MuscleMeat

Bubs goes Ganbaru

Voor veel mensen hier is trainen een vorm van quality-time. Ik snap heus wel dat je bedoelt dat er belangrijkere dingen in het leven zijn en dat binnen een relatie waarin niet beiden zo dedicated met sport bezig zijn je af en toe concessies moet doen, maar om nou te zeggen dat het ' waaaaaay belangrijker' is. We zitten hier op een bodybuilding-forum toch

LOL

Zolang je er je geld niet mee verdient is het puur hobby hoor, net zoals alle andere hobby's.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.242
Dedication to the max. hier :bow: :D.

V.w.b dat eerste punt geef ik je volkomen gelijk; zeker een dagelijkse schommeling zegt niet zo veel.
V.w.b. dat tweede punt:
Voor veel mensen hier is trainen een vorm van quality-time. Ik snap heus wel dat je bedoelt dat er belangrijkere dingen in het leven zijn en dat binnen een relatie waarin niet beiden zo dedicated met sport bezig zijn je af en toe concessies moet doen, maar om nou te zeggen dat het ' waaaaaay belangrijker' is. We zitten hier op een bodybuilding-forum toch. ???
Ik vind het alleen maar respectabel als mensen de discipline hebben prioriteit aan hun training te geven ondanks de (weers)omstandigheden.

Het is ook persoonsafhankelijk.
Je hebt geen idee wat mijn persoonlijke situatie thuis is en kunt dus niet oordelen over het invullen van de tijd.
In bepaalde situaties is quality time met je partner gewoon belangrijker dan de egotripper uit te gaan hangen in de gym.

Bovendien ken je ook mijn volledige medische geschiedenis niet, die ook nog eens invloed heeft op trainen bij deze temperaturen.
Ter info: ik neem al jaren medicatie voor mijn hard en bloeddruk, zwaar trainen met dit weer kan me letterlijk fataal worden ;)
Als ik 's morgens vroeg naar de gym zou kunnen dan stond ik met plezier een uur vroeger op, helaas is dat niet mogelijk.

Zonde om jezelf zo te martelen om gelijk weer op de weegschaal te staan om te kijken of je een dag later wel gezakt bent in gewicht.

Is totaal niet realistisch met dit weer en je lossere voedingsschema. Hoe meer jij strest om het feit dat je gewicht bent aangekomen hoe hoger je cortisol stijgt en dan kun je nog minder gaan eten of meer gaan wandelen, je gaat dan echt niet afvallen.

Daarnaast moet je je ook realiseren dat wanneer je af en toe buiten de deur eet, of je vriend wat lekkers maakt, of meer carbs, of alcohol of wat dan ook er een schommeling plaatsvindt in je inname. Dat kan betekenen een schommeling in je carbsinname, zoutinname enzovoort. Deze schommelingen zorgen er voor dat de balans verstoord raakt waardoor je lichaam bijvoorbeeld weer wat meer vocht vast houdt, om terug in balans te komen.

Verder zul je denk ik ook kritischer en eerlijker tegenover jezelf moeten zijn. Wil jij in het weekend lekker genieten van lekkere dingen samen met je vriend en door de week indien het er van komt ook wat losser zijn, of wil je perse afvallen c.q. op gewicht blijven. Wat weegt zwaarder voor jou? Want je zult één van de dingen wat losser moeten laten en je wat minder druk maken.

Want nu geniet je in het weekend, of van een wijntje of een ijsje, maar de volgende dag straf je jezelf weer met allerlei vervelende gedachten omdat de weegschaal iets meer gewicht aangeeft.

Door de week (behalve vakanties) heb ik geen nood aan losser zijn en vind ik mijn schema prima :)
Het brengt routine en rust in mijn hoofd. In het weekend hoef ik ook niet persé te cheaten, maar jah.
Ik leef nu eenmaal samen met iemand die niet zoveel belang hecht aan "correcte" voeding en je moet de kerk in het midden houden.
Hij geeft toe als ik een clean weekend wil, maar dan moet ik van mijn kant ook eens toegeven aan hem natuurlijk.
Die paar kilo's zijn het ook niet waard om de relatie op spanning te zetten omdat ik altijd en overal alles ga weigeren.

Het is gewoon kut dat je zelfs op 5 dagen à 1400kcal niet eens licht mag zondigen of dat er weer wat bij komt en blijft hangen.
Altijd op 1400kcal leven, dag in dag uit, dat hou ik sowieso niet mijn hele leven vol.
Nouja, de uitdaging voor komend jaar is alvast om cijfertjes wat los te leren laten :rolleyes:
Denk dat ik inderdaad wat minder ga wegen of me er druk in maken, en misschien eerder een mini-cut routine inbouwen zoals @ProudPizza.

LOL

Zolang je er je geld niet mee verdient is het puur hobby hoor, net zoals alle andere hobby's.

Klopt, en zoals ik hierboven zei moet je ook het volledige plaatje kennen.
Het is niet omdat ik nu eens twee trainingen oversla dat ik helemaal geen dedication (meer) heb...
Het is bovendien ook makkelijk(er) praten als je alleen bent of in een relatie zit met een mede BB'er en amper een sociaal leven hebt :rolleyes:

Het is ook persoonsafhankelijk.
Je hebt geen idee wat mijn persoonlijke situatie thuis is en kunt dus niet oordelen over het invullen van de tijd.
In bepaalde situaties is quality time met je partner gewoon belangrijker dan de egotripper uit te gaan hangen in de gym.

Bovendien ken je ook mijn volledige medische geschiedenis niet, die ook nog eens invloed heeft op trainen bij deze temperaturen.
Ter info: ik neem al jaren medicatie voor mijn hart en bloeddruk, zwaar trainen met dit weer kan me letterlijk fataal worden ;)
Als ik 's morgens vroeg naar de gym zou kunnen dan stond ik met plezier een uur vroeger op, helaas is dat niet mogelijk.

Door de week (behalve vakanties) heb ik geen nood aan losser zijn en vind ik mijn schema prima :)
Het brengt routine en rust in mijn hoofd. In het weekend hoef ik ook niet persé te cheaten, maar jah.
Ik leef nu eenmaal samen met iemand die niet zoveel belang hecht aan "correcte" voeding en je moet de kerk in het midden houden.
Hij geeft toe als ik een clean weekend wil, maar dan moet ik van mijn kant ook eens toegeven aan hem natuurlijk.
Die paar kilo's zijn het ook niet waard om de relatie op spanning te zetten omdat ik altijd en overal alles ga weigeren.

Het is gewoon kut dat je zelfs op 5 dagen à 1400kcal niet eens licht mag zondigen of dat er weer wat bij komt en blijft hangen.
Altijd op 1400kcal leven, dag in dag uit, dat hou ik sowieso niet mijn hele leven vol.
Nouja, de uitdaging voor komend jaar is alvast om cijfertjes wat los te leren laten :rolleyes:
Denk dat ik inderdaad wat minder ga wegen of me er druk in maken, en misschien eerder een mini-cut routine inbouwen zoals @ProudPizza.

Klopt, en zoals ik hierboven zei moet je ook het volledige plaatje kennen.
Het is niet omdat ik nu eens twee trainingen oversla dat ik helemaal geen dedication (meer) heb...
Het is bovendien ook makkelijk(er) praten als je alleen bent of in een relatie zit met een mede BB'er en amper een sociaal leven hebt :rolleyes:
Sorry, ik ken inderdaad je geschiedenis en thuissituatie niet. Mijn reactie was ook niet op de persoon gericht, maar meer in het algemeen en in casu alleen maar goed bedoeld. :) Natuurlijk is quality time met je partner in bepaalde situaties belangrijker en het is aan iedereen zelf om die afweging te maken. Ik geef alleen maar aan dat ik je dedication respecteer en prima begrijp als voor jou trainen ook een belangrijk aspect van je levensstijl is. Gelukkig wordt het weer iets koeler, want dit weer zal voor jou behoorlijke heavy zijn. :(

• Like
Waarderingen: Bubs
Denk dat ik inderdaad wat minder ga wegen of me er druk in maken, en misschien eerder een mini-cut routine inbouwen zoals

Maaar bubsie, jij gaat op de weegschaal staan en ziet dat er gewicht is bijgekomen, je concludeert daaruit gelijk dat er sprake is van een toename van je vetmassa en alle andere negatieve dingen die je daaraan hangt (laag onderhoud, nooit wat kunnen eten, zomaar dik worden). Als je kcal daadwerkelijk klopt inclusief met jouw inspanning is het onmogelijk om vetmassa aan te komen. Komen we ook weer uit bij het cortisolprobleempje......

Het is mega heet weer, de hele wereld houdt vocht vast, soms spelen je hormonen een spelletje. Het is echt niet altijd alleen maar vet.

Ik zou zeggen fl**ker die weegschaal de deur uit, want het maakt je alleen maar negatief en ongelukkig.. Terwijl een weegschaal heeeeeeelemaal niks zegt over je vetmassa ;)

Kijk in de spiegel en ga daarop af. Maak evt. vergelijkingsfoto's voor jezelf om in de gaten te houden hoe en wat.

LOL

LOL

Ik vind het knap dat veel mensen het gewoon zo kunnen beschouwen, maar voor sommige mensen is het toch meer dan dat. Ik vind het ook anders dan anderen sporten, aangezien het veel meer aspecten van je dagelijkse leven en ritme betreft (voeding, slaap etc.). Een week niet met een hobby bezig zijn trekken de meeste mensen prima; een week niet met BB bezig zijn, zou mij toch extreem veel moeite kosten en ik denk zelfs niet lukken. Wellicht komt het ook door mijn eigen persoonlijke/psychologische trekjes dat ik het anders beschouw; dat zou goed kunnen.

Sorry voor het off-topic gaan trouwens @Bubs , ik zal je log niet verder vervuilen met mijn sores. :thumbs:

Maaar bubsie, jij gaat op de weegschaal staan en ziet dat er gewicht is bijgekomen, je concludeert daaruit gelijk dat er sprake is van een toename van je vetmassa en alle andere negatieve dingen die je daaraan hangt (laag onderhoud, nooit wat kunnen eten, zomaar dik worden). Als je kcal daadwerkelijk klopt inclusief met jouw inspanning is het onmogelijk om vetmassa aan te komen. Komen we ook weer uit bij het cortisolprobleempje......

Het is mega heet weer, de hele wereld houdt vocht vast, soms spelen je hormonen een spelletje. Het is echt niet altijd alleen maar vet.

Ik zou zeggen fl**ker die weegschaal de deur uit, want het maakt je alleen maar negatief en ongelukkig.. Terwijl een weegschaal heeeeeeelemaal niks zegt over je vetmassa ;)

Kijk in de spiegel en ga daarop af. Maak evt. vergelijkingsfoto's voor jezelf om in de gaten te houden hoe en wat.
:exactly::goodpostinggreen:
Zeker dagelijkse schommelingen zeggen vrij weinig. Een dagje iets meer/minder eten resulteert echt niet zomaar in een toename van vetmassa, zeker niet als het ene paar honderd kcal betreft. :)

Ik vind het knap dat veel mensen het gewoon zo kunnen beschouwen, maar voor sommige mensen is het toch meer dan dat. Ik vind het ook anders dan anderen sporten, aangezien het veel meer aspecten van je dagelijkse leven en ritme betreft (voeding, slaap etc.). Een week niet met een hobby bezig zijn trekken de meeste mensen prima; een week niet met BB bezig zijn, zou mij toch extreem veel moeite kosten en ik denk zelfs niet lukken. Wellicht komt het ook door mijn eigen persoonlijke/psychologische trekjes dat ik het anders beschouw; dat zou goed kunnen.

Sorry voor het off-topic gaan trouwens @Bubs , ik zal je log niet verder vervuilen met mijn sores. :thumbs:

Balans Bertus, alles in het leven draait om balans. :rolleyes:

Helemaal mee eens, maar veel (top)sporters en dan met name binnen de bodybuilding zijn vrij doorgeslagen en de balans hierin in zoek; neem daar nog een beetje autistische trekjes of vormen van bigorexia of anorexia atletica bij en je zit echt in het uiterste spectrum. Meer balans zou inderdaad beter zijn, maar voor sommige mensen (mentaal) lastig. Respect voor zij die wel goed de balans weten te behouden. :thumbs:

Maar, wie bepaalt welke balans je nodig hebt?

Ik denk dat iedereen voor zich zelf moet bepalen waar je je prettig bij voelt. Als anderen dat obsessief of minder dedicated vinden of wat dan ook, tsja?

Als het voor de één prima werkt om dag in dag uit bezig te zijn met BB en minder behoefte heeft aan een sociaal leven, wat is daar dan mis mee? Net zo goed dat er niks mis mee is als iemand minder bezig is met BB en meer met sociale gelegenheden. En dat geldt eigenlijk voor alle dingen in het leven.

Mja, voor mij lekker makkelijk praten natuurlijk. Pun en ik zijn allebei fanatiek met sporten, en hebben dus ook quality time in de gym.. dat wordt een stuk moeilijker voor mensen die een partner hebben die helemaal niet geïnteresseerd is in sporten / voeding.

Helemaal mee eens, maar veel (top)sporters en dan met name binnen de bodybuilding zijn vrij doorgeslagen en de balans hierin in zoek; neem daar nog een beetje autistische trekjes of vormen van bigorexia of anorexia atletica bij en je zit echt in het uiterste spectrum. Meer balans zou inderdaad beter zijn, maar voor sommige mensen (mentaal) lastig. Respect voor zij die wel goed de balans weten te behouden. :thumbs:

De key zit hem in het vinden van de balans die voor jou persoonlijk goed werkt en niet in het vinden van een balans waarvan anderen vinden dat het "in balans" is. Anders ga je een lang en ongelukkig leven tegemoet, mocht je zoeken naar het laatste. En eigenlijk is het vinden van een goede balans voor jezelf helemaal niet moeilijk, maar je moet wel leren accepteren dat het jouw balans is :)

Ik denk dat iedereen voor zich zelf moet bepalen waar je je prettig bij voelt. Als anderen dat obsessief of minder dedicated vinden of wat dan ook, tsja?

Als het voor de één prima werkt om dag in dag uit bezig te zijn met BB en minder behoefte heeft aan een sociaal leven, wat is daar dan mis mee? Net zo goed dat er niks mis mee is als iemand minder bezig is met BB en meer met sociale gelegenheden. En dat geldt eigenlijk voor alle dingen in het leven.

Mja, voor mij lekker makkelijk praten natuurlijk. Pun en ik zijn allebei fanatiek met sporten, en hebben dus ook quality time in de gym.. dat wordt een stuk moeilijker voor mensen die een partner hebben die helemaal niet geïnteresseerd is in sporten / voeding.

Amen, maar zonder jou was ik waarschijnlijk al dood geweest van elk weekend feesten :roflol: Dus in die zin heb jij wel voor een gezondere balans gezorgd in mijn leven :D

/uitzonderingbevestigtderegel :haha:

• #2.251
Sorry, ik ken inderdaad je geschiedenis en thuissituatie niet. Mijn reactie was ook niet op de persoon gericht, maar meer in het algemeen en in casu alleen maar goed bedoeld. :) Natuurlijk is quality time met je partner in bepaalde situaties belangrijker en het is aan iedereen zelf om die afweging te maken. Ik geef alleen maar aan dat ik je dedication respecteer en prima begrijp als voor jou trainen ook een belangrijk aspect van je levensstijl is. Gelukkig wordt het weer iets koeler, want dit weer zal voor jou behoorlijke heavy zijn. :(

Ik dacht dat de dedication opmerking sarcastisch was omdat ik niet ben gaan trainen in hitte :rolleyes:
Hoe je iets dat neergetypt is snel anders opvat dan initieel werd bedoeld...
De extreme warmte is niet zo fijn, nee. Maar dat zal het voor niemand zijn ;)
Gelukkig werk ik nog deze week, sweet sweet airco :D

Ik denk dat mijn vriend de weegschaal de deur ooit wel uitflikkert, hij stelde alvast voor dat hij ze weer wegsteekt vanaf maandag :roflol:
Geen vertrouwen in mijn wilskracht om er niet op te gaan staan (misschien ook wel terecht :o).
Meh, ik vind de spiegel ook niet echt ok op dit moment, maar misschien is dat beïnvloed door de negatieve gedachten van het gewicht.
Geen idee... Vocht vasthouden doe ik alvast genoeg.
Ik had het geniale idee om gisteren een lange, skinny jeans aan te trekken om te wandelen, jeetje wat een gedoe om mijn benen daarin te krijgen :eek:
Doen we niet over vandaag :p

:exactly::goodpostinggreen:
Zeker dagelijkse schommelingen zeggen vrij weinig. Een dagje iets meer/minder eten resulteert echt niet zomaar in een toename van vetmassa, zeker niet als het ene paar honderd kcal betreft. :)

Diep vanbinnen weet ik dat ook wel... Maarja. Het hoofd van een ex fatty is ook iets speciaals :rolleyes:

Helemaal waar, balans moet je enkel en alleen voor jezelf opmaken :)
Elk leeft zijn eigen leven hoe hij/zij wil, daar heeft een ander uiteindelijk niets over te zeggen...
Zolang je kan doen wat je gelukkig maakt is dat meer dan voldoende.
Niet enkel de sportinteresse heeft invloed op de quality time natuurlijk, (on)regelmatige werkuren spelen daarin ook een niet te onderschatten rol.
Door onze totaal uit elkaar liggende uren zagen mijn vriend en ik elkaar vroeger soms amper 4u van maandag t.e.m. vrijdag...
Dan ga je automatisch meer tijd voor elkaar maken in het weekend en iets samen doen i.p.v. je eigen interesses in je eentje uit te voeren.
Het is een kwestie van plannen natuurlijk (daar ben ik wel goed in :p).

De key zit hem in het vinden van de balans die voor jou persoonlijk goed werkt en niet in het vinden van een balans waarvan anderen vinden dat het "in balans" is. Anders ga je een lang en ongelukkig leven tegemoet, mocht je zoeken naar het laatste. En eigenlijk is het vinden van een goede balans voor jezelf helemaal niet moeilijk, maar je moet wel leren accepteren dat het jouw balans is :)

Amen, maar zonder jou was ik waarschijnlijk al dood geweest van elk weekend feesten :roflol: Dus in die zin heb jij wel voor een gezondere balans gezorgd in mijn leven :D
/uitzonderingbevestigtderegel :haha:

Je balans kan wel veranderen naarmate je ouder wordt natuurlijk, dat hoeft daarom niet negatief te zijn :)
Bij jou is het althans de goede richting uitgegaan dankzij @HillR :D

• #2.252
Ondanks dat er deze week nog niet getraind werd, gisteren nog een uurtje gaan wandelen.
Ook ben ik vanochtend lekker vroeg uit mijn bed gehopt voor een loopje!
De wekker stond om 5u45, maar tien minuutjes eerder werd ik al spontaan wakker dankzij de tropische slaapkamertemperatuur.
Geen erg, dankzij die tien minuten kon ik lekker 10km vol maken :D
Iets na 6u vertrokken, het was toen al een mooie 23 graden :eek:
Ik ging nu na 5km al meer dood dan na de 15km vorige week :roflol:

Looptraining donderdag 24 juli 2019
Cijfertjes: 1h01'; 10,2km; 10,0km/h; 590kcal

upload_2019-7-25_12-39-31.png

Gisteren ook kcal wat verlaagd want niet naar de gym geweest.
~1300kcal i.p.v. 1450kcal.

LeFood woensdag
  • 1309kcal
  • EKV 102/124/44
Toch een beetje een zonneslag vrees ik, ik heb gisteravond namelijk chocolade ingewisseld voor vers fruit omdat ik daar meer zin in had :gek:.
Dat is me nog niet eerder overkomen denk ik :roflol:

Ondanks dat er deze week nog niet getraind werd, gisteren nog een uurtje gaan wandelen.
Ook ben ik vanochtend lekker vroeg uit mijn bed gehopt voor een loopje!
De wekker stond om 5u45, maar tien minuutjes eerder werd ik al spontaan wakker dankzij de tropische slaapkamertemperatuur.
Geen erg, dankzij die tien minuten kon ik lekker 10km vol maken :D
Iets na 6u vertrokken, het was toen al een mooie 23 graden :eek:
Ik ging nu na 5km al meer dood dan na de 15km vorige week :roflol:

Looptraining donderdag 24 juli 2019
Cijfertjes: 1h01'; 10,2km; 10,0km/h; 590kcal

upload_2019-7-25_12-39-31.png

Gisteren ook kcal wat verlaagd want niet naar de gym geweest.
~1300kcal i.p.v. 1450kcal.

LeFood woensdag
  • 1309kcal
  • EKV 102/124/44
Toch een beetje een zonneslag vrees ik, ik heb gisteravond namelijk chocolade ingewisseld voor vers fruit omdat ik daar meer zin in had :gek:.
Dat is me nog niet eerder overkomen denk ik :roflol:
Beetje klef weer voor chocola.. Net of je nutella aan het drinken bent.

• Like
Goede posts hier gelezen van zowat iedereen (hillr, punjab, jj7619 en ja zelfs van Bert :p)
En uiteraard ook van onze log princess @Bubs herself.
For what it’s worth: ik vind dat je er heel goed uitziet bubs (ook al voel je je nu mss niet altijd lekker in je vel). Ik snap die onzekerheid enerzijds wel hoor. Ik ben van nature altijd strenger en kritischer voor mezelf dan voor een ander; jij zit - denk ik - in datzelfde straatje ;)) De lat wordt steeds hoger gelegd (nooit echt helemaal tevreden zijn met wat we al bereikt hebben etcetera) En op zich is dat niet erg want ieder wil telkens het beste van zichzelf neerzetten. Maar het heeft ook een minder kantje... het gaat toch een stukje ten koste van de gezondheid. Zoals reeds door anderen hier al aangegeven: balans moet er zijn! Doen wat jij graag doet en waar je gelukkig van wordt, maar dit tevens in een context waar ook je naasten zich in kunnen vinden. Ik weet wel zeker dat het jou lukt om die balans te vinden! Het is gewoon wat zoekwerk :p

• #2.257
Hmja das wel waar. Maar kan jij het laten bij die 10 gram.?

Ja! Ik eet zelden meer dan 10gr :)

Goede posts hier gelezen van zowat iedereen (hillr, punjab, jj7619 en ja zelfs van Bert :p)
En uiteraard ook van onze log princess @Bubs herself.
For what it’s worth: ik vind dat je er heel goed uitziet bubs (ook al voel je je nu mss niet altijd lekker in je vel). Ik snap die onzekerheid enerzijds wel hoor. Ik ben van nature altijd strenger en kritischer voor mezelf dan voor een ander; jij zit - denk ik - in datzelfde straatje ;)) De lat wordt steeds hoger gelegd (nooit echt helemaal tevreden zijn met wat we al bereikt hebben etcetera) En op zich is dat niet erg want ieder wil telkens het beste van zichzelf neerzetten. Maar het heeft ook een minder kantje... het gaat toch een stukje ten koste van de gezondheid. Zoals reeds door anderen hier al aangegeven: balans moet er zijn! Doen wat jij graag doet en waar je gelukkig van wordt, maar dit tevens in een context waar ook je naasten zich in kunnen vinden. Ik weet wel zeker dat het jou lukt om die balans te vinden! Het is gewoon wat zoekwerk :p

Das (alweer) heel lief @lienlien !
De zoektocht naar balans en tevreden zijn met reeds behaalde resultaten continues.
Ooit op een dag zal ik het wel licht zien, hoop ik :)

• Like
@Bubs je kan toch gewoon niet clean eten. En alsnog niet teveel eten. Dat ik 3 hamburgers eet. Wil niet zeggen dat mijn vriendin er ook 3 moet eten?

En als je vriend wil eten in de middag en jij alleen wat drinkt is dat toch prima.

• Like
  • #2.260
@Bubs je kan toch gewoon niet clean eten. En alsnog niet teveel eten. Dat ik 3 hamburgers eet. Wil niet zeggen dat mijn vriendin er ook 3 moet eten?

En als je vriend wil eten in de middag en jij alleen wat drinkt is dat toch prima.

Bwa, op 1300-1400kcal heb je niet veel speling om niet clean te eten natuurlijk :)
Vandaar dan liever eens een (al dan niet kleine) cheat in het weekend.
Anders loop ik elke dag constant met een knorrende maag denk ik :rolleyes:

Ja, tuurlijk is dat prima. Dinsdag heb ik ook geen ijsje gegeten aan zee en hij wel, no problemo.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor hem ook niet leuk is om altijd alleen iets te moeten eten.
Als je bijvoorbeeld in de vooravond een terrasje gaat doen en er komt een hongertje op, dan ga je niet snel hapjes vragen als je ze allemaal alleen moet opeten.
En het is ook gewoon gezellig om iets te delen natuurlijk.

Ik moet vooral uit mijn hoofd krijgen dat ik instant weer een nijlpaard wordt als ik eens 1 dag/week wat meer eet...

• Like
Waarderingen: BB_
Terug
Naar boven