AndroidHealthClinic

Diverse trainingen

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.841
Gezien de problemen met je onderrug; enig idee of je de transverse abdominis gebruikt tijdens oefeningen die je rug belasten? Deze helpt je rug ontlasten.
Dat kon best eens een goed punt zijn. Glutes ook trouwens. Ook maar eens wat gaan doen om de spieren rond romp en heupen aan te pakken!

Dat kon best eens een goed punt zijn. Glutes ook trouwens. Ook maar eens wat gaan doen om de spieren rond romp en heupen aan te pakken!
De transverse abdominis helpt je onder andere om je bekken te kantelen, waardoor je de glutes goed kunt activeren/gebruiken.

Kun je prima zelf testen overigens. Je zet je handen in je middel, duimen richting je rug, vingers druk je stevig in je schuine buikspieren. Deze probeer je zo hard mogelijk weg te drukken met je buikspieren, dit is de basis voor je brace tijdens iedere oefening.

De transverse abdominis helpt je onder andere om je bekken te kantelen, waardoor je de glutes goed kunt activeren/gebruiken.
Lol? Je transverse abdominis doet niks met het kantelen van je bekken. Dat doen je hamstrings en rectus abdominis.

Je transverse abdominis biedt stabiliteit voor je ruggengraat.

Lol? Je transverse abdominis doet niks met het kantelen van je bekken. Dat doen je hamstrings en rectus abdominis.

Je transverse abdominis biedt stabiliteit voor je ruggengraat.
Kan het ook zo zijn dat de iliopsoas de stabilisatie van de ruggengraat overneemt wanneer de transverse abdominis niet goed wordt gebruikt, en dat dit een negatieve invloed heeft op de positie van het bekken? En dat je rugspieren dan niet goed gebruikt kunnen worden?

Edit; in mijn vraagstelling ging ik aan wat dingen voorbij, mede vanwege mijn eigen ervaring. Mijn ervaring is dat ik m’n transverse abdominis moet trainen en gebruiken om de positie van m’n bekken goed te kunnen hebben/houden. Wanneer ik alleen de rectus femoris train werkt het voor mij niet.

Nu ik erover na heb gedacht denk ik dat een inactieve transverse abdominis er bij mij voor zorgt dat m’n buik uitzet en ik m’n rectus femoris abdominis niet goed kan gebruiken.

Los van de effecten die dit dan heeft op de stand van het bekken en de compensatie hiervan denk ik dat we beiden gelijk hebben.

Laatst bewerkt:
Kun je prima zelf testen overigens. Je zet je handen in je middel, duimen richting je rug, vingers druk je stevig in je schuine buikspieren. Deze probeer je zo hard mogelijk weg te drukken met je buikspieren, dit is de basis voor je brace tijdens iedere oefening.
In de podcast van Huberman met als gast Andy Galpin zit een mooie test voor je mogelijkheden tot gebruik van verschillende delen van je "core".

Dat gaat een beetje op dezelfde manier je zet je vingers op verschillende plekken in je middel en dan moet je proberen ertegen te drukken.

Laatst bewerkt:
  • #12.847
Ja, dat doe ik wel goed. Je bouwt daarmee 'druk' op in je buik.

• #12.848
En je 'bekkenbodemspieren', die moest ik van de fysio oefenen van de zomer. Zonder de abs te gebruiken (voel met hand) liggend het bekken iets kantelen. Moet ik idd ook weer eens gaan oppakken.
Ook de russian twist lijkt me goed om te doen.

Ook maar eens wat gaan doen om de spieren rond romp en heupen aan te pakken!
koekoek, neet, wil je er toch ff fijntjes aan herinneren dat jij staande ab wheel rollouts doet, dan zijn je romp/abs en ass spieren behoorlijk sterk.
problemen met je onderrug hoeven niet perse vanuit je onderrug te komen, het ''probleem'' kan ook ergens anders zitten, bv tussen de schouderbladen of de nek.

Kan het ook zo zijn dat de iliopsoas de stabilisatie van de ruggengraat overneemt wanneer de transverse abdominis niet goed wordt gebruikt, en dat dit een negatieve invloed heeft op de positie van het bekken? En dat je rugspieren dan niet goed gebruikt kunnen worden?

Edit; in mijn vraagstelling ging ik aan wat dingen voorbij, mede vanwege mijn eigen ervaring. Mijn ervaring is dat ik m’n transverse abdominis moet trainen en gebruiken om de positie van m’n bekken goed te kunnen hebben/houden. Wanneer ik alleen de rectus femoris train werkt het voor mij niet.

Nu ik erover na heb gedacht denk ik dat een inactieve transverse abdominis er bij mij voor zorgt dat m’n buik uitzet en ik m’n rectus femoris niet goed kan gebruiken.

Los van de effecten die dit dan heeft op de stand van het bekken en de compensatie hiervan denk ik dat we beiden gelijk hebben.
Je kunt je bovenbeen niet goed gebruiken doordat je inactieve buikspieren hebt???

Je gebruikt je transverse abdominis voornamelijk om je buik mee uit te zetten en een soort korset van druk mee te creëren die zorgt dat je romp op z'n plek blijft. Vandaar dat een riem voor veel mensen ook werkt omdat die, erg toevallig, mooi over je hele buik loopt in de richting van je transverse abdominis, waardoor je een externe cue krijgt om druk te zetten tegen de gehele riem... Door dus druk te genereren vanuit je transverse abdominis en niet alleen vanuit je rectus abdominis :) Lang verhaal kort. De basis van je brace.

• #12.852
Gisteren een beetje grond yoga gedaan en
russian twists (zonder gewicht) 2 x 25x

Tussentraining 2 za 21:15

WU BW overhead squats (met stok boven hoofd)
1 x 15x

BB deadlifts 40 kg
2 x 10x
BB deadlifts 60 kg => 15 kg erbij
2 x 10x

reverse brede grip BB rows 40 kg (Yates)
2 x 8x
reverse brede grip BB rows 50 kg
2 x 8x
deze heb niet vaak gedaan, het wrikt een beetje in de ellebogen en
schouders, maar het gevoel in de lats is wel lekker :)
goed gelet op bracen met glutes en diepere buikspieren

15° incline DB chest press 19.5 kg
4 x 12x

scapula pull-ups
4 x 8x @ 1s hold
ook pittig voor de vingergrip (pleurde haast van de stang af) :o

DB flyes 2x8 kg
4 x 16x @ 2s neer, 2s op

leg raises
3 x 12x
laatste set ging een beetje af taperen ...

FitBit: Weights - 69 min - 120 avg 160 max heart - 557 kCal

• #12.853
koekoek, neet, wil je er toch ff fijntjes aan herinneren dat jij staande ab wheel rollouts doet, dan zijn je romp/abs en ass spieren behoorlijk sterk.
ass weet ik niet hoeveel die mee doet, rectus abominis zeker wel, die heeft soms 3 dagen spierpijn na ab wheels, diepere buikspieren weet ik ook niet zo net....
problemen met je onderrug hoeven niet perse vanuit je onderrug te komen, het ''probleem'' kan ook ergens anders zitten, bv tussen de schouderbladen of de nek.
ja, daar heb heb ik vaak moeite mee, zo zijn er mensen met nekpijn die met een paar steunzooltjes de winkel uitgestuurd worden :dunno:
losse heupjes komen altijd wel van pas :eyebrow:
U denkt mambo, son, chachacha? :D
Ik dans als een zak aardappelen ......

Je kunt je bovenbeen niet goed gebruiken doordat je inactieve buikspieren hebt???

Je gebruikt je transverse abdominis voornamelijk om je buik mee uit te zetten en een soort korset van druk mee te creëren die zorgt dat je romp op z'n plek blijft. Vandaar dat een riem voor veel mensen ook werkt omdat die, erg toevallig, mooi over je hele buik loopt in de richting van je transverse abdominis, waardoor je een externe cue krijgt om druk te zetten tegen de gehele riem... Door dus druk te genereren vanuit je transverse abdominis en niet alleen vanuit je rectus abdominis :) Lang verhaal kort. De basis van je brace.
Bedoelde rectus abdominis, niet abdominis. Heb het verbeterd.

Thnx voor de moeite. Volgens mij bedoelen we min of meer hetzelfde, maar benaderen we het anders.
Waar ik uit ga van een goede houding krijgen in het algemeen benader jij het vanuit bracen.
Wat ik qua bracen (be)doe(l) is het volgende;

Ik kan m'n transverse abdominis alleen spannen bij een goede bekkenstand. M'n rectus abdominis kan ik ook bij voorovergekanteld bekken aanspannen. Wanneer ik m'n transverse abdominis aan span kantel ik m'n bekken automatisch. Zo helpt deze spier mij aan een goede kanteling, en bijvoorbeeld ook een goede activatie van de glutes. Zodra ik de buikspieren op een goede manier aangespannen heb neem ik een diepe teug adem tegen de druk van de buikspieren in. Ik ben benieuwd wat je hiervan denkt/vindt.

In het dagelijks leven heb ik graag een transverse abdominis die alles goed op zo'n plek houdt. Dit voorkomt ook uitzetting tegen de rectus abdominis, waardoor deze in mijn geval inactiever werd. De combinatie maakte een goede houding aannemen/spieractivatie voor mij in het dagelijks leven onmogelijk en tijdens het trainen gokwerk.

Hier in de sportschool zie ik de meeste mensen een holle rug krijgen tijdens een rollout..

• #12.856
Even 'gesmokkeld' vanwege de mooie zonnige namiddag, en daarna nog een uurtje gewerkt :)
Ging lekker, geen pijntjes, wel een beetje stijf rond de heupen. Zal de leeftijd wel zijn :p

11/11/22 674 kCal = 210 kC fietsen KR 7 km
+ 464 kCal hardlopen 5.61 km, 5850 steps, 36'20, 152 avg 186 max hr (5 min vetverbranding, 17 min cardio, 14 min piek zone)

En je 'bekkenbodemspieren', die moest ik van de fysio oefenen van de zomer. Zonder de abs te gebruiken (voel met hand) liggend het bekken iets kantelen. Moet ik idd ook weer eens gaan oppakken.
Ook de russian twist lijkt me goed om te doen.
Dit is denk ik wat ik bedoel.. het kantelen van het bekken😊 Waar moest je dat voelen? In je lies zegmaar?

• #12.858
Nee, liezen is meer tussen je benen, buiten je bekken, dit is meer laag in je buikholte, van binnen dus
f**k.. ik heb m’n halve leven gedacht dat het een lies was, maar die zit onder tussen de benen inderdaad.. en dat wist ik ook🤷 Ik bedoel zegmaar waar er een plooi ontstaat als je je been optilt, en dan tussen die plooien in, in je buik.

• #12.860
Vanmorgen ongeveer 20 zakken troep bij mijn ouders uit het huis gehaald en naar container gebracht.
40 trappen opgelopen volgens FiBit (en met volle zakken naar beneden) :)

Tussentraining 3 za 21:15

WU 15x BW squats met stok boven hoofd

Goblet squats ATG
1 x 15x 20 kg
3 x 15x 26 kg

EZ bar curls
3 x 12x 26 kg

Leg extension 40 kg
4 x 15x @ 1s hold
pffff .... :zweet:

DB lat raises 2x9 kg -> 2x1 kg erbij
4 x 10x @ 1s hold