AndroidHealthClinic

de Paljas log

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.061
de laatste set kan je gewoon all out gewoon. al zijn dat 10 reps. al zijn dat 20 reps.

tevens is dat alleen de hoofdoefening waar je in het begin "onder je doen" presteerd.

bij de assistance kan je gewoon knallen zo hard je zelf wilt.

Idd, het is duidelijk dat zunnepitte niet de achterliggende gedachten van dit slimme trainingsprincipe weet. Ego staat vaak in de weg van progressie en daardoor belasten velen hun lichaam te zwaar wat progressie in de weg staat.

Alleen dat assistance verhaal klopt volgens mij niet helemaal. Je gaat allout op de main lifts en de overige oefeningen is volume pakken met een lagere intensiteit.
Ik wil een beetje tussen jullie in zitten (ik blijf altijd neutraal ;)). Veel van de assistance, vnl. de BW oefeningen, zijn vooral effectief als assistance op high-reps. Maar je kunt evengoed all-out. Je kunt rustig 5 setjes dippen tot fail. Als met intensiteit gewicht wordt bedoeld, is het lage intensiteit, en toch voluit. Net als kroc-rows, gaan tot je niet meer kunt. Overigens trek ik bij de term kroc rows altijd even mijn wenkbrauw op, maar goed ;).

• #2.062
Interessant schema Pal! Hoe lang ga je dit doen? Of staat een lange termijn visie hierin niet vast?

Wat me aanspreekt aan dit programma is de korte fases van een maand. Je bent dan wat flexibeler dan met langere periodes, waarbij het vervelend is als die wordt onderbroken door omstandigheden. Verder is een eindpunt fijn om naar te werken, en die moet niet al te ver verwijderd liggen. Ik denk wel dat er schema's zijn die me sneller naar PRs kunnen leiden, maar dan zou ik ook sneller kunnen blijven haken. Ik wil dit dan ook zeker 3 fases de kans geven. Dat kan behoorlijk saai worden voor jullie om te lezen, dus ik weet niet of er veel gepost gaat worden.
3x 1 maand = 3 maanden ;)
Nee dat wil ik niet beweren, maar je begint onder je kunnen, dat lijkt mij niks.
Ik heb denk ik het geduld er niet voor om lager te beginnen.
Daarom lijkt mij dit een geschikt programma mocht ik op een plateau komen.
Maar als je geduld hebt hou ik je niet tegen 5/3/1 te doen :P
Ik heb geduld. Dit is een beetje het idee. Zie attachment. Groen is Wendler, blauw ben jij (voor het gemak, niet lullig bedoeld).

wendler_vs_plateau.jpg

Suc6 het ziet er goed doordacht uit. Ik hoop idd dat je het goed kunt blijven volhouden gedurende die 3 maanden.:)

Die grafiek klopt niet wat betreft wendler. Bij wendler verlaag je alleen bij aanvang van zijn schema het gewicht met 10%, niet na elke fase. Pas wanneer je echt tegen een plateau oploopt ga je weer eens verlagen maar dat kan maanden duren.

Als je wat anders bedoelt met deze grafiek dan hoor ik het graag.

• #2.065
Suc6 het ziet er goed doordacht uit. Ik hoop idd dat je het goed kunt blijven volhouden gedurende die 3 maanden.:)

Die grafiek klopt niet wat betreft wendler. Bij wendler verlaag je alleen bij aanvang van zijn schema het gewicht met 10%, niet na elke fase. Pas wanneer je echt tegen een plateau oploopt ga je weer eens verlagen maar dat kan maanden duren.

Als je wat anders bedoelt met deze grafiek dan hoor ik het graag.
Grafiek 'klopt' sowieso niet, maar wel wat dat betreft, ter illustratie van periodisatie van Wendler. Tijdens de fase wordt de laatste werkset elke week met 5% verhoogd van 85% naar 95%. De volgende fase tel je overal bijv. 5kg bij op, maar je begint dus weer bij 85% + 5kg, en dat is in de regel minder dan de 95% aan het einde van de vorige fase. Vandaar de zaagtand beweging. Dit is overigens het hele principe achter periodisatie, niet alleen voor Wendler. Je wilt je lichaam blootstellen aan steeds zwaardere gewichten, maar dat houdt een keer op. Dus je verhoogt tot een zeker niveau, dan deload je, en je begint weer vooraf aan, met een beetje extra. Die 10% waar jij het over hebt heeft daar niets mee te maken, die bepaalt slechts het beginpunt van de eerste fase.

Laatst bewerkt:
Duidelijk, ik begrijp.

• #2.069
Ik heb trouwens flink de spierpijn in de benen van maandag. Het waren slechts behouden gewichten, maar het aantal herhalingen op de squats lag redelijk hoog voor mijn doen. Maar goed dat we braaf de 10% van de 1RM hebben afgesloopt ;).

Idd, het is duidelijk dat zunnepitte niet de achterliggende gedachten van dit slimme trainingsprincipe weet. Ego staat vaak in de weg van progressie en daardoor belasten velen hun lichaam te zwaar wat progressie in de weg staat.

Alleen dat assistance verhaal klopt volgens mij niet helemaal. Je gaat allout op de main lifts en de overige oefeningen is volume pakken met een lagere intensiteit.

Je mag wel zwaar gaan, en ligt. niet echt to fail met de assistance.
hij beschrijft ook in zijn boek dat je zelf moet weten hoe je die assistance wilt doen. maar raad meestal setjes aan van 5 x 10-20 reps

@Paljas
ik ben zelf van plan het eerst iets van 4 cyclussen te doen, vervolgens mijn 1RM's opnieuw testen. (dit doe ik wel in begin 5e cyclus, dan ga ik niet allout op de laatste set, maar gewoon de 5 reps die je minimaal moet halen)
En ga ik daarna de nieuwe 1 rm pogingen proberen te zetten.

Als die positief zijn, ga ik lekker door met het schema. wel wat wisselen met de assistance oefeningen steeds in nieuwe cyclussen.

Wendler is een goede keuze, met voldoende ruimte om er je eiegen draai aan te geven.
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt.
En voor de non believers, dat starten op 10% minder is voornamelijk om te vorkomen dat je snel vast komt te zitten bij de zwaardere momenten in de cycles.
Wendler wilt je eigenlijk iedere week op iedere oefening een nieuwe pr laten zetten.
Dan blijf je flink gemotiveerd!
Succes PAljas, en ik denk niet dat het saai word je verslagen te lezen, eerder het tegenovergestelde! :thumbs:

• #2.072
Je mag wel zwaar gaan, en ligt. niet echt to fail met de assistance.
hij beschrijft ook in zijn boek dat je zelf moet weten hoe je die assistance wilt doen. maar raad meestal setjes aan van 5 x 10-20 reps

@Paljas
ik ben zelf van plan het eerst iets van 4 cyclussen te doen, vervolgens mijn 1RM's opnieuw testen. (dit doe ik wel in begin 5e cyclus, dan ga ik niet allout op de laatste set, maar gewoon de 5 reps die je minimaal moet halen)
En ga ik daarna de nieuwe 1 rm pogingen proberen te zetten.

Als die positief zijn, ga ik lekker door met het schema. wel wat wisselen met de assistance oefeningen steeds in nieuwe cyclussen.
Ja zoiets had ik ook in gedachte. Ik weet niet eens of ik echt 1RM op een specifiek moment ga testen. Dat blijft toch een moment opname. Waarschijnlijk zo nu en dan eens tussendoor voor de fun, maar het resultaat neem ik met een korreltje zout.
Wendler is een goede keuze, met voldoende ruimte om er je eiegen draai aan te geven.
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt.
En voor de non believers, dat starten op 10% minder is voornamelijk om te vorkomen dat je snel vast komt te zitten bij de zwaardere momenten in de cycles.
Wendler wilt je eigenlijk iedere week op iedere oefening een nieuwe pr laten zetten.
Dan blijf je flink gemotiveerd!
Succes PAljas, en ik denk niet dat het saai word je verslagen te lezen, eerder het tegenovergestelde! :thumbs:
Ik hoop het ook. Het is voor mij geen moeite om te posten, maar als ik merk dat weinig mensen nog kijken na een fase of 2 ;), dan post ik misschien enkel periodiek. Aan de andere kant is dit forum ook een beetje hobby, dus what the hell ;).

Vanmiddag mexicaanse griepprik in mijn schouder laten jassen, naar huis gefietst en gaan trainen. Voelde me een beetje Kwark zo :P. Alleen in plaats van een booster, had ik het gevoel dat ik van het mixje een beetje zweterig/klam van werd. Verder geen last van.

Date: 2009-11-11
Volume: 11977.4 kg

Bench Press BB............. | .5 x .43.5 | .5 x .53.5 | .3 x .66.0 | .5 x .71.0 | .5 x .81.0 | 11 x .93.5
Bench Press Incline DB..... | 15 x .23.0 | 15 x .23.0 | 15 x .23.0 | 15 x .23.0 | 15 x .23.0
Dumbbell Row............... | 10 x .23.0 | 20 x .45.0 | 19 x .45.0 | 13 x .45.0
Single Calve Raise Standing | 15 x .43.0 | 15 x .43.0 | 15 x .43.0 | 14 x .43.0 | 12 x .43.0

Zowaar een klein volume PR-tje op de BP, en dat in de eerste week, kijk eens aan. DR ging ook best aardig af, maar eens zonder straps gedaan, dat brak me wel op bij de laatste reps, maar de quota is gehaald. Al met al lekker getraind.

je gaat dus wendler doen met een paljas-variatie?

• #2.074
gewoon blijven posten, ik lees heel vaak maar reageer (te)weinig.;)

Lekker gebankt, sterke vent! :thumbs:

• #2.078
gewoon blijven posten, ik lees heel vaak maar reageer (te)weinig.;)
Tis geen verplichting hoor ;).
Thx. Gaat goed komen.
Lekker gebankt, sterke vent! :thumbs:
Ja dat was verbazing wekkend. Was ook weer niet zo'n enorme PR, maar het voelde goed aan. Vanavond deads. Kijken of we daar nog wat repjes kunnen snoepen.

lekker die 11 repper op het einde

• #2.080
lekker die 11 repper op het einde
Ja met zo'n schema heb je daar nog energie voor ;).

Weer zo eentje:

Date: 2009-11-12
Volume: 13411.8 kg

Deadlift..... | .5 x .66.0 | .5 x .83.5 | .3 x 101.0 | .5 x 108.5 | .5 x 126.0 | 11 x 143.5
Leg Extension | 15 x .50.0 | 15 x .50.0 | 15 x .50.0 | 15 x .50.0 | 15 x .50.0
Lunges BB OL. | 10 x .51.0 | 10 x .51.0 | 10 x .51.0 | 10 x .51.0 | 10 x .51.0
Sit ups...... | 20 x ..0.0 | 20 x ..0.0 | 20 x ..0.0 | 20 x ..0.0 | 20 x ..0.0

* Dumbbell rows van gister voelde ik nog goed in de traps/romboids tijdens de deadlift;
* Bij de lunges verdraaide er iets diep in de heup, een klein beetje. Had hier al een beetje last van anderhalve week geleden, hopelijk niets ernstigs, even aankijken;
* Situps is lang geleden, zijn maar paar hh. maar voelde ze goed. Moet leren ze echt met de buik te doen, en niet te liften vanuit de bovenbenen.

Had flink de pomp in de benen.

Terug
Naar boven