shark89
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 1.057
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat niet goed geprogrammeerd? Over me gewicht heb ik het niet gehad en dat is niet de reden van verzuring.
)In de tijd dat ik heel veel conditioning deed heeft het nooit zware impact gehad op m'n prestaties in de sportschool en andersom. Progressie was wss wel minder op krachtvlak. En ik heb altijd 5> reps getraind. Gewoon genoeg eten als je veel conditioning doet en je trainingen goed programmeren zodat je zeker genoeg herstelt.
zware 5x5 squatten vraagt wel meer van je herstelvermogen waardoor je dus minder ruimte over hebt om te lopen maar het verminder niet direct je uithoudingsvermogen.
Dat zijn mooie tijden die je daar noemt, daar is menig recreatief hardloper jaloers op. (16.1km in 55 min is toch bijna 3.45min/km = ongeveer 17,5km/uur 20km in 75 min is 3.75min/km = ongeveer 16 km/uur)Daar ben je wel verkeerd. Ik heb vroeger ook gelopen. Een beetje vergelijkbaar met hetgeen jij doet. 3 keer per week en joggings (10mijl, 20 km en een paar marathons). Ik liep de 10 mijl toch in 55 minuten en de 20km van Brussel ook een paar keren onder 1h15min. Loop nu al lang niet meer. Toen ik jaren later (15 kg zwaarder door krachtsport) terug een poging gedaan heb tot lopen, was dit niet meer vergelijkbaar. Na 6 weken ging het nog altijd niet vlot om 5km te lopen terwijl ik dat vroeger zelfs zonder training vlot kon lopen. Ik ben er toen maar mee gestopt. Nu fiets ik veel en daar is kracht geen nadeel. Ik kan het niet vergelijken met fietsen toen ik 15kg lichter woog vermits ik toen niet echt fietste.
Waar baseer je dit op? Met 15 tot 20 reps gaat een beginner echt geen massa bouwen, ten eerste is de vorm meestal slecht bij hoge reps en het gewicht waarmee hij/zij wel 20 reps kan, stimuleert nauwelijks (in het begin).
Ik kan je adviseren je hoofd kaal te scheren. Toen ik 25 was werd ik 30 geschat omdat ik me kop kaal had geschoren.

Zo over het weekend is er hier toch een mooie discussie ontstaan.
Wisselende ervaringen/gedachten en dat had ik eigenlijk ook wel verwacht, elk mens is anders.
Dat duursport in de weg zit om snel mooie en goede resultaten te behalen bij bodybuilding dat is denk ik voor niemand iets nieuws. Het gaat mij erom hoe iemand de combinatie ervaart. En van die ervaringen wil ik leren. De stickeys op dit forum zijn fantastisch, maar zijn bijna allemaal gericht op enkel bodybuilding. (En dat is heel logisch op een bodybuilding forum)
Deze reacties sluiten goed aan bij het beeld dat ik heb. Goed herstellen na een training is belangrijk, net als genoeg eten.
Genoeg eten zie ik geen probleem in. Ik weet wat ik eet en wat ik verbrand. Genoeg herstellen voor met name de benen, daar zie ik wel een probleem, want ik wil de krachttrainingen doen op de dagen dat ik niet loop. Ik merk nu al dat wanneer ik mijn benen train (tot nu toe doe ik dat slecht 1 of 2 keer in de week 3x15 met 12 kg gewicht) ik daar vooral bij een intervaltraining of snelle duurloop last van heb, de benen verzuren eerder. Doe ik de dag na een been training een langzame duurloop, dan heb ik daar minder last van.
Is het een idee om het bovenlichaam met 5x5 te trainen en het onderlichaam bijvoorbeeld met 3x10?
Graag opmerkingen en ervaringen?
Hou daarbij wel rekening met mijn doel. Ik wil graag snelle 10 kilometers blijven lopen (minder dan 40 minuten op 10km), maar daarnaast een grotere en sterkere fysiek ontwikkelen.
---------- Toegevoegd om 08:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:58 ----------
Dat zijn mooie tijden die je daar noemt, daar is menig recreatief hardloper jaloers op. (16.1km in 55 min is toch bijna 3.45min/km = ongeveer 17,5km/uur 20km in 75 min is 3.75min/km = ongeveer 16 km/uur)
Hoeveel jaren later is dat geweest dat je weer wilde gaan hardlopen?
Iemand met jou hardloopverleden zou toch ook wel moeten weten dat je om vanuit het "niets" naar een 5 km te trainen toch wel wat langer dan 6 weekjes moet uittrekken. minimaal 10 a 12, waarbij het zeker de eerste 3 a 4 weken lijkt of je helemaal niets doet zo rustig opbouwend zijn die schema's.
Dat je die vroeger "zonder" training kon lopen is denk ik ook wat bluf. Bijna iedereen die dit soort uitspraken doet heeft door een of andere training en/of andere vorm van lichaamsbeweging toch al een goede basisconditie, waardoor je dit kunt.
Pak een willekeurige balsporter uit een regionaal eerste elftal, spelt hem een borstnummer op en je zult zien dat ze op een lokale 5 of 10 km trimloop zonder hardlooptraining toch een goede tijd lopen en twee derde van het deelnemersveld makkelijk achter zich laten.
Ik zou geen 5x5 voor de benen doen als je nog serieus loopt. Ik zou op kracht uithouding of uithouding trainen. 15 herhalingen 60% van je 1rm. Dat is wat ik nu doe omdat puur op kracht mijn uithoudingsvermogen sterk verminderde. Als jij een duursport doet heb je weinig aan 5 x een zwaar gewicht te kunnen tillen. Je hebt meer aan uithoudingsvermogen van je spieren, en dat doe je door meer herhalingen te doen en aeroob te trainen ipv anaëroob. Ik merkte zelf dat mijn doorbloeding veel minder werd door 5x5 en verzuurde nog nooit zo snel (wel 33% kracht gewonnen in de benen, maar daar heb ik met lopen niks aan want dat is puur anaëroob) Bovenlichaam doe ik wel op kracht.
In die zin zitten al wel een hele hoop voorwaarden waaraan voldaan moet worden.Iedere normale, jonge man van 25 zonder overgewicht zou zonder problemen 5km moeten kunnen lopen zonder training. Het zit hem meestal in het koppeke.

Duursport vereist werk van slowtwitch spiervezels (type 1) weightlifting/explosieve oefeningen vereisen werk van fasttwitch spiervezels (type 2).
Volgens het meest recente onderzoek is het moeilijk voor je lichaam om van spiertypes te wisselen.
Dus als je voor kracht wilt gaan moet je wel bedenken dat je (veel) niveau permanent gaat verliezen op duurloop gebied.
Waar haal jij uit dat ik setjes van 15 aanraad? Puur en alleen omdat ik 5x5 niet het meest ideale vind voor jouw doelen?Dat is in dit topic denk ik iets wat ik er zelf ingegooid heb. En dat komt vooral omdat in de topics die ik gelezen heb een 5x5 full body schema veel wordt aangeraden aan beginners om daarmee een goede krachtige basis op te bouwen in de eerste maanden.
Ik verwacht hier zelf effectiever mee te trainen dan met minder setjes van meer herhalingen.
Waarom zou jij juist setjes van 15 aanraden met mijn achtergrond?
Het commentaar op de 5x5 komt vooral op het onderlichaam (benen). En op dat commentaar ga ik deels mee.
Dat mijn uithoudingsvermogen meteen keldert als ik mijn onderlichaam ga trainen daar geloof ik niet zo in om dezelfde reden als die jij aangeeft. Wel ga ik er in mee dat een 5x5 voor het onderlichaam wellicht te zwaar zal zijn en het herstel daardoor te lang duurt om goede looptrainingen te kunnen doen. Het is willicht beter om het onderlichaam "minder" zwaar te trainen met meer herhalingen.
Over voeding heb ik voorlopig nog weinig advies nodig. Ik weet en tel al jaren wat ik eet en verbruik. Met de ervaring die ik heb en de kennis uit de stickys van hier pas ik mijn eetpatroon wel aan aan mijn doelen.
Uit de reacties filter ik zelf wel de informatie die mij juist lijkt.
Ik ben hier aangemeld om informatie op te doen en ervaringen uit te wisselen. Hier zit veel kennis en ervaring. Jammer dat er ook zo veel "trollen" tussen zitten, waardoor de informatie uitwisseling soms moeilijk op gang komt.

Dat schrijf je hier toch? Of hoe moet ik dat anders interpreteren?Waar haal jij uit dat ik setjes van 15 aanraad? Puur en alleen omdat ik 5x5 niet het meest ideale vind voor jouw doelen?
Wat is dat toch met dat 5x5 hier? Welke pannekoek raad dat nu aan voor iemand die nog nooit gesquat (of en andere serieuze vorm van KT gedaan) heeft? Met zijn achtergrond bouwt hij al resultaat op setjes van 15, en om massa te bouwen is er ook nog een mooie ideale tussenweg. Als de techniek dan goed is kan hij altijd nog minder herhalingen doen.
En zo zwart wit ligt dat niet met dat het gelijk ten koste gaat van zijn uithoudingsvermogen. Hangt er wel vanaf hoe je het aanpakt he? Waarom zou menig topsporter (van diverse sporten) er anders ook krachttraining bij doen, om het zichzelf lastig te maken? Man man man. Maar nee, als een DBBer het zelf verkeerd aanpakt, dan is het ook gelijk onmogelijk voor anderen. Bekrompen gedoe allemaal.
Verbazend dat hem nog niet is aangeraden om 20L melk te drinken, en dat soort onzin om te snel vet te worden
Tussen voeding voor duursport en krachttraining kunnen bijna geen grotere verschillen zitten. De enige overeenkomst is de discipline, verder zijn er meer verschillen dan overeenkomsten. Maar aangezien jij goed kan 'filteren' ben je daar vast al achter![]()
Wat is dat toch met dat 5x5 hier? Welke pannekoek raad dat nu aan voor iemand die nog nooit gesquat (of en andere serieuze vorm van KT gedaan) heeft? Met zijn achtergrond bouwt hij al resultaat op setjes van 15, en om massa te bouwen is er ook nog een mooie ideale tussenweg. Als de techniek dan goed is kan hij altijd nog minder herhalingen doen.
En zo zwart wit ligt dat niet met dat het gelijk ten koste gaat van zijn uithoudingsvermogen. Hangt er wel vanaf hoe je het aanpakt he? Waarom zou menig topsporter (van diverse sporten) er anders ook krachttraining bij doen, om het zichzelf lastig te maken? Man man man. Maar nee, als een DBBer het zelf verkeerd aanpakt, dan is het ook gelijk onmogelijk voor anderen. Bekrompen gedoe allemaal.
Verbazend dat hem nog niet is aangeraden om 20L melk te drinken, en dat soort onzin om te snel vet te worden
In die zin zitten al wel een hele hoop voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
En hoe lang herstel hebben die ongetrainde gasten nodig? een week?
Dit wordt een beetje een welles nietes discussie, dus laten we daar mee ophouden. Ik denk wel dat je het met me eens bent dat het altijd beter is om volgens een goed opgebouwd schema naar een bepaalde afstand toe te trainen. Hoe dat schema eruit ziet kan voor ieder persoon anders zijn.Als je van een onnozele 5 km een week moet recupereren, scheelt er toch iets. Een ongetrainde gast zal dan 2 tot 3 dagen stijve beenspieren hebben net zoals de eerste keer dat je met gewichten traint. De eerste week zal je pas na drie dagen weer een 5 km lopen maar de tweede week kan je dat gemakkelijk om de twee dagen lopen.
Om dezelfde redenen als de drie mensen die in de posts boven jou hebben gereageerd.En waarom zou je 5 x 5 trainen en niet 3 x 10 of 3 x 12.