MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.441
Ik ken 'm inderdaad. Heb je meer voorbeelden gezien van mensen die sterker waren bij reverse grip?
Op wat voor manier krijg je 'm niet op de borst? Kom je te laag uit of..?
Is reeds langer geleden...voelde voor mij heel onnatuurlijk aan...ik ben een "rare jongen"...als iets niets goed voelt doe ik het niet meer en besteed ik er verder geen aandacht meer aan 🤭 ik kom niet graag uit mijn comfortzone als ik eerlijk ben...dat ik nu train met de buffelobar en dus afwissel is voor mij al heel wat (maar de buffelobar voelde dan ook van het begin goed aan šŸ˜‰).

• #13.442
Het klopt inderdaad dat de rhomboids belangrijker zijn bij een bredere grip.
Veel grote benchers drukken unequipped toch ook met een narrow grip.
Julius Maddox is daar denk ik wel het beste voorbeeld van.

Voor zover je het niet al weet zou je kunnen proberen om de stang (ook) tijdens de row te "buigen" en/of "spreiden".
Dat zou eventueel ook kunnen helpen om de rug te belasten zoals je wilt.
Edit: ik heb hier alleen ervaring mee met een overhand grip. Of het underhand werkt weet ik niet.
Close grip heb ik diverse malen geprobeerd...ondanks dat het niet goed voelde 🤭...het zou minder belastend voor de schouders zijn...ik krijg er juist last van aan mijn schouders en ook ellebogen.
Ik heb een tijd lang met een "gewichthefhalter" getraind waar de markeringen ruim 90cm uit elkaar waren en daar had ik mijn wijsvingers opstaan...het was de tijd dat ik ook 200 drukte.

Close grip heb ik diverse malen geprobeerd...ondanks dat het niet goed voelde 🤭...het zou minder belastend voor de schouders zijn...ik krijg er juist last van aan mijn schouders en ook ellebogen.
Er komt ook echt wel een stuk techniek bij kijken. Als je 'm met de lats vangt is 'ie minder belastend voor je schouders. Doe je dat niet, dan krijgt je schouder het veel zwaarder te verduren. Daarnaast krijgt de medial head van de triceps het zwaarder, en zou die in jou geval waarschijnlijk extra aandacht nodig hebben. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je 'm moet doen.

Is reeds langer geleden...voelde voor mij heel onnatuurlijk aan...ik ben een "rare jongen"...als iets niets goed voelt doe ik het niet meer en besteed ik er verder geen aandacht meer aan 🤭
Kan wel erg effectief zijn.. veel kleinere leercurve.

Ik heb een tijd lang met een "gewichthefhalter" getraind waar de markeringen ruim 90cm uit elkaar waren en daar had ik mijn wijsvingers opstaan...het was de tijd dat ik ook 200 drukte.
Dat is voor jouw benchtechniek wel effectief..

• #13.444
Training 10.01.2025

Bench press with buffelobar:
3x10x empty bar, 3x5x60, 1x5x90, 1x5x105, 1x5x120, 1x5x125 en 1x5x130kg

Seated band rows wide underhandgrip: 5x20

Comment: zwaarder dan worksets met 130kg ga ik niet...het was nog wel te doen, maar best pittig. En aangezien ik safetybars niet kan gebruiken bij de buffelobar en alleen train, wil en kan ik niet het risico lopen op een fail. Maar zeer tevreden met 5x130kg šŸ’Ŗ
Elke keer als ik train met de buffelobar heb ik het gevoel dat mijn borst helemaal opzwelt...echt een uniek gevoel in mijn borstspieren šŸ‘ŠšŸ‘

Training 10.01.2025

Bench press with buffelobar:
3x10x empty bar, 3x5x60, 1x5x90, 1x5x105, 1x5x120, 1x5x125 en 1x5x130kg

Seated band rows wide underhandgrip: 5x20

Comment: zwaarder dan worksets met 130kg ga ik niet...het was nog wel te doen, maar best pittig. En aangezien ik safetybars niet kan gebruiken bij de buffelobar en alleen train, wil en kan ik niet het risico lopen op een fail. Maar zeer tevreden met 5x130kg šŸ’Ŗ
Elke keer als ik train met de buffelobar heb ik het gevoel dat mijn borst helemaal opzwelt...echt een uniek gevoel in mijn borstspieren šŸ‘ŠšŸ‘
Ik ken dat gevoel van de dumbbell press.

• #13.446
  • #13.447
Training week 3/2025
Maandag 13/1
Bench press: 3x3x150kg
Vrijdag 17/1
Bench press met buffelobar:
3x10x empty bar, 3x5x60, 1x5x90, 1x5x110 & 3x5x130kg, paused reps.

Beide dagen ook seated rows gedaan,
Sets tussen 15-20 reps.

Comment: maandag niet mijn dag...was wat aan het snotteren, maar verkoudheid heeft zich niet doorgezet. Geluisterd naar mijn lichaam en na 3 loodzwaar aanvoelende sets gestopt. Vrijdag voelde ik me weer beduidend beter. 3x5x130 met de buffelobar...pittig maar nog wel redelijk goed te doen.

Fijn weekend allen!😊

• #13.448
Trainingen week 4/2025

Maandag 20/1
Benchpress worksets: 3x5x145
Seated band rows: 5x15

Vrijdag 24/1
Buffelobar benchpress:
3x10x empty bar, 3x5x60, 3x5x90 & 5x5x120kg paused reps.
Seated band rows with angled(*) parallelhandle:
5x15

Comment: maandag nog niet volledig hersteld van de pittige vrijdag training met de buffelobar. Training met deze bar "hakt erin", zeker met hoge intensiteit. Daarom besloten om vandaag 5x5x120 (minder intensiteit, maar meer volume) i.p.v. sets van 5 reps met 130kg te doen. Kijken hoe dan de volgende training aanvoelt met de reguliere halter.

Tevens een andere trekstang(*) gekocht om mee te roeien....deze keer een "gebogen" parallelbar waardoor je de armen verder naar achteren kunt bewegen (ellebogen voorbij het lichaam). Ook hier wat meer rek...voor sommigen is de ellebogen voorbij het lichaam trekken bij rows "vloeken in de kerk", maar ik ben wat aan het experimenteren en daarmee begeef ik me op nieuwe wegen van hetgeen ik reeds jaren doe 🤭

Hierbij een foto van de "straight" parallelbar en de "angled" parallelbar

Fijn weekend allen! 😊

Bijlagen

• Screenshot_20250124_203630_Gallery.jpg
    Screenshot_20250124_203630_Gallery.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 19
  • #13.449
Trainingen week 5/2025
Maandag:
Benchpress: 3x10 empty bar, 1x8x70, 1x5x100, 1x2x130, 1x1x160, 1x1x165 en 1x1x170kg
Seated band rows: 5x12 heavy

Vrijdag Buffelo bar bench press:
3x10x empty bar, 3x5x70, 3x5x100, 1x5x130, 1x5x125 en 1x5x120
Seated band rows: 5x12 heavy

Comment:
"Tussentijdse test"...170 was goed te doen, ik lig dus op koers richting NK.
Ik heb ook een ez curl grip handle gekocht om rows mee te doen...maar ik merk dat ik behoorlijk last van mijn rechterelleboog krijg als ik met een onderhandse grip bij de rows train. Dus toch maar verder met de parallelgrip handle. Vervelend aspect is dat ik mijn rechterelleboog niet meer volledig strekken kan...volgende week moet ik sowieso bij de othopeed zijn en dan eens vragen of hij ernaar kan kijken. Ik weet de reactie al: "waarom doet u met uw leeftijd űberhaupt nog aan bankdrukwedstrijden"? 🤭

Deze week een deload...en volgende week start ik met de voorbereiding op het NK.
Ik woog vanmorgen 147kg...5kg lichter dan na de kerst...we zullen zien wat gewichtsverlies voor impact heeft op de prestatie.

Dit is het schema wat ik wilde doen:
Screenshot_20250203_132738_Gallery.jpg

over die arm mobility hebben we het laatst toch gehad?

• #13.451
over die arm mobility hebben we het laatst toch gehad?
Klopt...het zijn echter gewoon oude botten.🤭..sommige oefeningen doen "pijn" en dat is niet fijn...de tijd van no pain no gain ligt achter me 🤭
Als iets niet goed voelt is het meestal ook niet goed. Kijken wat de orthopeed zegt...de pijn trekt van mijn elleboog de onderarm in en zelfs kramp in de hand...heb ook last van carpal tunnelsyndroom...maar wil niet jammeren of klagen...bankdrukken gaat gelukkig nog goed 😊

Laatst bewerkt:
  • #13.452
Training week 6/2025
Maandag géén training...was ter gelegenheid van de 50e verjaardag van mijn vrouw in Dűsseldorf...o.a. in sauna Vabali (voor saunaliefhebbers zeer aan te bevelen) en steakhouse Gut Jägerhof...zelden zo goed gegeten...maandagmorgen 147.8...donderdagmorgen 150.8kg...pff...elke dag 1kg aangekomen...goed gegeten en (alcoholvrije) radlers gedronken...🤭

Donderdag 6/2
Buffelobar Benchpress:
3x10x empty bar, 3x5x70, 1x5x100 & 5x5x120kg paused reps.
Seated band rows angled parallel handle: 5x12 x heavy

Mobiliteitsoefening(op aanraden van snowke, alias Dominique), 4x25x empty straightbar bicepscurl...overigens een gewichtsstaaf van 10kg en 120cm lang...ik vind bicepscurl met een 220cm olympische halter niet fijn...wellicht koop ik een van 120cm.
Verder nog mijn flexoren getraind met gripperbands in de hoop dat dat de pijn in mijn elleboog zal verzachten...vandaag bij het bankdrukken ellbowsleeves gebruikt en daardoor waarschijnlijk geen last van mijn elleboog. Btw...als ik niet train heb ik beduidend meer last van pijntjes dan als ik wel train...lijkt wel of die oude botten d.m.v. training gesmeerd worden šŸ˜‰

ik merk dat ik behoorlijk last van mijn rechterelleboog krijg als ik met een onderhandse grip bij de rows train
Misschien toch wat meer supinated (bicep)werk op laag gewicht?

Training met deze bar "hakt erin", zeker met hoge intensiteit. Daarom besloten om vandaag 5x5x120 (minder intensiteit, maar meer volume) i.p.v. sets van 5 reps met 130kg te doen.
Hoe sta je tegenover het risico op blessures met de buffalo bar? En zou het je ook kunnen helpen om 'm alleen voor accessoirewerk te gebruiken?

Ook hier wat meer rek...voor sommigen is de ellebogen voorbij het lichaam trekken bij rows "vloeken in de kerk", maar ik ben wat aan het experimenteren
Hoezo experimenteer je met de ellebogen voorbij het lichaam trekken?

• #13.454
Misschien toch wat meer supinated (bicep)werk op laag gewicht?
Ben ik idd mee begonnen...met heel laag gewicht en hoog volume.

Hoe sta je tegenover het risico op blessures met de buffalo bar? En zou het je ook kunnen helpen om 'm alleen voor accessoirewerk te gebruiken?
Ik warm me goed op en vind die extra rek wel fijn...ik hoop blessures door een goede warming up te voorkomen.

Hoezo experimenteer je met de ellebogen voorbij het lichaam trekken?
Hoezo niet? šŸ˜‰
Ben gewoon wat aan het experimenteren met diverse trekstangen en dat ik wat meer rom heb vind ik niet verkeerd...zijn er nadelen aan ellebogen voorbij het lichaam trekken?

Ben ik idd mee begonnen...met heel laag gewicht en hoog volume.
Goed bezig! Misschien is het handig om in je achterhoofd te houden dat een barbell klachten kan geven aan de ellenbogen door de hoek die ze maken tov de zwaartekracht.

Ik warm me goed op en vind die extra rek wel fijn...ik hoop blessures door een goede warming up te voorkomen.
Duidelijk..

Hoezo niet? šŸ˜‰
Ben gewoon wat aan het experimenteren met diverse trekstangen en dat ik wat meer rom heb vind ik niet verkeerd...zijn er nadelen aan ellebogen voorbij het lichaam trekken?
Er is volgens mij niets nadeligs aan de ellebogen voorbij het lichaam trekken op zich. In sommige geval kan het juist helpen om bepaalde spieren te trainen. Voor het trainen van de lats is het alleen niet optimaal. De manier waarop die aan de bovenarm vast zitten zorgt ervoor dat je niet (ver) met de ellenboog achter je lichaam kunt komen als je die traint.

• #13.456
Wat versta je overigens over accessoirewerk met de buffelobar?...als aanvulling na het reguliere bankdrukken?

Met de rows waarbij je de ellebogen langs het lichaam traind, train je dan eventueel meer de rhomboĆÆdius?
Voor lattisimus dus niet de ellebogen langs het lichaam trekken?
Ik ben geen row expert...doe deze puur als tegengestelde oefening van het bankdrukken...en dacht als ik met de buffelobar extra rom heb kan de extra rom bij de rows door de angled handle geen kwaad?

Wat versta je overigens over accessoirewerk met de buffelobar?...als aanvulling na het reguliere bankdrukken?
Waar ik aan dacht was de buffalobar gebruiken als aanvulling op/na het reguliere bankdrukken inderdaad.

Met de rows waarbij je de ellebogen langs het lichaam traind, train je dan eventueel meer de rhomboĆÆdius?
Voor lattisimus dus niet de ellebogen langs het lichaam trekken?
Ik ben geen row expert...doe deze puur als tegengestelde oefening van het bankdrukken...en dacht als ik met de buffelobar extra rom heb kan de extra rom bij de rows door de angled handle geen kwaad?
De rug is een lastig gebied om goed te (leren) trainen in mijn beleving vanwege de gebrekkige mind-muscle connectie.
Wanneer je de ROM beperkt is dat geen garantie dat je de lats goed raakt/gebruikt.
Wanneer je een grote ROM gebruikt is het wel een garantie dat je de lats niet (goed) gebruikt.

Over het algemeen is een narrow neutral grip een goede manier om de lats te (leren) gebruiken.
Bij een straigt arm pushdown kunnen mensen vaak een nog betere connectie met de lats leggen.
Tot slot helpen ques als het buigen en/of uit elkaar trekken van de stang voor latactivatie.
Als je dat niet goed heb je bijna gegarandeerd de teres major te pakken bij die oefeningen.
En die kan, volgens mij, de bovenarm verder achter het lichaam krijgen, samen met de rear delt.
Verder zullen de upper traps meehelpen verwacht ik.

Een wide(r) grip row is inderdaad geschikt(er) voor het trainen voor de (mid en lower) traps en rhomboids.
Wat in alle gevallen kan helpen is de ellebogen gevoelsmatig naar achteren te bewegen ipv de stang naar je toe.
De ROM zou volgens mij geen kwaad moeten kunnen.

Edit: volgens mij ben je sowieso super bezig door de rows op te pakken en met je ROM bezig te gaan.

Laatst bewerkt:
  • #13.458
Jim Wendler beschrijft dat voor unequipped benchpress de upperback en voor equipped benchpress de lats belangrijker zijn.
Als zijn verhaal klopt is voor mij het trainen van de upperback dus belangrijker dan de lats, toch? (aangezien ik enkel nog unequipped benchpress doe).
Dan is mijn vraag: welke rowvariant is de beste voor de "upperback"

Ik zal ook eens nadenken over de voor/nadelen van trainen met de buffelobar als accessoire of dedicated oefening.

Bedankt overigens dat je met jouw kennis en adviezen mijn log op een positieve manier aanvult šŸ‘

• #13.459
Goede uitleg over de cable row in onderstaande artikel..ik doe weliswaar geen cable, maar bandrow...de uitvoering is echter nagenoeg gelijk.
Er word uitgelegd dat een smalle grip meer voor je lats is en een wijdere (schouderbreed), volgens mij noemt men dat in het vakjargon een mediumgrip meer je hele rug aanspreekt. Hetgeen wat BigGuy84 ook reeds uitlegde. Er word gezegd dat je ellebogen tot parallel aan je lichaam worden getrokken...verder zou onwenselijk en een slecht advies zijn...waarom dat zo is word echter niet uitgelegd. Dat vind ik weer jammer. Mij gaat het enkel erom de voor mij beste rowvariant te vinden waarbij ik bij het bankdrukken profijt heb. Alles wat ik doe (of laat 🤭) is erop gericht om mijn bankdrukprestraties te verbeteren of met het stijgen der jaren zolang als mogelijk vast te houden. In het verleden deed ik overigens met een trekstang van ruim 80cm een widegrip met bovenhandse grip tegen mijn borst trekken...helaas veroorzaakt deze variant irritatie aan mijn schouders...eigenlijk vreemd daar het precies de tegengestelde beweging is van hoe ik het bankdrukken uitvoer, terwijl ik met bankdrukken geen irritatie aan mijn schouders ervaar.

Jim Wendler beschrijft dat voor unequipped benchpress de upperback en voor equipped benchpress de lats belangrijker zijn.
Als zijn verhaal klopt is voor mij het trainen van de upperback dus belangrijker dan de lats, toch? (aangezien ik enkel nog unequipped benchpress doe).
Dan is mijn vraag: welke rowvariant is de beste voor de "upperback"
Poeh.. ik vind het lastig om een goed antwoord op je vragen te geven, maar hierbij een poging.

Het "simpele" antwoord:
De nadruk op het deel van de rug dat de bench stabiliseert ligt min of meer t.h.v. het punt waar de barbell het lichaam raakt.
Equiped is dat vaak lager (buik) dan raw (sternum).
Met de breedte van jouw grip, en het punt waarop de barbell je lichaam raakt, ligt het accent tijdens de bench meer op de bovenrug.
De row in tegengestelde beweging van de bench uitvoeren, met dezelfde grip, zou het accent tijdens de rows goed moeten leggen.

Het "ingewikkelde" antwoord:
Waar je jezelf het beste op kunt focussen is in mijn beleving afhankelijk van je doelen. Persoonlijk zou ik mezelf eerst ten doel stellen om mijn rug beter te leren kennen, en lekker doorgaan met waar je mee bezig bent. Wanneer je een betere connectie met je rug hebt kun je de functie tijdens de bench mogelijk ook beter voelen, en aandachtpunten ontdekken. Je lats zijn in beide gevallen nodig zoals Wendler ook aangeeft, maar gebruik je ze uberhaupt tijdens de bench?

Verder zou ik nu vooral veel verschillende soorten bewegingen/oefeningen doen en ontdekken welke beweging(en) voor onbalans (problemen/pijntjes) zorgen. Vervolgens zou ik die beweging rustig opbouwen. Mogelijk zijn je lower traps een aandachtpunt.

Bedankt overigens dat je met jouw kennis en adviezen mijn log op een positieve manier aanvult šŸ‘
Graag gedaan. Jij ook bedankt voor je positieve reactie.

Terug
Naar boven