XXL Nutrition

Berry's strongman log!

Goede sq als nog. Wat is de meerwaarde van de slingshot als je bench niet zo hoog is als ik vragen mag?

Nou ja, het lijkt me niet dat je een slingshot nodig hebt om bij een 100kg bench voorbij je sticking point te komen. Begrijp me niet verkeerd, is niet bedoelt om te haten ofso maar vroeg me gewoon af wat de gedachte er achter is.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.124
Nou ja, het lijkt me niet dat je een slingshot nodig hebt om bij een 100kg bench voorbij je sticking point te komen. Begrijp me niet verkeerd, is niet bedoelt om te haten ofso maar vroeg me gewoon af wat de gedachte er achter is.

Ik train al aardig wat jaartjes, maar me bench is nooit veel hoger geweest:o. Daarnaast ben ik nu met een krachtblok bezig en door die slingshot kan ik mooi wat overload creëren, waardoor ik wat meer aan ''zwaardere'' gewichten wen. Verder is het ook een mooie toevoeging om door het dode punt heen te drukken.

Ik train al aardig wat jaartjes, maar me bench is nooit veel hoger geweest:o. Daarnaast ben ik nu met een krachtblok bezig en door die slingshot kan ik mooi wat overload creëren, waardoor ik wat meer aan ''zwaardere'' gewichten wen. Verder is het ook een mooie toevoeging om door het dode punt heen te drukken.
Oké duidelijk!

Wil niet bot zijn, maar als je aardig wat jaartjes traint, en nu deze stats hebt, is het dan niet tijd om wat probleempjes te gaan achterhalen? mss voeding, rust ofje training?

• #1.127
Wil niet bot zijn, maar als je aardig wat jaartjes traint, en nu deze stats hebt, is het dan niet tijd om wat probleempjes te gaan achterhalen? mss voeding, rust ofje training?

Tjaa, het zijn inderdaad geen geweldige stats. Voeding en training heb ik redelijk op orde. Ik merk gewoon dat ik nu nog maar heel langzaam voorruit ga qua kracht en spiermassa. Als ik sneller progressie zou willen maken dan moet ik gewoon weer hard gaan bulken. Gevolg is dat ik met een 10kg bw gain blij mag zijn als daar 1kg spiermassa bij zit. En ik heb gewoon geen zin meer om met een hoog bf rond te lopen.

In het begin toen de progressie nog lekker hard ging boeide het mij niet zoveel dat me bf hoger en hoger werd als ik maar sterker werd. Na een tijdje toen de beginner gains een beetje voorbij waren kwam ik al snel tot de conclusie dat bepaalde doelen voor mij gewoon niet realistisch waren. Dus de keus was met een hoog bf rond lopen en bepaalde doelen niet halen of met een lager bf rond lopen en bepaalde doelen niet halen. Die keus is voor mij dus vrij simpel, een lager bf en beter in me vel zitten.

Daarnaast heb ik misschien slechte genen? Klinkt makkelijk om te roepen, maar ik mag blij zijn als ik het afgelopen jaar met hard trainen en goede voeding 2kg spiermassa heb gegaind. Als ik uit ga van een algemene basis regel: lengte in cm - 100 = max naturel mogelijk in kgs met 5/6% bf (dit zal natuurlijk van de persoon afhangen, goede/slechte genen) Dit zou voor mij betekenen dat ik nog ongeveer 5 tot 8kg spiermassa zou kunnen gainen als alle factoren (voeding, training en rust) perfect zijn. Ik hou er ook wel van om een biertje te drinken en te feesten of af en toe niet op me voeding te letten. Dit zal het niet makkelijk maken om die laatste kg's te gainen, maar dit is dan maar zo, want krachttraining is niet het enige voor mij.

Eerlijk zit het punt m in je training naar mijn mening, kijk eens rond bij de ''sterkere'' jongens hier op het forum, Eddine, Chopperbob, IRONSLAVE, Weak01, KFC, G-Men, de squat van TripleAces enz enz, die draaien veel meer volume dan dat jij doet, als ik naar je afgelopen trainingen kijk doe je veels te weinig werksets. 1 tot 3 per squat training, is veels te weinig. Volume word je sterk van. Ik doe bv 6-8 werksets op squat per training, (en dan de opwarmsets niet meegeteld, maar echte werksets) Ga eens gewoon simpel aan de slag met 5x5, 5x3, 6x4, 8x2, dat zijn volume's waar je sterk op word. losse singles en dubbels word je echt niet sterk of groot van.

Waar heb je je huidige schema vandaan?

• #1.129
Eerlijk zit het punt m in je training naar mijn mening, kijk eens rond bij de ''sterkere'' jongens hier op het forum, Eddine, Chopperbob, IRONSLAVE, Weak01, KFC, G-Men, de squat van TripleAces enz enz, die draaien veel meer volume dan dat jij doet, als ik naar je afgelopen trainingen kijk doe je veels te weinig werksets. 1 tot 3 per squat training, is veels te weinig. Volume word je sterk van. Ik doe bv 6-8 werksets op squat per training, (en dan de opwarmsets niet meegeteld, maar echte werksets) Ga eens gewoon simpel aan de slag met 5x5, 5x3, 6x4, 8x2, dat zijn volume's waar je sterk op word. losse singles en dubbels word je echt niet sterk of groot van.

Zoals ik al eerder heb aangegeven zit ik nu aan het einde van een krachtblok. Ik ben begonnen met ''high'' volume en low intensity en dan bouw je langzaam toe naar low volume en high intensity (richting een ''nieuw'' 1rm). De maandag is een volume dag met 3×5 op squat en bench. Woensdag is een light/herstel training. En op de vrijdag is het opwerken naar een zware 3 repper. Meer volume is alleen maar overkill als je aan het cutten bent en ligt je herstel alleen maar in de weg. De grote lijnen van het schema heb ik van Victormor en die heeft het afgeleid van Texas method.

Er is natuurlijk een wereld van verschil als je aan het cutten of aan het bulken bent en of je puur aan het powerliften of powerbuilden bent. De meeste powerlifters/strongman geven meer om hun kracht dan hun fysiek en trainen en eten daarbij anders dan een powerbuilder.

Veel volume draaien is alleen verstandig als je aan het bulken bent. Als je aan het cutten bent dan word je herstel er door vernietigd. Daarnaast is het persoonlijk of iemand goed reageert op low, medium of high volume. Herstel, voedingsschema, aantal trainingsjaren, leeftijd, werk, andere verplichtingen, etc. zijn allemaal factoren die daar een rol in meespelen.

Voor de rest zou je je zelf eens in kunnen lezen wat the Texas Method precies voor een routine is.

• #1.131
Week 0
90.5kg

Week 1
88.8kg

Week 2
88.5kg

week 3
87.9kg

Week 4
87.8kg

Week 5
/

Week 6
86.9kg

week 7
86.6kg

week 8
84.8kg

Gisteren wat gedronken, dus het grote gewichtsverlies zal wel groot en deels vocht zijn.

• #1.132
Training 1 deload

Squat
5×20
3×50
2×70
1×100
2×115
2×115

Bench press
5×20
3×50
2×70
2×85
2×85

Pendlay row
5×70
5×70
5×70
5×70

Standing calf raise
12×60
10×80 +3+3+3
20×40

Side raise
12×6
10×10 +3+3+3

Hammer curl
12×14
9×20 +2+2+2

Hanging leg raise(met hold boven)
8×bw
8×bw

French press
12×30

Incline bench press
15×40

Hyper extension
15×bw

• #1.133
Vandaag weer 40 minuten cardio.

Opzich wel interessante posts van bbosman hierboven

Het is natuurlijk leuk als je van nature uit op een jonge leeftijd zo snel zo'n hoge gewichten duwt. Maar ik denk dat men ook eerlijk moet zijn en dat niet iedereen elk jaar 30-40kg extra deadlift of squat. Wat ik in dit log zie is progressie, en dat is gewoon het belangrijkste, zelf heb ik het ook lastig voor extra kg's te deadliften of squatten, maar ik heb er lol aan en heb misschien een tragere, maar toch duidelijke progressie.

OT: Toch nette trainingen!

• #1.136
Het is natuurlijk leuk als je van nature uit op een jonge leeftijd zo snel zo'n hoge gewichten duwt. Maar ik denk dat men ook eerlijk moet zijn en dat niet iedereen elk jaar 30-40kg extra deadlift of squat. Wat ik in dit log zie is progressie, en dat is gewoon het belangrijkste, zelf heb ik het ook lastig voor extra kg's te deadliften of squatten, maar ik heb er lol aan en heb misschien een tragere, maar toch duidelijke progressie.

OT: Toch nette trainingen!

Thnx man!

---------- Post toegevoegd Wed 16 May 2012 om 18:43 ----------

Training 2 deload

Speed squat
5×20
3×50
2×70
2×70
2×70
2×70
2×70

Overhead press
8×20
8×40
8×40
8×40

Wide grip pull ups
5×bw
1×bw+10kg
5×bw+15kg +2+2+2
8×bw

One leg calf raise
12×bw
5×bw+15kg
12×bw+25kg +5+5+5 Pr?
15×bw+15kg

Face pull
10×40
10×40

Ez barbell curl
10×30
10×30

Incline bench press
10×40
10×40

Fall out
8×bw
6×bw

Sterke pull ups voor iemand van 87 kg

• #1.138
  • #1.139
Training 3

Squat
5×20
3×60
2×90
1×110
1×130
1×150 goede snelheid nog
f×162.5 gvd! verloor spanning onderin, waardoor het een paused sq werd
f×162.5 scheelde weinig anders had ik hem

Bench press
5×20
3×60
2×80
1×95
1×105
f×112
17×70 Pr

Deadlift
1×100
1×140
1×180
f×210 benen waren al stuk van die 2 fails met squatten

Barbell shrugs
5×100
5×140
5×160
5×180 vanaf hier met straps
5×200
5×220 Pr
20×160 Pr

Ring dippen
3×bw
17×bw+5kg Pr

Chinnen (hammer grip)
3×bw
10×bw+5kg

Step up
2 sets

Body curl
2 sets

Comment: Volgende cycle gaat die 165kg er gewoon aan op de squat!

jammer van die fails,maar wel lekkere pr's man, die shrugs beginnen ook echt serieus te worden.

Terug
Naar boven