Zit er een idee achter de push-ups tussen de werksets door tijdens banken?
Hoe gaan de werksets eigenlijk, veel reps in de tank of tong op de grond?
Hoe breed pak je de barbell? Laat je de ellebogen naar binnen "tucken" of "flare" je deze meer naar buiten?
Ja. De plyometrische begingen tussen de sets zouden het zenuwstelsel prikkeenn en explosiviteit ten goede komen.
Werksets altijd close to failure. Geen spotter, dus ik kan niet helemaal tot het gaatje gaan, maar de laatste 2 reps trek ik 'm iets scheef en kan ik net m'n kont op de bench houden, krijg hem net gerekt (het zie eruit als ik 't niet red, maar ik kan het goed aanvoelen). Ik pak hem 'redelijk' breed, ellebogen niet naar binnen. Niet te breed, aangezien de ROM dan wel erg kort wordt.
---
Waarom 1 rep close to 1 RM op de compounds, gevolgd door werksets op ca. 6 reps?
Dit is gebaseerd op Post-Tetanic Potentiation/Facilitation (ook wel Enhanced Neural Drive of de 1-6 methode genoemd).
Stel je haalt normaal gesproken 5 reps op 110 kg. Je zenuwstelsel is meer getriggerd na een zware lift (1 RM, bijv. 1 x 130), waardoor hierna de 110 kg lichter aanvoelt en je ineens 6+ reps kan halen. Komt er kort gezegd op neer dat kort na een tenanus (intensieve contractie (bijv. 1 RM)) je kracht na 2 minuten met 33% en na 5 minuten met 25% hoger is. Het heeft te maken met een stijging van de cytoplasmatische calciumconcentratie in de spiervezels. Aangezien de contractiekracht evenredig is met de cytoplasmatische calciumconcentratie, neemt bij tetanus de contractiekracht toe.
Meer informatie en onderbouwing staat hier, ik heb het zelf niet bedacht (dank aan
@3XL voor dit geweldige topic):
Berust op het principe van post tetanische potentiatie: Post-tetanische potentiatie Hoog-frequente, zgn. tetanische stimulatie van een axon wordt gevolgd door een korte periode (± 60 s) waarbij het postsynaptische antwoord vergroot is, een verschijnsel dat post-tetanische potentiatie...
forum.bodybuilding.nl
Zelf hanteer ik bij voorkeur een gewicht iets beneden mijn 1 RM. Zaak is wel dat je enkele minuten wacht hierna. Werkt dit en als het zo eenvoudig is, waarom traint niet iedereen dan zo? Geen idee. De theorie kwam op mij goed onderbouwd over en ik kan er geen speld tussen krijgen, dus er is wat mij betreft maar één manier om er achter te komen of het voor mij werkt en dat is het gewoon doen.

Het is wel een vrij intensieve manier van trainen, maar gainz komen niet vanzelf.