AndroidHealthClinic

de Paljas log

de bedoeling is om in één training
één oef dus redelijk pittig aan te pakken
en dat kan op 65/70/75 % van je 1rm
de oef daarnaast pak je rustig aan 40/50%
en zo ga ik dus elke dag het rijtje af
dag 1 benen 70% bijv de legextenions
dag 2 borst 70% bijv de db press
benen doe ik die zelfde dag dus een stuk lichter
dit is een beetje het verhaal

het aantal reps hou bij 75% op 3x8
en bij de lichte sets op 3x10

de bedoeling is om in één training
één oef dus redelijk pittig aan te pakken
en dat kan op 65/70/75 % van je 1rm
de oef daarnaast pak je rustig aan 40/50%
en zo ga ik dus elke dag het rijtje af
dag 1 benen 70% bijv de legextenions
dag 2 borst 70% bijv de db press
benen doe ik die zelfde dag dus een stuk lichter
dit is een beetje het verhaal

het aantal reps hou bij 75% op 3x8
en bij de lichte sets op 3x10
Die 70/75% is dan een afgeleide van je 1rm en de intensiteit is hoog van die oefening.

De rest is een beetje pompwerk.
Die 50% voor de overige oefeningen lijken mij wat laag. Zelf zit ik daar wat hoger in maar de intensiteit is alleen wat lager, ik hou wat meer reps over die ik eventueel nog zou kunnen maken.

Verder is het precies het pricipe wat ik in mijn schema hanteer.

Die 70/75% is dan een afgeleide van je 1rm en de intensiteit is hoog van die oefening.

De rest is een beetje pompwerk.
Die 50% voor de overige oefeningen lijken mij wat laag. Zelf zit ik daar wat hoger in maar de intensiteit is alleen wat lager, ik hou wat meer reps over die ik eventueel nog zou kunnen maken.

Verder is het precies het pricipe wat ik in mijn schema hanteer.

dat is de bedoeling
1 oef pittig - de rest laag- cardio flink omhoog

Klopt maar volgens mij hoeft de belasting nou ook weer niet zo laag te zijn als de intensiteit van de overige oefeningen maar niet uit de hand loopt.

ik ga hier eigenlijk voor minimale belasting
de intensiviteit is elke dag voor 1 oef weggelegd
de rest onderhou ik dan
het gewicht is niet zwaar
maar wel de trainingsduur is intensief
die wil ik erg kort houden
en dan vlammen op de cardio

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.906
Ok, het is me nu duidelijk Ove.
Bedankt voor jullie input.

Ik houd toch de 3-split aan, om een beetje in lijn te blijven van het programma waar deze deload op aansluit. Verder doe ik geen cardio, maar ik compenseer dat enigszins door in de high rep-range te zitten voor de bij-oefeningen. Ik heb de gewichten van de hoofd-oefeningen gecorrigeerd met 75% van 1RM, en daarmee ook de reps: mijn 1RM op de DL is 186kg, 75% daarvan is 140kg, terwijl mijn 8RM 146kg is. Bij de deload moet je altijd een paar hh. in de tank bewaren zegt men, dus verlaag ik de reps iets. Zij bijlage.

deload.jpg

Blijf het vreemd vinden dat je voor de deload uitgaat van een percentage van je 1RM. Je moet daarna weer een stuk lager gaan zitten in de reps wat 75% van 1RM is toch wel tegen de 9 reps over het algemeen. Waar ga je dan op zitten? 6 reps of nog minder?

Ik zou eerder kijken naar wat je normaal pakt bijvoorbeeld met 3x6 op de deadlift. Dit kan bijvoorbeeld 150kg zijn. Als je dan 3x6x100kg doet zit je op 66% intensiteit te trainen. Dat is imo een mooi intensiteit voor een deload.

• #1.908
Ik heb gelezen dat het uitgangspunt voor de deload is dat je niet tot fail gaat, maar dat je daarvoor aan verschillende parameters kunt draaien (http://www.elitefts.com/documents/deload.htm). Bij 1 oefening van de training kies ik nu voor een 75% van de 1RM en pas de reps erop aan, andere kies ik het aantal reps x, en neem dan 70% van de xRM, jouw manier dus. Maar het komt een beetje op hetzelfde neer denk ik, je komt er alleen van de andere kant. Mijn 6RM op de DL is zo'n beetje 166kg. Daar 75% van is zo'n grove 125kg, ongeveer hetzelfde ;-).

Ok mee eens, dan moet je idd je rep omlaag brengen.

• #1.910
DELOAD #1

Date: 2009-10-19
Volume: 11296.8 kg

Deadlift................... | .6 x 106.0 | .6 x 138.5 | .6 x 138.5 | .6 x 138.5
Reverse Grip Pulldown...... | 20 x .42.5 | 20 x .42.5 | 20 x .42.5
Dumbbell Row............... | 20 x .25.0 | 20 x .25.0 | 20 x .25.0
Triceps Extension Seated BB | .8 x .33.0 | .8 x .33.0 | .8 x .33.0
Pushdown Cable............. | 20 x .20.0 | 20 x .20.0 | 20 x .20.0

• #1.911
DELOAD #2

Date: 2009-10-21
Volume: 8517 kg

Full Squat BB.............. | .6 x .66.0 | .6 x .66.0 | .6 x .66.0 | .6 x 101.0 | .6 x 101.0 | .6 x 101.0
Leg Extension.............. | 20 x .30.0 | 20 x .30.0 | 20 x .30.0
Single Calve Raise Standing | 20 x .28.0 | 20 x .28.0 | 20 x .28.0
Military Press............. | .8 x .41.0 | .8 x .41.0 | .8 x .41.0
Lateral Raise DB........... | 20 x ..6.0 | 20 x ..6.0 | 20 x ..6.0

Ik had eigenlijk nog best moeite met die calve raises. In die rep-ranges werken de formules om het gewicht af te leiden van een lagere rep-range niet altijd. Nu is dit wel weer zo'n oefening waar je eigenlijk je BW bij op moet tellen, m.i. ook bij squats.

Sjezus Palleke, wa benne ge weer beestig bezig man! En dit vind jij een deload? :roflol:

Hoe bevalt de nieuwe machinerie?

Nog steeds goed consequent bezig man. Keep it up!

• #1.915
Flink gerept. Hoe voelt zo'n deload nu aan???
Ja wel lekker eigenlijk, goed te doen en je bent toch bezig... aktieve rust noemen ze dat, ik vind het best ;).
Sjezus Palleke, wa benne ge weer beestig bezig man! En dit vind jij een deload? :roflol:

Hoe bevalt de nieuwe machinerie?
Bevalt prima, en kom, je wou toch niet zeggen dat het bovenstaande een volwaardige training omvat? :D
Nog steeds goed consequent bezig man. Keep it up!
Thx Berry.

Paljas wil ook eens interessant doen, deel 1: Side-raises voor lateral delts of voor traps?

Tijdens de sideraises in de deload besefte ik mij eigenlijk hoeveel variatie er kan zijn in de uitvoering ervan en wat de uitwerking ervan is, en ik dacht laat ik mijn hart eens luchten, ook al denk ik dat dit voor de meesten bekende kost is.

Ik zag wel eens mensen in de sportschool dumbbells van 20kg en hoger pakken, en er even 3 setjes van 8 tot 12 herhalingen mee uit hun mouw schudden. De ene deed dat iets netter dan de ander. Met netjes bedoel ik dan rechtop staan en dat ook blijven, schouders blijven op dezelfde hoogte en de armen maken een puur zijwaarts roterende, gecontroleerde beweging met een kleine constante hoek ik de elebogen om overstrekking te voorkomen. Met gecontroleerde beweging bedoel ik dat het tempo zo is dat je altijd spanning op de lateral delts houdt en piek contractie bovenaan. Dit deed ik dus net tijdens mijn deload, met 3 setjes van 20x 6kg :o, maar dat brandde op een gegeven moment toch best aardig, en ik voelde echt mijn lateral delts echt goed pompen.

Die vorm van netheid heb ik persoonlijk nog nooit gezien bij iemand die sideraises met 20kg of meer doen. Ik merk meestal wel één van de volgende elementen op:

1. Schommelen

Hij begint met de dumbbells vóór zijn lichaam, lichtjes voorover gebogen met zijn bovenlichaam, trekt eerst zijn bovenlichaam rechtop, of zelfs iets achterover. Daarbij houdt hij zijn rug en armen gespannen waardoor de armen door de lats naar voren worden geduwd en de dumbbells een zwaai krijgen. Dat stukje komen geen schouders aan te pas. Als je het er met ze over hebt, zeggen ze dat dat niet te voorkomen is omdat ze de dumbbells vóór zich houden en daardoor voorover moeten hangen om in balans te blijven. Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon naast je houden, of gebogen blíjven, zeg ik dan.

2. Shrugs

Ik zie ook vaak dat mensen de sideraise eigenlijk beginnen met een verijdelde shrug. Daarmee trekken ze de schouders naar hun nek toe en geven zo beginsnelheid aan de dumbbells. Tevens aan het eind van de eccentrische fase spannen ze de traps weer aan, en slaan zo energie op in de veercapaciteit van de traps. Om dit te voorkomen moet je je schouders laag houden, dat voelt geforceerd, maar het voorkomt dat je nadruk gaat leggen op je traps.

3. Elebogen in en uit

Laatste wat ik wel eens zie is is dat rotatiesnelheid wordt gemaakt met sterk gebogen elebogen, die dan aan het eind nog een keertje snel worden uitgestrekt.

4. Flink versnellen in het begin

Door de dumbbells een flinke zwaai te geven, mogelijk met de bovenstaande truukjes, hoef je de tweede helft van de beweging bijna niets meer te doen, alleen maar uit te vieren tot het toppunt en dan weer laten zakken/vallen.

Als je de bovenstaande dingen lekker extreem combineert kun je best zware dumbbells de lucht in krijgen, zonder dat je je lateral delts uitput. Maar ik vraag me af wat je dan nog eigenlijk aan het trainen bent. Ik heb vaak met 15kg en meer sideraises gedaan, en dacht altijd dat ik ze erg strict deed, maar ik besef dat ik me nog wel eens schuldig maar aan punt 2, en een beetje aan 1.

Naast dat het natuurlijk veel stoerder is om te trainen met big ass dumbbells, denk ik dat de oefening nog steeds nuttig is, al maak je je 'schuldig' aan de bovenstaande punten, maar dat heeft zijn plek denk ik meer in de gewichthef/kracht-training; het wordt dan namelijk een veel bredere, intensievere, bijna compound beweging.

Maar als je echt wilt isoleren denk ik dat je je ego even over boord moet gooien, een paar lichte DBs moet pakken, op de bovenstaande punten letten en eens kijken hoe je dan je lateral delts voelt.

mooi stukje paljas
ik kan ze zelf ook niet zwaar doen
en ook ik maak mij schuldig aan iets voorovergebogen staan
+ als het te zwaar word wil ik nog wel eens versnellen
tja ego he;)

inderdaad, nice

Ik wissel mijn side laterals af. één week doe ik ze staand, redelijk strikt en de andere week
doe ik ze zittend héél strikt. Zittend laat sowieso al minder ruimte om te foefelen imo.

Shruggende side laterals zijn een compound oefening, en dus vééél beter dan een gewone, reguliere, netjes uitgevoerd side lateral setje. :D
Ik deed/doe ze altijd schommelend, maar wel met de pinkjes omhoog! ;)

Nee volwaardig niet (voor jou doen), maar een deload?? Da ook nie eh?

---------- Toegevoegd om 13:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:56 ----------

Het ligt een beetje aan de oefening die je doet. Ik vind het met front raises helemaal niet bezwaarlijk een beetje te cheaten. Als je lekker warm bent kan dat best. Trouwens, cheaten met side raises pak je ook een beetje traps mee, ik kan er niet zo mee zitten...

Voor iedereen weer anders denk ik...

Ik vind het totaal overbodig om te cheaten met oefeningen als side raises en dergelijk. Doe ze zelf unilateraal en probeer de rest van mijn lichaam zo stil mogelijk te houden.

Terug
Naar boven