AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Nutrscore "B"...die van Appie heeft nutrisore "A"...vanwaar het verschil?

~3g meer verzadigd vet per 100g, hoe ?…?
Misschien omdat de producenten ZELF een monster van een bepaalde geproduceerde batch opsturen naar een laboratorium om het daar te laten testen?

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.403
Wat "bewerkt" voedsel betreft, beste Steks is het altijd verstandiger om voor onbewerkt voedsel of een gezondere variant te gaan.
ik kies zoveel als mogelijk voor producten met nutriscore A. Dat echter niet om het risico van onbedoeld doping binnen te krijgen, maar omdat het beter is voor de gezondheid en vanwege de smaak. Onbewerkte pindakaas vind ik bijvoorbeeld veel lekkerder dan de bewerkte variant waar palmvet, suiker en zout aan is toegevoegd.
De kans dat je met functioneel bewerkt voedsel (melk die gesteriliseerd of gepasteuriseerd is, is immers ook bewerkt en niet meer de "originele" variant) doping onbedoeld binnen krijgt is te verwaarlozen.
Er zijn wel voorbeelden van vervuild vlees o.a. in China waar Glenbuterol werd aangetroffen. Daar zul je dan moeten oppassen als je daar op vakantie of voor een wedstrijd bent.
Je zult overigens toch ook IETS moeten eten, supplementen nemen moet je NIET.

Er is in Europa overigens in 2021 ook een norm ontwikkeld DIN NEN-EN 71444 wat kwaliteit van o.a. supplementen moet waarborgen, ik weet echter niet of bedrijven verplicht zijn om hieraan mee te werken.

Ergens heb je wel gelijk, maar globaal zeg je dat de amateur al die supplementen niet nodig heeft, waarschijnlijk heb je gelijk, maar die zelfde amateur hoeft ook niet te vrezen voor onbewust dopinggebruik.

• #12.405
Bij ons in de gym is dit overduidelijk te merken. Iedere zomer zie ik vochtballonnen rondlopen van maximaal 25 jaar oud….
Niet verstandig maar goed, als je maar een goede pose hebt op je social media account!

ps: ik lees je log met veel plezier 👍🏻
Thx 😊. Ik plaats in dit log mijn manier van trainen en wedstrijdresultaten en laat merken dat ik een lid van de World Drug- Free Powerligting Federation ben en geef aan waarom ik een tegenstander van doping ben, waarbij ik niets persoonlijks tegen gebruikers heb. Men hoeft het niet met me mee eens te zijn. Iedereen maakt immers zijn eigen keuzes. Ik hoop altijd dat het weloverwogen keuzes zijn en wil slechts aantonen dat men doping niet nodig heeft en zelfs ook zonder supplementen kan (als gezond persoon). Vaak word ik hierop bekritiseerd, maar daar lig ik gelukkig niet wakker van. Ik roep overigens ook niet zomaar iets, maar beroep me daarbij op bepaalde bronnen en citeer deze ook 😊

Voedingswaarden 100g pinda's

Schermafdruk van 2023-05-14 10-45-11.png

V

• #12.407
Ergens heb je wel gelijk, maar globaal zeg je dat de amateur al die supplementen niet nodig heeft, waarschijnlijk heb je gelijk, maar die zelfde amateur hoeft ook niet te vrezen voor onbewust dopinggebruik.
Helaas bleek echter dat 38% van 66 onderzochte supplementen vervuild waren met dopingstoffen. Dat is onacceptabel veel.
Ik begrijp heel goed dat men niet alle vervuilingen voorkomen kan en hoop dat betroffen producenten zich inmiddels verbeterd zullen hebben. En ja, ik ben overtuigt dat je als gezonde amateursporter die op zijn voeding let best wel zonder supplementen kan uitkomen 😊

Helaas bleek echter dat 38% van 66 onderzochte supplementen vervuild waren met dopingstoffen. Dat is onacceptabel veel.
Die bewering komt hieruit voort?

Velen denken blijkbaar dat alles wat aan supplementen die via Nederlandse webshops verkrijgbaar zijn betrouwbaar zijn.
Helaas toont onderzoek het tegendeel aan! Ik beweer overigens niet zomaar wat maar beroep me op feiten!

Hieronder een link waaruit het tegendeel blijkt! Een update hierover heeft in 2022 plaatsgevonden, het kan zijn dat vermelde merken inmiddels e.e.a. hebben aangepast.
Desondanks is het schrikbarend dat er dus blijkbaar dopingstoffen in supplementen voorkomen zonder dat dit op het etiket vermeld staat!

Geneesmiddelen worden in Nederland veel strenger gecontroleerd daar deze onder de Geneesmiddelenwet vallen.
Hierin staan strenge reinheidseisen waar bij de productie aan voldaan dient te worden, hierdoor krijgt een geneesmiddel de hoogst mogelijke zekerheid dat het geen stoffen bevat die niet op het etiket staan. De kans op vervuiling is daardoor verwaarloosbaar klein. Supplementen vallen echter niet onder de geneesmiddelenwet, maar onder het Warenwetbesluit voedingssupplementen en daarvoor gelden minder strenge eisen en dus daardoor bestaat dus een verhoogt risico dat supplementen wel vervuild zijn. Valt allemaal wel mee zou je denken? Helaas niet.

https://www.fit.nl/blog/train-jij-dopingvrij

Train jij dopingvrij?

Doping. Een ver-van-je-bed-show voor jou? Weet je heel zeker dat jij geen doping gebruikt?
Uit onderzoek van de Dopingautoriteit naar 66 sportvoedingssupplementen blijkt dat maar liefst 38% doping bevat! In 3 van de 25 supplementen die positief zijn getest,
zijn dopingstoffen in hoge concentraties aangetroffen.

Het onderzoek De 66 voedingssupplementen van 21 verschillende merken
die getest zijn, waren gericht op hormoonregulatie, spierversterking, gewichtsverlies, vetverbranding of het verkrijgen van meer energie. De supplementen zijn verkrijgbaar in Nederlandse webshops. Van deze 66 sportvoedingssupplementen testten er 25 (38%) ‘positief’ en 30 (45%) ‘negatief’. Acht producten (12%) bevatten dopingstoffen in ‘concentraties onder de vastgestelde drempelwaarde’. Drie van de 66 producten (5%) bleken ‘niet (volledig) analyseerbaar’. Lage concentraties kunnen worden verklaard door chemische processen die kunnen optreden bij de verwerking van plantaardige ingrediënten. Doordat de aangetroffen concentraties zo laag zijn, levert dit in principe geen risico op voor een topsporter bij een eventuele dopingcontrole.

Noxpump en Blackbombs van Dorian Yates en Lipo-bolic van Revolutions bevatten hoge concentraties dopingstoffen die tot gezondheidsklachten kunnen leiden zoals hartkloppingen, hoge bloeddruk en een psychose. Een overdosis van deze supplementen kan zelfs dodelijk zijn. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft dan ook een veiligheidswaarschuwing afgegeven voor deze 3 supplementen.

Je zou kunnen stellen dat de dopingautoriteit reclame wil maken voor het NZVT… (Nederlands Zekerheids Systeem Voedingssupplementen Topsport). Hier worden supplementen getest op aanwezigheid van dopingstoffen. Het onderzoek vind echter onafhankelijk plaats en op het moment dat ook de NVWA zich ermee gaat bemoeien is er toch echt meer aan de hand.

Ik zal daar eens naar kijken.

Ginseng (panax), Creatine en cafeïne zijn ook prestatie bevorderend.

oftewel, sommige dingen kun j niet uitsluiten.

Laatst bewerkt:
  • #12.411
Ginseng (panax), Creatine en cafeïne zijn ook prestatie bevorderend.

oftewel, sommige dingen kun j niet uitsluiten.
Cafeïne heeft tot 2004 op de dopinglijst van de WADA gestaan en als je boven een bepaalde waarde uitkwam testte je positief.
Cafeïne is van de dopinglijst gehaald omdat het in zoveel producten zit die tegenwoordig tot dagelijkse, functionele voeding behoort.
Denk aan koffie, maar ook cola of chocola.

Om op de dopinglijst te komen moet een middel aan minstens 2 van de volgende 3 criteria voldoen:
(Mogelijk) prestatie bevorderend,
(Mogelijk) schadelijk voor de gezondheid,
In strijd met de spirit of sport.

Elk jaar op 1 januari komt er een update van de lijst met verboden middelen van de WADA. Er zijn middelen die altijd verboden zijn en dan zijn er middelen die binnen wedstrijdverband verboden zijn, maar buiten wedstrijdverband toegestaan zijn.
Binnen wedstrijdverband is de periode van 23:59 voorafgaand aan de dag van de wedstrijd tot afloop van de wedstrijd en einde van eventuele dopingcontroles.
Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld cannabis.
Buiten wedstrijdverband toegestaan, maar binnen wedstrijdverband niet toegestaan.
Cannabis is vrijlang traceerbaar in je lichaam (diverse weken) en daardoor is menig atleet al in de problemen gekomen. Wiet roken vlak voor de wedstrijd is dus niet zo verstandig 😉 vaak gebeurt het ook uit onwetendheid, maar de regels zijn duidelijk: onwetendheid beschermt je niet bij een positieve test. Elke atleet blijft zelf verantwoordelijk voor wat hij tot zich neemt (strict liability principle).

Laatst bewerkt:
Ik weet het René 👍

• #12.413
Na al dat geklets word het weer eens hoogste tijd voor een trainings update! 🤭

Vandaag richting het WK...3x2x170 paused, hetgeen ik als volume pr als 50 plusser beschouw 👊

• #12.414
Voor de geïnteresseerden...facebookpagina van de Sardinische federatoe die het WK organiseren. Ze doen zich werkelijk alle moeite in alle opzichten. 👍
Iedere atleet krijgt een medaille, oorkonde en T-shirt 😊

• #12.415
Korte update:

Gisteren 2x2x172.5kg paused gedaan.
Wederom als 50 plusser nog niet eerder gedaan, ik ben blij met deze vorm en hoop dat ik op het juiste moment (WK) eruit zal weten te halen wat er in zit! ;)

https://youtu.be/wEVbSpjHh70 [youtu.be]

Laatst bewerkt:
  • #12.418
"Verwacht niet teveel van TRT"

Verwacht niet te veel van TRT​

26 MEI 23
afbeelding bij Verwacht niet te veel van TRT

Wat voor gewone Nederlanders het pensioen is, is voor flink wat doorgewinterde bodybuilders testosterone replacement therapy of kortweg TRT. Ze leven er naartoe. Dat is begrijpelijk, maar we zijn bang dat de verwachtingen in 9 van de 10 gevallen te hoog gespannen zijn. In dit webbericht leggen we uit waarom.
Het is niet verwonderlijk dat ook in het bodybuildingmilieu de interesse in TRT groeit. Al jarenlang is TRT in moderne samenlevingen een ‘trending topic’. Websites vertellen hun lezers dat mannen als Sylvester Stallone, Joe Rogan en Jeff Bezos hun fysiek danken aan de hormonen die ze van hun artsen krijgen. Bodybuilders die zonder VPN het web opgaan, worden achtervolgd door advertenties van klinieken, die bodybuilders vertellen dat ze met TRT meer spieren kunnen opbouwen dan naturel, maar dan zonder de gezondheidsrisico’s die kleven aan de klassieke anabolenkuurtjes.
Op bodybuildingwebsites verschijnen artikelen met eenzelfde strekking, soms voorzien met een link naar een online vragenlijst die kan bepalen of je misschien te weinig testosteron aanmaakt. Die vragenlijsten zijn zo suggestief opgesteld dat vrijwel elke man die ze waarheidsgetrouw invult ineens mogelijk hypogonadaal is. Maar geen nood: met één muisklik kun je terecht op de website van een kliniek die TRT verkoopt.
Het effect van zoveel testosteronpropaganda ligt voor de hand. Al tussen 2000 en 2011 nam het aantal mannen dat volgens Amerikaanse cijfers TRT gebruikt toe met een factor 3. We hebben geen recente betrouwbare cijfers kunnen vinden, maar ongetwijfeld heeft deze trend zich na 2011 voortgezet. De interesse in TRT is alleen maar verder gegroeid. Tussen 2010 en 2019 nam het aantal keren dat gebruikers googelden naar ‘testosterone injections’ toe met respectievelijk een factor 4.

TRT voor bodybuilders

Tegen die achtergrond kun je verwachten dat ook onder bodybuilders de interesse in TRT toeneemt. Soms gaat het om atleten die jarenlang naturel zijn gebleven, maar merken aan hun pijnlijke spieren en gewrichten na een zware workout dat de jaren gaan tellen. Zij willen graag doorgaan met hun sport, en hopen dat TRT dat makkelijker maakt. Een grotere groep geïnteresseerden is die van de al wat oudere anabolengebruikers, die merken dat ze steeds meer moeite krijgen met de terugval tijdens de periodes tussen hun kuren in. Bij die groep zitten waarschijnlijk mannen die, als gevolg van langdurig anabolengebruik, inderdaad te weinig testosteron aanmaken en daardoor in aanmerking komen voor TRT.
De ervaringen van bodybuilders die zijn overgestapt op TRT zijn vaak positief, leert een zoektocht op de bodybuildingfora. Wat opvalt in die berichten, is dat de doses die de bewuste bodybuilders wekelijks injecteren flink varieert. Ze lopen uiteen van 100 milligram tot enkele honderden milligrammen per week. Veel van de hoeveelheden die je hoort noemen zijn zo hoog dat ze niet meer onder de noemer van TRT vallen.
Het basisprincipe van TRT is dat een endocrinoloog bij een man met een te lage testosteronspiegel door gels, capsules of injecties de testosteronspiegel op het niveau probeert te brengen dat je vindt bij een gezonde jonge man. Die gezonde jonge man produceert ongeveer 3-10 milligram testosteron per dag. Wil je zo’n niveau bereiken door injecties, dan heb je het dus over injecties met ongeveer 40-70 milligram testosteron per week. Artsen die Sustanon gebruiken, injecteren bijvoorbeeld 1 milliliter met 250 milligram testosteron per 3-4 weken.
De situatie is in elk land weer anders, en je kunt erover twisten of je nu wel of niet rekening moet houden met de testosteronvariant die je toedient, maar daar komt het ongeveer op neer. De doses die artsen toedienen bij TRT, zijn meestal lager dan de doses die TRT-bodybuilders op de boards gebruiken.

Bescheiden kuur?

De meeste bodybuilders die plannen maken voor TRT, verwachten dat ze eigenlijk voor de rest van hun leven op een bescheiden niveau gaan kuren en spiermassa kunnen blijven aanzetten. Die verwachtingen zijn te hoog gespannen. Volgens de klinische studies die de effecten van TRT beschrijven, is het effect van TRT op de spiermassa bescheiden. Of misschien moeten we zeggen: teleurstellend.
Geef je hypogonadale (de medische term voor het onvermogen om voldoende testosteron te produceren) 65-plussers gedurende een half jaar dagelijks 50 milligram testosteron via een testosteronpleister, dan neemt hun lichaamsgewicht toe met ongeveer een kilo lichaamsvet en een kilo spiermassa, aldus een door hormoonfabrikant Bayer betaald onderzoek. In een trial waarin mannen 3 jaar TRT of een placebo kregen, zorgde de hormoonbehandeling ervoor dat het gewicht waarmee de mannen konden bankdrukken toenam met een ruime kilo. Als je deze uitkomsten vergelijkt met die van een goed trainingsprogramma dat wordt ondersteund met een degelijk voedingspatroon, dan stellen ze weinig voor.
In de studies die we zojuist noemden, keken de onderzoekers uitsluitend naar het effect van hormoonbehandeling. Je kunt je natuurlijk afvragen wat er gebeurt als je TRT combineert met training en een goed dieetplan. Een antwoord op die vraag staat in een onderzoek waarin endocrinologen van het Amerikaanse leger zwaarlijvige 65-plussers met een lage testosteronspiegel drie keer per week lieten trainen in een fitnesscentrum en tegelijkertijd lieten afslanken.
Een deel van de proefpersonen kreeg daarbij ook nog TRT. Zij smeerden dagelijks gel met genoeg testosteron op hun huid om hun testosteronspiegel op het niveau te brengen van een gezonde man van dertig. De positieve effecten van de leefstijlverandering in deze trial waren, als je ze vergelijkt met de uitkomsten van de meeste andere TRT-studies, spectaculair. Met of zonder TRT werden de mannen slanker, sterker, fitter en zowel fysiek als geestelijk gezonder.
De onderzoekers vonden ook een toegevoegde waarde van de toediening van testosteron. In beide groepen verloren de mannen naast een flinke hoeveelheid lichaamsvet ook een beetje spiermassa, en TRT beschermde daar tot op zekere hoogte tegen. TRT vergrootte de toename van de fitheid van de mannen en had bovendien een positief effect op de botmassa. Maar al met al was het effect van TRT, vergeleken met het effect van de leefstijlmodificatie, bescheiden.

Risico’s

Tegenover de bescheiden winst van TRT staan volgens een paar verontrustende studies gezondheidsrisico’s. In 2010 zetten Amerikaanse onderzoekers een trial waarin 65-plussers een half jaar lang TRT kregen voortijdig stop, toen bleek dat de synthetische hormonen de kans op hartaanvallen, beroertes en zelfs sterfte fiks lieten toenemen.
Een paar jaar publiceerden Amerikaanse medisch-epidemiologen een onderzoek waarin ze de gegevens van veteranen met een lage testosteronspiegel die TRT hadden gekregen vergeleken met die van hypogonadale veteranen die geen TRT hadden gekregen. De onderzoekers constateerden dat TRT de kans op overlijden, hartaanvallen en beroertes met enkele tientallen procenten verhoogde. De verschillen waren groot genoeg om je af te vragen of de magere effecten van TRT wel opwegen tegen de gezondheidsrisico’s.
Tegenover die negatieve studies staan ook studies die concluderen dat TRT geen negatieve effecten heeft. Ze zijn vaak bekostigd door producenten van testosteronproducten, of gedaan door endocrinologen die sponsorgelden van de industrie ontvangen. Italiaanse wetenschappers, die in 2018 alle eerder gepubliceerde onderzoeken en trials op een rijtje zetten, konden geen positief of negatief effect ontdekken. De uitkomsten van de verontrustende studies die niet zijn gesponsord, en de positieve studies die vaak wel zijn betaald door de industrie, heffen elkaar op.

Wel of niet?

Het zal nog wel even duren voordat de wetenschap een klip en klaar antwoord heeft op de vraag of TRT nu wel of geen zin heeft. De meeste mannen die TRT uitproberen, beantwoorden die vraag negatief. Volgens cijfers uit de Verenigde Staten is 80-85 procent van de mannen die TRT uitproberen daar binnen een jaar al weer mee gestopt. Kennelijk bood TRT de mannen niet wat ze ervan hadden verwacht.
Het lijkt erop dat dit ook het geval zal zijn met de oudere anabolengebruikers in de bodybuilding, die overwegen om straks over te stappen op TRT. Waarschijnlijk wordt TRT voor hen een bittere teleurstelling. Misschien is het verstandiger om nu te voorkomen hypogonadaal te worden, dan dat ze TRT beschouwen als een valscherm waarmee ze straks toch een zachte landing kunnen maken.

"Verwacht niet teveel van TRT"

Verwacht niet te veel van TRT​

26 MEI 23
afbeelding bij Verwacht niet te veel van TRT

Wat voor gewone Nederlanders het pensioen is, is voor flink wat doorgewinterde bodybuilders testosterone replacement therapy of kortweg TRT. Ze leven er naartoe. Dat is begrijpelijk, maar we zijn bang dat de verwachtingen in 9 van de 10 gevallen te hoog gespannen zijn. In dit webbericht leggen we uit waarom.
Het is niet verwonderlijk dat ook in het bodybuildingmilieu de interesse in TRT groeit. Al jarenlang is TRT in moderne samenlevingen een ‘trending topic’. Websites vertellen hun lezers dat mannen als Sylvester Stallone, Joe Rogan en Jeff Bezos hun fysiek danken aan de hormonen die ze van hun artsen krijgen. Bodybuilders die zonder VPN het web opgaan, worden achtervolgd door advertenties van klinieken, die bodybuilders vertellen dat ze met TRT meer spieren kunnen opbouwen dan naturel, maar dan zonder de gezondheidsrisico’s die kleven aan de klassieke anabolenkuurtjes.
Op bodybuildingwebsites verschijnen artikelen met eenzelfde strekking, soms voorzien met een link naar een online vragenlijst die kan bepalen of je misschien te weinig testosteron aanmaakt. Die vragenlijsten zijn zo suggestief opgesteld dat vrijwel elke man die ze waarheidsgetrouw invult ineens mogelijk hypogonadaal is. Maar geen nood: met één muisklik kun je terecht op de website van een kliniek die TRT verkoopt.
Het effect van zoveel testosteronpropaganda ligt voor de hand. Al tussen 2000 en 2011 nam het aantal mannen dat volgens Amerikaanse cijfers TRT gebruikt toe met een factor 3. We hebben geen recente betrouwbare cijfers kunnen vinden, maar ongetwijfeld heeft deze trend zich na 2011 voortgezet. De interesse in TRT is alleen maar verder gegroeid. Tussen 2010 en 2019 nam het aantal keren dat gebruikers googelden naar ‘testosterone injections’ toe met respectievelijk een factor 4.

TRT voor bodybuilders

Tegen die achtergrond kun je verwachten dat ook onder bodybuilders de interesse in TRT toeneemt. Soms gaat het om atleten die jarenlang naturel zijn gebleven, maar merken aan hun pijnlijke spieren en gewrichten na een zware workout dat de jaren gaan tellen. Zij willen graag doorgaan met hun sport, en hopen dat TRT dat makkelijker maakt. Een grotere groep geïnteresseerden is die van de al wat oudere anabolengebruikers, die merken dat ze steeds meer moeite krijgen met de terugval tijdens de periodes tussen hun kuren in. Bij die groep zitten waarschijnlijk mannen die, als gevolg van langdurig anabolengebruik, inderdaad te weinig testosteron aanmaken en daardoor in aanmerking komen voor TRT.
De ervaringen van bodybuilders die zijn overgestapt op TRT zijn vaak positief, leert een zoektocht op de bodybuildingfora. Wat opvalt in die berichten, is dat de doses die de bewuste bodybuilders wekelijks injecteren flink varieert. Ze lopen uiteen van 100 milligram tot enkele honderden milligrammen per week. Veel van de hoeveelheden die je hoort noemen zijn zo hoog dat ze niet meer onder de noemer van TRT vallen.
Het basisprincipe van TRT is dat een endocrinoloog bij een man met een te lage testosteronspiegel door gels, capsules of injecties de testosteronspiegel op het niveau probeert te brengen dat je vindt bij een gezonde jonge man. Die gezonde jonge man produceert ongeveer 3-10 milligram testosteron per dag. Wil je zo’n niveau bereiken door injecties, dan heb je het dus over injecties met ongeveer 40-70 milligram testosteron per week. Artsen die Sustanon gebruiken, injecteren bijvoorbeeld 1 milliliter met 250 milligram testosteron per 3-4 weken.
De situatie is in elk land weer anders, en je kunt erover twisten of je nu wel of niet rekening moet houden met de testosteronvariant die je toedient, maar daar komt het ongeveer op neer. De doses die artsen toedienen bij TRT, zijn meestal lager dan de doses die TRT-bodybuilders op de boards gebruiken.

Bescheiden kuur?

De meeste bodybuilders die plannen maken voor TRT, verwachten dat ze eigenlijk voor de rest van hun leven op een bescheiden niveau gaan kuren en spiermassa kunnen blijven aanzetten. Die verwachtingen zijn te hoog gespannen. Volgens de klinische studies die de effecten van TRT beschrijven, is het effect van TRT op de spiermassa bescheiden. Of misschien moeten we zeggen: teleurstellend.
Geef je hypogonadale (de medische term voor het onvermogen om voldoende testosteron te produceren) 65-plussers gedurende een half jaar dagelijks 50 milligram testosteron via een testosteronpleister, dan neemt hun lichaamsgewicht toe met ongeveer een kilo lichaamsvet en een kilo spiermassa, aldus een door hormoonfabrikant Bayer betaald onderzoek. In een trial waarin mannen 3 jaar TRT of een placebo kregen, zorgde de hormoonbehandeling ervoor dat het gewicht waarmee de mannen konden bankdrukken toenam met een ruime kilo. Als je deze uitkomsten vergelijkt met die van een goed trainingsprogramma dat wordt ondersteund met een degelijk voedingspatroon, dan stellen ze weinig voor.
In de studies die we zojuist noemden, keken de onderzoekers uitsluitend naar het effect van hormoonbehandeling. Je kunt je natuurlijk afvragen wat er gebeurt als je TRT combineert met training en een goed dieetplan. Een antwoord op die vraag staat in een onderzoek waarin endocrinologen van het Amerikaanse leger zwaarlijvige 65-plussers met een lage testosteronspiegel drie keer per week lieten trainen in een fitnesscentrum en tegelijkertijd lieten afslanken.
Een deel van de proefpersonen kreeg daarbij ook nog TRT. Zij smeerden dagelijks gel met genoeg testosteron op hun huid om hun testosteronspiegel op het niveau te brengen van een gezonde man van dertig. De positieve effecten van de leefstijlverandering in deze trial waren, als je ze vergelijkt met de uitkomsten van de meeste andere TRT-studies, spectaculair. Met of zonder TRT werden de mannen slanker, sterker, fitter en zowel fysiek als geestelijk gezonder.
De onderzoekers vonden ook een toegevoegde waarde van de toediening van testosteron. In beide groepen verloren de mannen naast een flinke hoeveelheid lichaamsvet ook een beetje spiermassa, en TRT beschermde daar tot op zekere hoogte tegen. TRT vergrootte de toename van de fitheid van de mannen en had bovendien een positief effect op de botmassa. Maar al met al was het effect van TRT, vergeleken met het effect van de leefstijlmodificatie, bescheiden.

Risico’s

Tegenover de bescheiden winst van TRT staan volgens een paar verontrustende studies gezondheidsrisico’s. In 2010 zetten Amerikaanse onderzoekers een trial waarin 65-plussers een half jaar lang TRT kregen voortijdig stop, toen bleek dat de synthetische hormonen de kans op hartaanvallen, beroertes en zelfs sterfte fiks lieten toenemen.
Een paar jaar publiceerden Amerikaanse medisch-epidemiologen een onderzoek waarin ze de gegevens van veteranen met een lage testosteronspiegel die TRT hadden gekregen vergeleken met die van hypogonadale veteranen die geen TRT hadden gekregen. De onderzoekers constateerden dat TRT de kans op overlijden, hartaanvallen en beroertes met enkele tientallen procenten verhoogde. De verschillen waren groot genoeg om je af te vragen of de magere effecten van TRT wel opwegen tegen de gezondheidsrisico’s.
Tegenover die negatieve studies staan ook studies die concluderen dat TRT geen negatieve effecten heeft. Ze zijn vaak bekostigd door producenten van testosteronproducten, of gedaan door endocrinologen die sponsorgelden van de industrie ontvangen. Italiaanse wetenschappers, die in 2018 alle eerder gepubliceerde onderzoeken en trials op een rijtje zetten, konden geen positief of negatief effect ontdekken. De uitkomsten van de verontrustende studies die niet zijn gesponsord, en de positieve studies die vaak wel zijn betaald door de industrie, heffen elkaar op.

Wel of niet?

Het zal nog wel even duren voordat de wetenschap een klip en klaar antwoord heeft op de vraag of TRT nu wel of geen zin heeft. De meeste mannen die TRT uitproberen, beantwoorden die vraag negatief. Volgens cijfers uit de Verenigde Staten is 80-85 procent van de mannen die TRT uitproberen daar binnen een jaar al weer mee gestopt. Kennelijk bood TRT de mannen niet wat ze ervan hadden verwacht.
Het lijkt erop dat dit ook het geval zal zijn met de oudere anabolengebruikers in de bodybuilding, die overwegen om straks over te stappen op TRT. Waarschijnlijk wordt TRT voor hen een bittere teleurstelling. Misschien is het verstandiger om nu te voorkomen hypogonadaal te worden, dan dat ze TRT beschouwen als een valscherm waarmee ze straks toch een zachte landing kunnen maken.
Ik kuur het af.

Terug
Naar boven