AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Heb je dat i.p.v. bench press gedaan?
Daarnaast - maak ik me wellicht geen vrienden mee 🤭 - heb ik het idee dat trainen met dumbbells te weinig specifiek is voor het verhogen van je 1 RM bij het bankdrukken. De buffelobar of een camberbar is wat dat betreft veel specifieker.
Regulier bench press dient mijns inziens overigens de main exercise te blijven.
Denk dat je gelijk hebt met dat specifieke, maar mijn pecs zijn wel wat beter geworden vreemd genoeg.

Is het op een gegeven moment ook niet de tand des tijds die jou parten begint te spelen in plaats van de oefening...
Van een afstand zie ik er nog steeds uit als 40, maar die afstand wordt steeds groter.

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.403
Training 20/12/24

Benchpress with Buffelobar
3x10x empty bar, 3x5x60, 2x5x90, 5x110, 5x112.5, 5x115, 5x117.5 en 5x120kg

Goed opgewarmd en ascending sets in plaats van sets across gedaan.
5x120 was best wel pittig, maar nog goed te doen...doel is om op 5x5x120kg uit te komen.
Deze bar geeft me ook een enorme pomp in mijn borstspieren, nooit eerder zo gevoeld. Ik heb het gevoel dat de borstspieren onder het trainen groeien 🤭 ik zie er echt naar uit om ermee te trainen.

Hieronder nog het filmpje met 5x120kg

kijk: https://youtu.be/cLdjLGkOun8?si=PukdKkpcZHiZkfGi

Ik wens allen een Zalig Kerstfeest en een Voorspoedig Nieuwjaar 😇🙏

Deze bar geeft me ook een enorme pomp in mijn borstspieren, nooit eerder zo gevoeld. Ik heb het gevoel dat de borstspieren onder het trainen groeien 🤭
Je traint in een ondersteunend bereik voor je normale bench, dus dat gaat je echt wel voordelen opleveren.
Heb je wel eens iets met chaostraining gedaan?

Ik wens allen een Zalig Kerstfeest en een Voorspoedig Nieuwjaar 😇🙏
Jij ook!

• #13.405
Je traint in een ondersteunend bereik voor je normale bench, dus dat gaat je echt wel voordelen opleveren.
Heb je wel eens iets met chaostraining gedaan?
Zoiets hier?

Ik heb met bands en chains getraind, weet niet of dat daar ook onder valt? 🤭

• #13.407
Ik heb nog nooit met eem bamboe bar / earthquake bar getraind...en ook niet met losse gewichten/ kettlebells die aan banden hangen. Kan me wel voorstellen dat het zijn voordelen kan hebben.

Bijlagen

• Screenshot_20241221_135742_Chrome.jpg
    Screenshot_20241221_135742_Chrome.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 15
  • #13.408
Jammer dat ik nu pas (met 56)begin met speciality equipment te trainen in de hoop er me voordeel ermee te doen 🤭
Jaren eerder moeten doen, maar ik hoop nog een tijdje mee te kunnen draaien.

Al eens gehoord van Mike Mc Donald...ijzersterke bankdrukken die in diverse gewichtsklassen wereldrecords wist neer te zetten. Hij trainde ook met een camberbar...omdat de dumbbells voor hem niet zwaar genoeg waren...men zegt dat hij deze bar speciaal had laten ontwikkelen.

• #13.410
Het eerste waar ik aan denk is als de schouders niet helemaal lekker aanvoelen. Daarnaast drukt het ook gewoon heel fijn daarna vanwege de stabiliteit. Betere stabiliteit is ook een betere press.
Ik ben met chains gestopt omdat het niet goed voelde aan mijn schouders en met bands gestopt omdat het niet goed aanvoelde aan mijn ellebogen. Wonderbaarlijk voelt de buffelobar nog verbazingwekkend goed aan. En v
cambered bar was de rek me te extreem, alhoewel ik met de buffelobar ook diep zak maar wellicht ervaar ik dan minder ongemak doordat polsen en ellebogen in een natuurlijkere houding staan dan bij een straightbar?

Ik ben met chains gestopt omdat het niet goed voelde aan mijn schouders en met bands gestopt omdat het niet goed aanvoelde aan mijn ellebogen.
Accomoderende weerstand, in de vorm van elastieken en kettingen, maken het zwaarder voor de triceps en daarmee ook de ellebogen inderdaad. Oscilerende weerstand, door bijvoorbeeld gewichten aan een elastiek hangen, is wel echt iets heel anders. Het gewicht is veel lager, de weerstand heel anders en het spreekt de spieren op een andere manier aan.

Jammer dat ik nu pas (met 56)begin met speciality equipment te trainen in de hoop er me voordeel ermee te doen 🤭
Begrijpelijke gedachte! Ik heb iets vergelijkbaars, en begin met mijn 40ste nog eens serieus met powerliften.
Tegelijkertijd heeft het uiteindelijk alleen maar voordelen dat we het wel doen.

men zegt dat hij deze bar speciaal had laten ontwikkelen.
Dat zou me niets verbazen. Wat een camber!

• #13.412
Accomoderende weerstand, in de vorm van elastieken en kettingen, maken het zwaarder voor de triceps en daarmee ook de ellebogen inderdaad. Oscilerende weerstand, door bijvoorbeeld gewichten aan een elastiek hangen, is wel echt iets heel anders. Het gewicht is veel lager, de weerstand heel anders en het spreekt de spieren op een andere manier aan
Duidelijk 👍

Begrijpelijke gedachte! Ik heb iets vergelijkbaars, en begin met mijn 40ste nog eens serieus met powerliften.
Tegelijkertijd heeft het uiteindelijk alleen maar voordelen dat we het wel doen.
Onze sport is gelukkig niet echt aan leeftijd gebonden...genoeg 70 en zelfs 80 plussers die nog indrukwekkende prestaties weten neer te zetten...we kunnen dus nog even vooruit 😉

• #13.413
Training 23/12/2024

Bench Press:
3x10x empty bar, 3x5x70, 1x5x100, 1x3x130 en 3x5x145💪

Dit is een vet volume pr als master 4 (55-59)...begin 2023 drukte ik 5jes met 145 de laatste keer met ruim 10kg meer bodyweight.
De buffelobar werpt zijn vrachten af...ik ervaar meer kracht onderin de beweging en de rom is beduidend korter met een straight bar. Paar weken terug, voordat ik met de buffelobar trainde kreeg ik net 4x145 gedrukt, maar geen sets met 5x145. De vraag is of mijn schouders het op de lange termijn zullen volhouden...the buffelobar...road to a bigger bench press or path to destruction...ik hoop het eerste...we zullen zien 😉

Aanvullend nog seated band rows gedaan.
Ik heb thuis 3 verschillende "row handles"
Een brede paralelbar van circa 80cm, een paralelbar van circa 60cm en een triangle van circa 15cm breed.
Voorheen altijd met die van 80cm getraind...nu meestal met die van 60cm en sinds kort ook met de triangle voor een echte close grip, wat een lekkere pomp in de biceps geeft

Laatst bewerkt:
  • #13.415
Chaos bench is niks voor je om eens te proberen?
Dat ik nu train met een speciality bar als de buffelo is voor mij al heel wat...decennia alleen maar met een straightbar getraind 🤭
Het werpt wel zijn vruchten af om naast mijn reguliere training ook iets anders een kans van slagen te geven. Aan de andere kant denk ik echter ook dat ik niet moet "overdrijven" en niet teveel nieuwe dingen ineens moet willen doen. Ik geef toe dat ik huiverig ben voor blessures, want dan stagneer je en lever je flink in....ik wil dat wat ik heb zo lang als mogelijk houden en indien mogelijk verbeteren.

Dat ik nu train met een speciality bar als de buffelo is voor mij al heel wat...decennia alleen maar met een straightbar getraind 🤭
Het werpt wel zijn vruchten af om naast mijn reguliere training ook iets anders een kans van slagen te geven. Aan de andere kant denk ik echter ook dat ik niet moet "overdrijven" en niet teveel nieuwe dingen ineens moet willen doen. Ik geef toe dat ik huiverig ben voor blessures, want dan stagneer je en lever je flink in....ik wil dat wat ik heb zo lang als mogelijk houden en indien mogelijk verbeteren.
Ik kan mezelf voorstellen dat je er huiverig voor bent. Het is een oefening die op een relatief (zeer) laag gewicht wordt gedaan en zich sterk richt op stabilisatie. Wanneer je dat als warming up doet lijkt het blessurerisico gedurende de training mij juist lager. Ik weet echter ook goed hoe het is om een bepaald patroon te willen blijven volgen. Alle begrip dus voor wanneer je het niet wilt proberen.

• #13.417
Ik kan mezelf voorstellen dat je er huiverig voor bent. Het is een oefening die op een relatief (zeer) laag gewicht wordt gedaan en zich sterk richt op stabilisatie. Wanneer je dat als warming up doet lijkt het blessurerisico gedurende de training mij juist lager. Ik weet echter ook goed hoe het is om een bepaald patroon te willen blijven volgen. Alle begrip dus voor wanneer je het niet wilt proberen.
Ik zal me er eens ingaan verdiepen...ik ben idd iemand die graag vasthoudt aan gewende patronen 🤭

• #13.418
Ik had het gisteren over de rows wat ik doe...close grip triangle merk ik het meeste in mijn biceps (en zeurt ook wat in mijn schouder)...wide grip 80cm merk ik het meeste in mijn rhombidius...60cm wide grip voelt voor mij echter het beste aan.
Ik merk altijd dat een close grip zowel bij presses als ook rows voor mij niet echt prettig aanvoelt.

De wedstrijdkalender van DFPFNL/WDFPF 2025...zo God wil zal ik 3 wedstrijden dit jaar meedoen...NK -, EK- en WK singlelift.

Bijlagen

• Screenshot_20241224_114524_Microsoft 365 (Office).jpg
    Screenshot_20241224_114524_Microsoft 365 (Office).jpg
    109,9 KB · Weergaven: 17
  • #13.420
Training 27/12/2024

Benchpress with Buffelobar:
3x10x empty bar, 3x5x60, 1x5x90, 1x5x105 & 5x5x120kg! 💪
Seated rows wit bands: 5x12
Hammer dumbbell curl: 1x10x10, 1x10x15 & 4x10x20kg.

Comment:
Worksets met 120kg zijn pittig maar niet te zwaar en nog goed te doen.
Ik wil hier niet TE zwaar gaan en bewust niet lager dan 5 reps per set...ik ben niet van plan om hier heavy triples, doubles of singles te gaan doen.

Hammer curls: sets met 20kg per arm zijn als ik eerlijk ben pittig voor me (daar ik zelden of nooit curls heb gedaan), maar 10 reps per arm zijn nog wel te doen in een stricte uitvoering.
Zal ik ook een keer een filmpje van maken zodat jullie de uitvoering kunnen beoordelen.

Terug
Naar boven