- Waardering
- 666
Even over iets anders. Ik heb dus afgelopen training BW squats gedaan (nou ja, lege stang dan). Toch heb ik spierpijn, weliswaar niet veel, maar op plaatsen waar ik dat normaal niet heb. Ook tijdens de training kreeg ik een soort pomp in de benen in delen van de quads waar ik dat normaal niet zo voel. Ik heb vernomen dat de ene spier beter reageert op meer herhalingen, en andere weer op meer gewicht (even kort door de bocht). Misschien geldt dit ook wel voor verschillende delen van één spier. Ik weet het, er wordt al bijna altijd wel beweerd dat afwisseling goed is, maar dat heb ik nu ook eens aan den lijve ondervonden, ik denk ik deel mijn levensveranderende ervaring met jullie.
Nog een opmerking over de calve raises (of tip als je wilt). Voorheen deed ik de calve raises weliswaar 'strict' in de zin dat ik niet veer en de oefening langzaam en beheerst uitvoerde, maar wat ik nu extra doe is dat ik onderaan even de hak neerzet, en vandaaruit pas weer omhoog duw. Op de e.o.a. manier voelt dit lekkerder, is ook wat zwaarder, maar heb het gevoel dat ik daarmee de kuiten effectiever train. Overigens heb ik geen kuitenblok, maar stapel ik twee schijven op elkaar en ga daar op staan met één voet.
over squat;
Ik ben blij dat je een nieuwe levenservaring erbij hebt. Ik heb het licht wat dat betreft al een tijdje gezien, vandaar ik dat tijdens elke squatsessie probeer af te wisselen in een of enkele zware sets en nog een of enkele pompsetjes.
Door de afwisseling in gewicht in reps weet je bijna zeker dat je hem 100 % goed pakt; je pakt elke spiervezel aan > degenen die goed reageren op heavy weight EN degenen die goed reageren op high reps.
Daarbij is het altijd goed om flink zwaar te gaan op squat, daar je een goede hormonale respons teweeg breng (GH).
En daarbij is het altijd goed om ook op bloedvolume te trainen, daar je o.a de plasma's oprekt en ruimte maakt voor groei.
Dus voor beiden methodes is evidentie.
Als ik moet kiezen dan ga ik toch voor een wat hogere reprange. Met minder gewicht en meer reps heb ik persoonlijk een betere mind muscle connection.
Dorian Yates is er trouwens ook van overtuigd dat een reprange van rond de 15 beter werkt met benen.
Over calve raises; probeer de beweging bovenin ook ff te locken; goed hoog op je tenen staan en echt maximaal aanspannen.
More pain = more gain