Thermodynamica geldt voor iedereen of je nu lage stofwisseling hebt of niet. En niemand zegt dat hij op 2000kcal, of op kip en broccoli moet gaan. Dit is het punt in het extreme trekken.
Het punt is dat je zeer, zeer zelden mensen van 70 jaar en 160 kg ziet. Dat heeft een reden. Zijn keuze of hij iets doet aan zijn zeer nabije levendkwaliteit en uiteindelijke duur, en dat doe je niet door evenveel kcal in te blijven nemen als je 160kg weegt.
Goed, nog weinig met het log te maken en het punt is gemaakt, ook al blijkbaar niet begrepen.
Goed dat jij weet wat er in de zeer nabije toekomst allemaal gaat gebeuren 👍
Levensverwachting word door vele factoren beïnvloed. Lichaamsgewicht is daar één van. Je levensstijl, maar ook je genen en een grote portie toeval en geluk.
Waarom krijgt een vrij jonge sportvrouw (sportvrouw van het jaar geweest) met een gezonde levensstijl - die ik persoonlijk kende - kanker en overlijdt daar uiteindelijk voor haar 45e aan? Waarom kreeg Helmut Schmidt (voormalig bundeskanzler van Duitsland) die 2 pakjes sigaretten per dag rookte geen kanker en werd hij 96 jaar? Ik zit om op mijn werk te komen elke dag op de autosnelweg...laatst was op de plek waar ik altijd langs kom gereden helaas weer een zwaar ongeluk gebeurt waarbij diverse mensen het leven lieten. Een zware aardbeving in Turkije en Syrië eiste helaas het leven van tienduizenden. De oorlog in de Ukraïne eiste tot op heden zelfs honderduizenden levens, allen zonder onderscheid des persoons. Arm, rijk, man, vrouw, jong, oud, groot, klein, dik en dun. En als Poetin in Rusland besluit om kernwapens in te zetten zijn we allen de pineut, ongeacht "thermodynamica".
Dus als je het niet erg vind maak ik me niet zo'n zorgen van wat jij allemaal wel of niet verwacht. Er zijn teveel factoren die dat bepalen waar we verder geen invloed op hebben.
Je zegt dat er niet veel mensen zijn van 160kg die 70 worden. Waar ligt dan die grens?
Bij 150kg..of bij 140...of wellicht bij jouw gewicht van 135, of wellicht hooguit 125, maar dan ben jij ook voor je 70e het haasje 😉 en daarbij hoeveel zwaarlijvige mensen zijn eerlijk en open over hun gewicht? De meesten zijn beduidend zwaarder dan ze toegeven.
En last but not least...mijn vrouw werkt in de bejaardenzorg...weet je wat me altijd opvalt? Het bejaardenhuis zit vol met hoofdzakelijk vrouwen...beduidend minder mannen. Er zijn daar van de bewoners momenteel 5 vrouwen die 100 en ouder zijn ..daarentegen maar 1 man die dat is...als we serieus oud willen worden hebben jij en ik het verkeerde geslacht...maar weet je, eigenlijk hoop ik niet zo oud te worden dat ik mezelf niet meer kan verzorgen en in een bejaardenhuis terecht kom. En als ik mede door mijn zwaarlijvigheid minder kans heb om zo oud te worden dat ik uiteindelijk in een bejaardenhuis terecht kom heb ik daar zelfs mijn vrede mee! 😊