Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.801
Dat krachtsport slecht is inmiddels echt wel achterhaalt. Als men op de pot zit te drukken spannen velen zich minstens net zoveel of wellicht nog meer in dan bij een 1RM poging 🤣
Dat laatste gaat met mijn bierinname opvallend soepel.

Het bijzondere is dat mijn eerste cardioloog (ouwe zeikerd) zwaar trainen ten stelligste afraadde, terwijl zijn jonge opvolger het juist een goed idee vond; de derde (ook jong) is het daarmee eens.

• #12.803
De oudere cardioloog had blijkbaar nog inmiddels achterhaalde ideeën, tijd om met pensioen te gaan, toch? 🤭

Week 1 begonnen met de voorbereiding op het NK Single Lift op 17/2.
Maandag is de intensity day en dan doe ik 3x1 (singles) en vrijdag is de volume day en dan doe ik 3x5 (3 sets, 5 reps).
Aansluitend op beide dagen 2 nasets met een slingshot (original red)...ik ga daarmee niet voor extra intensiteit, maar extra volume.
RAW krijg ik 3 worksets goed voor elkaar, 5e en zeker 5e workset gaan moeizamer. Ik heb wat last van een zeurend gevoel in mijn linkerschouder en rechterelleboog en wil absoluut niets forceren.

Week 1 Intensity Day:
3x1x160 (raw) & 2x3x160 met Slingshot.
Week 1 Volume Day:
3x5x130 (raw) & 3x8x130 met Slingshot.
De komende 5 weken hoop ik elke week op beide dagen met 2kg te verhogen.
Singles & fives, the best combo for strenght! 💪

Aansluitend doe ik rows met bands.

Ik ben ook bij een fysio...eentje die me voor de afwisseling eens niet voor gek verklaarde dat ik als 55 plusser nog wedstrijden doe. Hij adviseerde me (wat ik eigenlijk wel wist) om tevens veel meer mijn rug te trainen (de tegengestelde spieren van het bankdrukken).
Tevens doe ik elke dag nu rekoefeningen...eens kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.

Ik kan niet vaak genoeg herhalen dat men niet enkel gefocust zijn moet op sterker en/of gespierder worden. Train zowel agonisten als antagonisten en doe ook iets voor je mobiliteit! Iets wat ikzelf reeds jaren eerder had moeten doen! 🤭
Klinkt als een goed plan.
Ja die fysio's..... Had er 1 die zei tegen mij 5 jaar geleden toen ik 32 was van op je top ben je gezien je leeftijd nu toch al geweest.
Lekker motiverend vond ik dat toen.

• #12.805
Klinkt als een goed plan.
Ja die fysio's..... Had er 1 die zei tegen mij 5 jaar geleden toen ik 32 was van op je top ben je gezien je leeftijd nu toch al geweest.
Lekker motiverend vond ik dat toen.
Wat een onzin wat sommige fysio's toch uitkramen terwijl ze meestal helemaal geen krachtsportachtergrond hebben. Ik was op mijn sterkst met bankdrukken rond mijn 45e.
Je hebt zeker nog vele goede jaren voor je 💪 daarnaast kun je tot op zeer hoge leeftijd kracht behouden 👊

Laatst bewerkt:
  • #12.806
Goede link over de zin en onzin over rekken/strekken voor krachtsporters.
Zolang je het NIET op trainingsdagen vóór het trainen doet schijnt het voordelen te hebben.

Kijk hier vanaf 15:30

verder roep ik al zo vaak om te rekken, evt met elastieken, of moves band.
voor het bankdrukken rek ik ook in het powerrack als in video of met gestrekte arm horizontaal

• #12.808
Voor ook ja, en goed opwarmen. ook wel eens tussendoor borsttraining.
het is er me bijna ingeslagen om alles goed te rekken. Ik ben vaak voor gek verklaard, maar het heeft echt voordelen.

• #12.810
Voor ook ja, en goed opwarmen. ook wel eens tussendoor borsttraining.
het is er me bijna ingeslagen om alles goed te rekken. Ik ben vaak voor gek verklaard, maar het heeft echt voordelen.
Ik geloof je dat het voordelen voor jou heeft...het hoeft niet voor iedereen een voordeel te zijn, maar weet je...niet geschoten is altijd mis!
Vaak doen we iets of juist iets niet omdat ANDEREN zeggen dat we het wel of niet zouden moeten doen...of omdat "IEDEREEN" dat toch zo doet of juist niet zo doet...of omdat het zo "wel of niet hoort" volgens bepaalde goeroes. Ik denk dat iets zelf uitproberen en zelf ervaren of het al dan niet goed of minder goed voor je werkt de betere weg is (waarbij je sommige dingen overigens maar beter niet kunt uitproberen, als je begrijpt wat ik bedoel ;))
Wat "grote namen" in de krachtsportwereld roepen lig ik sowieso niet echt van wakker, het achterste van de tong laten ze meestal niet zien.
We zijn toch vaak kuddedieren en volgen platgetrampelde paden van anderen maar al te vaak na...terwijl je dan juist het grootste risico hebt om in de mest van anderen te trappen ;)
Tegen de stroom inzwemmen, dan blijk je vaak bij de bron uit te komen, toch?
Onderzoek alles en behoudt het goede!

Laatst bewerkt:
Vaak denk je dat een wielrenner ook alleen maar hard moet fietsen, en dus een bankdrukker alleen moet bankdrukken. Ondersteunende training en je spieren goed opwarmen en stretchen heeft altijd voordelen.

• #12.812
  • #12.813
Hierbij het schema wat ik momenteel volg:

1704712865533.png

Bijlagen

• 1704712763079.png
    1704712763079.png
    71,7 KB · Weergaven: 27
  • #12.814
UPDATE.

"When I was younger, I trained heavy pretty much all the time. And that worked fine.
But as I've grown older, I've changed my approach to things.
I've found that as you grow older, you can only train in the 90-100% range once in a while.
I've also found that one of the most important keys to training success is to avoid overtraining, to avoid getting too sore and stiff from your workouts, and to avoid injury"

Citaat uit Simple cycling programs for older lifters.

De voorbereiding op het NK loopt helaas niet zoals ik dat graag zou zien...i'm getting sore and stiff....ik heb behoorlijk last van stijve en pijnlijke schouder- en ellebooggewrichten.
2-3 weken achter elkaar boven 90% zit er niet meer in als 55 plusser...ik zal echt moeten gaan inzien dat methoden waar ik "vroeger" heel goed op ging helaas helemaal niet meer vanzelfsprekend zijn.
Ik heb me te lang krampachtig vast gehouden aan mijn "heilige graal" van weleer...met het idee dat "never change a winning horse" tot in lengte van jaren geld.
Ondertussen is dat winning horse een oude knol geworden en zitten in de heilige graal inmiddels barsten en zit deze onder een behoorlijke laag stof ;)

Ik geef echter niet op... maar besef wel dat ik dringend zowel fysiek als mentaal dingen moet gaan veranderen...om serieuze blessures en erger te voorkomen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Word vervolgt!

UPDATE.

"When I was younger, I trained heavy pretty much all the time. And that worked fine.
But as I've grown older, I've changed my approach to things.
I've found that as you grow older, you can only train in the 90-100% range once in a while.
I've also found that one of the most important keys to training success is to avoid overtraining, to avoid getting too sore and stiff from your workouts, and to avoid injury"

Citaat uit Simple cycling programs for older lifters.

De voorbereiding op het NK loopt helaas niet zoals ik dat graag zou zien...i'm getting sore and stiff....ik heb behoorlijk last van stijve en pijnlijke schouder- en ellebooggewrichten.
2-3 weken achter elkaar boven 90% zit er niet meer in als 55 plusser...ik zal echt moeten gaan inzien dat methoden waar ik "vroeger" heel goed op ging helaas helemaal niet meer vanzelfsprekend zijn.
Ik heb me te lang krampachtig vast gehouden aan mijn "heilige graal" van weleer...met het idee dat "never change a winning horse" tot in lengte van jaren geld.
Ondertussen is dat winning horse een oude knol geworden en zitten in de heilige graal inmiddels barsten en zit deze onder een behoorlijke laag stof ;)

Ik geef echter niet op... maar besef wel dat ik dringend zowel fysiek als mentaal dingen moet gaan veranderen...om serieuze blessures en erger te voorkomen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Word vervolgt!
Komt vast goed, heel zien te blijven en kijken wat je kunt neerzetten op de wedstrijd zonder geblesseerd te raken.
Daarna ff goed overdenken hoe verder te gaan met trainingsaanpak

Heb je de langlauflatten al onder of hou je meer van sleeën 🌨️⛄️⛷️

• #12.818
Heb je de langlauflatten al onder of hou je meer van sleeën 🌨️⛄️⛷️
Liever op de slee dan ga ik minder vaak op mijn bek 🤣...kan ook niet (rol)schaatsen...ben blij dat ik op de bank kan liggen zonder er van af te vallen en mijn evenwicht kan houden bij het aan- uit trekken van een broek 🤣

• #12.819
Korte update:
Vandaag 3x3x150kg bankdrukken paused reps gedaan. Voorheen ging dit met 160...en paar jaar terug (voor mijn 50e)...zelfs met 170kg. Niet zeuren of klagen, het is zoals het is...gewichtsverlies en een zeurende linkerschouder en de tand des tijds zijn hier debet aan. Als ik 17/2 op het NK 170kg weet te drukken ben ik gezien de omstandigheden tevreden. Verder nog huiswerk voor een plan van aanpak voor na het NK richting het WK begin juni waar ik hoop weer richting 180 te drukken. We zullen zien 👊.

Korte update:
Vandaag 3x3x150kg bankdrukken paused reps gedaan. Voorheen ging dit met 160...en paar jaar terug (voor mijn 50e)...zelfs met 170kg. Niet zeuren of klagen, het is zoals het is...gewichtsverlies en een zeurende linkerschouder en de tand des tijds zijn hier debet aan. Als ik 17/2 op het NK 170kg weet te drukken ben ik gezien de omstandigheden tevreden. Verder nog huiswerk voor een plan van aanpak voor na het NK richting het WK begin juni waar ik hoop weer richting 180 te drukken. We zullen zien 👊.
Komt goed ouwe. als je schouder herstelt is gaat het een stuk beter :wl:

Terug
Naar boven