AndroidHealthClinic

Bodybuilding vs duursport

Dit wordt een beetje een welles nietes discussie, dus laten we daar mee ophouden. Ik denk wel dat je het met me eens bent dat het altijd beter is om volgens een goed opgebouwd schema naar een bepaalde afstand toe te trainen. Hoe dat schema eruit ziet kan voor ieder persoon anders zijn.

Om dezelfde redenen als de drie mensen die in de posts boven jou hebben gereageerd.
Het is een starting strength programma. Die naam is niet voor niets zo. Ik denk dat ik met minder herhalingen in meer setjes mezelf beter kan focussen op de techniek en toch relatief zwaarder trainen dan met meer herhalingen in minder setjes.
Maar ik sta open voor andere suggesties, dus motiveer maar waarom iets anders beter is in jou ogen.

Zoals je zegt, wordt het een welles nietes discussie. Ik ga dus niet uitleggen waarom ik reeksen van 10 of 12 adviseer. Doe wat je denkt dat het beste is. Je zal als loper zelf wel ondervinden wat je het beste uitkomt door verschillende zaken te proberen. Na twee maanden treedt er gewenning op en is het raadzaam je schema deftig om te gooien als je nog wil progressie maken.

Zoals je zegt, wordt het een welles nietes discussie. Ik ga dus niet uitleggen waarom ik reeksen van 10 of 12 adviseer. Doe wat je denkt dat het beste is. Je zal als loper zelf wel ondervinden wat je het beste uitkomt door verschillende zaken te proberen. Na twee maanden treedt er gewenning op en is het raadzaam je schema deftig om te gooien als je nog wil progressie maken.

Nogal zwart wit dit. Na 2 maanden SS of stronglifts wordt het pas interessant, aanraden om dan om te gooien is gewoon onzin.

'wennen aan je schema'

moet echt beter gaan opletten had deze keer niet eens door dat ik in de tijdmachine terug naar 1995 was gegaan

ik wissel ook elke 2 maand van arm waar mee ik gooi, anders ga ik niet zo hard voorruit.

ok even serieus, je zal niet wennen aan een schema, het kan wel saai worden waardoor de motivatie minder wordt.

je spieren kunnen wel wennen aan training in de zin dat ze meer workload aankunnen

ik zou benen 15 herhalingen doen. Kracht/uithouding, randje aeroob/anaëroob. En dus niet anaëroob trainen. Succes.

• Topic Starter Topic Starter
Zoals je zegt, wordt het een welles nietes discussie. Ik ga dus niet uitleggen waarom ik reeksen van 10 of 12 adviseer.
Ik doelde op de discussie wel of niet getraind een afstand kunnen lopen, naar je uitleg waarom jij reeksen van 10 of 12 adviseerd ben ik juist wel benieuwd.

Doe wat je denkt dat het beste is. Je zal als loper zelf wel ondervinden wat je het beste uitkomt door verschillende zaken te proberen.
Dat zal ik zeker doen, maar door eerst goed in te lezen en ervaringen van anderen te horen, probeer ik al een zo effectief mogelijk programma te verkrijgen dat ook realistisch is om vol te houden.

Na twee maanden treedt er gewenning op en is het raadzaam je schema deftig om te gooien als je nog wil progressie maken.
Ik denk dat de basis altijd wel min of meer hetzelfde zal zijn, maar om eens in de twee maanden of tien a twaalf weken enkele oefeningen te vervangen voor andere oefeningen kan denk ik nooit kwaad voor de afwisseling en de motivatie.

Waarom oefeningen vervangen? Je moet de basisoefeningen doen en niet die pruloefeningen op de machines. Je moet de methode van trainen af en toe veranderen. bvb een paar weken reeksen van 5 of 6 met zeer zware gewichten, dan een paar weken reeksen van 12 met zware maar iets lichtere gewichten, daarna terug naar je oude schema. Bench press, squat, deadlift, shoulder press, pull up, biceps curl, en dippen. Meer moet jij niet doen met het doel wat je voor ogen hebt.

High reps is bout om techniek te leren. Het gewicht is te licht en vermoeidheid maakt het alleen nog maar moeilijker om goede techniek te houden.
En met 5x5 is je gewicht hoger. Dat kan net wat lulliger uitpakken als je jezelf iets verkeerds aanleert, of de fout ingaat.

Dus waarom niet gewoon voor de middenweg gaan? Zijn hoofddoel is toch ook niet kracht, dat is toch massa? En kracht is daarbij mooi meegenomen? Contrast tussen krachttraining en lange afstand lopen is groot, hij bouwt al snel meer kracht. Ik zie niet in waarom je daar helemaal op zou richten, als kracht niet eens zijn hoofddoel is?

Los daarvan: (even ervan uitgaande dat je op beide het maximale eruit trekt) op 15hh wordt het om andere redenen moeilijk om goede techniek te behouden, dan op 5hh. Verzuring en dat soort dingen zal TS relatief laat last van hebben. Maar de kans dat bijvoorbeeld zijn squat ongelijk is verdeeld qua kracht vanwege andere belasting, lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Verbazend trouwens dat niemand t over stabilisatieoefeningen heeft. Dat kan elkaar toch mooi versterken?

Dat schrijf je hier toch? Of hoe moet ik dat anders interpreteren?
Ja. 'resultaat behalen' is toch niet hetzelfde als 'het meest optimale'?

Laatst bewerkt:
Waarom oefeningen vervangen? Je moet de basisoefeningen doen en niet die pruloefeningen op de machines. Je moet de methode van trainen af en toe veranderen. bvb een paar weken reeksen van 5 of 6 met zeer zware gewichten, dan een paar weken reeksen van 12 met zware maar iets lichtere gewichten, daarna terug naar je oude schema. Bench press, squat, deadlift, shoulder press, pull up, biceps curl, en dippen. Meer moet jij niet doen met het doel wat je voor ogen hebt.
Dan heb ik je verkeerd begrepen denk ik, maar jij mij ook.
In ieder geval bedankt voor deze uitleg, nu is het wel duidelijk wat je bedoeld.

---------- Toegevoegd om 10:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:58 ----------

En met 5x5 is je gewicht hoger. Dat kan net wat lulliger uitpakken als je jezelf iets verkeerds aanleert, of de fout ingaat.

Dus waarom niet gewoon voor de middenweg gaan? Zijn hoofddoel is toch ook niet kracht, dat is toch massa? En kracht is daarbij mooi meegenomen? Contrast tussen krachttraining en lange afstand lopen is groot, hij bouwt al snel meer kracht. Ik zie niet in waarom je daar helemaal op zou richten, als kracht niet eens zijn hoofddoel is?

Los daarvan: (even ervan uitgaande dat je op beide het maximale eruit trekt) op 15hh wordt het om andere redenen moeilijk om goede techniek te behouden, dan op 5hh. Verzuring en dat soort dingen zal TS relatief laat last van hebben. Maar de kans dat bijvoorbeeld zijn squat ongelijk is verdeeld qua kracht vanwege andere belasting, lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Verbazend trouwens dat niemand t over stabilisatieoefeningen heeft. Dat kan elkaar toch mooi versterken?

Bedankt ook voor deze reactie. Nu is het meer onderbouwd en geeft toch weer stof tot nadenken.

Maar dan ga je er weer vanuit dat hij direct zware 5jes gaat doen. Geen enkel beginnersschema laat je 'zware' 5jes doen bij aanvang. Je bouwt die 5x5 toch rustig op dus ik zie het probleem niet zo. En ik denk dat mensen zonder blessureverleden en zonder fysieke aandoeningen/beperkingen echt al wel gek moeten doen om met een 5x5 van pakweg 60kg een zware blessure op te lopen.

Techniek op een 15RM kan even slecht zijn als op een 5RM, de punten waar het breekt gaan ws wel anders zijn. Ik heb het iig al even vaak weten mislopen op een highrep als op een lowrep max.

Zoiezo is kracht>massa voor atleten. En hij kan idd op massa trainen, maar dat gaat dan weer op een andere manier z'n lopen tegenwerken.

Maar dan ga je er weer vanuit dat hij direct zware 5jes gaat doen. Geen enkel beginnersschema laat je 'zware' 5jes doen bij aanvang. Je bouwt die 5x5 toch rustig op dus ik zie het probleem niet zo. En ik denk dat mensen zonder blessureverleden en zonder fysieke aandoeningen/beperkingen echt al wel gek moeten doen om met een 5x5 van pakweg 60kg een zware blessure op te lopen.
Of bedoel je dat je op het gedeelte bedoelt waar niet voor niets 'los daarvan' voorstaat?

Techniek op een 15RM kan even slecht zijn als op een 5RM, de punten waar het breekt gaan ws wel anders zijn. Ik heb het iig al even vaak weten mislopen op een highrep als op een lowrep max.

Zoiezo is kracht>massa voor atleten. En hij kan idd op massa trainen, maar dat gaat dan weer op een andere manier z'n lopen tegenwerken.
Uh, wou je zeggen dat op 5x je gewicht hetzelfde is als meerdere hh dan?
En menig beginner die het maximale gewicht probeert te verplaatsen. Met zijn achtergrond aan sport mag je ook aannemen dat hij geen 'zo is het wel prima' mentaliteit heeft. En welke mentaliteit hij ook heeft, t is nooit verkeerd om alle kanten te belichten.

Het is sowieso, niet zoiezo.
En vertel, waarom kracht>massa? Zoals ik in mijn eerste post al zei, ik ben wel voorstander van die theorie, maar in mijn ogen heeft het een hogere toegevoegde waarde als je vastloopt. Om een plateau te doorbreken.
Ja is mooi dat highrep, maar ik kan blijven herhalen dat ik het niet over 15hh heb (sinds wanneer is dat al highrep), maar voorstander ben van een mooie middenweg.

Maar ik ben nu wel een beetje klaar met die zogenaamde discussies die niet over een inhoudelijk iets gaan, maar puur over de forumulering. Dat terwijl er niet eens goed gelezen wordt.

Laatst bewerkt:
Uh, wou je zeggen dat op 5x je gewicht hetzelfde is als meerdere hh dan?
En menig beginner die het maximale gewicht probeert te verplaatsen. Met zijn achtergrond aan sport mag je ook aannemen dat hij geen 'zo is het wel prima' mentaliteit heeft. En welke mentaliteit hij ook heeft, t is nooit verkeerd om alle kanten te belichten.

Het is sowieso, niet zoiezo.
En vertel, waarom kracht>massa? Zoals ik in mijn eerste post al zei, ik ben wel voorstander van die theorie, maar in mijn ogen heeft het een hogere toegevoegde waarde als je vastloopt. Om een plateau te doorbreken.
Ja is mooi dat highrep, maar ik kan blijven herhalen dat ik het niet over 15hh heb (sinds wanneer is dat al highrep), maar voorstander ben van een mooie middenweg.

Maar ik ben nu wel een beetje klaar met die zogenaamde discussies die niet over een inhoudelijk iets gaan, maar puur over de forumulering. Dat terwijl er niet eens goed gelezen wordt.

Die schema's beginnen met lege bar, zelfs iemand die motorisch gehandicapt is moet daar mee kunnen squatten, het duurt weken voor het enigzins uitdagend wordt. Hij geeft toch zelf aan SS te gaan volgen dus waarom zou hij het steunpunt van het schema gaan veranderen door er ineens een klets gewicht op te gooien.

Buiten het feit dat reprange niet uitmaakt om massa bij te komen gaat een atleet meer hebben aan een deadlift van 200 kg dan aan 10 kg meer massa dat ze vaak moeten meezeulen. Lowrep werk verhoogt je explosiviteit, kans dat je explosiever wordt van highrep werk is klein, integendeel leer je je spieren dan juist om submaximaal te versnellen omdat je na een aantal reps te vermoeid bent om maximale power te gebruiken.
Voor sommige sporten is het handig wat zwaarder te wegen maar over het algemeen ga meer aan extra kracht en extra explosiviteit hebben.

Highrep is voor mij alles boven 5 reps:o, ik ben het trouwens niet met je oneens over een middenweg te nemen, dat kan perfect voor zijn doelen. Ik ging er gewoon op in omdat die 5x5 zijn nut al echt wel bewezen heeft en je doet het overkomen dat het 'pannekoek' is.

Wat mij betreft denk ik dat ik voorlopig wel even voldoende info heb.
Ik ga er na het zomerhardloop seizoen eens mee aan de slag.

Misschien dat ik hier op DBB wel een log ga bijhouden van mijn vorderingen.

Wat mij betreft denk ik dat ik voorlopig wel even voldoende info heb.
Ik ga er na het zomerhardloop seizoen eens mee aan de slag.

Misschien dat ik hier op DBB wel een log ga bijhouden van mijn vorderingen.

Doe je die 5x5 in superset of gewoon 5 sets 1 oefening per keer en rust tussen de setjes?(misschien heb ik er overheen gelezen)

bodydildoing is best een duur sport.

Doe je die 5x5 in superset of gewoon 5 sets 1 oefening per keer en rust tussen de setjes?(misschien heb ik er overheen gelezen)
Mijn eerste gedachte is om te beginnen met 5 sets van 1 oefening en tussen de setjes gewoon te rusten. Dit voor het bovenlichaam, Voor het onderlichaam start ik waarschijnlijk met 3x10 of 4x8.
Het doel is om dit najaar en winter (Oktober tot en met Februari) flink te groeien (5 tot 10 kg aan spiermassa) en daarna weer meer te gaan lopen om in mei weer serieus aan de start van de loopjes te verschijnen.
Ik ga het gewoon proberen en kijk wel wat goed voelt.

Supersets (of in ieder geval het doen van een andere oefening in de rust tussen twee setjes) doe ik nu wel met eigen lichaamsgewicht en mijn lichte gewichten die ik thuis heb. Zo kan ik wel een korte intensieve workout in elkaar steken, maar ik heb toch het idee dat dat bij mij persoonlijk ten koste gaat van de techniek en juiste uitvoering omdat je wel sneller vermoeid raakt.

---------- Toegevoegd om 14:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:06 ----------

bodydildoing is best een duur sport.
Dat is nu echt een reactie waar helemaal niemand iets aan heeft, hij is zelfs niet eens leuk, terwijl ik om sommige sarcastische opmerkingen soms best moet glimlachen. :p

Mijn eerste gedachte is om te beginnen met 5 sets van 1 oefening en tussen de setjes gewoon te rusten. Dit voor het bovenlichaam, Voor het onderlichaam start ik waarschijnlijk met 3x10 of 4x8.
Het doel is om dit najaar en winter (Oktober tot en met Februari) flink te groeien (5 tot 10 kg aan spiermassa) en daarna weer meer te gaan lopen om in mei weer serieus aan de start van de loopjes te verschijnen.
Ik ga het gewoon proberen en kijk wel wat goed voelt.

Supersets (of in ieder geval het doen van een andere oefening in de rust tussen twee setjes) doe ik nu wel met eigen lichaamsgewicht en mijn lichte gewichten die ik thuis heb. Zo kan ik wel een korte intensieve workout in elkaar steken, maar ik heb toch het idee dat dat bij mij persoonlijk ten koste gaat van de techniek en juiste uitvoering omdat je wel sneller vermoeid raakt.

---------- Toegevoegd om 14:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:06 ----------

Dat is nu echt een reactie waar helemaal niemand iets aan heeft, hij is zelfs niet eens leuk, terwijl ik om sommige sarcastische opmerkingen soms best moet glimlachen. :p

Oke duidelijk, was even benieuwd, vaak train ik 5x5 wel altijd in superset, werkt voor mezelf altijd het beste qua spiervolume en toch spierconditie, word er erg droog en hard van, vandaar dat ik nieuwschierig was
Thnx!

Terug
Naar boven