MuscleMeat

de Paljas log

Nice, nice... ik ben benieuwd Palleke'n ;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.043

Date: 2009-11-09
Volume: 8829 kg

Full Squat BB.... | .5 x .51.0 | .5 x .63.5 | .3 x .76.0 | .5 x .86.5 | .5 x .96.0 | 10 x 108.5
Front Squat...... | 10 x .56.0 | 10 x .56.0 | 10 x .56.0 | 10 x .56.0 | 10 x .56.0
Hyper Extension.. | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0
Dip Bar Leg Raise | 10 x ..0.0 | .8 x ..0.0 | .8 x ..0.0 | .7 x ..0.0 | .7 x ..0.0

3x zeer vernederende poging tot GHR (5x 1/3 rep)

Die GHR gaat een lijdensweg worden, maar ik ga het proberen. Had eigenlijk aan het begin gemoeten, vergeten, aan het einde meegepikt. Dat zal nog wel even duren voor ik die onder de knie (of eigenlijk boven de knie) heb. Voor het eerst sinds tijden buik gedaan. Dat heb ik geweten. De bedoeling was hanging leg raises tot aan de bar met deadstop, maar dat was zo'n geklungel dat ik snel besloot leg raises op de dip bars te doen. Erg zwaar, dus een goed begin. Nu de reps opbouwen naar tussen de 50 en de 100 in totaal.

Nice, Pal! Naja, ff wennen dus, komt wel goed man!

Squats squats en nog eens .... Spierpijn onderweg makker . Nice

• #2.046
Ah we zullen zien. Het waren relatief light weights. Begin van het programma. Dat zal nog wel veranderen ;).

Heb jij zo'n hyperextension toestel thuis? Of doe je hem op één of andere manier?

En we hebben weer een 5/3/1 log er bij..?
Of is het een hybride..? :D
De GHR's waren vernederend éh?! ;)
Ik ben beieuwd man.

• #2.049
Heb jij zo'n hyperextension toestel thuis? Of doe je hem op één of andere manier?
Nee was dat maar zo. Ik gebruik gewoon mijn bankje en klem mijn enkels onder de beenkussens van de latoptie. Ik weet niet of mijn knieen dat leuk gaan vinden, anders moet ik wat anders verzinnen.
En we hebben weer een 5/3/1 log er bij..?
Of is het een hybride..? :D
De GHR's waren vernederend éh?! ;)
Ik ben beieuwd man.
Het is hoofdzakelijk een 531 schema, met de assist heb ik een beetje gespeeld. Ik zal zo posten. En ja die GHR wordt lastig, maar niet meteen opgeven.

• #2.050
Ik was gister al begonnen aan de eerste training van een nieuw programma. Bij deze post ik de gehele eerste fase (kan nog beetje veranderen):

http://spreadsheets.google.com/pub?key=tNvould9mrcxI4p9vho5_Fw&single=true&gid=1&output=html

Als basis heb ik dit keer gekozen voor Wendler. Dit is voor mij een flinke verandering van trainen. Nu zou het niet het eerste programma zijn wat ik gekozen zou hebben, maar ik probeer graag iets nieuws, en het heeft een aantal kenmerken die mij aanspreken. Het doel van het programma is om meer kracht te ontwikkelen op 4 compounds. Dus niet noodzakelijk spiermassa. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere berichten dat ik eigenlijk weer meer BB-achtig wilde gaan trainen. Ik wil toch eerst meer kracht krijgen op de compounds, conditioneren kan daarna wel weer.

Ik ga uit van 4 trainingen per week, en pak de standaard 4 hoofdoefeningen: SQ, DL, BP en MP. Voor de eerste fase corrigeer ik mijn 1RMs met -10%, een vereiste volgens Wendler, als je ego dat niet overleeft, moet je volgens hem niet aan dit programma deelnemen. Voor de hoofdoefeningen is de invulling redelijk recht-door-zee, voor de achterliggende filosofie verwijs ik naar Wendler's handleiding.

Voor de assisterende oefeningen heb ik niet precies gekozen voor de opties uit de handleiding. Ik ben wel uitgegaan van de volgende principes. Ik doe hooguit 3 assisterende oefeningen per training. Deze oefeningen moeten ook echt betekenis hebben tijdens de training, dus niet nog even 3 setjes van een bepaalde isolatie oefening om de spiergroep maar aan alle kanten te hebben kunnen trainen. Het zijn dan ook 'assisterende' oefeningen in de zin dat het moet bijdragen tot verbetering van de hoofdoefeningen. Een enkele uitzondering daar gelaten: de calve raises wil ik er bijvoorbeeld inhouden, anders krijgen de kuiten de komende tijd geen aandacht. Die assisteren niet zo enorm de squat in mijn ogen, maar ik wil het wel bijhouden. Dat valt in mijn ogen onder het kopje balans, zoals vermeld door Wendler.

Het moeten ook assisterende oefeningen blijven en niet hoofdoefeningen gaan worden. Hiertoe probeer ik de assisterende oefeningen op reps te maken. Setjes liever niet onder de 10. Voor grote oefeningen (frontsquats) over het algemeen lager in de reprange (anders wordt het cardio), en kleinere oefeningen (DB presses) hoger in de rep range. Zo krijg je ook variatie in de rep ranges tussen de hoofdoefeningen en assisterende oefeningen. De meeste opties van invulling voor de assisterende oefeningen in Wendler's handleiding bevatten high-reps. Ik krijg het gevoel dat de achterliggende gedachte is dat voor een aantal oefeningen je gewoon een zeker wekelijks quota moet halen. Ik kan hier wel in meegaan: in het begin deed ik vaak 2x week 3x 30x opdrukken, naast mijn reguliere borst training. Ik ben ervan overtuigd dat dat mijn BP een enorme start heeft gegeven.

Verder ligt er een lichte nadruk op de benen w.b.t. assisterende oefeningen, dat is bewust want die lopen nog altijd achter in mijn beleving. Ik heb ook buik meegenomen. Dat is voor het eerst. Ik er ook zin in om mezelf te verbeteren op BW oefeningen als chins en dips. Doordat een training slecht vier oefeningen bevat, krijgen deze oefening op zich ook echt de aandacht in plaats van de zoveelste oefening die je afloopt in je training.

Een aantal oefeningen zal ik nog onder de knie moeten krijgen. Zelfs degene die ik al goed kan uitvoeren, moet ik waarschijnlijk nog mijn draai vinden in de hogere rep ranges en als echte losstaande oefening. De eerste paar trainingen zullen ook wat zoeken zijn, maar dat hoort erbij. De GHR wil ik erg graag een keer kunnen. Ik wil dan ook, zoals die Wendler voorschrijft, er elke training mee beginnen tot ik ze kan. Daarna vervang ik de leg curls door GHR.

Wat me aanspreekt aan dit programma is de korte fases van een maand. Je bent dan wat flexibeler dan met langere periodes, waarbij het vervelend is als die wordt onderbroken door omstandigheden. Verder is een eindpunt fijn om naar te werken, en die moet niet al te ver verwijderd liggen. Ik denk wel dat er schema's zijn die me sneller naar PRs kunnen leiden, maar dan zou ik ook sneller kunnen blijven haken. Ik wil dit dan ook zeker 3 fases de kans geven. Dat kan behoorlijk saai worden voor jullie om te lezen, dus ik weet niet of er veel gepost gaat worden.

Euhm domme vraag maar voor wat staat GHR ? :')

veel wendler ineens :D
je eigen variant ziet er goed uit Paljas

Zal zeker niet saai worden, dat weet ik wel zeker.
Suc6 kerel.

Zit je nu op een plateau ?
Dit schema lijkt me echt helemaal niks tot dat ik echt een maand niet vooruit zoo komen, zou ik 5/3/1 overwegen.

• #2.056
veel wendler ineens :D
je eigen variant ziet er goed uit Paljas
Dankje Mike. Ik ga ervoor.
Zal zeker niet saai worden, dat weet ik wel zeker.
Suc6 kerel.
Ik heb er zin in.
Zit je nu op een plateau ?
Dit schema lijkt me echt helemaal niks tot dat ik echt een maand niet vooruit zoo komen, zou ik 5/3/1 overwegen.
Beweer je nu dat je Wendler alleen moet gebruiken om plateau's te doorbreken? Ik respecteer je mening, maar ik denk niet dat Jim Wendler het zo bedoeld heeft. Ik kijk heel anders tegen het principe aan, en zie het meer als een manier om op de lange termijn sterker te worden.

Interessant schema Pal! Hoe lang ga je dit doen? Of staat een lange termijn visie hierin niet vast?

Dankje Mike. Ik ga ervoor.

Ik heb er zin in.

Beweer je nu dat je Wendler alleen moet gebruiken om plateau's te doorbreken? Ik respecteer je mening, maar ik denk niet dat Jim Wendler het zo bedoeld heeft. Ik kijk heel anders tegen het principe aan, en zie het meer als een manier om op de lange termijn sterker te worden.

Nee dat wil ik niet beweren, maar je begint onder je kunnen, dat lijkt mij niks.
Ik heb denk ik het geduld er niet voor om lager te beginnen.
Daarom lijkt mij dit een geschikt programma mocht ik op een plateau komen.
Maar als je geduld hebt hou ik je niet tegen 5/3/1 te doen :P

Nee dat wil ik niet beweren, maar je begint onder je kunnen, dat lijkt mij niks.
Ik heb denk ik het geduld er niet voor om lager te beginnen.
Daarom lijkt mij dit een geschikt programma mocht ik op een plateau komen.
Maar als je geduld hebt hou ik je niet tegen 5/3/1 te doen :P

de laatste set kan je gewoon all out gewoon. al zijn dat 10 reps. al zijn dat 20 reps.

tevens is dat alleen de hoofdoefening waar je in het begin "onder je doen" presteerd.

bij de assistance kan je gewoon knallen zo hard je zelf wilt.

de laatste set kan je gewoon all out gewoon. al zijn dat 10 reps. al zijn dat 20 reps.

tevens is dat alleen de hoofdoefening waar je in het begin "onder je doen" presteerd.

bij de assistance kan je gewoon knallen zo hard je zelf wilt.
Idd, het is duidelijk dat zunnepitte niet de achterliggende gedachten van dit slimme trainingsprincipe weet. Ego staat vaak in de weg van progressie en daardoor belasten velen hun lichaam te zwaar wat progressie in de weg staat.

Alleen dat assistance verhaal klopt volgens mij niet helemaal. Je gaat allout op de main lifts en de overige oefeningen is volume pakken met een lagere intensiteit.

Terug
Naar boven