Flink gerept. Hoe voelt zo'n deload nu aan
Ja wel lekker eigenlijk, goed te doen en je bent toch bezig... aktieve rust noemen ze dat, ik vind het best

.
Sjezus Palleke, wa benne ge weer beestig bezig man! En dit vind jij een deload?
Hoe bevalt de nieuwe machinerie?
Bevalt prima, en kom, je wou toch niet zeggen dat het bovenstaande een volwaardige training omvat?
Nog steeds goed consequent bezig man. Keep it up!
Thx Berry.
Paljas wil ook eens interessant doen, deel 1: Side-raises voor lateral delts of voor traps?
Tijdens de sideraises in de deload besefte ik mij eigenlijk hoeveel variatie er kan zijn in de uitvoering ervan en wat de uitwerking ervan is, en ik dacht laat ik mijn hart eens luchten, ook al denk ik dat dit voor de meesten bekende kost is.
Ik zag wel eens mensen in de sportschool dumbbells van 20kg en hoger pakken, en er even 3 setjes van 8 tot 12 herhalingen mee uit hun mouw schudden. De ene deed dat iets netter dan de ander. Met netjes bedoel ik dan rechtop staan en dat ook blijven, schouders blijven op dezelfde hoogte en de armen maken een puur zijwaarts roterende, gecontroleerde beweging met een kleine constante hoek ik de elebogen om overstrekking te voorkomen. Met gecontroleerde beweging bedoel ik dat het tempo zo is dat je altijd spanning op de lateral delts houdt en piek contractie bovenaan. Dit deed ik dus net tijdens mijn deload, met 3 setjes van 20x 6kg

, maar dat brandde op een gegeven moment toch best aardig, en ik voelde echt mijn lateral delts echt goed pompen.
Die vorm van netheid heb ik persoonlijk nog nooit gezien bij iemand die sideraises met 20kg of meer doen. Ik merk meestal wel één van de volgende elementen op:
1. Schommelen
Hij begint met de dumbbells vóór zijn lichaam, lichtjes voorover gebogen met zijn bovenlichaam, trekt eerst zijn bovenlichaam rechtop, of zelfs iets achterover. Daarbij houdt hij zijn rug en armen gespannen waardoor de armen door de lats naar voren worden geduwd en de dumbbells een zwaai krijgen. Dat stukje komen geen schouders aan te pas. Als je het er met ze over hebt, zeggen ze dat dat niet te voorkomen is omdat ze de dumbbells vóór zich houden en daardoor voorover moeten hangen om in balans te blijven. Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon naast je houden, of gebogen blíjven, zeg ik dan.
2. Shrugs
Ik zie ook vaak dat mensen de sideraise eigenlijk beginnen met een verijdelde shrug. Daarmee trekken ze de schouders naar hun nek toe en geven zo beginsnelheid aan de dumbbells. Tevens aan het eind van de eccentrische fase spannen ze de traps weer aan, en slaan zo energie op in de veercapaciteit van de traps. Om dit te voorkomen moet je je schouders laag houden, dat voelt geforceerd, maar het voorkomt dat je nadruk gaat leggen op je traps.
3. Elebogen in en uit
Laatste wat ik wel eens zie is is dat rotatiesnelheid wordt gemaakt met sterk gebogen elebogen, die dan aan het eind nog een keertje snel worden uitgestrekt.
4. Flink versnellen in het begin
Door de dumbbells een flinke zwaai te geven, mogelijk met de bovenstaande truukjes, hoef je de tweede helft van de beweging bijna niets meer te doen, alleen maar uit te vieren tot het toppunt en dan weer laten zakken/vallen.
Als je de bovenstaande dingen lekker extreem combineert kun je best zware dumbbells de lucht in krijgen, zonder dat je je lateral delts uitput. Maar ik vraag me af wat je dan nog eigenlijk aan het trainen bent. Ik heb vaak met 15kg en meer sideraises gedaan, en dacht altijd dat ik ze erg strict deed, maar ik besef dat ik me nog wel eens schuldig maar aan punt 2, en een beetje aan 1.
Naast dat het natuurlijk veel stoerder is om te trainen met big ass dumbbells, denk ik dat de oefening nog steeds nuttig is, al maak je je 'schuldig' aan de bovenstaande punten, maar dat heeft zijn plek denk ik meer in de gewichthef/kracht-training; het wordt dan namelijk een veel bredere, intensievere, bijna compound beweging.
Maar als je echt wilt isoleren denk ik dat je je ego even over boord moet gooien, een paar lichte DBs moet pakken, op de bovenstaande punten letten en eens kijken hoe je dan je lateral delts voelt.