MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.223
26/9

Vandaag de training van maandag herhaald met 5x5x120kg bench press en 5 sets seated rows..bench ging moeizaam...heb nog veel last van vermoeidheid, schijnt een veel voorkomend symptoon van corona te zijn.
Volgende week 2kg meer aan het halter (ik heb thuis fractionplates van 0,125 / 0,250 / 0,500 gram en 1kg). Traag maar gestaag gaan we het weer opbouwen 👊

• #13.224
Artikel van Mitchel Hooper in Barbend met goede argumenten over het vermijden van high-rep training als strenght gains je doelstelling is.

Laatst bewerkt:
26/9

Vandaag de training van maandag herhaald met 5x5x120kg bench press en 5 sets seated rows..bench ging moeizaam...heb nog veel last van vermoeidheid, schijnt een veel voorkomend symptoon van corona te zijn.
Volgende week 2kg meer aan het halter (ik heb thuis fractionplates van 0,125 / 0,250 / 0,500 gram en 1kg). Traag maar gestaag gaan we het weer opbouwen 👊

Vitamins van Bull aan Huggy :heart:

IMG_1991-web.jpg

Komt wel weer goed!

• #13.227
Thx mannen, komt zeker weer goed.😊
Ik bouw het heel bewust weer rustig op...de 1e wedstrijd waar ik zelf aan deelneem zal het NK Single Lift zijn in 2025.
Ik heb dus een zee aan tijd!

Thx mannen, komt zeker weer goed.😊
Ik bouw het heel bewust weer rustig op...de 1e wedstrijd waar ik zelf aan deelneem zal het NK Single Lift zijn in 2025.
Ik heb dus een zee aan tijd!
komt zeker weer goed, rationeel en redelijk nadenken zijn wel aan je besteed
je eerste wedstrijd is pas in 2025 dus dat is nog tijd genoeg idd.
voor de rest wat betreft leeftijd zijn we pas op de helft zeg ik altijd maar. dus tijd genoeg om voor jezelf nog mooie dingen te doen. ( mijn geboortejaar is ook '68 :D )

• #13.229
komt zeker weer goed, rationeel en redelijk nadenken zijn wel aan je besteed
je eerste wedstrijd is pas in 2025 dus dat is nog tijd genoeg idd.
voor de rest wat betreft leeftijd zijn we pas op de helft zeg ik altijd maar. dus tijd genoeg om voor jezelf nog mooie dingen te doen. ( mijn geboortejaar is ook '68 :D )
Op de helft?
Je hoopt 110 jaar te worden? 😉
Ik hoor altijd dat 60 het nieuwe 40 is en je met 60 in de bloei van je leven bent 🤭
Geen idee of zulke uitspraken komen van personen die daadwerkelijk de 60 zijn (gepasseerd). Ik heb nog ruim 4 jaar voordat ik in de bloei kom 🤣

Op de helft?
Je hoopt 110 jaar te worden? 😉
Ik hoor altijd dat 60 het nieuwe 40 is en je met 60 in de bloei van je leven bent 🤭
Geen idee of zulke uitspraken komen van personen die daadwerkelijk de 60 zijn (gepasseerd). Ik heb nog ruim 4 jaar voordat ik in de bloei kom 🤣
Tot mijn 55ste kon ik nog met mannen meedoen die 20-30 jaar jonger waren, zowel met fietsen als krachtsport, maar daarna kreeg ik veel last van COPD en ging het wedstrijdmountainbiken niet meer; en toen ook nog een hartinfarct met afsterving van een groot gedeelte van de hartspier zodat krachtsport ook minder gaat.

• #13.231
Spijtig om te horen, hoe oud was je toen je een hartinfarct kreeg, was er een specifieke oorzaak? Of had je gewoon pech?

Voor mij behoort "60 is het nieuwe 40" tot het rijtje van kalenderspreuken...waarom stoppen de meeste topsporters dan rond hun 40e met wedstrijdsport? Ik ken maar weinig mensen die de 60 zijn geweest en daadwerkelijk dan in de bloei van hun leven zijn...velen mankeren toch iets en hebben vaak met aandoeningen of slijtage van gewrichten te kampen.

Spijtig om te horen, hoe oud was je toen je een hartinfarct kreeg, was er een specifieke oorzaak? Of had je gewoon pech?

Voor mij behoort "60 is het nieuwe 40" tot het rijtje van kalenderspreuken...waarom stoppen de meeste topsporters dan rond hun 40e met wedstrijdsport? Ik ken maar weinig mensen die de 60 zijn geweest en daadwerkelijk dan in de bloei van hun leven zijn...velen mankeren toch iets en hebben vaak met aandoeningen of slijtage van gewrichten te kampen.
Op mijn 59ste, heb familiaire hoge bloeddruk en hoog cholesterol->atherosclerose.

Inderdaad, heb zelf mijn hele leven aan wedstrijdsport gedaan t/m 55 jaar en dat had ik beter niet kunnen doen. Toen ik met wielrennen door COPD niet goed meer kon rouleren ben ik gaan stampen met een te zwaar verzet en heb daarmee weer mijn knieën versleten. Net ook weer een schouderblessure door zwaar db drukken.

Het enge is dat alles opeens en tegelijkertijd misgaat op lichamelijk gebied.

Had beter kunnen wandelen en tuinieren.

• #13.233
"Sport ist mord" een uitspraak die aan de sigaren rokende, whisky drinkende, zwaarlijvige Winston Churchill die liefst 91 jaar oud is geworden word toegeschreven.

Sport op zich is gezond, echter als het WEDSTRIJDsport word zijn we niet meer bezig met functionele lichaamsbeweging voor onze gezondheid maar gaan we met anderen de competitie aan en iemand die aan competitie doet zal voor een maximaal resultaat gaan en het uiterste geven.
En tot het uiterste gaan om net iets sneller of sterker dan anderen te zijn vergt zijn tol.

Het is spijtig om te horen dat je op een bepaald ogenblik hart/long/knie/schouderklachten kreeg.
Ik neem wel aan dat je voldoening van al die jaren hebt gehad en als het een troost voor je is, mijn vrouw heeft nooit wielrennen of krachttraining gedaan en desondanks knie- en schouderklachten. Tevens hoop ik dat je ondanks deze beperkingen alsnog een manier gevonden hebt om sport te blijven beoefenen die je voldoening schenkt.

Ik doe zelf als 55 jarige ook nog altijd aan wedstrijdsport echter heb ik wel bepaalde keuzes gemaakt.
Tot mijn 50e heb ik ook equipped bankdrukken gedaan met een benchpressshirt...hierin heb ik gewichten van 250+ gedrukt...echter met mijn 50e had ik zoiets van hier stop ik mee, meer willen drukken m.b.v. equipment dan wat mijn lichaam zonder equipment niet aankan is onnatuurlijk en te belastend voor mijn gewrichten, spieren en pezen en zodoende sinds mijn 50e enkel nog unequipped ofwel raw wedstrijden. Mijn vrouw had ook tegen me gezegd dat ze niet langer naar mijn wedstrijden wilde komen kijken omdat ze zich zorgen maakte dat ik in zo'n benchpress shirt een hartaanval of beroerte zou krijgen.
Als het shirt op "oorlogssterkte" was strak getrokken puilde mijn ogen zowat uit hun kassen en had ik een kop zo rood als een pioen en als ik dat shirt uittrok zat ik onder de bloeduitstortingen in de okselstreek en bovenarmen...het inzicht kwam laat, maar dit had idd niets meer met "sport" te maken 🤭
Voorheen deed ik ook zoveel als mogelijk wedstrijden mee, tegenwoordig nog maar 2 per jaar...een NK en een EK of WK.

Bijlagen

• Screenshot_20240928_224414_Google.jpg
    Screenshot_20240928_224414_Google.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Wat telt bij jullie als Single. is dat belt met polsbandjes ?

• #13.235
Wat telt bij jullie als Single. is dat belt met polsbandjes ?
Ik neem aan dat je raw/unequipped bedoelt?
Dan zijn bij de WDFPF enkel riem en polsbandages toegestaan, geen kneesleeves!

Single lift wil zeggen dat je kunt kiezen aan welke onderdelen je meedoet...je kunt aan alle 3 de onderdelen meedoen maar ook aan 2 of slechts 1, zoals ik.
Je hebt atleten die enkel doen bankdrukken of enkel doen deadliften of alleen maar doen kniebuigen. Elk onderdeel staat op zich en worden niet samen opgeteld zoals bij powerlifting.
Bij full power of powerlifting doen de atleten altijd aan alle 3 de onderdelen mee en bepaalt het totaal daarvan de winnaar.
En dan kun je nog kiezen of je unequipped of equipped meedoet.

• #13.236

• #13.237
Training 30/9
Bench Press:
2x10x empty bar, 3x5x62,1x5x92 & 5x5x122kg.
Na elk set isometrische bandpull met een miniband.
Tenslotte 5 sets seated banded rows en statisch rekken!

Comment: 5x5x122kg voelde ook vandaag nog zwaarder dan gewend. Aanstaande vrijdag nog een zelfde training gepland.

Isometrische bandpull apart vind ik een fijne oefening voor mijn schouders...ik neem een miniband en trek die circa 80cm uit elkaar wat ook de gripbreedte is die ik hanteer bij de halter bij het bankdrukken. Vervolgens hou ik deze 1 minuut in een statische hold met gestrekte armen op borsthoogte (waar de halter de borst raakt) voor me.

Seated Band Rows beschouw ik als een tegengestelde oefening van het bankdrukken in het kader van agonisten / antagonisten trainen en horen er voor mij vanzelfsprekend altijd bij.

Deze rekoefening met een resistanceband doet me echt goed. Aanbevolen is overigens om niet VOOR de workout te rekken maar NA de workout!

Bijlagen

• Screenshot_20240930_134559_Gallery.jpg
    Screenshot_20240930_134559_Gallery.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
  • #13.240
4/10...zelfde training als maandag...ging echter beduidend makkelijker!

Morgen 5/10 is het zover NK powerlifting van DFPFNL bij Uncle John's gym in Terneuzen.
De eigenaar John Pauwels heeft zich alle moeite gedaan...een mooie locatie en o.a. een leuke attentie van sponsor XXL nutrition voor elke deelnemer geregeld en zoals op elke wedstrijd van DFPFNL krijgt ellke deelnemer ook een oorkonde/medaille 😊

Publiek is welkom!

Terug
Naar boven