AndroidHealthClinic

Beter kcal tekort creeren door cardio/training of maakt dat geen verschil?

SP1988

Huge Freak
Elite Member
Foto Contest
10 jaar lid
10.000 likes
Waardering
16.020
Lengte
1m77
Massa
76kg
Vetpercentage
19%
FF 2 voorbeelden

onderhoud zonder cardio 3000 kcal
cutten op 2500 kcal

onderhoud met cardio 3500 kcal
cutten op 3000 kcal

Maakt dit hormonaal gezien een groot verschil (denk aan leptine, corstisol) en ook qua stofwisseling?

Bij voorbaat dank!

---------- Toegevoegd om 09:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:17 ----------

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/

Ik vond hier mijn antwoord eigenlijk al grotendeels :D

Je moet doen wat jij vindt.

Ik zelf zak altijd iets onder mijn onderhoud en ga boven op mijn krachttraining nog 2x een cardioen.
Dit bevalt mij erg goed.

Je moet gewoon even proberen wat jij het prettigst vindt. Mijn mening is dat dit persoonsgebonden is.

Je moet doen wat jij vindt.

Ik zelf zak altijd iets onder mijn onderhoud en ga boven op mijn krachttraining nog 2x een cardioen.
Dit bevalt mij erg goed.

Je moet gewoon even proberen wat jij het prettigst vindt. Mijn mening is dat dit persoonsgebonden is.

+1, er is geen manier die voor iedereen werkt helaas.

ikzelf ga gewoon per dag 400 kcal onder onderhoud eten en voeg cardio bij wanneer dit nodig is.

cardio = katabool

• Topic Starter Topic Starter
ja cutten is sowieso katabool :P Ik kan mij alleen indenken dat er hormonaal gezien wel verschillen zijn tussen het toevoegen van enkel cardio/kt/hiit voor een kcal tekort of enkel een kcal tekort door minder te eten. Jammer genoeg kan ik geen enkel onderzoek vinden.

[Link niet meer beschikbaar]

Conclusion

Your body cannot serve two masters. Concurrent strength and endurance training decreases your body's adaptations to both and results in suboptimal strength and muscle gains. The only way to completely avoid the interference effect is to avoid cardio. Many people have gotten shredded without cardio by following a meticulous diet. Dieting isn't cool, it doesn't make you look badass and it doesn't give you any rush of adrenalin or endorphins, but it does give you something much more valuable: results.

[Link niet meer beschikbaar]

Conclusion

Your body cannot serve two masters. Concurrent strength and endurance training decreases your body's adaptations to both and results in suboptimal strength and muscle gains. The only way to completely avoid the interference effect is to avoid cardio. Many people have gotten shredded without cardio by following a meticulous diet. Dieting isn't cool, it doesn't make you look badass and it doesn't give you any rush of adrenalin or endorphins, but it does give you something much more valuable: results.

http://www.ergogenics.org/combinati...ning-beste-trainingsvorm-bij-overgewicht.html

cardio is wasteoftime

Er zijn nog meerdere voordelen voor cardio.
Ik heb een gruwelijke hekel aan hongerlijden. Met cardio eet ik meer (500/600kcal) waardoor ik minder honger heb en is de cut-fase een stuk prettiger door te komen. Meer mogen eten geeft ook meer ruimte voor variatie in je voeding zeker als je het eiwit gehalte al erg hoog houdt tijdens een cut.

Verder moet je cardio op een lage intensiteit houden dan dus niet richting (endurance) gaan zoals in artikel link van koreem staat. Dan zal cardio weinig impact hebben op herstel van het lichaam tijdens de cut, met name hiit heeft een negatief effect op het herstelvermogen van het onderlichaam. Dat artikel spreekt ook constant over endurance en dat is bij bovenstaande vetverbranding (cardio) niet het geval.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties!

Ik heb ergens wel een onderzoek gelezen dat niet intensieve duurtraining bijdraagt aan massaopbouw en herstel.

Mijn gevoel neigt op dit moment meer naar kcal gelijk houden, meer cardio (hartslag max 60% dus wandelen/fietsen) en 5-6 dagen krachttraining (5 split). Ook omdat ik het idee heb dat die extra macronutrienten spierherstel bevorderen tov enkel minder eten.

Wellicht kom ik hier nog op terug, volgende week start ik iig met een korte cut van 6 weken voor de zomer.

Terug
Naar boven