AndroidHealthClinic

de Paljas log

ik ken het wendler-principe niet zo
volgens harpep is iets ouds met een nieuw sausje - dat terzijde
dus je pakt 1 zware oef waar je op het eind voldoende overhoudt
om met een max aantal reps behoorlijk zwaar te gaan
en dan krijg je weer de ondersteunende sets die je met reps te lijf gaat
dan is 11x 143 zware kost
goed gedaan

Het ziet er als een marteling uit :p Kan niet slecht geweest zijn dus :D

Breathing style DL's trouwens? Of gelijk die 11 reps ineens achter mekaar getrokken?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.083
ik ken het wendler-principe niet zo
volgens harpep is iets ouds met een nieuw sausje - dat terzijde
dus je pakt 1 zware oef waar je op het eind voldoende overhoudt
om met een max aantal reps behoorlijk zwaar te gaan
en dan krijg je weer de ondersteunende sets die je met reps te lijf gaat
dan is 11x 143 zware kost
goed gedaan
Ja dit is nog maar de eerste week van de eerste fase. Uitgangspunt voor de eerste fase van een maand is -10% van de 1RM, dus vandaar dat die 11 reps mogelijk zijn waar 5 reps het minimum vereiste is. En ik ben helemaal met je eens over Wendler, en daarmee eigenlijk over al die populaire schema's. Het beestje moet een naampje hebben. Mensen hebben structuur nodig om iets overzichtelijk te houden. Ik gebruik de basisprincipes van zo'n schema als uitgangspunt, en ga dan kijken hoe dat aansluit op mijn behoeftes, wat het betekent voor mijn trainingen etc. De toelichting in de begeleidende boeken/artikelen is bijna altijd een uit ervaring meer dan een hard theoretisch bewijs dat het schema succes garandeert. Anders zou er namelijk na zoveel jaar ook uiteindelijk 1 schema overleven dat voor iedereen het beste zou moeten werken. Dat is natuurlijk onzin. De beste keuze, voor zover die bestaat, zij het zo'n schema in zijn pure vorm, of een mix/eigen invulling daarvan, is nog altijd persoons-, tijd- en doelgebonden. Variatie is erg belangrijk, maar aan de andere kant moet je iets wel weer lang genoeg de kans gunnen om een zinvolle uitspraak te kunnen doen over het resultaat.

Ik heb wel sterk het gevoel dat dit schema echt iets met me doet, al is het al de afgelopen 3 trainingen. Ik heb met opzet wat nadruk gelegd op de benen, en dat merk ik ook. Ik merk dat ik overdag voel dat ik bezig ben geweest met de halters, een goed gevoel. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het schema, dat echt weer eens heel wat anders is dan ik gewend ben, een welkome verandering, en daarnaast ook de focus op bepaalde oefeningen; echt de uitvoering van zo'n oefening gaan zien als een aparte sub-training, in plaats van de zoveelste bij-oefening die je afloopt na de hoofdoefeninig.

Ik heb ook weer zin in de volgende training; eerst even flink stampen op de schouders, en dan reppen op de chins en dips. Zeker niet de reguliere BB-training die ik gewend ben, maar wel eentje waar je wel sterk van moet worden over tijd.
Het ziet er als een marteling uit :p Kan niet slecht geweest zijn dus :D

Breathing style DL's trouwens? Of gelijk die 11 reps ineens achter mekaar getrokken?
Ik zal bij de laatste twee reps wel een keertje extra adem hebben gehaald in de lockout, maar het waren geen breathing, gewoon achter elkaar.

• Like
Waarderingen: Sue
Dat heeft ongetwijfeld te maken met het schema, dat echt weer eens heel wat anders is dan ik gewend ben, een welkome verandering, en daarnaast ook de focus op bepaalde oefeningen; echt de uitvoering van zo'n oefening gaan zien als een aparte sub-training, in plaats van de zoveelste bij-oefening die je afloopt na de hoofdoefeninig.

dit is de variatie die een ieder af en toe nodig heeft
je schema ziet er pittig uit
ik ga je weer volgen paljas
dag 4 is idd ook niet misselijk

• #2.085
dit is de variatie die een ieder af en toe nodig heeft
je schema ziet er pittig uit
ik ga je weer volgen paljas
dag 4 is idd ook niet misselijk
Voor een aantal oefeningen op zich gaat het volume omhoog, maar ik ben hogere totaalvolumes gewend per training.

en dat lijkt me juist zo moeilijk om te ondergaan
geef het tijd ( pffff moet je mij horen ) ik ben zelf zo ongeduldig als de pest

• #2.087
Nou daar heb ik eigenlijk geen moeite mee. De trainingen duren ook over het algemeen iets minder dan een uur.

dat is goed te doen

• #2.089
Jawel. Dat uurtje is wel meer packed with action, maar voor een uurtje is dat goed uit te houden. Als je weet dat je anderhalf uur voor de boeg hebt ga je stiekem toch rustiger aan doen (meer pauze), en wat er het laatste half uur gepland staat krijgt over het algemeen toch iets minder explosiviteit. Wil niet zeggen dat die trainingen niet goed waren hoor, maar dit is wel een keer lekker voor de verandering.

Training van net:

Date: 2009-11-14
Volume: 3627 kg

Military Press... | .5 x .28.5 | .5 x .33.5 | .3 x .41.0 | .5 x .43.5 | .5 x .51.0 | .7 x .58.5
Shoulder Press DB | 12 x .17.0 | 12 x .17.0 | 12 x .17.0 | 12 x .17.0 | 20 x .17.0
Chins............ | 10 x ..0.0 | 10 x ..0.0 | .9 x ..0.0 | .7 x ..0.0 | .7 x ..0.0 | .7 x ..0.0
Triceps Dip...... | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0 | 15 x ..0.0

* MP viel een beetje tegen. Waar ik bij de andere 3 grote oefeningen het laatste setje rond de 10hh. eruit geperst kreeg, bleef ik hier toch echt hangen op de 8e rep. Ik denk dat de verhoudingen tussen de 5+RM en de 1RM op de MP toch anders ligt dan bij de andere oefeningen;
* 50 reps op de chins was even doorbeulen, zijkant lats duwden mijn armen zowat horizontaal na de laatste set! Heb het moeten verdelen over 6 sets, doel is om het naar 5 sets te trekken over tijd;
* 75 reps op de dips gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Ging krap aan.

Lekker getraind. Dat was de eerste week. Het bevalt goed, ik trek dit schema door.

Ziet er een mooi schema uit.
Presses zijn ok, maar die chins en dips man! :thumbs:
Goed bezig, Pallek'n! ;)

goed bezig paljas.
die chin's zijn idd erg zwaar

Je zit toch op de 75% dacht ik in de eerste week? Dan valt 7 reps idd wat tegen. Zelf moet ik dan minimaal op 11 reps komen. Misschien toch het gewicht wat te hoog genomen waardoor je niet op 75% zat of gewoon je dag niet gehad.

Die dips en chins hakken er altijd flink in, mooi volume.

Je zit toch op de 75% dacht ik in de eerste week? Dan valt 7 reps idd wat tegen. Zelf moet ik dan minimaal op 11 reps komen. Misschien toch het gewicht wat te hoog genomen waardoor je niet op 75% zat of gewoon je dag niet gehad.

laatste set is 85% eerste week

• #2.094

laatste set is 85% eerste week
Klopt, maar in de eerste fase is de 1RM met -10% gecorrigeerd, dus 85% van 90%. Ik heb met de MP precies hetzelfde gedaan met alle andere oefeningen. Misschien is de 1RM wat optimistisch geweest omdat het een tijdje geleden is dat ik die heb gepakt, en tussendoor nog een blessure te verwerken heb gehad. Anyway, ik blijf het gewoon proberen, misschien trekt het wel bij. Maar wat ik al zeg, ik heb het idee dat bij mij de verhouding tussen 1RM/5RM op de MP anders ligt dan bij de andere grote oefeningen.

Sterke training !

Lekkere training Palmans :D Flink volume op de shoulder presjes man. Lekkah. Lekker man dikke pomp in je schouders :thumbs:

een hoop chin en dip werk man
netjes

• #2.099
Thx Lennart.
Lekkere training Palmans :D Flink volume op de shoulder presjes man. Lekkah. Lekker man dikke pomp in je schouders :thumbs:
Ja die laatste set hakte er redelijk in.
Zo heej, goed bezig! Fijn weekend ;)
Thx Greetje, en hetzelfde. Je trekt bekijks met je nieuwe avatar.
een hoop chin en dip werk man
netjes
Lekker he, aanrader!

misschien volgend schema
nu nog effe niet

Terug
Naar boven