AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Het was destijd Joe Weider die in de jaren 60 bijdroeg tot de populariteit van de powertwister...zelfs Arnold stond er mee op de foto! Ik vind hetzelf leuk om ermee te trainen...en als je denkt dat het niets voorsteld dan probeer eens een van 70kg weerstand te buigen....denk dat menigeen de handen meer dan vol eraan heeft 😉
Screenshot_20250808_230759_Google.jpg
Screenshot_20250808_230907_Google.jpg

kijk: https://youtu.be/TA5QjY4kyUI?si=ul8mgjnrpsUdlynb

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.663
  • #13.664

Veel bekende krachtsporter werden destijds met een apparaat afgebeeld waaraan men de legendarische kracht aan te danken zou hebben of ze ontwikkelden eentje. Douglas Hepburn had ook een machine ontwikkeld.

Het waren eigenlijk de voorlopers van de huidige homegyms. Het was een eenvoudige en goedkope manier om te trainen.
Vaak was het wel een eenzijdige manier van trainen. Als ik soms zie wat voor oefeningen met een buigveer ze demomstreren moet ik toch wel de wenkbrauwen fronsen 🤭

Daarnaast zijn dit soort apparaten nu ook weer geen wondermiddelen. Zoals gezegd lieten veel bekende krachtsporters zich met zo'n apparaat afbeelden om reclame te maken voor dat apparaat en werden ze voor die reclame betaald. Dat zie je tegenwoordig ook nog wel dat afgetrainde gespierde sporters een of ander apparaat aanprijzen en je beloven dat als je 5 minuten per dag ermee traind vet als schneeuw voor de zon zal verdwijnen kracht als Hercules krijgt en je als Arnold in zijn beste tijden komt uit te zien. Dat soort beweringen moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen.

Dat neemt niet weg dat trainen met buigveren, expanders, bullworkers enz. ook een plek hebben in weerstandstraining.
Het voordeel is dat ze vrij betaalbaar zijn, bij goed gebruik vrij lang meegaan en vrijwel geen plaats innemen. Ik had vroeger zo'n buigveer onder mijn bed liggen 🤭
ECHTER: denk altijd aan veiligheid...koop geen buigveer zonder bandjes die je om je polsen kunt doen...ik had ook zweterige handen en één kant van zo'n veer schoot los uit mijn hand en ik kreeg hem tegen de kin...nou dat ik nog alle tanden in mijn mond hand was een wonder, ik hield er enkel blauwe plekken aan over 🤭
Maar veiligheid geld ook als je traind met gewichten en bands.

Je hebt tegenwoordig powertwisters met verstelbare weerstand...over de kwaliteit daarvan kan ik weinig zeggen.
Screenshot_20250809_044253_Chrome.jpg

• #13.665
By the way, ik zou ze overigens zelf niet gebuiken in plaats van het trainen met vrije gewichten...meer als aanvulling voor na(ast) mijn reguliere training en leuke afwisseling.
Daarnaast heeft niet iedereen de plek en het geld voor een uitgebreide homegym dan kunnen zulke apparaten toch een uitkomst zijn.

Omdat ik dan de intensiteit zodanig moet gaan verlagen dat het - mijns inziens - voor maximaalkracht geen nut heeft.
3x8x120 is prima...3x5x130 is beter in dat geval. Ik wil graag de intensiteit voor mijn doen graag vrij hoog houden.
Boven 75% van mijn 1RM.

Ik moet hierbij vermelden dat ik dit enkel hanteer bij het bankdrukken, bij de rows niet, daar hanteer ik hogere repranges, maar ook minder intensiteit.

Makes sense. Ik zie bv Colton Engelbrecht wel die 8-10 rep ranges doorlopen maar dan gaat ie ook echt voor 8RMs en hele zware volume pr’s, zal ook wel rond de 75% zitten. Toch net iets anders dan 3x10 met 65% ofzo.

• #13.667
Makes sense. Ik zie bv Colton Engelbrecht wel die 8-10 rep ranges doorlopen maar dan gaat ie ook echt voor 8RMs en hele zware volume pr’s, zal ook wel rond de 75% zitten. Toch net iets anders dan 3x10 met 65% ofzo.
Je zou natuurlijk kunnen stellen waarom ik dan niet alleen maar sets met maximaal 3 reps boven 90% doe?
Die doe ik weliswaar ook maar niet structureel...de reden is longevity...derhalve train ik meestal tussen 75-85%.

Is The Maximal Effort Method Killing Our Athletes? - Bret Contreras https://share.google/2b7jiMBHKWsNB2kco

• #13.668
Voor de liefhebbers...deze link laat diverse oefeningen en sets/reps zien wat je met de powertwister kunt doen.
Ik heb er zelf 2...een van 30kg en een van 60kg...30kg is als warming up en de 60kg doe ik dan "worksets" mee...vergis je niet...de 60kg powertwister is best pittig.

Power Twister Workout: A Beginner's Routine Guide | ToneOpFit https://share.google/rxP0EPL35TtFPT3RL

@huggybear1968 ik vertrek van dit forum en wil je graag veel succes toewensen. Ik vond de gesprekken met jou echt een verademing. Bedankt daarvoor.

Je hebt tegenwoordig powertwisters met verstelbare weerstand...over de kwaliteit daarvan kan ik weinig zeggen.
Screenshot_20250809_044253_Chrome.jpg

Deze is ook verstelbaar en van goede kwaliteit. Wel prijzig!

• #13.671
@huggybear1968 ik vertrek van dit forum en wil je graag veel succes toewensen. Ik vond de gesprekken met jou echt een verademing. Bedankt daarvoor.
Owh...wat jammer...ik vond je commentaren echt waardevol, nuttig en zeer leerzaam👍...een aderlating voor dit forum als je vertrekt 😭. In elk geval bedankt voor al je postieve feedback! En ik wens jou ook heel veel suc6...en wellicht (hopelijk) tot ziens 😊

Deze is ook verstelbaar en van goede kwaliteit. Wel prijzig!
Idd goede kwaliteit, lijkt me onverwoestbaar, maar idd erg prijzig 🤭

Owh...wat jammer...ik vond je commentaren echt waardevol, nuttig en zeer leerzaam👍...een aderlating voor dit forum als je vertrekt 😭. In elk geval bedankt voor al je postieve feedback! En ik wens jou ook heel veel suc6...en wellicht (hopelijk) tot ziens 😊
Meer dan graag gedaan. Ik vond het leuk om met je over dingen te spreken.

• #13.673
Training week 33/2025

Dinsdag & Vrijdag
Benchpress: 3x10x20, 2x5x70, 1x5x100, 1x5x130 & 3x5x135kg.
Banded Rows.

Comment:
Deze week "slechts" 2 trainingen.
Mijn pa werd maandag 80 jaar en vanwege dat heuglijke feit ondanks diverse gebreken en aandoeningen had ik andere prioriteiten dan trainen. Ook de sets met 135 waren goed te doen...op naar de 140kg 💪

Anabolen schijnen schadelijker te zijn dan je denkt...nee, ik wil gebruikers niet crimininaliseren...iedereen maakt zijn eigen keuzes...het lijkt mij echter verstandig om ook de andere kant van het verhaal aandacht te geven en derhalve post ik met regelmaat in mijn log zo'n bijdrage. En nee, ik ben ook niet uit op discussies...heb je er moeite mee? Geen probleem, dan lees het gewoon niet 😊

Laatst bewerkt:
  • #13.674
Sinds ik genezen ben van de wondroos en de wonden aan mijn been dicht zijn weer de gemeenschappelijke hobby van mijn vrouw en ik hervat:sauneren (ofwel naar de sauna gaan). Vooral de opgietingen ervaren we als zeer heilzaam. Echt ontspannend voor body & mind. De afvalstoffen zouden uit je lichaam verdwijnen en je zou er ook meer weerstand van op bouwen.

De thermen waar wij naar toe gaan heeft innmiddels ook een fitnessruimte. En nu ook twee lattpulldowns. Eventjes uitgeprobeerd...nu weet ik weer ook waarom ik deze oefening niet zo graag doe...ik heb problemen met oefeningen waarbij ik boven mijn hoofd reik...overheadpress gaat niet meer en ook een lattpulldown niet. Gebrekkige mobiliteit? In elk geval ervaar ik een stekende pijn aan de voorkant mijn linker schouder als ik deze wil doen...en uiteraard trek ik de stang naar mijn borst en niet naar mijn nek. Ik ervaar deze felle steken niet als ik een horizontale beweging maak zoals bij rows, enkel bij verticale bewegingen zoals pulldowns.

Training week 33/2025

Dinsdag & Vrijdag
Benchpress: 3x10x20, 2x5x70, 1x5x100, 1x5x130 & 3x5x135kg.
Banded Rows.

Comment:
Deze week "slechts" 2 trainingen.
Mijn pa werd maandag 80 jaar en vanwege dat heuglijke feit ondanks diverse gebreken en aandoeningen had ik andere prioriteiten dan trainen. Ook de sets met 135 waren goed te doen...op naar de 140kg 💪

Anabolen schijnen schadelijker te zijn dan je denkt...nee, ik wil gebruikers niet crimininaliseren...iedereen maakt zijn eigen keuzes...het lijkt mij echter verstandig om ook de andere kant van het verhaal aandacht te geven en derhalve post ik met regelmaat in mijn log zo'n bijdrage. En nee, ik ben ook niet uit op discussies...heb je er moeite mee? Geen probleem, dan lees het gewoon niet 😊

Nog gefeliciteerd met je vader!

• #13.676
Thx 😊...het is niet vanzelfsprekend dat men 80 word...en zeker niet met alle aandoeningen die hij heeft...hij is hartpatiënt en heeft een nieuwe hartklep en pacemaker, heeft artrose en parkinson, nierpatiënt, diabetes en daarbij inmiddels de 4e kuntsheup en ook een kunstknie.
Hij heeft overigens nooit gerookt, was geen drinker, nooit obees geweest, altijd gesport...het is dus niet "verwijtbaar"...eerder een kwestie van pech in zijn geval.

• #13.677
Training week 34/2025
Maandag, woensdag & vrijdag dezelfde training gedaan.
3x10xlege halter, 2x5x70, 1x5x100, 1x5x130 & 1x5x140kg.
Ramped sets met 140kg als topset...blij dat 5jes met 140kg er weer inzitten...ook vandaag op vrijdag na een lange werkweek van gemiddeld 10 uur per dag.
Ik doe vanaf 140kg geen sets across meer, maar dus ramped sets...de reden word in onderstaande link duidelijk omschreven (rule 2)
"If you're an older lifter, you can train safely hard, but you can not do as much"

Rows doe ik momenteel ook anders.
Op een divergente en unilaterale manier...diver watte? Divergent...waarbij de armen zich van elkaar af bewegen als ik de bands naar me toetrek en als de armen weer naar voren gaan naar elkaar toe bewegen.
Unilateraal spreekt waarschijnlijk voor zich...ik hou met elke hand een handgreep vast. (Zie de afbeelding).

Fijn weekend allen! 😚
Screenshot_20250822_201828_Google.jpg

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: mat
  • #13.678
Verplichte DELOAD.🤒

Screenshot_20250826_110801_Gallery.jpg

Deze week en wellicht de komende week helaas geen training.
8 weken terug lag ik met een heftige wondroos aan mijn linkerbeen in het ziekenhuis. Helaas heb ik wederom wondroos in het linkerbeen en lig sinds gisteren weer in het ziekenhuis.
Ik krijg nu een allergietest om te kijken welke antibiotica ik verdraag, daar ik bij de vorige ziekenhuisopname allergisch reageerde op diverse antibiotica.
Ik had niet verwacht weer zo snel in het zieken huis te liggen. Mijn ontstekingswaarden in het bloed waren 150(!)...gezonde personen hebben tussen 3-5. Ik word er niet vrolijk van. Het is wat het is, komt wel weer goed, niet klagen, erger kan altijd🤭🙏
.

Laatst bewerkt:
  • #13.679
Ik krijg nu cefazoline alle 8 uur toegediend, ook een antibiotica. Noodpakket met adrenaline ligt naast me bed voor het geval ik wederom een allergische reactie zou krijgen. 🤭. Ik heb het opgezocht, staat niet op de lijst met verboden middelen van de WADA.
Screenshot_20250826_210717_Gallery.jpg

Veel sterkte goed dat je het allemaal hebt opgezocht je weet maar nooit wat erin zit.

Terug
Naar boven