Mijn kennismaking met de BUFFELOBAR!
Geen zin om te lezen? Bekijk dan maar het filmpje wat ik gemaakt heb
.
kijk: https://youtu.be/8rKZDruHJYw?si=-ZLycqPvQ8Qtu7mH
De buffelobar behoort door zijn unieke vorm tot de zogenaamde
specilaty bars.
Andere voorbeelden van speciality bars zijn een safety squat bar, een swiss bar, een camber bar, een hexbar en een fatbar om de meest voorkomende te noemen.
Door hun unieke vorm hebben ze bepaalde specifieke eigenschappen waardoor ze verschillen van een straight bar.
Door deze unieke vorm zijn ze overigens beduidend minder(!) allround inzetbaar dan een straight bar (waar je vrijwel alles mee kunt doen)... maar ze hebben door hun unieke vorm bepaalde eigenschappen die een straight bar niet heeft en dat kan bij bepaalde oefeningen of voor atleten met mobiliteitsproblemen of een blessure achtergrond voordelen bieden.
Ik kwam deze uitspraak tegen over de (ON)zin van speciality bars...."We don´t realize the value of doing things a different way or being preventative untill we´re fucked, and start the "what if scenarios"...90% van alle lifters zal waarschijnlijk meer voor- dan nadelen ervaren van het trainen met speciality bars, echter voor de overige 10% is een speciality bar wel het laatste wat ze nodig hebben.
Overigens is een specialty bar NIET de eerste halter wat men zich als krachtsporter zou moeten aanschaffen...een straight bar blijft ten alle tijden de priority number one bar...speciality bars zijn soms meer, soms minder zinvolle aanvullingen op je reguliere traingen...meer geschikt voor gevorderde lifters die reeds jaren trainen als aanvulling op hun reguliere training en willen afwisselen of wellicht met blessureleed en mobiliteitsproblemen te doen hebben.
Spaar je geld als beginner door er geen(!) geld aan uit te geven en voordat je je een speciality bar aanschaft probeer deze dan eerst ergens uit als je de kans hebt om te ervaren of het wel iets voor jou is.
De buffelobar zou zijn ontwikkeld door de powerlifter en powerliftingcoach Chris Duffin in het stadje Buffelo (New York) en zou daar zijn naam aan te danken hebben...je komt deze bar ook tegen onder andere namen...Duffelobar (dit is geen schrijffout), yokun bar, bison bar, vulcano bar en bowbar. Deze hebben allen als kenmerk dat ze een gebogen vorm hebben.
Ik vind bowbar (booghalter) nog de beste aanduiding.
Door deze kromming in de vorm van een boog word deze bar vooral bij het
kniebuigen en bankdrukken gebruikt.
De boogvorm zorgt bij het kniebuigen ervoor dat het gewicht meer over de trapezius verdeeld wordt waardoor je nekwervels beduidend minder worden belast.
Door deze boog ligt de bar tevens dieper en is het zwaartepunt lager en wordt de druk op de onderrug ook minder.
Tenslotte is de dieperliggende positie van de bar voor atleten met een beperkte schoudermobiliteit beduidend comfortabeler en ontstaat er ook minder druk op je bicepspezen.
Zodoende KAN deze bar voor atleten die nek-, schouder-, rug- en armklachten hebben een uitkomst bieden.
Dit alles biedt echter een safety squatbar ook...maar niemand zal met een safety squatbar gaan bankdrukken en dan kun je wel met deze bowbar!
Bij het
bankdrukken kun je met deze bar dieper zakken dan met een straight bar waardoor de afstand die de bar aflegt groter wordt.
Als je na het trainen met een bowbar een straight bar ervaar je onderin de beweging (als de halter op je borst rust) meer kracht en snelheid om van je borst af te drukken.
En hoe krachtiger en sneller je onderin van je borst loskomt met een halter des te groter is de kans om deze ook volledig uit te drukken, toch? (Dat maakt deze bar vooral geschikt voor raw bankdrukkers...voor hen die equipped doen bankdrukken zal de bar mijns inziens minder voordelen bieden daar immers het benchshirt helpt bij de opwaartse beweging en deze meestal als bijoefening eerder de voorkeur geven aan board training en trainen met bands en chains). Tevens zou door de boogvorm ook minder druk op polsen en ellebogen tijdens het bankdrukken ontstaan. En inderdaad door de boogvorm gaan je polsen en armen in een natuurlijkere houding staan en draaien je ellebogen automatisch meer naar binnen toe bij het zakken en weer naar buiten bij de opwaartste beweging. Hoe diep je zakt wordt overigens bepaald door de gripbreedte! Des te wijder je vastpakt des te dieper kun je zakken en de rom dus langer wordt...hetgeen dus precies andersom is als bij een straight bar...als je daar wijder vast pakt wordt de rom immer korter en als je smaller vastpakt wordt de rom langer.
Ervaar je dus bij een wijdere grip een te grote rek op je borstspieren dan pak je de bar gewoon smaller vast!
De bar is ook erg instabiel...je moet tijdens het bankdrukken beduidend meer stabiliseren en ook krachtig vastpakken daar die boog beweegt...het is geen goed idee om deze met een duimloze grip te hanteren tijdens het bankdrukken! Je zou natuurlijk ook een camber bench press bar kunnen gebruiken maar deze lijkt me weer niet te gebruiken om te kniebuigen.
Waarom dan geen
dumbbells gebruiken? Dumbbells hebben absoluut hun plek binnen krachttraining en bieden bepaalde voordelen die een barbell niet heeft (o.a. unilateraal trainen).
Echter zijn dumbbells ook voor het bankdrukken beduidend minder specifiek dan bilateraal trainen met een barbell....een bowbar heeft mijns inziens dan ook een veel grotere carry-over naar het reguliere bankdrukken toe dan dumbbells.
Een waarschuwend woord!
Doordat je met een bowbar beduidend dieper kunt zakken dan met een straight bar ontstaat er een grotere, merkbare rek op je borst- en schouderspieren. Wat de kans op blessures vergroot! Warm je dus ten alle tijde goed op! Doe deze oefening liefst NA je mainwork met een straightbar (dus na het reguliere bankdrukken) als je reeds goed warm bent. Gebruik deze halter ook niet om max singles mee te doen...doe liever wat meer volume...sets van 5-10 reps bijvoorbeeld, naar gelang je doelstelling. Dan is er ook een safety issue ofwel veiligheids probleem...doordat je dieper kunt zakken zul je safetybars helaas niet kunnen gebruiken! Dat is ook een reden om geen max singles te doen, hanteer enkel gewichten waar je 100% zeker van bent dat je deze ook kunt drukken. Gebruik deze bar als aanvulling, als bijoefening en niet als mainoefening en doe er ook geen dedicated trainingen (dus niet alleen maar trainen met deze bar i.p.v. een straight bar) mee.
Mijn conclusie: Ik heb nu diverse trainingen met deze bowbar gedaan (inmiddels doe ik diverse sets van 5 reps met 110kg en bouw dit bewust rustig op)...het is voorzichtig aan doen met zakken en pas na dat ik goed warm ben (na het reguliere bankdrukken) train ik hiermee...vooral ook stabiliseren blijven...ik voel merkbaar de rek in mijn borstspieren...als ik hierna een straight bar hanteer en minder diep kan zakken ervaar ik dat ik onderin meer kracht en snelheid heb...zal zich dit vertalen in een hoger 1 RM bij het bankdrukken? Who knows?...het is afwachten hoe mijn schouders hier op de langere termijn op zullen reageren, maar mijn eerste indruk is positief en derhalve vind ik deze bar de aanschaf waard en wil ik hiermee serieus als bij-oefening aan de slag gaan.
P.S...ik heb deze bar gekocht bij
Fitness Koerier, het type is PT Essentials PRO Buffelo bar. Normaal kost deze bar tussen 200 en 220 euro...ik heb hem besteld in de “blackweek” met 10% korting voor 179 euro...de bar werd reeds de dag later degelijk verpakt bezorgd!
De PT Essentials Buffalo Bar PRO is er! Een barbbell die speciaal is ontworpen voor veiliger en "niet zo pijnlijk" squatten.
www.fitnesskoerier.nl
Overigens heeft
ATX inmiddels ook weer een buffelobar in het assortiment!
De ATX Buffalo Bar is ontwikkeld om veiliger en comfortabeler te kunnen squatten en bankdrukken. De speciale gebogen vorm helpt de belasting op de schouders en onderrug te verminderen.
www.fitness-seller.nl