ik ken het wendler-principe niet zo
volgens harpep is iets ouds met een nieuw sausje - dat terzijde
dus je pakt 1 zware oef waar je op het eind voldoende overhoudt
om met een max aantal reps behoorlijk zwaar te gaan
en dan krijg je weer de ondersteunende sets die je met reps te lijf gaat
dan is 11x 143 zware kost
goed gedaan
Ja dit is nog maar de eerste week van de eerste fase. Uitgangspunt voor de eerste fase van een maand is -10% van de 1RM, dus vandaar dat die 11 reps mogelijk zijn waar 5 reps het minimum vereiste is. En ik ben helemaal met je eens over Wendler, en daarmee eigenlijk over al die populaire schema's. Het beestje moet een naampje hebben. Mensen hebben structuur nodig om iets overzichtelijk te houden. Ik gebruik de basisprincipes van zo'n schema als uitgangspunt, en ga dan kijken hoe dat aansluit op mijn behoeftes, wat het betekent voor mijn trainingen etc. De toelichting in de begeleidende boeken/artikelen is bijna altijd een uit ervaring meer dan een hard theoretisch bewijs dat het schema succes garandeert. Anders zou er namelijk na zoveel jaar ook uiteindelijk 1 schema overleven dat voor iedereen het beste zou moeten werken. Dat is natuurlijk onzin. De beste keuze, voor zover die bestaat, zij het zo'n schema in zijn pure vorm, of een mix/eigen invulling daarvan, is nog altijd persoons-, tijd- en doelgebonden. Variatie is erg belangrijk, maar aan de andere kant moet je iets wel weer lang genoeg de kans gunnen om een zinvolle uitspraak te kunnen doen over het resultaat.
Ik heb wel sterk het gevoel dat dit schema echt iets met me doet, al is het al de afgelopen 3 trainingen. Ik heb met opzet wat nadruk gelegd op de benen, en dat merk ik ook. Ik merk dat ik overdag voel dat ik bezig ben geweest met de halters, een goed gevoel. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het schema, dat echt weer eens heel wat anders is dan ik gewend ben, een welkome verandering, en daarnaast ook de focus op bepaalde oefeningen; echt de uitvoering van zo'n oefening gaan zien als een aparte sub-training, in plaats van de zoveelste bij-oefening die je afloopt na de hoofdoefeninig.
Ik heb ook weer zin in de volgende training; eerst even flink stampen op de schouders, en dan reppen op de chins en dips. Zeker niet de reguliere BB-training die ik gewend ben, maar wel eentje waar je wel sterk van
moet worden over tijd.
Het ziet er als een marteling uit

Kan niet slecht geweest zijn dus
Breathing style DL's trouwens? Of gelijk die 11 reps ineens achter mekaar getrokken?
Ik zal bij de laatste twee reps wel een keertje extra adem hebben gehaald in de lockout, maar het waren geen breathing, gewoon achter elkaar.