AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.382
Beste oefening voor pec hypertrofie door belasting in een houding met extra stretch.
Duidelijk, klinkt goed en veelbelovend in theorie, hopelijk ook in de praktijk 😉..we zullen zien....(wat borstomvang betreft...ik vrees wel dat die 150cm bij mij niet helemaal vetvrij is 🤭)

Dat zou idd goed kunnen.
Ik hanteer verder een wide grip, de meest brede greep wat op competitie is toegestaan en kom daar alreeds heel lang goed mee weg (wide grip zou immers niet zo goed voor de schouders zijn).
Mogelijk zouden rolling dumbbell triceps extensions je kunnen helpen bij de pijn aan je ellenbogen dan.
Misschien als je ze alleen als opwarming doet, of misschien een tijdje hoge reps draaien voor wat werkvermogen.
Ook tricep pushdowns met een elastiek worden daarvoor wel gebruikt, met hogere reps.

Ik betwijfel eerlijk gezegd of een wide (competition) grip bench op zichzelf "niet goed" is voor het schouder.
Volgens mij hangt het mede af van de verhoudingen van de lifter, een eventuele arch en de stabiliteit van de schouders.
Een close(r) grip bench is over het algemeen wel voordeliger voor grotere lifters omdat het meer spiermassa rekruteert.
Dat wil niet zeggen dat het de enige weg is naar een grote lift, of dat die weg voor iedereen geschikt is.
In jouw geval zou ik er sowieso niets meer aan doen, en gewoon zoveel mogelijk proberen te behouden.

• #13.384
Ik betwijfel eerlijk gezegd of een wide (competition) grip bench op zichzelf "niet goed" is voor het schouder.
Volgens mij hangt het mede af van de verhoudingen van de lifter, een eventuele arch en de stabiliteit van de schouders.
Een close(r) grip bench is over het algemeen wel voordeliger voor grotere lifters omdat het meer spiermassa rekruteert.
Dat wil niet zeggen dat het de enige weg is naar een grote lift, of dat die weg voor iedereen geschikt is.
In jouw geval zou ik er sowieso niets meer aan doen, en gewoon zoveel mogelijk proberen te behouden.
Helemaal mee eens 👍
Zoveel mogelijk behouden en heel blijven is mijn doelstelling. En idd hangt e.e.a. ook af van de lichaamsverhoudingen van de lifter word in onderstaande artikel duidelijk uitgelegd, waarbij ook vermeld word dat velen bij een wide grip sterker zijn dan bij een close grip. En idd denk ik dat met 56 jaar na decennia zo gedrukt te hebben grote veranderingen weinig zal brengen.

• #13.385
By the way....ik heb net de buffelobar besteld...was 10% korting voor 179 i.p.v. 199 euro. Zoals reeds eerder vermeld word de rom iets groter dan bij een straight bar, maar niet zo extreem als bij een cambered bar waardoor de buffelobar minder belastend voor de schouders zou zijn dan een cambered bar. Door de boogvorm zou het ook minder belastend voor polsen en ellebogen zijn...we gaan het zien. Tevens is de bowbar meer specifiek dan bijvoorbeeld trainen met dumbbells.
Wellicht word deze bowbar de weg naar weer een 200kg benchpress of eerder toch de weg naar de vernieling? 🤭...ik zal mijn bevindingen uiteraard hier posten!

Ik kwam deze ook tegen...nu ook korting...een cambered bar voor 170 euro.
Ik heb een cambered bar gehad, maar vond de rek die ik in mijn schouders en borst ervaarde iets teveel van het goede.

• #13.386
Andy Baker, Starting Strenght coach legt het hier duidelijk uit 👍

Bijlagen

• Screenshot_20241127_112735_Gallery.jpg
    Screenshot_20241127_112735_Gallery.jpg
    134,5 KB · Weergaven: 20
  • #13.388
Ik ben 64 en kan dit niet lezen.
Baker redeneerd dat als je je range of motion groter maakt je de borstspieren extra zult prikkelen. Hij haalt 3 voorbeelden aan:
De cambered bar, de buffelo bar en dumbbells.
Dumbbells zijn prima echter hebben ze het nadeel dat ze niet specifiek genoeg zijn als het erom gaat je 1RM te verbeteren met bankdrukken.
De cambered bar is ook prima maar de extra afstand is voor velen te veel van het goede en nogal belastend voor je schouders.
De buffelobar is beduidend specifieker dan dumbbells en heeft weliswaar een grotere rom dan een straightbar maar niet zo extreem als een cambered bar en is daarmee minder belastend voor de schouders dan een camberred bar.
Daarmee is de buffelobar zijn favoriet en aanbeveling voor als je de rom groter wilt maken met als doel sterker in het bandrukken te worden 😊

• #13.389
Grapjas 😉

Baker redeneerd dat als je je range of motion groter maakt je de borstspieren extra zult prikkelen. Hij haalt 3 voorbeelden aan:
De cambered bar, de buffelo bar en dumbbells.
Dumbbells zijn prima echter hebben ze het nadeel dat ze niet specifiek genoeg zijn als het erom gaat je 1RM te verbeteren met bankdrukken.
De cambered bar is ook prima maar de extra afstand is voor velen te veel van het goede en nogal belastend voor je schouders.
De buffelobar is beduidend specifieker dan dumbbells en heeft weliswaar een grotere rom dan een straightbar maar niet zo extreem als een cambered bar en is daarmee minder belastend voor de schouders dan een camberred bar.
Daarmee is de buffelobar zijn favoriet en aanbeveling voor als je de rom groter wilt maken met als doel sterker in het bandrukken te worden 😊
Dank je wel voor het typewerk. Ik train zelf met dumbbells voor de extra stretch, maar toen ik ze een keer TE diep had omdat ik ze eerst voorsloeg (mijn powerhooks lagen in mijn andere gym), heb ik mijn rechterschouder beschadigd. Is nu bijna hersteld.

• #13.391
Dank je wel voor het typewerk. Ik train zelf met dumbbells voor de extra stretch, maar toen ik ze een keer TE diep had omdat ik ze eerst voorsloeg (mijn powerhooks lagen in mijn andere gym), heb ik mijn rechterschouder beschadigd. Is nu bijna hersteld.
Graag gedaan 😉
Ik heb ook powerhooks, desondanks train ik niet graag met dumbbells 🤭...behalve dan als ik een hammercurl doe geef ik de voorkeur aan dumbbells i.p.v. bijvoorbeeld een swissbar.

Laatst bewerkt:
  • #13.392
Mijn kennismaking met de BUFFELOBAR!
1733588732007.png

Geen zin om te lezen? Bekijk dan maar het filmpje wat ik gemaakt heb ;) .

kijk: https://youtu.be/8rKZDruHJYw?si=-ZLycqPvQ8Qtu7mH

De buffelobar behoort door zijn unieke vorm tot de zogenaamde specilaty bars.
Andere voorbeelden van speciality bars zijn een safety squat bar, een swiss bar, een camber bar, een hexbar en een fatbar om de meest voorkomende te noemen.
Door hun unieke vorm hebben ze bepaalde specifieke eigenschappen waardoor ze verschillen van een straight bar.
Door deze unieke vorm zijn ze overigens beduidend minder(!) allround inzetbaar dan een straight bar (waar je vrijwel alles mee kunt doen)... maar ze hebben door hun unieke vorm bepaalde eigenschappen die een straight bar niet heeft en dat kan bij bepaalde oefeningen of voor atleten met mobiliteitsproblemen of een blessure achtergrond voordelen bieden.
Ik kwam deze uitspraak tegen over de (ON)zin van speciality bars...."We don´t realize the value of doing things a different way or being preventative untill we´re fucked, and start the "what if scenarios"...90% van alle lifters zal waarschijnlijk meer voor- dan nadelen ervaren van het trainen met speciality bars, echter voor de overige 10% is een speciality bar wel het laatste wat ze nodig hebben. Overigens is een specialty bar NIET de eerste halter wat men zich als krachtsporter zou moeten aanschaffen...een straight bar blijft ten alle tijden de priority number one bar...speciality bars zijn soms meer, soms minder zinvolle aanvullingen op je reguliere traingen...meer geschikt voor gevorderde lifters die reeds jaren trainen als aanvulling op hun reguliere training en willen afwisselen of wellicht met blessureleed en mobiliteitsproblemen te doen hebben. Spaar je geld als beginner door er geen(!) geld aan uit te geven en voordat je je een speciality bar aanschaft probeer deze dan eerst ergens uit als je de kans hebt om te ervaren of het wel iets voor jou is.

De buffelobar zou zijn ontwikkeld door de powerlifter en powerliftingcoach Chris Duffin in het stadje Buffelo (New York) en zou daar zijn naam aan te danken hebben...je komt deze bar ook tegen onder andere namen...Duffelobar (dit is geen schrijffout), yokun bar, bison bar, vulcano bar en bowbar. Deze hebben allen als kenmerk dat ze een gebogen vorm hebben.
Ik vind bowbar (booghalter) nog de beste aanduiding.

Door deze kromming in de vorm van een boog word deze bar vooral bij het kniebuigen en bankdrukken gebruikt.
De boogvorm zorgt bij het kniebuigen ervoor dat het gewicht meer over de trapezius verdeeld wordt waardoor je nekwervels beduidend minder worden belast.
Door deze boog ligt de bar tevens dieper en is het zwaartepunt lager en wordt de druk op de onderrug ook minder.
Tenslotte is de dieperliggende positie van de bar voor atleten met een beperkte schoudermobiliteit beduidend comfortabeler en ontstaat er ook minder druk op je bicepspezen.
Zodoende KAN deze bar voor atleten die nek-, schouder-, rug- en armklachten hebben een uitkomst bieden.
Dit alles biedt echter een safety squatbar ook...maar niemand zal met een safety squatbar gaan bankdrukken en dan kun je wel met deze bowbar!

Bij het bankdrukken kun je met deze bar dieper zakken dan met een straight bar waardoor de afstand die de bar aflegt groter wordt.
Als je na het trainen met een bowbar een straight bar ervaar je onderin de beweging (als de halter op je borst rust) meer kracht en snelheid om van je borst af te drukken.
En hoe krachtiger en sneller je onderin van je borst loskomt met een halter des te groter is de kans om deze ook volledig uit te drukken, toch? (Dat maakt deze bar vooral geschikt voor raw bankdrukkers...voor hen die equipped doen bankdrukken zal de bar mijns inziens minder voordelen bieden daar immers het benchshirt helpt bij de opwaartse beweging en deze meestal als bijoefening eerder de voorkeur geven aan board training en trainen met bands en chains). Tevens zou door de boogvorm ook minder druk op polsen en ellebogen tijdens het bankdrukken ontstaan. En inderdaad door de boogvorm gaan je polsen en armen in een natuurlijkere houding staan en draaien je ellebogen automatisch meer naar binnen toe bij het zakken en weer naar buiten bij de opwaartste beweging. Hoe diep je zakt wordt overigens bepaald door de gripbreedte! Des te wijder je vastpakt des te dieper kun je zakken en de rom dus langer wordt...hetgeen dus precies andersom is als bij een straight bar...als je daar wijder vast pakt wordt de rom immer korter en als je smaller vastpakt wordt de rom langer.
Ervaar je dus bij een wijdere grip een te grote rek op je borstspieren dan pak je de bar gewoon smaller vast!
De bar is ook erg instabiel...je moet tijdens het bankdrukken beduidend meer stabiliseren en ook krachtig vastpakken daar die boog beweegt...het is geen goed idee om deze met een duimloze grip te hanteren tijdens het bankdrukken! Je zou natuurlijk ook een camber bench press bar kunnen gebruiken maar deze lijkt me weer niet te gebruiken om te kniebuigen.

Waarom dan geen dumbbells gebruiken? Dumbbells hebben absoluut hun plek binnen krachttraining en bieden bepaalde voordelen die een barbell niet heeft (o.a. unilateraal trainen).
Echter zijn dumbbells ook voor het bankdrukken beduidend minder specifiek dan bilateraal trainen met een barbell....een bowbar heeft mijns inziens dan ook een veel grotere carry-over naar het reguliere bankdrukken toe dan dumbbells.

1733590545090.png

Een waarschuwend woord!
Doordat je met een bowbar beduidend dieper kunt zakken dan met een straight bar ontstaat er een grotere, merkbare rek op je borst- en schouderspieren. Wat de kans op blessures vergroot! Warm je dus ten alle tijde goed op! Doe deze oefening liefst NA je mainwork met een straightbar (dus na het reguliere bankdrukken) als je reeds goed warm bent. Gebruik deze halter ook niet om max singles mee te doen...doe liever wat meer volume...sets van 5-10 reps bijvoorbeeld, naar gelang je doelstelling. Dan is er ook een safety issue ofwel veiligheids probleem...doordat je dieper kunt zakken zul je safetybars helaas niet kunnen gebruiken! Dat is ook een reden om geen max singles te doen, hanteer enkel gewichten waar je 100% zeker van bent dat je deze ook kunt drukken. Gebruik deze bar als aanvulling, als bijoefening en niet als mainoefening en doe er ook geen dedicated trainingen (dus niet alleen maar trainen met deze bar i.p.v. een straight bar) mee.

Mijn conclusie: Ik heb nu diverse trainingen met deze bowbar gedaan (inmiddels doe ik diverse sets van 5 reps met 110kg en bouw dit bewust rustig op)...het is voorzichtig aan doen met zakken en pas na dat ik goed warm ben (na het reguliere bankdrukken) train ik hiermee...vooral ook stabiliseren blijven...ik voel merkbaar de rek in mijn borstspieren...als ik hierna een straight bar hanteer en minder diep kan zakken ervaar ik dat ik onderin meer kracht en snelheid heb...zal zich dit vertalen in een hoger 1 RM bij het bankdrukken? Who knows?...het is afwachten hoe mijn schouders hier op de langere termijn op zullen reageren, maar mijn eerste indruk is positief en derhalve vind ik deze bar de aanschaf waard en wil ik hiermee serieus als bij-oefening aan de slag gaan.

P.S...ik heb deze bar gekocht bij Fitness Koerier, het type is PT Essentials PRO Buffelo bar. Normaal kost deze bar tussen 200 en 220 euro...ik heb hem besteld in de “blackweek” met 10% korting voor 179 euro...de bar werd reeds de dag later degelijk verpakt bezorgd!

1733588281234.png

Overigens heeft ATX inmiddels ook weer een buffelobar in het assortiment!

1733588532414.png

1733588635697.png

Laatst bewerkt:
  • #13.393
Training week 50/2024

Maandag:
2x10x empty bar, 2x5x60, 1x5x90,1x5x120 en 5x5x135kg met straight bar.

Vrijdag:
3x10x empty bar, 3x5x60, 2x5x90 en 5x5x110kg met buffelobar

Aanvullend op beide dagen seated band rows gedaan.

Comment: ik wil eens testen of 1 dag in de week regulier bankdrukken en 1 dag dan alleen
met de buffelobar goed voelt...jullie zien dat ik met de buffelobar beduidend meer warming up sets heb gedaan voordat ik de worksets doe. 5x5x110 was goed te doen, nu elke week met 2,5kg verhogen tot 120kg.
Goede warming up is altijd, maar vooral bij de buffelobar van wezenlijk belang. Zonder goede warming up een grote rek op de borstspieren is vragen om blessures.
Ik ben nog altijd positief wat deze bar betreft...maar ik ben er ook pas mee bezig 🤭

Fijn weekend allen 😊

Laatst bewerkt:
  • #13.394
Training maandag 16/9/24

2x10x empty bar, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 en 5x5x140kg...volume pr als 56 jarige 😊
Aanvullend nog 5x15 seated band rows.

Comment: warming up voelde alles licht aan..het is net alsof door training met de buffelobar trainen met een straight bar makkelijker aanvoelt...je moet minder stabiliseren en minder diep zakken en dat scheelt...wellicht beeld ik het me ook maar in...we zullen het zien 😉...voor nu erg happy met 5x5x140kg

Training maandag 16/9/24

2x10x empty bar, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 en 5x5x140kg...volume pr als 56 jarige 😊
Aanvullend nog 5x15 seated band rows.

Comment: warming up voelde alles licht aan..het is net alsof door training met de buffelobar trainen met een straight bar makkelijker aanvoelt...je moet minder stabiliseren en minder diep zakken en dat scheelt...wellicht beeld ik het me ook maar in...we zullen het zien 😉...voor nu erg happy met 5x5x140kg
Lekkere sets! Hoop niet dat je het inbeeld, want dan koop ik ook maar een buffelo bar. alles voor de gainz!

• #13.397
Haha, ik hoop over een tijdje meer over de carry-over van de buffelobar te kunnen zeggen...de eerste indrukken zijn in elk geval zeer positief...en van alle speciality bars die ik heb vind ik deze absoluut de beste!

Haha, ik hoop over een tijdje meer over de carry-over van de buffelobar te kunnen zeggen...de eerste indrukken zijn in elk geval zeer positief...en van alle speciality bars die ik heb vind ik deze absoluut de beste!
Door over te zijn gegaan op dumbbell bench press (meer stretch) is mijn bb bench press minder geworden...

• #13.400
Door over te zijn gegaan op dumbbell bench press (meer stretch) is mijn bb bench press minder geworden...
Heb je dat i.p.v. bench press gedaan?
Daarnaast - maak ik me wellicht geen vrienden mee 🤭 - heb ik het idee dat trainen met dumbbells te weinig specifiek is voor het verhogen van je 1 RM bij het bankdrukken. De buffelobar of een camberbar is wat dat betreft veel specifieker.
Regulier bench press dient mijns inziens overigens de main exercise te blijven.

Terug
Naar boven