Ik ga even tegen je in Hummer, geef gerust tegengas, want mogelijk begrijp ik het verkeerd. Ik heb dit gevonden:
Bron:
http://www.mensgarage.com/fitness/exercises/why-hip-drive-is-important-for-squats
Ik dacht eigenlijk dat dit precies is wat ik doe, ik druk eerst mijn heupen omhoog, mijn borst blijft achter bij het wegzetten. Dat wekt de indruk dat je voorover hangt, maar wat je werkelijk doet is je heup omhoog duwen. In het bijgevoegde filmpje met die alom verafgode Rip & Toe, zie je ook het verschil. Die knul begint met wat lijkt een 'stricte' squat, netjes rechtop etc. maar daar wordt juist
geen hipdrive gebruikt. Zeg maar als ik er naast zit.
Voor de laatste test zak ik helaas, daar zal ik een naar kijken.
Nee, met hipdrive bedoel ik zeker niet dat je kont eerst omhoog moet!
Met hipdrive bedoel ik dat je je pelvis eigenlijk meer naar voren duwt, en doordat je benen zich beginnen te strekken, ga je natuurlijk omhoog.
Je zou de beweging op zich eigenlijk ook een beetje kunnen vergelijken met wanneer je op je buik op een bankje ligt, met je benen vertikaal naat beneden, en dan je benen met je Gluteus Maximus omhoog trekt.
Een beetje Glute/Ham raises zeg maar.
Hipdrive als in je bekken naar voren duwen, stoten, net als wanneer je

Als je dit "doorkrijgt" wat ik bedoel, dan kan de enige reden dat je bovenlichaam voorover kantelt, nog zijn dat je core/buikspieren/onderrugspieren, niet sterk genoeg zijn.
Maar dat geloof ik in jouw geval niet.
Kom anders even langs dan laat ik je zien wat ik bedoel!
Ik ben natuurlijk niet zo'n schrijver...
Nog eens gekeken en idd je lift vanuit je heupen zoals het hoort. Die hummer zit volgens mij nu al in de ochtend aan de drank.

bro.
Het zou wat explosiever mogen, maar dat komt waarschijnlijk door het gewicht. Daarnaast heb jij ook een mooie stricte techniek in alle oefeningen. Misschien dat deze techniek juist voor deze oefening een beetje in de weg staat. Je zou bijvoorbeeld iets sneller mogen zakken om de spanning mooi op te bouwen en beneden deze spanning gebruiken om die heupen omhoog te laten exploderen.

Die explosiviteit moet mi uit de heupen komen.
Wat ik boven al probeerde uit te leggen.
Aan het begin van de beweging, explosief vooruit duwen/stoten met de heupen, door oa je kont flink aan te spannen.
Die Gluteus Maximus is een grote spier hoor!

Ik denk echt dat hier een verbetering mogelijk is voor Paljas, want als hij dit gaat doen, zal ook zijn bovenlichaam strakker rechtkomen.
Dat gaat dan vanzelf.
Echt veel explosiever met de benen is zo dicht tegen je max aan nogal wat gevraagd denk ik...
Toch hoor ik nog graag van Hummer. Hij heeft al een tijdje langer onder de stang gestaan dan ik, heeft er misschien een andere kijk op. En bovendien is dit ook maar de interpretatie van ene guru Mark. Ik ben altijd een beetje terughoudend in de theorien die ik hoor in de krachtsport wereld. Ik lees te weinig om er commentaar op te kunnen leveren, maar ik heb het gevoel dat het succes van bepaalde training schema's en/of oefening technieken sterk bepaald wordt door populariteit. De boeken die ik lees zijn vaak geschreven in een relatief autoritaire schrijfsT: je moet dit doen, niet aan twijfelen, anders kom ik je een lesje leren. Dat soort uitspraken, erg motiverend, maar niet altijd even verklarend. Ik hoor dus graag verhalen uit verschillende hoeken.
Ja mijn squat mag inderdaad wat explosiever. Zoals je al aangeeft, tegen je 1RM laat de explosiviteit vaak te wensen over

. En het rustig zakken doe ik een beetje om de knieen te sparen, niet teveel te veren, zeker omdat het een fullsquat is, om te voorkomen dat je je hams tegen je kuiten aan stuitert. En ik ben nog een beetje voorzichtig met stabiliteit van de benen. Probeer de beweging goed onder controle te houden. Als ik daar wat beter in wordt zal ik me meer verzekerd voelen om sneller te zakken en explosiever te stijgen.
Ik voel me zeer vereerd dat je mijn mening op prijs stelt.
Net als wat ik nu eigenlijk doe, zijn er heel veel mensen die "het" allemaal denken te weten, en zich zo opstellen of wat zij zeggen inderdaad altijd een feit is...
Hoogst irritant!
Ik heb echter de beste bedoelingen wat dit betreft.

Het zakken bij squats moet voor jezelf gewoon lekker aanvoelen, en is voor iedereen anders.
Wanneer ik heel zwaar ga, met wat dan ook, of eigenlijk ging, want ik doe alleen nog fitness, dan is de negatieve beweging altijd heel langzaam, omdat ik dan bang van he gewicht ben, en zo een enorme spanning opbouw.
Heel persoonlijk.
En rustig zakken voorkomt wel een enorme bounce beneden natuurlijk.