MuscleMeat

Beter volg je niet

- Bench Press
Opwarmsets
1 x 140 kg
10 push-ups, gevolgd door 2 min. rust
8 x 120 kg
6 x 120 kg
10 push-ups
5 x 120 kg
8 x 110 kg
Zit er een idee achter de push-ups tussen de werksets door tijdens banken?
Hoe gaan de werksets eigenlijk, veel reps in de tank of tong op de grond?

Hoe breed pak je de barbell? Laat je de ellebogen naar binnen "tucken" of "flare" je deze meer naar buiten?

• Like
Waarderingen: BB_
  • Topic Starter Topic Starter
Zit er een idee achter de push-ups tussen de werksets door tijdens banken?
Hoe gaan de werksets eigenlijk, veel reps in de tank of tong op de grond?

Hoe breed pak je de barbell? Laat je de ellebogen naar binnen "tucken" of "flare" je deze meer naar buiten?
Ja. De plyometrische begingen tussen de sets zouden het zenuwstelsel prikkeenn en explosiviteit ten goede komen.
Werksets altijd close to failure. Geen spotter, dus ik kan niet helemaal tot het gaatje gaan, maar de laatste 2 reps trek ik 'm iets scheef en kan ik net m'n kont op de bench houden, krijg hem net gerekt (het zie eruit als ik 't niet red, maar ik kan het goed aanvoelen). Ik pak hem 'redelijk' breed, ellebogen niet naar binnen. Niet te breed, aangezien de ROM dan wel erg kort wordt.
---
Waarom 1 rep close to 1 RM op de compounds, gevolgd door werksets op ca. 6 reps?

Dit is gebaseerd op Post-Tetanic Potentiation/Facilitation (ook wel Enhanced Neural Drive of de 1-6 methode genoemd).

Stel je haalt normaal gesproken 5 reps op 110 kg. Je zenuwstelsel is meer getriggerd na een zware lift (1 RM, bijv. 1 x 130), waardoor hierna de 110 kg lichter aanvoelt en je ineens 6+ reps kan halen. Komt er kort gezegd op neer dat kort na een tenanus (intensieve contractie (bijv. 1 RM)) je kracht na 2 minuten met 33% en na 5 minuten met 25% hoger is. Het heeft te maken met een stijging van de cytoplasmatische calciumconcentratie in de spiervezels. Aangezien de contractiekracht evenredig is met de cytoplasmatische calciumconcentratie, neemt bij tetanus de contractiekracht toe.

Meer informatie en onderbouwing staat hier, ik heb het zelf niet bedacht (dank aan @3XL voor dit geweldige topic):

Zelf hanteer ik bij voorkeur een gewicht iets beneden mijn 1 RM. Zaak is wel dat je enkele minuten wacht hierna. Werkt dit en als het zo eenvoudig is, waarom traint niet iedereen dan zo? Geen idee. De theorie kwam op mij goed onderbouwd over en ik kan er geen speld tussen krijgen, dus er is wat mij betreft maar één manier om er achter te komen of het voor mij werkt en dat is het gewoon doen. :) Het is wel een vrij intensieve manier van trainen, maar gainz komen niet vanzelf.

Laatst bewerkt:
In voor de gainz van @Bert :thumb:

• Like
Waarom 1 rep close to 1 RM op de compounds, gevolgd door werksets op ca. 6 reps?

Dit is gebaseerd op Post-Tetanic Potentiation/Facilitation (ook wel Enhanced Neural Drive of de 1-6 methode genoemd).
Die vind ik zelf ook lekker werken en dacht al wel dat je om die reden dat deed. Goede warming up waarbij je niet te veel energie gaat verspillen maar ook niet te weinig doet is van belang. Ik heb met daily max elke keer naar een daily max (1rm) opgewerkt en daarna legde ik gemiddeld 15% qua gewicht af en daar deed ik dan backoff sets mee. Zo zag dat er dan inmiddels 7 jaar geleden uit:

tl9cVhXs_o.png

Laatst bewerkt:
Stel je haalt normaal gesproken 5 reps op 110 kg. Je zenuwstelsel is meer getriggerd na een zware lift (1 RM, bijv. 1 x 130), waardoor hierna de 110 kg lichter aanvoelt en je ineens 6+ reps kan halen. Komt er kort gezegd op neer dat kort na een tenanus (intensieve contractie (bijv. 1 RM)) je kracht na 2 minuten met 33% en na 5 minuten met 25% hoger is. Het heeft te maken met een stijging van de cytoplasmatische calciumconcentratie in de spiervezels. Aangezien de contractiekracht evenredig is met de cytoplasmatische calciumconcentratie, neemt bij tetanus de contractiekracht toe.
Ah, zou dat kunnen verklaren waarom bij mij de 3e set altijd gevoelsmatig het makkelijkst gaat?

Ah, zou dat kunnen verklaren waarom bij mij de 3e set altijd gevoelsmatig het makkelijkst gaat?
Dat heeft denk ik meer met gewenning van de spieren te maken. Heb een tijdje naar German Volume Training gekeken en daar zeiden ze ook dat set 6/7 vaak makkelijker ging dan die ervoor.

• Like
Dat heeft denk ik meer met gewenning van de spieren te maken. Heb een tijdje naar German Volume Training gekeken en daar zeiden ze ook dat set 6/7 vaak makkelijker ging dan die ervoor.

Wat Bert zegt is een fysiologische uitleg van een specifiek soort gewenning van je spieren?

Overigens ervaar ik hetzelfde als LM zegt. vandaag ook, bench verhoogd en dan is de tweede set echt het makkelijkst, bij de derde word ik weer wat moe. (ik doe nog steeds 3x10 zolang ik daarmee vooruit ga - snelste manier om op een training veel volume te maken)

Date: 20191110 BW: 104,0 kg
Chest + Biceps + abs

- Bench Press

Opwarmsets
1 x 140 kg
10 push-ups, gevolgd door 2 min. rust
8 x 120 kg
6 x 120 kg
10 push-ups
5 x 120 kg
8 x 110 kg

Uit wat bestaan je opwarmsets hier? Benieuwd hoe snel je naar die 140 toewerkt, wat allicht 90-95* van je 1RM is?

Volgende chesttraining ga ik dit ook eens proberen, met minder gewicht :p

Uit wat bestaan je opwarmsets hier? Benieuwd hoe snel je naar die 140 toewerkt
Wat betreft de opwarming en neuromotorisch aspect 'daarna meer of makkelijk kunnen', heb ik het volgende vaak gedaan: 10x40%, 8x50%, 4x60%, 2x70%, 1x80%, 1x85-90% 1RM. Door de laatste 2 singles met 80% en 85-90% 1RM 'tune' je het zenuwstelsel beter, waardoor de lichtere sets van 5 of 5-8 daarna makkelijker aanvoelen en je er dus meer uit kunt halen. Bovenstaande is wel een goede richtlijn voor mij.

GVT is eerder zo rond de +65%. Je zou overigens niet onder de 60% moeten willen zitten. Het total tonnage is behoorlijk, echter zakt het 1RM vrijwel zeker tijdens GVT. Er bestaan ook veel onzin aanvullingen die bij het origineel niet waren en dat zet mensen ook nogal eens op het verkeerde been (supersets enz). Dicht bij de bron blijven dus.

Ben zelf meer fan van:
"Train as hard as possible, as often as possible, while staying as fresh as possible" - Vladimir Zatsiorsky

GVT is eerder zo rond de +65%. Je zou overigens niet onder de 60% moeten willen zitten. Het total tonnage is behoorlijk, echter zakt het 1RM vrijwel zeker tijdens GVT.
Klopt, daarom heb ik ook besloten om het niet te doen. Ik denk dat het hypertrofie gericht nuttig kan zijn, minder voor een natty als mij ofc, maar nog steeds nuttig. Maar aangezien ik ook deels kracht gericht train is het niet logisch voor mij om GVT te doen.

Ik denk dat het hypertrofie gericht nuttig kan zijn,
Bijna alle effectieve richtlijnen (schema's hoe je het noemen wilt) hebben een aantal zaken gemeen met elkaar.

A. voldoende werksets
B. lagere herhalingen/ set protocollen om de vezeltypen met het grootste groeipotentieel aan te spreken (
C. hogere herhalingen/ set protocollen om extra belasting of uitputting van vezels en de energie metabolisme aan te spreken
Dit wordt vaak gecombineerd binnen een blok of geregeld middels trainingsblokken (maand dit en dan maand dat enzovoorts).

Verricht voldoende zwaar werk met voldoende gewichten en je zult hoe dan ook groeien (en voeding). Aan de andere kant is recruteren van zoveel mogelijk motorische eenheden en hun verbonden spiervezels een factor die doorgaans bijdraagt aan de maximalisering van hypertrofie. Dit effect wordt vooral bereikt met high rep sets. Gotta love "pomp".

Bijna alle effectieve richtlijnen (schema's hoe je het noemen wilt) hebben een aantal zaken gemeen met elkaar.

A. voldoende werksets
B. lagere herhalingen/ set protocollen om de vezeltypen met het grootste groeipotentieel aan te spreken
C. hogere herhalingen/ set protocollen om extra belasting of uitputting van vezels en de energie metabolisme aan te spreken

GVT > 65% is slechts een deel van het totale spectrum aanspreken en dus onvoldoende als je echt zo massief als mogelijk wilt worden.
Zou dit ook kunnen uitleggen dat powerbuild gerichte mensen (redelijk) vaak meer massa pakken dan standaard bodybuilders(die je dus in de meeste commerciële gyms ziet rondlopen? door de sets met verschillende herhalingen en belasting?

Zou dit ook kunnen uitleggen dat powerbuild gerichte mensen (redelijk) vaak meer massa pakken dan standaard bodybuilders
Absoluut. Ik denk dat veel mensen denken ohjee dat is alleen voor kracht en ohjee dat is alleen voor uitputten. Er is geen magische grens maar je hebt wel beide nodig als je zo massief mogelijk wilt worden. Dat hele spectrum dat aangesproken dient te worden als je echt zo groot en massief als mogelijk is wilt worden ligt grofweg tussen de 65-90% 1RM. Als beginner heb je daar nog niet zoveel mee te maken, een potje op de playstation en je armen zijn alweer bij wijze van gegroeid. Het wordt pas echt interessant als je met de normale schema's (lineair) niet echt meer verder komt. Dan komt programming om de hoek.

Wat ik heb geleerd van anderen en door eigen ervaringen voor optimale opbouw van kracht en massa is als volgt:
  1. zoveel mogelijk compounds, compounds, compounds
  2. zoveel mogelijk in bewegingen (!!) denken, het lichaam als 1 geheel laten samenwerken
  3. meeste werksets tussen de 75% en 85% 1RM
  4. een wisselend en progressief set en rep protocol: 3-4x8/ 4x6/ 5x5/ 8-10x3/ enzovoorts
  5. gebruik RPE en dan meestal stoppen bij 9 dus altijd iets overlaten in de tank (herstel is dan beter en ben naturel)
  6. rust is globaal 60-90 sec
  7. manier van liften is doorgaans middels CAT. Dus explosief accelereren en gecontroleerd in 2-3 seconden laten zakken.
  8. zoveel mogelijk gebruik maken van stretch reflex
  9. niet elke training is even goed, laat je ook leiden door de waan van de dag (zie RPE)
  10. na de hoofdmoot aan compounds gedaan te hebben kan je als er energie over is met bepaalde oefeningen lekker wegpompen op volume

Laatst bewerkt:
In!
Trainingen zien er degelijk uit, nice.

• Like
Absoluut. Ik denk dat veel mensen denken ohjee dat is alleen voor kracht en ohjee dat is alleen voor uitputten. Er is geen magische grens maar je hebt wel beide nodig als je zo massief mogelijk wilt worden. Dat hele spectrum dat aangesproken dient te worden als je echt zo groot en massief als mogelijk is wilt worden ligt grofweg tussen de 65-90% 1RM. Als beginner heb je daar nog niet zoveel mee te maken, een potje op de playstation en je armen zijn alweer bij wijze van gegroeid. Het wordt pas echt interessant als je met de normale schema's (lineair) niet echt meer verder komt. Dan komt programming om de hoek.

Wat ik heb geleerd van anderen en door eigen ervaringen voor optimale opbouw van kracht en massa is als volgt:
  1. zoveel mogelijk compounds, compounds, compounds
  2. zoveel mogelijk in bewegingen (!!) denken, het lichaam als 1 geheel laten samenwerken
  3. meeste werksets tussen de 75% en 85% 1RM
  4. een wisselend en progressief set en rep protocol: 3-4x8/ 4x6/ 5x5/ 8-10x3/ enzovoorts
  5. gebruik RPE en dan meestal stoppen bij 9 dus altijd iets overlaten in de tank (herstel is dan beter en ben naturel)
  6. rust is globaal 60-90 sec
  7. manier van liften is doorgaans middels CAT. Dus explosief accelereren en gecontroleerd in 2-3 seconden laten zakken.
  8. zoveel mogelijk gebruik maken van stretch reflex
  9. niet elke training is even goed, laat je ook leiden door de waan van de dag (zie RPE)
Als je RPE 9 hebt, is 60-90 seconden dan genoeg rust? Ik heb namelijk zelf dat ik bij onder de 90 seconden rust dat mijn sets erna er onder lijden

Terug
Naar boven