XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.781
Training 20.11.23

Bench Press: 5x3x150kg
Seated wide grip rows: 5x12

Comment: set 4 en 5 gingen wat moeizamer dan set 1-3 bij het bankdrukken.
Mark Rippetoe wiens boeken ik heb (nee, hij is niet Jezus voor me 😉) zei: Als je ouder bent (wat is ouder?) kun je weliswaar zwaar trainen maar minder volume aan.
Dat is zijn conclusie die hij niet alleen zelf heeft ervaren, maar ook blijk uit het coachen van ouderen. Hij zegt je kunt templates van programma's maken en verkopen, maar als je geen ervaring met ouderen hebt dan werkt dat niet.

• #12.782
Training 27/11/2023

Bench Press: 5x5x140kg...volume PR als 55 jarige met 147,5 bodyweight 💪😊
We gaan rustig verder...traag, maar gestaag.
Hier het laatste set wat nog zeer goed te doen was.

Aansluitend 5x12 seated widegrip rows

Mooie pauzes, en ook steeds lager in bw.
Goed bezig

• #12.784
Ik zou nog tot 145kg willen afvallen en als ik dan 5x5x145 zou kunnen drukken zou dat zeer mooi zijn. Ik probeer altijd de halter gecontroleerd te laten zakken en niet te laten stuiteren op de borst en minstens 1 rep per set ook een duidelijke pauze op de borst te maken 😊

• #12.785
BREAKING NEWS, internationale wedstrijden in Nederland en België

NK Single Lift, 17.02, Antwerpen (BE).

Het NK Single Lift (unequipped als equipped) zal plaatsvinden op zaterdag 17 februari in Fort Merksem Antwerpen, België.
Op het NK Single Lift kan men zich kwalificeren voor deelname aan internationale wedstrijden.
Bij Single Lift kan men kiezen aan welke onderdelen men meedoet. Men kan aan 1, 2 of alle 3 de onderdelen meedoen.

EK Powerlifting, 20.04-21.04, Antwerpen (BE).
Het EK Powerlifting (unequipped als equipped) zal plaatsvinden op zaterdag 20 april en zondag 21 april, eveneens in Fort Merksem, Antwerpen!
Voor deelname aan het EK zijn geen zogenaamde minima vereist.
Iedereen die minimaal 3 maanden lid is van de federatie en aan minimaal 1 nationale wedstrijd (in 2024) heeft deelgenomen kan hieraan deelnemen!
Info over de indeling van de categorieën dames en heren zal spoedig volgen.

WK Single Lift, 31.05-01.06-02.06, Aalsmeer (NL)
Het WK Single Lift (unequipped als equipped) zal plaatsvinden op vrijdag 31 mei SQUAT (alle categorieën dames en heren), zaterdag 1 juni BENCH PRESS (alle categorieën dames en heren) en zondag 2 juni DEADLIFT (alle categorieën dames en heren).
Dit event zal gehouden worden in Aalsmeer, sporthal de Bloemhof.
Voor WK deelname worden in tegenstelling tot het EK wel de zogenaamde MINIMA gehanteerd.
Men moet in staat zijn om minimaal met bepaalde gewichten te openen.
Ook hier geld dat men minimaal 3 maanden lid van de federatie is en aan minimaal 1 nationale wedstrijd (in 2024) heeft deelgenomen.

Het NK Single Lift op 17 februari is dus het "ticket" voor deelname aan het EK Power en WK Single!
Wie niet meedoet aan het NK Single Lift kan dus ook niet deelnemen aan het EK Power en /of WK Single!
Aan onze wedstrijden kunnen enkel hen meedoen die lid zijn.
Als je wilt deelnemen aan internationale wedstrijden dien je uiterlijk 15 januari lid te worden van onze federatie.
De contributie voor een heel jaar bedraagt nog altijd slechts €30,- (omgerekend slechts €2,50 per maand).
Sinds de oprichting van DFPFNL in 2018 zijn we niet duurder geworden.
Enkel hen die de contributie ook daadwerkelijk betalen worden als lid beschouwd.

Op al deze wedstrijden zullen uiteraard ook dopingcontroles gehouden worden!
Niet meewerken aan een dopingcontrole staat gelijk aan een dopingovertreding met schorsing tot gevolg.
Ik heb inmiddels 5 dopingcontroles gehad en beschouw het als een eer als ik geselecteerd hiervoor word.
Bij een positieve test volgt overigens levenslange schorsing, wij hanteren hier een nul-tolerantie beleid.

• #12.786
Update.

Zaterdag een cadeau van Sint Nicolaas gekregen. Een Angular Multigripbar van ATX, 50mm 😊

• #12.789
Lief van Sint, maar wat ga je ermee doen?
Ik kom er nog uitvoerig op terug.
1e training daarmee achter de rug.
Ik ga ermee bankdrukken...de diagonale stand van de grepen voelt natuurlijker aan, zou schoudervriendelijk zijn en meer de nadruk op triceps door andere stand van je ellebogen. Ik heb lang nagedacht over een aanvulling/variant wat ik naast het reguliere bankdrukken wilde gaan doen. En deze is er uit gekomen 😊...word vervolgt 👊

Ik kom er nog uitvoerig op terug.
1e training daarmee achter de rug.
Ik ga ermee bankdrukken...de diagonale stand van de grepen voelt natuurlijker aan, zou schoudervriendelijk zijn en meer de nadruk op triceps door andere stand van je ellebogen. Ik heb lang nagedacht over een aanvulling/variant wat ik naast het reguliere bankdrukken wilde gaan doen. En dezecis er uit gekomen 😊
Kijk, ben ik dus niet de enige

• #12.793
Zalig Kerstfeest & Voorspoedig Nieuwjaar allen! 🙏

Dat het nieuwe jaar vele pr's zullen sneuvelen, we heel weten te blijven en beseffen dat een prestatie pas een prestatie is als je presteerd op eigen kracht! 😊

Wat de swiss-/football-/multigripbar betreft...ik ben de trainingen daarmee aan het evalueren...ondanks theoretische voordelen, zitten er helaas praktische nadelen aan waar je bijna nergens wat over kunt vinden...ik zal spoedig nog wel een update plaatsen.

• #12.794
Swissbar, footballbar & multigripbar a must-have or overrated? It depends...

Te pas en te onpas worden bovenstaande begrippen door elkaar heen gebruikt voor een halter met neutrale grepen.
Een swissbar heeft meestal verticale grepen, een footballbar diagonale grepen en een multigrip bar kan zowel verticale als ook diagonale grepen hebben.
Waar komen de termen vandaan? Swissbar zou afkomstig zijn van Zwitserland vanwege de “neutraliteit” of eventueel van het zwitserse zakmes vanwege de diversiteit waarmee men deze halter kan gebruiken. Footballbar komt van het woord Football...de halter werd ontwikkeld zodat rugbyspelers ondanks schouderblessures toch konden blijven bankdrukken daar de diagonale grepen door de meeste sporters als minder belastend voor de schouders worden ervaren.
Tenslotte multigripbar...deze term is terug te voeren op het feit dat de halter meerdere grepen heeft op diverse wijdten en de veelzijdige inzetbaarheid.

Is de halter daadwerkelijk veelzijdig inzetbaar? Zonder twijfel zeker weten! Hieronder diverse voorbeelden (de meeste daarvan zijn overigens ook met een straight bar te doen).

Bench Press

Floor Press

JM Press

Shoulder Press

Front Lateral Raise

Back Rows

Inverted Back Rows (Place on Rack Safeties)

Clean and Press

Stiff Legged Deadlift

Triceps Skull Crushers/Extensions

Hammer Curls

Chin Ups (Place on top of Rack)

Push Ups (Place on Rack Safeties)

Het voordeel van deze halter.
Door de verticale of diagonale grepen plaats je je schouders en ellebogen in een andere hoek dan bij een straight bar hetgeen dan natuurlijker aanvoelt en minder belastend voor de schouders is dan als bij een straight bar. Je triceps zullen bij deze halter ook harder moeten werken dan bij een straight bar wat velen ook als een voordeel zien. Dan neem je toch dumbells daar kun je je armen toch net als bij deze bar in een andere hoek houden dan bij een straight bar?! Klopt, echter met dumbells werken vereist een gewisse handigheid met het in de juiste positie brengen ervan om er vervolgens mee te kunnen drukken, vaak heb je ook hulp nodig bij zwaardere dumbells. Daarnaast is het trainen met dumbells een unilaterale oefening en als het puur om kracht gaat geven velen aan een bilaterale oefening zoals een halter de voorkeur.

Het nadeel van deze halter.

Helaas heeft elk voordeel ook een nadeel. De grepen kunnen niet draaien zoals je aan een halterstang kunt draaien...deze bar heeft namelijk geen roterende sleeves (schijfopnames) zoals een olympische straight bar dat wel heeft. Dat merk je meteen bij het unracken van deze halter...vooral bij een zwaardere halter is het nogal een balansact om deze in de juiste positie te krijgen. Volgens sommigen is dit juist ook een voordeel omdat je stabiliserende spieren harder moeten werken. Ik ervaar het als nogal belastend voor de polsen en onderarmen. Veel lifters (zoals ik) vinden het prettig om even aan de halterstang te draaien, dat is hierbij helaas onmogelijk. Dat ervaar ik persoonlijk als een groot nadeel. Trainen met zwaardere gewichten met deze halter is een kunst op zich. Over dit nadeel lees je niet zo vaak iets...meestal worden enkel de voordelen belicht.

Mijn persoonlijke conclusie:
Deze halter kan van voordeel zijn, vooral voor personen met schouderblessures door de neutrale grepen staan je schouders en ellebogen in een natuurlijkere positie dan bij een straight bar...dat je aan de halterstang echter niet kunt “draaien” ervaar ik als een groot nadeel waardoor het vooral met zwaardere gewichten onwennig is en nogal de juiste balans vereist. Of de voordelen of de nadelen zwaarder wegen zal afhankelijk zijn van ieders persoonlijke situatie...ik zou deze halter niet willen ruilen met mijn olympische straight bar. Mijn advies: probeer deze halter eerst uit met een zwaarder gewicht alvorens deze te kopen.

Voorbeeld van respectievelijk een multigrip bar, swissbar en footballbar...meestal word de term multigrip of swissbar gebruikt en vind je deze op diverse sites onder de noemer “speciality bars”.

1703358406279.png

Laatst bewerkt:
  • #12.795
17 februari is het NK Single Lift waar ik zal meedoen aan het bankdrukken.
Begin januari start ik met de voorbereiding...6 weken waarbij in de 7e week een deload en de competitie zal plaatsvinden.
Ik zal het schema een dezer dagen plaatsen.
Kenmerken:
"Old school"
"Simple progression"
"Strenght specific"
"Minimal equipment"
"Combo"

Beste René,
Ik wens jou en je familie het beste voor 2024.
💪

• #12.798
Week 1 begonnen met de voorbereiding op het NK Single Lift op 17/2.
Maandag is de intensity day en dan doe ik 3x1 (singles) en vrijdag is de volume day en dan doe ik 3x5 (3 sets, 5 reps).
Aansluitend op beide dagen 2 nasets met een slingshot (original red)...ik ga daarmee niet voor extra intensiteit, maar extra volume.
RAW krijg ik 3 worksets goed voor elkaar, 5e en zeker 5e workset gaan moeizamer. Ik heb wat last van een zeurend gevoel in mijn linkerschouder en rechterelleboog en wil absoluut niets forceren.

Week 1 Intensity Day:
3x1x160 (raw) & 2x3x160 met Slingshot.
Week 1 Volume Day:
3x5x130 (raw) & 3x8x130 met Slingshot.
De komende 5 weken hoop ik elke week op beide dagen met 2kg te verhogen.
Singles & fives, the best combo for strenght! 💪

Aansluitend doe ik rows met bands.

Ik ben ook bij een fysio...eentje die me voor de afwisseling eens niet voor gek verklaarde dat ik als 55 plusser nog wedstrijden doe. Hij adviseerde me (wat ik eigenlijk wel wist) om tevens veel meer mijn rug te trainen (de tegengestelde spieren van het bankdrukken).
Tevens doe ik elke dag nu rekoefeningen...eens kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.

Ik kan niet vaak genoeg herhalen dat men niet enkel gefocust zijn moet op sterker en/of gespierder worden. Train zowel agonisten als antagonisten en doe ook iets voor je mobiliteit! Iets wat ikzelf reeds jaren eerder had moeten doen! 🤭

• #12.799

In dit filmpje is de rekoefening te zien die ik doe. Ik neem een stok (bezemsteel) en plaats mijn schouders en ellebogen naar achteren en plaats de stok in de ellebogen en rek mijn rug en schouders op een statische manier.
Wie had gedacht dat ik ooit aan ""YOGA" zou gaan doen 🤣

Week 1 begonnen met de voorbereiding op het NK Single Lift op 17/2.
Maandag is de intensity day en dan doe ik 3x1 (singles) en vrijdag is de volume day en dan doe ik 3x5 (3 sets, 5 reps).
Aansluitend op beide dagen 2 nasets met een slingshot (original red)...ik ga daarmee niet voor extra intensiteit, maar extra volume.
RAW krijg ik 3 worksets goed voor elkaar, 5e en zeker 5e workset gaan moeizamer. Ik heb wat last van een zeurend gevoel in mijn linkerschouder en rechterelleboog en wil absoluut niets forceren.

Week 1 Intensity Day:
3x1x160 (raw) & 2x3x160 met Slingshot.
Week 1 Volume Day:
3x5x130 (raw) & 3x8x130 met Slingshot.
De komende 5 weken hoop ik elke week op beide dagen met 2kg te verhogen.
Singles & fives, the best combo for strenght! 💪

Aansluitend doe ik rows met bands.

Ik ben ook bij een fysio...eentje die me voor de afwisseling eens niet voor gek verklaarde dat ik als 55 plusser nog wedstrijden doe. Hij adviseerde me (wat ik eigenlijk wel wist) om tevens veel meer mijn rug te trainen (de tegengestelde spieren van het bankdrukken).
Tevens doe ik elke dag nu rekoefeningen...eens kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.

Ik kan niet vaak genoeg herhalen dat men niet enkel gefocust zijn moet op sterker en/of gespierder worden. Train zowel agonisten als antagonisten en doe ook iets voor je mobiliteit! Iets wat ikzelf reeds jaren eerder had moeten doen! 🤭
Mijn cardioloog vond het ook ok toen ik vroeg of ik 1rm pogingen mocht doen.

Terug
Naar boven