MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.081
Het is niet verkeerd als je bepaalde zelfverdedigingstechnieken kent.
Mijn "sensei" zei altijd: iets doen - als je word aangevallen - is beter dan niets doen...en een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht. Ik vrees wel dat velen hun eigen vaardigheden overschatten.
Een aanval word ook niet van te voren aangekondigt en door een "schrikseconde" sta je al 1-0 achter. Dat bij de meeste vechtsporten in diverse gewichtsklassen wedstrijden worden gedaan is ook veel zeggend...MAAR...soms wint ook de underdog...in het judo won zo een keer "David tegen Goliath".
"Onderschat nooit een tegenstander"
Peter Adelaar (Goliath) destijds europees kampioen bij de zwaargewichten tegen Wil Peters (David) in de "open klasse" (alle gewichtsklassen toegestaan) in de Rodahal in Kerkrade.

Laatst bewerkt:
Het is niet verkeerd als je bepaalde zelfverdedigingstechnieken kent.
Mijn "sensei" zei altijd iets doen - als je word aangevallen - is beter dan niets doen...en een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht. Ik vrees wel dat velen hun eigen vaardigheden overschatten.
Een aanval word ook niet van te voren aangekondigt en door een "schrikseconde" sta je al 1-0 achter. Dat bij de meeste vechtsporten in diverse gewichtsklassen wedstrijden worden gedaan is ook veel zeggend...MAAR...soms wint ook de underdog...in het judo won zo een keer "David tegen Goliath.
"Onderschat nooit een tegenstander"
Peter Adelaar (Goliath) destijds europees kampioen bij de zwaargewichten tegen Wil Peters (David) in de "open klasse" (alle gewichtsklassen toegestaan) in de Rodahal in Kerkrade.

Peter Adelaar was dan ook iemand met een gewoon gemiddeld judo talent, en die als voordeel had dat het een reus was.
Van toppers in lichtere klassen verlies je dan gewoon.
Hier een heel heldhaftige actie van Adelaar (zie bijna einde film).

• #12.083
Peter Adelaar was dan ook iemand met een gewoon gemiddeld judo talent, en die als voordeel had dat het een reus was.
Van toppers in lichtere klassen verlies je dan gewoon.
Hier een heel heldhaftige actie van Adelaar (zie bijna einde film).

Peter Adelaar was destijds in elk geval europees kampioen bij de zwaargewichten en hij had inderdaad het voordeel dat hij een boom van een vent was (2,13m en 135kg), hij werd destijds getraind door een legende in de judosport: Wim Ruska.

Wat hij bij Geoffry Capes deed was gewoon uiterst onsportief. Hij was destijds als coach van Chris Dolman mee gereisd, toch?

Overigens was Wil Peters niet de eerste de beste...hij was vrij klein, maar beresterk...een soort Jerommeke zoals ik destijds zelf een keer mocht ervaren in mijn tienerjaren 🤭

Laatst bewerkt:
Peter Adelaar was destijds in elk geval europees kampioen bij de zwaargewichten en hij had inderdaad het voordeel dat hij een boom van een vent was. Wat hij bij Geoffry Capes deed was gewoon uiterst onsportief. Hij was destijds als coach van Chris Dolman mee gereisd, toch?

Overigens was Wil Peters niet de eerste de beste...hij was klein, maar beresterk...een soort Jerommeke zoals ik destijds zelf een keer mocht ervaren in mijn tienerjaren 🤭
Denk dat pol0100 'heldhaftig' ironisch bedoelde.

• #12.085
Denk dat pol0100 'heldhaftig' ironisch bedoelde.
Dat had ik idd ook zo begrepen 😊👍
Ik kende het filmpje alreeds.
Had ook niet verwacht dat Adelaar zoiets zou doen, maar wellicht hoorde het bij de "show" en was het zo afgesproken?...Bij zulk soort evenementen zie je dat soort "acties" wel vaker.

Dit was 100% show natuurlijk. In de judo is het trouwens niet heel gek dat een sterke -100 van een beer uit de +100 wint. Het lijkt soms (ook mijn eigen ervaring) dat vanaf een kilo of 100 het merendeel van de extra kilo's steeds minder extra kracht gaan opleveren. Uitzonderingen daar gelaten maar vaak zijn mannen die enorm groot/zwaar zijn daardoor stukken onhandiger. Een klein mannetje van 80kg kan hier vaak nog geen gebruik van maken maar een "bonk" van 90-100kg wel.

Wat versta je onder vechtsport?
Ik heb zelf ook jarenlang t/m de bruine band jujutsu gedaan. Het bleek echter een fabel dat je met vechtsport iemand die beduidend sterker en zwaarder is eenvoudig kunt uitschakelen. Met 185cm en ruim 150kg en sterker dan de meesten bleek ik echter niet zo eenvoudig uit te schakelen.
Klemmen werkten bij mij niet, worpen gingen niet...het enige wat echt effectief bleek, was een trap in het kruis, vingersteek in de ogen of slag tegen de keel...maar daar hoef je niet jarenlang vechtsport voor te doen.
Dan was heel veel van tevoren "afgesproken" je wist precies hoe iemand je ging aanvallen en was het niets anders als een ingestudeerde choreografie wat als het ware ook een danspaar instudeert (vooral bij het lopen van kata's) En dan in een dojo voel je je zeker en veilig...niemand die je echt kwaad wil doen...alles is aan regels gebonden. Op straat gelden echter geen regels De meeste vechtsporten zijn dan ook niet gebasseerd op een real streetfight. Als je opeens in een donkere steeg door een wildvreemde met een echt mes of pistool geconfronteerd word is toch anders dan in de dojo met je vaste "sparringspartner" en nepwapens. Pas in een praktijksituatie zul je ervaren wat voor type je bent....3 opties...fight, flight or freeze...vechten, vluchten of verstarren.

Ben je door je overgewicht niet enorm langzaam en snel uitgeput?

• #12.088
Ben je door je overgewicht niet enorm langzaam en snel uitgeput?

Als luie powerlifter die enkel nog bankdrukken doet zoals ik hebben snelheid en conditie niet bepaald de hoogste prioriteit ;)

Als je echter doelt op “zelfverdediging”…een real fight gaat niet over 10 ronden en is meestal hooguit binnen een minuut gedaan.
Ik ben absoluut geen ruziezoeker en pacifist in hart en nieren en probeer altijd conflicten te vermijden of te sussen.
Ik heb (gelukkig) slechts éénmaal in mijn 54 jaar een situatie gehad waarin ik op straat geen andere keus had en mezelf en anderen moest verdedigen.
Ik zal beslist trager dan mijn belager geweest zijn maar hij was trager van begrip, dat compenseert enorm ;)
Ik ben beslist geen vechtsport expert maar door de periode dat ik jujutsu deed heb ik vrij snel begrepen wat wel en niet voor mij effectief als zelfverdeding werkt.
Mijn belager eindigde dan ook heel snel in een onderarmverwurging/nekklem - in vakjargon hadaka jime - en ging er vervolgens met de staart tussen zijn benen vandoor 🤭
Ik laat me niet in op “sparringspelletjes” van anderen, iemand die ruzie met mij zoekt zal toch binnen mijn reikwijdte moeten komen…en als ik dan de kans krijg en je laat me geen andere keus dan ruk ik gewoon de kop van je romp! ;)

Laatst bewerkt:
Als luie powerlifter die enkel nog bankdrukken doet zoals ik hebben snelheid en conditie niet bepaald de hoogste prioriteit ;)

Als je echter doelt op “zelfverdediging”…een real fight gaat niet over 10 ronden en is meestal hooguit binnen een minuut gedaan.
Ik ben absoluut geen ruziezoeker en pacifist in hart en nieren en probeer altijd conflicten te vermijden of te sussen.
Ik heb (gelukkig) slechts éénmaal in mijn 54 jaar een situatie gehad waarin ik op straat geen andere keus had en mezelf en anderen moest verdedigen.
Ik zal beslist trager dan mijn belager geweest zijn maar hij was trager van begrip, dat compenseert enorm ;)
Ik ben beslist geen vechtsport expert maar door de periode dat ik jujutsu deed heb ik vrij snel begrepen wat wel en niet voor mij effectief als zelfverdeding werkt.
Mijn belager eindigde dan ook heel snel in een onderarmverwurging/nekklem - in vakjargon hadaka jime - en ging er vervolgens met de staart tussen zijn benen vandoor 🤭
Ik laat me niet in op “sparringspelletjes” van anderen, iemand die ruzie met mij zoekt zal toch binnen mijn reikwijdte moeten komen…en als ik dan de kans krijg en je laat me geen andere keus dan ruk ik gewoon de kop van je romp! ;)

Ik denk dat je geen schijn van kans maakt tegen iemand die een stuk sneller is en een betere conditie heeft. Je overschat jezelf.
Ik heb veel gevochten in mijn leven, de grotere dikkere mannetjes waren makkelijke tegenstanders. Het omhoog slaan was wel kut, dan komen je stoten minder hard aan. En je moet je idd niet laten klemmen, dan ben je klaar.

Ik denk dat je geen schijn van kans maakt tegen iemand die een stuk sneller is en een betere conditie heeft. Je overschat jezelf.
Ik heb veel gevochten in mijn leven, de grotere dikkere mannetjes waren makkelijke tegenstanders. Het omhoog slaan was wel kut, dan komen je stoten minder hard aan. En je moet je idd niet laten klemmen, dan ben je klaar.
kameel, wij wonen in Limburg he. De gemiddelde straatovervaller of dronken café clown hier is geen Bruce Lee he. Meestal vang je de 1e klap wel als big Guy en slinger je ze daarna tegen de vloer. Als die ander echt wat kan, heb je inderdaad een probleem.

Rene is een knuffelbeer, waarom moet er altijd gevochten worden ?

kameel, wij wonen in Limburg he. De gemiddelde straatovervaller of dronken café clown hier is geen Bruce Lee he. Meestal vang je de 1e klap wel als big Guy en slinger je ze daarna tegen de vloer. Als die ander echt wat kan, heb je inderdaad een probleem.

Misschien vat ik ook verkeerd op lol.

Het is heel simpel:

- groot/sterk + geen skills > klein/slap + geen skills
- groot/sterk + geen skills < klein/slap + wel skills
- groot/sterk + skills > klein/slap + geen skills
- groot/sterk + skills > klein/slap + wel skills

Zelfs heel sterk zijn is niet altijd beter. Sommige, en misschien wel veel, zeer sterke mannen kunnen helemaal niet explosief slaan en duwen alleen maar.

Wat een haantjes gedrag weer, gelukkig bestaat er nog iets als messen en pistolen :D

• #12.097
Ik heb veel gevochten in mijn leven, de grotere dikkere mannetjes waren makkelijke tegenstanders. Het omhoog slaan was wel kut, dan komen je stoten minder hard aan. En je moet je idd niet laten klemmen, dan ben je

Hij kaart het toch zelf aan? Ik heb zelf veel aan judo gedaan, taekwondo en thaiboksen. Ik weet dat ik met hem niet wil gaan judoën, maak geen schijn van kans. Maar in de ring stappen zou ik zo doen.
Beste kamelus :), ik denk inderdaad dat je bepaalde dingen verkeerd hebt opgevat en wellicht heb ik me ook verkeerd uitgedrukt en nog wat meer ;) had kunnen plaatsen.
Als je me persoonlijk zou kennen dan zou je weten dat ik helemaal niet aan zelfoverschatting leid en van nature een zachtmoedig persoon ben die er altijd alles aan zal om een confrontatie uit de weg te gaan. Ik heb ook nergens aangegeven dat ik een vechtersbaas ben, toch? Ik heb overigens ook totaal geen drang of behoefte om me op het gebied van vechtsport met anderen te meten.
En hoeveel kans ik al dan niet zou maken lig ik ook niet wakker van. En nee, ik heb geen enkele behoefte om in een ring of mat tegen wie dan ook aan te treden.

Ik heb ooit als kind 2x aan een judowedstrijd meegedaan en verloor wegens passiviteit...ik had geen mentaliteit om te knokken met andere kinderen die ik helemaal niet kende en me "niets gedaan hadden". Aansluitend kreeg ik een standje van mijn judoleraar (vrij bekende budoleraar die helaas inmiddels overleden is) en na een potje huilen was ik er toen helemaal klaar mee :roflol:
Op een blauwe maandag ook taekwondo gedaan...en doordat ik als jongere alreeds vrij groot en zwaar was moest ik altijd sparrren met jongens die ouder dan mij waren en ook langer met de sport bezig waren. Ik werd een beetje als levende bokszak gebruikt...totdat ik dat een keer zat was en één van hen via een of andere heupworp vloerde wat echter niet was toegestaan. Het bleek dat ik me enigzins wist te weren als ik kwaad werd...maar aangezien ik me heel moeilijk kwaad kan maken besloot ik om er maar mee te stoppen.

Later wilde ik Aikido gaan doen. Destijds sterk onder de indruk van de films van Steven Seagal. Het Aikido wat ik kreeg te zien had echter weinig van doen met dat wat Seagal in zijn filmen liet zien en aangezien in diezelfde dojo toevallig ook judo en jujutsu gegeven werd begon ik met jujutsu.
Ik kwam er al vrij snel achter wat wel en niet effectief voor mij was...en daar heb ik me dan ook wat op toegelegt.
Op de zondagmorgen was er altijd vrije training en werden de toks en de bitjes aangetrokken (OK, kruisbeschermer en gebitbeschermer heb je in een real street fight niet aan en dus ben je dan ook kwetsbaarder). Zoals ik het in mijn actieve herinnering heb had ik destijds een redelijk incasserings vermogen en wist in 99% van die stoeipartijen in mijn voordeel d.m.v. een nekklem, verwurging of houdgreep te beslechten, ook bij hen met hogere dangraden.
Ik schrijf bewust 99%...ik zal nooit vergeten dat ik één keer een vrij gevecht deed met iemand die nederlands kampioen boksen was...hij had een vrij normaal postuur en werkte als portier in een of andere discotheek. We gingen beginnen en hij sloeg werkelijk zo snel dat ik de slag helemaal niet zag aankomen...hij raakte mijn neus en ik begrijp nu nog altijd niet dat deze destijds niet gebroken was...in elk geval spoot er direct traanvocht in mijn ogen waardoor paar seconden mijn zicht helemaal troebel was en dat zou in een real fight genoeg tijd zijn geweest om me helemaal "af te maken". Een flinke bloedneus en waardevolle ervaring rijker ;) we hebben vervolgens nog vele maanden met elkaar getraind wat ik als zeer leerzaam heb ondervonden.

In de praktijk heb ik zoals in een vorige post beschreven slechts één situtie meegemaakt waarbij diverse personen waaronder ikzelf werden bedreigt en niemand wat durfde te doen.
Een onverzorgde man nogal behoorlijk groot van gestalte(zeker 2 meter groot) bedreigde in een winkelstraat en buitenterras van een café de winkelier...hij beweerde een mes op zak te hebben en was waarschijnlijk op geld van de kassa uit. De angst zat er bij de meesten behoorlijk in. Ik voelde me ook absoluut niet op mijn gemak maar besloot toch de winkelier te helpen.
Ik liep vrij rustig op die man toe en trapte hem vervolgens tegen zijn knie aan en vervolgens pakte ik hem in een nekklem.
In elk geval was het toen gedaan. Nee, hij was geen Bruce Lee, geen Rico Verhoeven of Bas Rutten om het korter bij huis te houden.
Ik had enkel toegepast wat ik ooit geleerd en onthouden had en dat bleek op dat moment effectief te zijn.
Verder ben ik heel incidenteel in jongere jaren in een café wel eens door "stoere vechtersbazen" bedreigt worden, maar meestal bleek het om blaffende honden te gaan die niet bijten.
Die heel zeldzame keren dat er echter ook figuren bij waren die vooral indruk wilden maken op anderen en hun handen niet thuis konden houden heb ik ook in mijn voordeel kunnen beslechten, waarschijnlijk heb ik daarbij gewoon geluk gehad.

Hoe dan ook, elke situatie is anders en onvoorspelbaar...heel veel wat we op de mat of in de ring hebben geleerd ziet er leuk uit maar is in de praktijk niet echt effectief.
Veel vechtsporten zijn te beperkt en hebben te veel regels en mijns inziens zijn allround vechtsporten zoals bijvoorbeeld MMA de effectiefste manier om je te leren te verdedigen.
Dat zie je ook bij zogenaamde "kooigevechten"...jongens met mma achtergrond of braziliaans jujutsu weten het vaak ver te schoppen.
Echter zal in de praktijk die persoon meestal winnen die bereid is om letterlijk over lijken te gaan.
Een klap met een barkruk tegen je hoofd, een kapotte bierfles in je gezicht of een steek met een mes in je rug zullen de meesten van ons niet goed bij wegkomen.
Ik kende verschillende portiers (uitsmijters) en vroeg of laat belandden ze allen wel een keer in het ziekenhuis of op de spoedeisende hulp, enkelen van hen liggen zelfs helaas op het kerkhof (neergeschoten).

Om een lang verhaal kort te maken...ik beschouw mezelf niet als "Bud Spencer" (zijn filmen zie ik overigens nog altijd graag), ik ben absoluut geen vechtersbaas, integendeel ik zal conflicten ten allen tijde vermijden, daag niemand uit en laat me ook niet uitdagen. Ik ben ook geen vechtsport expert, ik heb ooit in jongere jaren een bepaalde basis aan zelfverdeding geleert en dat in combinatie met wat met meer dan gemiddelde domme kracht heeft me in bepaalde situaties waar ik nauwelijks een andere keus had geholpen om een conflict in de kiem te smoren of in mijn voordeel te beslechten...waarschijnlijk heb ik daarbij gewoon ook heel veel geluk gehad...thats all folks ;)

P.S...als jullie het niet erg vinden laat ik het wat dit thema betreft hier ook verder bij, tenslotte is dit een krachtsportforum met de sectie powerlifting en gaat dit log hoofdzakelijk over bankdrukken ;)
Mijn laatste woord hierin: "een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht"!

Laatst bewerkt:
  • #12.098
Zo heb ik het inderdaad ook mogen ervaren...daarbij zijn personen die echt wat kunnen heel vaak geen ruziezoekers.

Een bierfles is idd niet prettig

20230111_185315.jpg

Terug
Naar boven