XXL Nutrition

Beter volg je niet

  • Topic starter BB_
  • Startdatum
  • Reacties 1K
  • Weergaven 52K
  • Volgers 71

Bezoekers in dit topic

Als je RPE 9 hebt, is 60-90 seconden dan genoeg rust? Ik heb namelijk zelf dat ik bij onder de 90 seconden rust dat mijn sets erna er onder lijden
Komt niet aan op 10 seconden. Maar zou er geen 5 minuten van maken, of wellicht bij de laatste set dat kan wel wat langer dan 90 seconden in mijn geval. Is ook een stukje conditionering of je inschatting van RPE is net even te hoog. Wat ik heb als ik te lang rust is dat ik weer twee reps nodig heb om in die groove te belanden en dat is vervelend. Maar heb geen stopwatch als jij je beter voelt met 120s doe je dat toch.
Ik heb een tijdje MYO reps gedaan, dat werkte als een malle moet ik zeggen. Maar ik kwam ook wel na een fase van enkele maanden in de problemen door die rust, 7 ademteugen en weer een paar reps knallen was het protocol. Ik heb dat toen veel ruimer genomen en naar eigen inzicht aangepast. Is vaak geen wet van meden en perzen, ik zie schema's ook als richtlijn en die pas ik dan gaandeweg aan.
 
Komt niet aan op 10 seconden. Maar zou er geen 5 minuten van maken, of wellicht bij de laatste set dat kan wel wat langer dan 90 seconden in mijn geval. Is ook een stukje conditionering of je inschatting van RPE is net even te hoog. Wat ik heb als ik te lang rust is dat ik weer twee reps nodig heb om in die groove te belanden en dat is vervelend.
Conditionering kan het bij mij wel zijn ja. RPE is ook een mogelijkheid aangezien ik er niet mee werk maar met de uitleg die ik zag kom ik wel uit op RPE 8.5/9. Ik doe het vaak op gevoel, dus hoe de spier zelf voelt en mijn hartslag tot die weer wat rustiger zijn.
 
Conditionering kan het bij mij wel zijn ja. RPE is ook een mogelijkheid aangezien ik er niet mee werk maar met de uitleg die ik zag kom ik wel uit op RPE 8.5/9. Ik doe het vaak op gevoel, dus hoe de spier zelf voelt en mijn hartslag tot die weer wat rustiger zijn.
Ik bepaal het aan de hand van mijn adem. Klink ik als een halve astma patient dan wacht ik langer. Voel ik dat mijn adem normaler wordt ga ik weer staan en wacht dan nog max 10s.

RPE Scale:
  1. RPE 10 - Maximal. No reps left in the tank.
  2. RPE 9 - Last rep is tough, but still 1 rep left in the tank.
  3. RPE 8 - Weight is too heavy to maintain fast bar speed, but is not a struggle.
    2-4 reps left.
  4. RPE 7 - Weight moves quickly when maximal force is applied to the weight. “Speed weight”
  5. RPE 6 - Light speed work. Moves quickly with moderate force.
  6. RPE 5 - Most warm-up weights
  7. RPE 4 - Recovery. Usually 20+ rep sets. Not hard, but intended to flush the
    muscle.
 
Maar heb geen stopwatch als jij je beter voelt met 120s doe je dat toch.
Dat is ook de bedoeling hoor, maar aangezien jij 60-90 seconden aanhoudt voor optimale kracht en massa dacht ik dat het misschien voor mij ook optimaler zou zijn. Naar mijn idee verschilt dit per persoon. Hetgene wat ik me dan afvraag is of dit als enige variabele is, of dat het voor sommige individuen ook handiger om een hoger (of lager) % 1RM te werken. En wat er dan nog meer variabel kan zijn per persoon.
 
Dat is ook de bedoeling hoor, maar aangezien jij 60-90 seconden aanhoudt voor optimale kracht en massa dacht ik dat het misschien voor mij ook optimaler zou zijn. Naar mijn idee verschilt dit per persoon. Hetgene wat ik me dan afvraag is of dit als enige variabele is, of dat het voor sommige individuen ook handiger om een hoger (of lager) % 1RM te werken. En wat er dan nog meer variabel kan zijn per persoon.
Niet voorbij 9. Misschien kan ik beter schrijven dat ik doorgaans zo tussen de 8-9 schommel. Maar niet voorbij 9 ga. Daar zijn aparte blokken voor, 1RM testen bijvoorbeeld en de maximale kracht, verbetering van neuromusculaire efficiëntie.
 
Ik bepaal het aan de hand van mijn adem. Klink ik als een halve astma patient dan wacht ik langer. Voel ik dat mijn adem normaler wordt ga ik weer staan en wacht dan nog max 10s.
Ik heb me nooit zo in RPE verdiept, maar zo doe ik het ook. Dat komt vaak op tussen de 25 en 40x ademhalen neer. Interessante discussie hier :)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Wat Bert zegt is een fysiologische uitleg van een specifiek soort gewenning van je spieren?

Overigens ervaar ik hetzelfde als LM zegt. vandaag ook, bench verhoogd en dan is de tweede set echt het makkelijkst, bij de derde word ik weer wat moe. (ik doe nog steeds 3x10 zolang ik daarmee vooruit ga - snelste manier om op een training veel volume te maken)
Je zou eens een 1RM of 95% 1RM rep moeten doen, dan 2-3 minuten wacht en je normale werksetgewicht pakken. Dan vliegt het gewicht ineens omhoog, terwijl als je opbouwt naar je werkset.

Vandaag eigenlijk een rustdag, maar voelde me goed en had een collega beloofd eens mee te gaan naar de spinningles. Ging heerlijk, ondanks dat ik niet veel cario meer doe. Zaterdag kan ik waarschijnlijk niet trainen (heel de dag in vliegtuig), dus prima om m'n rustdag even te skippen/verplaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Derksen : hartelijk dank voor je input en info, rustig even doorlezen. :thumbs:

Ik doe overigens de rest van mijn training niet echt pompsets, maar bijna alles langzaam excentrisch (met MMC&TUT). Ik weet dat de meningen daarover verschillen, maar heb nu veel meer het idee dat ik elke set echt maximaal effectief aan het werk ben en ook sneller uitgeput.

Uit wat bestaan je opwarmsets hier? Benieuwd hoe snel je naar die 140 toewerkt, wat allicht 90-95* van je 1RM is?

Volgende chesttraining ga ik dit ook eens proberen, met minder gewicht :p
Voorbeeld:
Losmakende oefeningen (met 4 kg DB, met name schouder)
10 x lege bar (20)
5 x 60 (eventueel eerst 40)
3 x 80
2 x 100
1 x 120
1 x 140 en dan back-off set na rust
Mijn 1 RM aan het einde van mijn eerste kuur was 155, maar dat haal ik nu niet meer. Ik ben nu wel gestart met m'n tweede kuur, dus durf zo'n schema nu prima aan.

Kijk daar alsjeblieft nooit weer naar
Ik heb vroeger ooit zoiets gedaan als GVT, maar zie er de meerwaarde niet van in. Je kunt m.i. nog beter opwerken naar één echte goede werkset met progressieve overload, dan 10x10 doen (en al helemaal als supersets, dan lijkt het wel cardio, kun je beter de fiets pakken).

Mischien een idee om er een topic voor aan te maken ipv iemand z’n log te kapen!!!!!!!
:D
Ik vind het geen probleem, interessante informatie is meer dan welkom. :)

Zolang er niet te veel foto's van bananen en ballenbakken tussendoor komen (graag in de spoiler), is het prima. :p
 
Ik ben weer on, maar wat ik miste:
Laat ik allereerst zeggen dat ik niet echt een dip heb gehad, misschien een paar dagen dat ik me wat minder voelde, maar dat kan ook door andere dingen komen. Wat is miste is progressie en vooruitgang en zo'n boost en pomp die ik nu weer heb tijdens het trainen. M'n trainingen gingen op zich wel lekker en motivatie is altijd goed gebleven, maar vooruitgang boekte ik niet toen ik off was. Ik had ietsjes kracht verloren en was meer bezig m'n niveau vast te houden dan progressie te boeken. Qua BW en kracht viel het verlies na m'n kuur overigens heel erg mee, maar toch heb ik vorig jaar op veel oefeningen m'n beste resultaten natty gezet. Mentaal merk ik nu wel weer dat ik een bepaalde zelfverzekerdheid met AAS krijg, maar ook iets lichter getriggerd kan zijn.

Ik kan me voorstellen dat je ook je libido miste.

Of althans ik heb begrepen dat het zo werkt. Mis ik iets (met alle respect natuurlijk)...
 
Mensen die mijn log niet volgen moeten gewoon verbannen worden.

mij vind het de moeite. Zeker omdat het ook wel ergens over gaat interessant verhaal mbt de herhalingen en tetanus. Bijdrage van Derksen ook zeer gewaardeerd hier.
 
Ik kan me voorstellen dat je ook je libido miste.

Of althans ik heb begrepen dat het zo werkt. Mis ik iets (met alle respect natuurlijk)...
Ik had tussen m'n eerste en deze kuur in een beter libido dan voor ik kuurde, maar nu ik weer kuur is m'n libido echt een stuk hoger. Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt miste. Ik heb dan ook geen vriendin en ik zou niet zomaar buiten een relatie met iemand naar bed gaan. Ben niet iemand van one-night-stands of wat dan ook en helemaal geen uitgaansiemand.
 
Planning morgen:
Borst + Triceps
Zaterdag geen tijd (vliegtuig), dus rust; volgende week op pad voor werk, maar wel tijd om te trainen waarschijnlijk.
 
Topic geschoond. Gaarne stoppen met het getroll anders komt de Reichsführer in mij naar boven.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ik doe overigens de rest van mijn training niet echt pompsets, maar bijna alles langzaam excentrisch (met MMC&TUT). Ik weet dat de meningen daarover verschillen, maar heb nu veel meer het idee dat ik elke set echt maximaal effectief aan het werk ben en ook sneller uitgeput.
Ik reken het goed:marvin:
 
Ik had tussen m'n eerste en deze kuur in een beter libido dan voor ik kuurde, maar nu ik weer kuur is m'n libido echt een stuk hoger. Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt miste. Ik heb dan ook geen vriendin en ik zou niet zomaar buiten een relatie met iemand naar bed gaan. Ben niet iemand van one-night-stands of wat dan ook en helemaal geen uitgaansiemand.


Je bent lief :)
 
Back
Naar boven