Swissbar, footballbar & multigripbar a must-have or overrated? It depends...
Te pas en te onpas worden bovenstaande begrippen door elkaar heen gebruikt voor een halter met neutrale grepen.
Een swissbar heeft meestal verticale grepen, een footballbar diagonale grepen en een multigrip bar kan zowel verticale als ook diagonale grepen hebben.
Waar komen de termen vandaan? Swissbar zou afkomstig zijn van Zwitserland vanwege de “neutraliteit” of eventueel van het zwitserse zakmes vanwege de diversiteit waarmee men deze halter kan gebruiken. Footballbar komt van het woord Football...de halter werd ontwikkeld zodat rugbyspelers ondanks schouderblessures toch konden blijven bankdrukken daar de diagonale grepen door de meeste sporters als minder belastend voor de schouders worden ervaren.
Tenslotte multigripbar...deze term is terug te voeren op het feit dat de halter meerdere grepen heeft op diverse wijdten en de veelzijdige inzetbaarheid.
Is de halter daadwerkelijk veelzijdig inzetbaar? Zonder twijfel zeker weten! Hieronder diverse voorbeelden (de meeste daarvan zijn overigens ook met een straight bar te doen).
Bench Press
Floor Press
JM Press
Shoulder Press
Front Lateral Raise
Back Rows
Inverted Back Rows (Place on Rack Safeties)
Clean and Press
Stiff Legged Deadlift
Triceps Skull Crushers/Extensions
Hammer Curls
Chin Ups (Place on top of Rack)
Push Ups (Place on Rack Safeties)
Het voordeel van deze halter.
Door de verticale of diagonale grepen plaats je je schouders en ellebogen in een andere hoek dan bij een straight bar hetgeen dan natuurlijker aanvoelt en minder belastend voor de schouders is dan als bij een straight bar. Je triceps zullen bij deze halter ook harder moeten werken dan bij een straight bar wat velen ook als een voordeel zien. Dan neem je toch dumbells daar kun je je armen toch net als bij deze bar in een andere hoek houden dan bij een straight bar?! Klopt, echter met dumbells werken vereist een gewisse handigheid met het in de juiste positie brengen ervan om er vervolgens mee te kunnen drukken, vaak heb je ook hulp nodig bij zwaardere dumbells. Daarnaast is het trainen met dumbells een unilaterale oefening en als het puur om kracht gaat geven velen aan een bilaterale oefening zoals een halter de voorkeur.
Het nadeel van deze halter.
Helaas heeft elk voordeel ook een nadeel. De grepen kunnen niet draaien zoals je aan een halterstang kunt draaien...deze bar heeft namelijk geen roterende sleeves (schijfopnames) zoals een olympische straight bar dat wel heeft. Dat merk je meteen bij het unracken van deze halter...vooral bij een zwaardere halter is het nogal een balansact om deze in de juiste positie te krijgen. Volgens sommigen is dit juist ook een voordeel omdat je stabiliserende spieren harder moeten werken. Ik ervaar het als nogal belastend voor de polsen en onderarmen. Veel lifters (zoals ik) vinden het prettig om even aan de halterstang te draaien, dat is hierbij helaas onmogelijk. Dat ervaar ik persoonlijk als een groot nadeel. Trainen met zwaardere gewichten met deze halter is een kunst op zich. Over dit nadeel lees je niet zo vaak iets...meestal worden enkel de voordelen belicht.
Mijn persoonlijke conclusie:
Deze halter kan van voordeel zijn, vooral voor personen met schouderblessures door de neutrale grepen staan je schouders en ellebogen in een natuurlijkere positie dan bij een straight bar...dat je aan de halterstang echter niet kunt “draaien” ervaar ik als een groot nadeel waardoor het vooral met zwaardere gewichten onwennig is en nogal de juiste balans vereist. Of de voordelen of de nadelen zwaarder wegen zal afhankelijk zijn van ieders persoonlijke situatie...ik zou deze halter niet willen ruilen met mijn olympische straight bar. Mijn advies: probeer deze halter eerst uit met een zwaarder gewicht alvorens deze te kopen.
Voorbeeld van respectievelijk een multigrip bar, swissbar en footballbar...meestal word de term multigrip of swissbar gebruikt en vind je deze op diverse sites onder de noemer “speciality bars”.