MuscleMeat

Diverse trainingen

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.021
Wat we zoeken heet blijkbaar 'concurrent training effect' en over het algemeen wordt idd een remmende werking van endurance training op muscle hypertrophy gvonden.

Cellular and Molecular Exercise Physiology
Can AMPK mediated suppression of mTORC1 explain the concurrent training effect?
D. Lee Hamilton and Andrew Philp
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...sg=AFQjCNG9Zixcwy55FX2UIA6PwYWN4lgpGg&cad=rja

Sports Med. 2014; 44(Suppl 2): 117–125.
Using Molecular Biology to Maximize Concurrent Training
Keith Baar
Using Molecular Biology to Maximize Concurrent Training

Scand J Med Sci Sports. 2013 Jun;23(3):355-66.
Differentiated mTOR but not AMPK signaling after strength vs endurance exercise in training-accustomed individuals.
Vissing K1, McGee S, Farup J, Kjølhede T, Vendelbo M, Jessen N.
Differentiated mTOR but not AMPK signaling after strength vs endurance exercise in training-accustomed individuals. - PubMed - NCBI

Physiol Rep. 2014 Dec; 2(12): e12254.
Endurance exercise induces REDD1 expression and transiently decreases mTORC1 signaling in rat skeletal muscle
Miki Hayasaka, Haruka Tsunekawa, Mariko Yoshinaga, and Taro Murakami
Endurance exercise induces REDD1 expression and transiently decreases mTORC1 signaling in rat skeletal muscle

maar hier wordt precies het tegenovergestelde gevonden, altijd kritisch blijven.... :

PLoS One. 2016; 11(2): e0149082.
Endurance Exercise Enhances the Effect of Strength Training on Muscle Fiber Size and Protein Expression of Akt and mTOR
Zuzanna Kazior, Sarah J. Willis, Marcus Moberg, William Apró, José A. L. Calbet, Hans-Christer Holmberg, and Eva Blomstrand
Endurance Exercise Enhances the Effect of Strength Training on Muscle Fiber Size and Protein Expression of Akt and mTOR

Uiteindelijk gaat het er vooral om waar je jezelf prettig bij voelt. het is allemaal niet zo heel zwart/wit. Ik vind het eerlijk gezegd wel prettig dat ik een lange sprint kan trekken zonder gesloopt te zijn en half dood te gaan. En er zijn genoeg atleten die gewoon sterker worden terwijl ze veel conditiewerk doen. Misschien niet optimaal voor spiergroei, maar dat is voor mij persoonlijk toch maar een bijzaak.

Heb ik toch al gedaan. Check gewoon het MTOR(C) & AMPK verhaal...

AMPK stopt MTOR(C) en vice versa. MTOR(C) is spieropbouw, AMPK is conditie opbouw. Google er even naar ;)
Dat is ietwat zwart-wit. Er zijn verscheidene isovormen van AMPK, met verschillende effecten. Alleen activatie van de a1-houdende isovorm lijkt spiergroei te remmen. Ze kennen ook een onderling afwijkend activatiepatroon, ik kaart dit kort aan in m'n paper met wat handige referenties onder de sectie regulation by energy status: Regulation of mTORC1 by growth factors, energy status, amino acids and mechanical stimuli at a glance | Journal of the International Society of Sports Nutrition | Full Text

• #6.024
Uiteindelijk gaat het er vooral om waar je jezelf prettig bij voelt. het is allemaal niet zo heel zwart/wit. Ik vind het eerlijk gezegd wel prettig dat ik een lange sprint kan trekken zonder gesloopt te zijn en half dood te gaan. En er zijn genoeg atleten die gewoon sterker worden terwijl ze veel conditiewerk doen. Misschien niet optimaal voor spiergroei, maar dat is voor mij persoonlijk toch maar een bijzaak.
Zelf heb ik me er ook min of meer bij neergelegd dat ik all-roundness en een goede conditie belangrijker vind dan alleen 'groot' worden.

Dat is ietwat zwart-wit. Er zijn verscheidene isovormen van AMPK, met verschillende effecten. Alleen activatie van de a1-houdende isovorm lijkt spiergroei te remmen. Ze kennen ook een onderling afwijkend activatiepatroon, ik kaart dit kort aan in m'n paper met wat handige referenties onder de sectie regulation by energy status: Regulation of mTORC1 by growth factors, energy status, amino acids and mechanical stimuli at a glance | Journal of the International Society of Sports Nutrition | Full Text
Thanks zal daar nog eens naar kijken.
'regulation by energy status' doet me aan het AMP/ADP/ATP ratio verhaal denken waarmee honger/uitputting/ondervoeding wordt gedetecteerd, dat kan natuurlijk een rol spelen bij endurance exercise, maar als je het goed doet krijg je voldoende calorieen binnen rond je training.

Het gaat maar om 1 ding ......wat wil je zelf.
En ben je fysiek in staat om dat doel te kunnen halen.
Bij mij zelf is lekker sporten zonder al te veel pijntjes belangrijk...maar goed ik ben inmiddels 55 en dan weet je dat bepaalde dingen niet meer haalbaar zijn.
Neet...doe je ding :)

• #6.026
Het gaat maar om 1 ding ......wat wil je zelf.
En ben je fysiek in staat om dat doel te kunnen halen.
Bij mij zelf is lekker sporten zonder al te veel pijntjes belangrijk...maar goed ik ben inmiddels 55 en dan weet je dat bepaalde dingen niet meer haalbaar zijn.
Neet...doe je ding :)
In mijn hoofd is de knoop al doorgehakt.... lekker en all-round sporten is belangrijker dan grote benen :)

• #6.027
Front to back
week 6 dag 4
80 min

week 3+6+9: superset 1: G(roei), ss 2: P(omp), set 3: P(omp)

Lower Back mobility van Vahva Fitness

DB swings (al a KB)
3 x 12x 17 kg

Back Squat pre set
1x8 68 kg

1
3x (Back squats ss. SLDL)
Back Squat
G: 8x 88 kg
Dumbbell Single Leg DLDL
G: (8xR+8xL) 20 kg

2
3x (DL ss. Goblet sq)
Deadlift
P: 12x 83 kg
Goblet squat
P: 12x 36 kg

3
Hier de Sitting One Leg Calf raises vervangen door zinvollere oefeningen:

4x (BW Glute bridges 10 + 10 + 10 sec ss. AB-wheel roll out)
Glute bridges:
10 s 2 benig
10 s Links
10 s Rechts
AB wheel: 10x vanaf tenen

Opm:
De 2e (pomp) ronde was flink zwaar; iedere keer ademhaling door het dak en
druipende kop :o
AB wheel was lang geleden.... weer even inkomen :)

Vanuit het krachtsperspectief (niet per se hypertrofie): zou matige cardio niet herstelbevorderend werken?

• #6.029
Vanuit het krachtsperspectief (niet per se hypertrofie): zou matige cardio niet herstelbevorderend werken?
Ik weet het niet. Lichte cardio na een zware training kan helpen de afvalstoffen (oa melkzuur) sneller op te ruimen uit de spieren, dus herstel versnellen. Aan de andere kant is juist die metabole stress een van de factoren die hypertrofie kan induceren. En werkt kaatsu niet juist zo goed doordat je de afvoer vanuit de spieren afknelt?

Ik heb nog een heel mooi review artikel gevonden:
Do changes in muscle fiber type cause the “interference effect?” Chris A Beardsley
Do changes in muscle fiber type cause the “interference effect?”
Daarin wordt het AMPK effect na energie uitputting op hypertrofie behoorlijk ontkracht in de humane situatie, en het versterkende effect van concurrent training (CT) juist benadrukt en wel door groei van type I en IIa vezels afzonderlijk te bekijken, eigenlijk precies wat ik woensdag al dacht maar niet kon onderbouwen. Door de cardio training gaan ook je type I vezels groeien waardoor de totale hypertrofie vergelijkbaar of soms zelfs iets groter is, maar het oppervlak aan type II vezels, en dus de kracht kleiner dan bij KT alleen. Dit was echter helaas niet helemaal wat Kazior ea vonden, wel vonden zij de mTOR activatie groter bij CT dan bij KT alleen.
Het artikel van @Galen beschrijft een mechanisme van remming op mTOR en hypertrofie door energie uitputting via AMPK, wat volgens Beardsley in praktijk niet heel sterk is.

Zelf heb ik me er ook min of meer bij neergelegd dat ik all-roundness en een goede conditie belangrijker vind dan alleen 'groot' worden.
Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n streven voor iedereen een stuk gezonder zou zijn. En zolang je op een behoorlijk level krachttraining blijft doen zal dat altijd te zien zijn.

• #6.031
  • #6.032
Net voor de regen nog een stukje fietsen (570 kCal) en zwemmen 540m, 200 kCal. Je wilt toch niet nat worden ;)
Veel snelle suikers dit weekend..... heb aardbeien, kersen, meloen en pruimen op de markt gekocht. En 2 harinkjes, maar die zijn al weer op :D

Weer lekker actief bezig geweest Neet! Ik heb ook nog aardbeien liggen, je brengt me op ideeën! :D

Ik weet het niet. Lichte cardio na een zware training kan helpen de afvalstoffen (oa melkzuur) sneller op te ruimen uit de spieren, dus herstel versnellen. Aan de andere kant is juist die metabole stress een van de factoren die hypertrofie kan induceren. En werkt kaatsu niet juist zo goed doordat je de afvoer vanuit de spieren afknelt?

Ik heb nog een heel mooi review artikel gevonden:
Do changes in muscle fiber type cause the “interference effect?” Chris A Beardsley
Do changes in muscle fiber type cause the “interference effect?”
Daarin wordt het AMPK effect na energie uitputting op hypertrofie behoorlijk ontkracht in de humane situatie, en het versterkende effect van concurrent training (CT) juist benadrukt en wel door groei van type I en IIa vezels afzonderlijk te bekijken, eigenlijk precies wat ik woensdag al dacht maar niet kon onderbouwen. Door de cardio training gaan ook je type I vezels groeien waardoor de totale hypertrofie vergelijkbaar of soms zelfs iets groter is, maar het oppervlak aan type II vezels, en dus de kracht kleiner dan bij KT alleen. Dit was echter helaas niet helemaal wat Kazior ea vonden, wel vonden zij de mTOR activatie groter bij CT dan bij KT alleen.
Het artikel van @Galen beschrijft een mechanisme van remming op mTOR en hypertrofie door energie uitputting via AMPK, wat volgens Beardsley in praktijk niet heel sterk is.

Hmmm, in periodes van hypertrofie cardio erbij voor optimaal effect? En dan zonder cardio de krachtgains verzilveren in een apart blok?

• #6.036
Hmmm, in periodes van hypertrofie cardio erbij voor optimaal effect? En dan zonder cardio de krachtgains verzilveren in een apart blok?
Wat in ieder geval duidelijk lijkt is dat kracht en power (explosiviteit) op gespannen voet staan met cardio. Dus oly + power lifters kunnen beter niet op de fiets stappen of rondjes hardlopen.... Het is het beste als die na 1 of 2 zware reps naar adem staan te happen als een zware roker die de trein heeft moeten halen.

• #6.037
Front to back
week 7 dag 1
80 min

week 1+4+7: superset 1: P(omp), ss 2: K(racht), ss 3: G(roei)

1
3x (Bench press ss. One arm row)

Bench press
P: 14x 60.5 kg -> 2.5 kg erbij
Bent over one arm row
P: 16x 28 kg -> 3 x 2 reps erbij
wat een pomp zooi :o

2
3x (EZ bar curls ss. dips)
EZ bar curls
K: 4x 42.5 kg -> ipv 5x 38.5
Dips
K: 5x BW+22.5 kg -> 3 x 1 rep erbij

3
4x (Chest Flyes ss. Rear delt raises)

Flyes
G: 9x 16 kg -> 4 x 1 rep erbij
Rear delt raises
G: 9x 8 kg

Opm:
Rear delts gingen beter dit keer
ik voelde mijn abs nog van de AB-wheels eergisteren.... was lang geleden :o

Tja pompen is tellen....je hebt een charmante assistente nodig die je daarbij kan helpen :D

Elk repje telt...

• #6.039
Tellen lukt me nog wel hoor :P

die rear delt raises lijken me ook wel lekker voor je schouders, is weer eens een andere beweging dan je met bench en ohp doet.
doe jij die zittend of staand?

Terug
Naar boven