XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Training 15/11

Focus op mogelijkheden i.p.v. beperkingen!
I.v.m. de beperking in mijn linkerachterpoot gekozen voor Larsenpress.
Uiteindelijk worksets met 5x5x120kg gedaan.
Viel best wel tegen...het komt puur uit je bovenlijf en je romp moet harder werken om te stabiliseren. Mijn pr hierop was destijds 5x5x140...zit er mer de larsenpress voorlopig niet in 🤭

Nog andere bijzonderheden?
Ja, ik ben sinds vandaag weer een jaartje korter bij mijn pensioen (56) 😊
Nog maar minimaal 12 jaar te gaan, succes met (nu al?) aftellen en van harte gefeliciteerd/betershap

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.362
Bedankt allen voor de felicitaties! 😊

• #13.363
Training 19/11
Heavy Day
Benchpress: worksets 3x4x145kg en 3x4x145kg met shouldersaverpad.
Seated wide grip row with bands: 5x12.

Comment: bij de 3 worksets was met 4 reps de rek er gisteren toch wel uit, niet voor de volle 5 reps per set gegaan omdat ik een fail wilde voorkomen.
Maar ik wilde aanvullend nog wat doen en besloot de shouldersaverpad (vergelijkbaar met een 2-board) op de halter te schuiven en heb daar vervolgens ook nog eens 3x4 mee gedaan. Alle sets/reps waren paused.

Met mijn been gaat het redelijk, a.s. maandag krijg ik nog een controle in het bloedvatencentrum. Ik kan me goed behelpen met een compressiekous en de injecties met bloedverdunners doe ik inmiddels zelf zetten. Die naalden zijn zo dun daar voel je echt niets van. Overigens heb ik op de dopinglijst gekeken of de werkzame stof van de bloedverdunners toegestaan is en het middel is zowel binnen als buiten wedstrijdverband toegestaan. Lijkt me niets zo erg dat als je je levenlang drugfree bent geweest en door bepaalde medicatie een positieve test zou oplopen. Natuurlijk kan men dispensatie aanvragen als men weet dat je medicatie op de dopinglijst staat en je dat specifieke medicijn nodig hebt en er geen alternatieven zijn die niet op de dopinglijst staan.

Training 19/11
Heavy Day
Benchpress: worksets 3x4x145kg en 3x4x145kg met shouldersaverpad.
Seated wide grip row with bands: 5x12.

Comment: bij de 3 worksets was met 4 reps de rek er gisteren toch wel uit, niet voor de volle 5 reps per set gegaan omdat ik een fail wilde voorkomen.
Maar ik wilde aanvullend nog wat doen en besloot de shouldersaverpad (vergelijkbaar met een 2-board) op de halter te schuiven en heb daar vervolgens ook nog eens 3x4 mee gedaan. Alle sets/reps waren paused.

Met mijn been gaat het redelijk, a.s. maandag krijg ik nog een controle in het bloedvatencentrum. Ik kan me goed behelpen met een compressiekous en de injecties met bloedverdunners doe ik inmiddels zelf zetten. Die naalden zijn zo dun daar voel je echt niets van. Overigens heb ik op de dopinglijst gekeken of de werkzame stof van de bloedverdunners toegestaan is en het middel is zowel binnen als buiten wedstrijdverband toegestaan. Lijkt me niets zo erg dat als je je levenlang drugfree bent geweest en door bepaalde medicatie een positieve test zou oplopen. Natuurlijk kan men dispensatie aanvragen als men weet dat je medicatie op de dopinglijst staat en je dat specifieke medicijn nodig hebt en er geen alternatieven zijn die niet op de dopinglijst staan.
Wat doe je als je failt?

• #13.365
Ik heb safetybars, er kan dus niets gebeuren, behalve een deuk in mijn ego 🤣 maar structuteel tot fail trainen lijkt me niet verstandig. De reps van worksets mogen best wel pittig zijn, maar als elke rep vanuit de tenen moet komen is het gewicht gewoon te zwaar.

Ik heb safetybars, er kan dus niets gebeuren, behalve een deuk in mijn ego 🤣 maar structuteel tot fail trainen lijkt me niet verstandig. De reps van worksets mogen best wel pittig zijn, maar als elke rep vanuit de tenen moet komen is het gewicht gewoon te zwaar.
Train zelf in de garage van mijn vriendin en bij mij thuis op zolder en doe meestal 8 reps of meer. Maar al weer een tijdje geleden in een bijna verlaten sportschool toch blijven liggen toen de 9de rep met 130kg op de schuine bank onverwacht niet meer lukte. Ik had daar ook de reputatie dat ik wannabe spotters wegjoeg en toen lang blijven liggen...

Thuis zal waarschijnlijk helemaal niemand me horen en zelfs als dat wel zo is, is mijn gewichtheffende buurman ook niet altijd thuis. Mede daarom ben ik overgestapt op de DB press, hoewel 50s en 60s ook lastig terug te leggen zijn als je ze niet echt kan laten vallen. Train daarom de laatste tijd (na een fail) iets lichter en met 10+ reps.

Laatst bewerkt:
  • #13.367
Als je geen bankdrukwedstrijden doet lijkt me dumbell bench press een goed alteratief! 👍

Ik vind het geen verkeerde oefening zeker gezien je beide kanten van je lichaam individueel traint.

• #13.369
Training 22/11
Light Day: 2x10x empty bar, 2x5x60, 1x5x90 en 6x5x120kg.
Seated wide grip rows with bands: 5x15.

Comment: alles voelde zwaar vandaag...besloten om niet zwaarder dan 120 te gaan, maar wel iets meer volume.
Blij dat het mijn light day was 🤭

Fijn weekend!

• #13.370
Training 25/11
Benchpres: 2x10x empty bar, 2x5x70, 1x3x100, 1x4x145 & 3x3x150kg
Seated wide grip rows (heavy) 4x12
Hammercurls (superstrict): 3x20x10kg

Comment: verdikkie...alweer zaten er geen 5jes met 145 in...na 3 reps is de rek eruit...4e rep gaat dan nogal moeizaam...na 3 weken liggen klooien met 145 dan maar eens het volume verlagen en de intensiteit verhogen naar 150kg...3x3 overtuigend paused gedrukt.
Het probleem is dat boven de 140kg geen 5jes meer lukken...ik ben trager geworden en heb nu voor 3 reps net zo lang nodig als voor jaren terug 5 reps. Dan moet ik daarmee rekening houden en niet krampachtig vasthouden aan 5 reps. Die doe ik dan wel op de licchte dag.

Vervolgens rows gedaan en aanvullend hammercurls...hoezo sets met 20 reps?
Ik heb thuis dumbbels tot 10kg en dan vanaf 20kg weer...15 mis ik(ik heb er slechts 1 van en geen 2)...2e ga ik bestellen want van 10kg naar 20kg vind ik wel een erg grote stap.
Deze heel strict en paused gedaan, bilateraal, twee armen gelijktijdig.

• #13.372
Is er een wezenlijk verschil tussen CAT training en speedreps? I.p.v. met zware gewichten slow reps dan met lichtere gewichten speedreps maken?
Persoonlijk vind ik niet dat het goed werkt voor mij...ja, natuurlijk kan ik met beduidend lichtere gewichten sneller drukken. Maar desondanks ervaar ik niet dat ik dan ook met zwaardere gewichten sneller kan drukken. Het verschil merk ik reeds bij het tillen uit de haltersteunen en laten zakken. En zeker bij het omhoog drukken...zo snel als ik dat met 100kg kan lukt me dat niet met 150kg.
Ik kan een zware single rep nog vrij snel uitdrukken, maar meerdere reps niet meer.
Ik heb een tijdje met bands bankdrukken gedaan en dat beviel me op zich goed, helaas kreeg ik last van mijn ellebogen.
Wellicht nog eens proberen en dan niet te lang.

In een artikel van Mark Rippetoe heb ik overigens gelezen dat het vrij normaal is dat je als je ouder word minder volume aankunt (bij zwaardere gewichten). Sets van 8 worden sets van 5, sets van 5 worden 3 en sets van 3 worden singles. Natuurlijk hoef je niet zwaar te trainen...het voorbeeld van hoe ik aanvullende oefeningen doe zoals rows of hammercurls waar het volume beduidend hoger ligt met beduidend minder intensiteit laat dat zien. Echter als het om maximaalkracht gaat - aangezien ik bankdrukwedstrijden doe gaat het om het verbeteren of in stand houden van mijn maximaalkracht - heeft het mijns inziens weinig nut om met lichte gewichten en meer volume te trainen.

"You can't get strong lifting light weights"...Rippetoe.

Laatst bewerkt:
Is er een wezenlijk verschil tussen CAT training en speedreps? I.p.v. met zware gewichten slow reps dan met lichtere gewichten speedreps maken?
Je kunt alle gewichten met maximale snelheid proberen te verplaatsen.

Persoonlijk vind ik niet dat het goed werkt voor mij...ja, natuurlijk kan ik met beduidend lichtere gewichten sneller drukken. Maar desondanks ervaar ik niet dat ik dan ook met zwaardere gewichten sneller kan drukken. Het verschil merk ik reeds bij het tillen uit de haltersteunen en laten zakken. En zeker bij het omhoog drukken...zo snel als ik dat met 100kg kan lukt me dat niet met 150kg.
Als je een 90kg speedbench pakt dan zal je idd niet ineens 150kg sneller gaan drukken.
Een 10rm verbeterd ook niet direct de 1rm, maar kan toch heel nuttig zijn.
De speedbench is in ieder geval niet nodig.

Ik heb een tijdje met bands bankdrukken gedaan en dat beviel me op zich goed, helaas kreeg ik last van mijn ellebogen.
Het gebruik van bands voor maximaalkracht is zwaar voor het bindweefsel. Daarom is het verstandig om bands in dat geval niet langer dan 3 achtereen weken te gebruiken. Je kunt ze daarnaast met lichte weerstand gebruiken om de trainingsprikkel te veranderen.

In een artikel van Mark Rippetoe heb ik overigens gelezen dat het vrij normaal is dat je als je ouder word minder volume aankunt (bij zwaardere gewichten).
Uiteraard. Als "bench only" trainer is krachtuithoudingsvermogen ook minder belangrijk. Tegelijkertijd is dat vaak wel de bottleneck van de triceps.

"You can't get strong lifting light weights"
En toch heb je ze nodig..

Laatst bewerkt:
  • #13.374
Daar is de light day goed voor...lagete intensiteit, meer volume

Het gebruik van bands voor maximaalkracht is zwaar voor het bindweefsel. Daarom is het verstandig om bands in dat geval niet langer dan 3 achtereen weken te gebruiken. Je kunt ze
Ik deed destijds cycli van maximaal.4 weken aanhouden. Vond het leuk om te doen, maar mijn ellebogen vonden het niet fijn. Ik krijg overigens ook last van mijn ellebogen bij close grip benchpress of triceps extensions.
Bij widegrip benchpress heb ik die problemen niet.

In elk geval bedankt dat je meedenkt en adviezen geeft! 😊👍

P.S. wat is licht?🤭

Laatst bewerkt:
Ik deed destijds cycli van maximaal.4 weken aanhouden. Vond het leuk om te doen, maar mijn ellebogen vonden het niet fijn. Ik krijg overigens ook last van mijn ellebogen bij close grip benchpress of triceps extensions.
Bij widegrip benchpress heb ik die problemen niet.
Je medial heads zijn goed ontwikkeld neem ik aan?

In elk geval bedankt dat je meedenkt en adviezen geeft! 😊
Graag gedaan!

Dat is ook wat ik in eerste instantie dacht toen ik de quote van Rippetoe las..

• #13.376
  • #13.378
Dat zou kunnen verklaren waarom je last last van je ellenboog krijgt als je de nadruk op de triceps legt.. (close grip, meer weerstand bovenin..)
Dat zou idd goed kunnen.
Ik hanteer verder een wide grip, de meest brede greep wat op competitie is toegestaan en kom daar alreeds heel lang goed mee weg (wide grip zou immers niet zo goed voor de schouders zijn).

Ik wil me een bowbar ofwel buffelobar kopen...door de boogvorm van de halter heb je een iets grotere rom dan bij een straight bar.
Wellicht is het geld weggooien, maar dat weet ik pas als ik ermee getraind heb.
Ik had ook de hoop dat een swissbar nuttig voor me kon zijn...heb er zelfs twee...één met verticale en de ander met diagonale grepen...bleek helaas niet te voldoen aan mijn verwachtingen. Chains en bands heb ik ook, bleek ook niet je van het te zijn, ik heb ook boards en shouldersaver pads en bench blokz...leuke speeltjes om te zien (minder om mee te trainen) maar het oogt best wel mooi in mijn homegym 🤭 dus wellicht is die bowbar straks ook een leuke aanvulling voor mijn verzameling van equipment waar ik zelden of nooit wat mee doe 🤣
Het enige wat ik best fijn vond om mee te trainen is de slingshot en heel af en toe gebruik ik een shouldersaver pad, maar persoonlijk vind ik fullrange raw paused bench press het nuttigst in het kader van "train like you compete".

Dat zou idd goed kunnen.
Ik hanteer verder een wide grip, de meest brede greep wat op competitie is toegestaan en kom daar alreeds heel lang goed mee weg (wide grip zou immers niet zo goed voor de schouders zijn).

Ik wil me een bowbar ofwel buffelobar kopen...door de boogvorm van de halter heb je een iets grotere rom dan bij een straight bar.
Wellicht is het geld weggooien, maar dat weet ik pas als ik ermee getraind heb.
Ik had ook de hoop dat een swissbar nuttig voor me kon zijn...heb er zelfs twee...één met verticale en de ander met diagonale grepen...bleek helaas niet te voldoen aan mijn verwachtingen. Chains en bands heb ik ook, bleek ook niet je van het te zijn, ik heb ook boards en shouldersaver pads en bench blokz...leuke speeltjes om te zien (minder om mee te trainen) maar het oogt best wel mooi in mijn homegym 🤭 dus wellicht is die bowbar straks ook een leuke aanvulling voor mijn verzameling van equipment waar ik zelden of nooit wat mee doe 🤣
Het enige wat ik best fijn vond om mee te trainen is de slingshot en heel af en toe gebruik ik een shouldersaver pad, maar persoonlijk vind ik fullrange raw paused bench press het nuttigst in het kader van "train like you compete".
Die bowbar wordt door Mike Israetel als beste tip voor bodybuilders gegeven.

Terug
Naar boven