met je wedstrijd, en laat maar zien dat jij het beste weet hoe je voor jou lijf moet trainen! Wat weten hun nou over jouw lijf,toch? Jij voelt het toch?
Ik verwacht wel een PR ! :)

Bij jou weet ik nog altijd niet hoe ik je comments moet interpreteren :dunno:

Ik denk inderdaad dat ik het wel het beste zelf kan uitmaken wat me goed doet en niet! Er is een oud indiaans spreekwoord...voordat je iemand oordeelt loop dan drie manen (dagen) in zijn moccasins. Velen die kritiek uiten kennen me niet persoonlijk en hebben nog nooit met mij getraind of me op een wedstrijd bezig gezien.

Wat je eventueel zou kunnen doen is latpulldown doen voor dat je benchen gaat voor de warming up dus niet loei zwaar maar lekker soepeltjes 3x15r,scheeld toch als de spieren wat warm en doorbloed zijn en de kramp zal er minder snel in schieten dan dat je bv alleen bencht voor de warming up...
En tussen de eerste 2sets ga ik altijd even dwars over het bankje liggen om de wervels even los te maken want vaak treed er stijfheid op tussen de schouderbladen vooral als je ouder word..

Volgens mij haal je twee namen door elkaar... Het is Ryan Kennelly en Gene Rychlak :)

• #6.287
Wat je eventueel zou kunnen doen is latpulldown doen voor dat je benchen gaat voor de warming up dus niet loei zwaar maar lekker soepeltjes 3x15r,scheeld toch als de spieren wat warm en doorbloed zijn en de kramp zal er minder snel in schieten dan dat je bv alleen bencht voor de warming up...
En tussen de eerste 2sets ga ik altijd even dwars over het bankje liggen om de wervels even los te maken want vaak treed er stijfheid op tussen de schouderbladen vooral als je ouder word..

Goede tip dat met die LPD voor het banken, zal het eens toepassen :)

---------- Toegevoegd om 14:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:39 ----------

Volgens mij haal je twee namen door elkaar... Het is Ryan Kennelly en Gene Rychlak :)

Klopt het was laat en ik was moe :o
Degene die ik bedoelde was Rych Genelak,eh Gene Rychlak ;).

Je bent redelijk aan het investeren. :thumb:

Jaja er moet ook nog een fat bar, shrug bar en prowler komen.
Vorige week nog een DB rek van 2kg tot 30kg (oplopende per 2kg) opgehaald.

Nog steeds niets gehoord van die SSQ bar en Cambared bar, heb al 6 dagen geleden een mail gestuurd. Kreeg een out of office mail terug, maar toen het was om te verkopen reageerde hij wel altijd als hij "out of office" was. Geld is al overgemaakt gewoon via online banking begin nu toch wat twijfels te krijgen. ???

Sorry voor de off topic Huggy ;)

Jaja er moet ook nog een fat bar, shrug bar en prowler komen.
Vorige week nog een DB rek van 2kg tot 30kg (oplopende per 2kg) opgehaald.

Nog steeds niets gehoord van die SSQ bar en Cambared bar, heb al 6 dagen geleden een mail gestuurd. Kreeg een out of office mail terug, maar toen het was om te verkopen reageerde hij wel altijd als hij "out of office" was. Geld is al overgemaakt gewoon via online banking begin nu toch wat twijfels te krijgen. ???

Bij watson besteld?

• #6.291

No problemo :)

Er schijnt overigens weer een nieuw speeltje op de markt te zijn voor benchpressers...na de slingshot hebben we nu het boardvest! :eek:

Van de EO (niet te verwarren met de Evangelische Omroep).
Een soort reddingsvest waar "boards" inpassen...handig voor de benchende "doehetzelverzonderspotter" ;)

http://eosportsgear.com/Bench_Press_Intro.php

Ik begin me nu toch langzaam af te vragen wat innovatieve personen zich nog meer laten invallen wat bankdrukken betreft :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Haha, had het laatst al zien voorbij komen op een ander forum.
Maar dan gebruik je toch gewoon een band ofzo om dat board op zijn plaats te houden?!

• #6.293
Haha, had het laatst al zien voorbij komen op een ander forum.
Maar dan gebruik je toch gewoon een band ofzo om dat board op zijn plaats te houden?!

Neejoh, iedere zichzelf respecterende benchpresser zal en moet dit neusje van de zalm hebben, zonder boardvest ben je niet vetcool! ;)

De commercie begint nu toch wel echt door te slaan...ik zie dus ook niet het nut van zulke dingen allemaal in. Mja, ik ben dan ook niet progressief, maar eerder conservatief die het liefste raw doet benchen en een 1ply benchshirt als een noodzakelijk kwaad beschouwd om beduidend meer kilo's te kunnen drukken ;)

Wat ziet dat er ongelofelijk dom uit zeg...sorry maar moest het even kwijt;)
Armpjes zitten al opgesloten als ik het zo zie en dan ook nog zo'n rugzak op je borst, moet niet gekker worden:rolleyes:

• #6.295
Wat ziet dat er ongelofelijk dom uit zeg...sorry maar moest het even kwijt;)
Armpjes zitten al opgesloten als ik het zo zie en dan ook nog zo'n rugzak op je borst, moet niet gekker worden:rolleyes:

Absoluut mee eens, maar ik heb zo'n idee dat het nog wel gekker zal worden...er zijn altijd mensen die ergens een slaatje uit willen slaan.
En let op, straks sponsoren ze er eentje aan een bekende/sterke bankdrukker en dan komt er een filmpje op youtube met die gast (en dan zweerd hij plechtig dat hij alleen zo sterk is geworden door te trainen met zo'n boardvest) en dan moet iedereen zo iets hebben :rolleyes:

---------- Toegevoegd om 19:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:32 ----------

Effies heel wat anders...een man waar ik een grote bewonderaar en fan van ben: Brad Gillingham uit de USA (superzwaargewicht powerlifting van inmiddels bijna 45 jaar 1966) werd op het WK PL in Zuid-Afrika nog 3e!!!

SQ 385 - BP 267,5 - DL 400 (goed voor een WR!) Totaal: 1052,5kg:eek:

Ook andere familieleden van hem hebben hun sporen in de krachtsportwereld verdient!

http://www.jackalsgym.com/

Laatst bewerkt:
t*ring t**ten 400DL xD

proficiat ouwe bok

Gefeliciteerd René!

---------- Toegevoegd om 06:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:53 ----------

Ik zou liever zo'n buikzak hebben dan een slingshot. ;)

Ik heb al veel onzin besteld voor de sport maar deze gaat me te ver. Ik heb nog een schooltas van de kinderen in de kast liggen, draai hem om, dauw een stuk hout erin en klaar is keesje

Da's waar, maar ik wil alleen maar zeggen dat de board-presses zich inmiddels wel hebben bewezen, en dat zo'n rugzak een stuk langer mee zal gaan dan dat 1/2 jaar van de slingshot. ;)

Terug
Naar boven