MuscleMeat

Dwang in Islam,kan dat??

De Grieken hadden als eerste een vorm van democratie. Beslissingen werden dus ook genomen door de vertegenwoordigers van het volk. In die zin heb je dus een seculiere regering.
Over welke tijd hebben we 't nou? Griekenland heeft in de oudheid maar heel kort een democratie gekend en dat geldde voor ruwweg een kwart van de regio's.

De rest van de tijd, 400 BC-1800 AC is 't grotendeels onderdrukt geweest door chaos of de romeinen, of de byzantiers, etc etc tot 't door het ottomaanse rijk werd veroverd en rond 1800 zichzelf vrijvocht.

Over welke tijd hebben we 't nou? Griekenland heeft in de oudheid maar heel kort een democratie gekend en dat geldde voor ruwweg een kwart van de regio's.

De rest van de tijd, 400 BC-1800 AC is 't grotendeels onderdrukt geweest door chaos of de romeinen, of de byzantiers, etc etc tot 't door het ottomaanse rijk werd veroverd en rond 1800 zichzelf vrijvocht.

De Griekse beschaving uit de oudheid. Hetgene waar ik doelde toen jij aangaf dat de 10 geboden en rechtvaardigheid de principes waren waar ons huidige normen en waarden op gebaseerd zijn. Terwijl we toch ook zaken hebben overgenomen uit vroegere tijden dan de opkomst van het Christendom en de 10 geboden.

Rechtvaardigheid is verder natuurlijk een vrij hol begrip in een groot deel van onze geschiedenis. Tot aan het begin van de vorige eeuw waren de meeste systemen gebaseerd op uitbuiting.

De Griekse beschaving uit de oudheid. Hetgene waar ik doelde toen jij aangaf dat de 10 geboden en rechtvaardigheid de principes waren waar ons huidige normen en waarden op gebaseerd zijn. Terwijl we toch ook zaken hebben overgenomen uit vroegere tijden dan de opkomst van het Christendom en de 10 geboden.

Rechtvaardigheid is verder natuurlijk een vrij hol begrip in een groot deel van onze geschiedenis. Tot aan het begin van de vorige eeuw waren de meeste systemen gebaseerd op uitbuiting.
De democratie in die tijd was niet te vergelijken met de democratie nu. Eigenlijk mochten alleen de rijke mannelijke elite van Athene stemmen = geen democratie.

De democratie in die tijd was niet te vergelijken met de democratie nu. Eigenlijk mochten alleen de rijke mannelijke elite van Athene stemmen = geen democratie.

Of het vergelijkbaar is doet er niet toe, het principe van democratie komt wel uit die tijd. Net zo goed als er andere zaken overgedragen zijn door de eeuwen heen die niet direct met religie te maken hebben.

Maar een groot deel wel:D

verassend ... ik denk het tegenover gesteld dat JULLIE gebrainwashed zijn :(

Rare is alleen dat jij in totaal niet te verifiëren fabels je heil zoekt. Noem me één reden om te geloven dat een ziel bestaat... Eén.

Als jij vindt dat je zult boeten voor je fouten dat dat een dwang is dan is Islam dwang, maar zo bekijk ik het dus niet en de Islam ook niet.
Jij doet niet wat er gevraagd wordt, jij rent weg voor de feiten, jij doet koppig en je zult branden -easy-

Tuurlijk joh, ga eens inhoudelijk in op een argument, ipv 'ik vind', of 'de feiten'. Jesus Christ... Mijn fouten? Allah heeft me in alwetendheid geschapen. Hij is dus OF totaal machteloos (ook over z'n eigen oordeel) OF een sadistische hufter. In geen van de gevallen iemand wiens grillen ik wil volgen.

Bedreiging is DWANG. De oneindige bedreiging is de ULTIEME DWANG. Denk na. Ook al ren ik er voor weg. HET IS DWANG. (Dwang wil nl. niet zeggen dat ik iets zal doen, maar dat ik iets moet doen)

Genoeg feiten in de Qoran die genoeg doet om mij er in te laten geloven.
(of jij wilt geloven of niet is aan jou)
Maar dat er gelooft wordt in een ''BigBang'' en dat we ZOMAAR zijn ontstaan en ons leventje GEWOON moeten leven in een PERFECT lichaam en een PERFECTE wereld dat is allemaal toeval en dat noemen jullie dan wetenschappelijk logica.... vast wel.

PERFECT LICHAAM? PERFECTE WERELD?

Oh lord.... 'FEITEN' in de koran? Goddammit. De koran vertelt ons dat de embryologie van de mens terug te brengen is tot zaken als 'bloedprop' en 'vormloos kauwsel'. Hoe onwijs goddelijk... Hoe idioot.

Zonder religie liepen we nu waarschijnlijk nog in berenvellen met knuppels rond. De hedendaagse normen en waarden zijn gebaseerd op de 10 geboden en rechtvaardigheid.

Van de 10 geboden is een groot deel in strijd met onze grondwet. (ik noem het recht om te scheiden, of het recht op vrijheid van meningsuiting (gvd)) Wat een bullocks Tjok. Het wordt hoog tijd voor een stukje Russell of Cliteur in je boekenkast. Zonder de afname van religie liepen we nog rond onder het juk van archaïsche ideologiën, was creationisme de geldende opvatting en waren vrouwen nog steeds minder dan mannen. Religie is voornamelijk als tegenhanger van vooruitgang actief geweest en is dat nog. In 'sub-saharan' afrika is het een gruwel voor de menselijkheid, wat ze prediken...

Op het gebied van rechtvaardigheid heeft god helemaal NIETS in te brengen. Immers: als wat god goed vind, goed is omdat god het vind (posterior to god), is god niet goed of slecht, maar hooguit de maker van een keuze. Als wat god goed vind goed is omdat het 'gewoon' zo is (anterior to god), is god niet de ultieme 'wetgever' maar een volger, en dus geen god. Waardeloos.

Hoewel ik ook veel nadelen zie in het verleden van een relegie als het Christendom wil ik toch even op iets wijzen.

Gezien het Christendom de mensen in een bepaalde baan leidde behoedde het de samenleving van misschien wel 'totale anarchie'. Een anarchistische samenleving lijkt me voor wetenschappelijk onderzoek toch een grotere belemmering dan het Christendom.

Dysarchie (als het een woord is) is niets beter en wss slechter dan anarchie. Je stelling is lek. Als een mandje. Waarom hebben we het christendom nodig voor de regels? Heeft de seculiere maatschappij die we tegenwoordig hebben niet veel meer te beiden aan vrouwen, homo's en andersdenkenden?

Dit is echt een waardeloos slechte thread aan het worden zeg. Wat een k*tfilosofie. Potverdomme nog aan toe.

Je kan zeggen wat je wilt, maar ik betwijfel of we zover als samenleving waren gekomen zonder religie. Ik denk 't niet. Religie is oorzaak van vele oorlogen geweest waaruit we weer met nieuwe technologie(en) en nieuwe standpunten uit kwamen.. en dan bedoel ik niet alleen de laatste oorlogen.

Ik heb ook niet gezegd dat god rechtvaardig is. Ik zei dat de uiteindelijke rechtvaardigheid, die we nu wellicht hebben, voort is gekomen mede dankzij religie. Ik ben niet pro-religie maar van zowel de postieve als de negatieve kanten van religie hebben we bepaalde dingen geleerd. En niet alleen dat religie onzin is.

Ik denk dat jij het stuk héél aandachtig moet lezen...

tip van de sluier:

Er is geen andere conclusie mogelijk: noch de incoherente opvattingen van het agnosticisme, laat staat de duistere speculaties van de gelovige, doch de doordachte waarheden van de Goddeloze zijn de hoogste vorm van wijsheid.

Je kan zeggen wat je wilt, maar ik betwijfel of we zover als samenleving waren gekomen zonder religie. Ik denk 't niet. Religie is oorzaak van vele oorlogen geweest waaruit we weer met nieuwe technologie(en) en nieuwe standpunten uit kwamen.. en dan bedoel ik niet alleen de laatste oorlogen.

Ik betwijfel of we zover als samenleving waren gekomen zonder het verwerpen van religie als basis voor een staat. Je gaat nogal voorbij aan wat andere mogelijkheden.

Ik heb ook niet gezegd dat god rechtvaardig is. Ik zei dat de uiteindelijke rechtvaardigheid, die we nu wellicht hebben, voort is gekomen mede dankzij religie. Ik ben niet pro-religie maar van zowel de postieve als de negatieve kanten van religie hebben we bepaalde dingen geleerd. En niet alleen dat religie onzin is.

We kunnen ook wel wat uit de massaslachtingen uit Rwanda leren. Maar om nu te zeggen dat ik zit te springen om die wetenschap....

Wat we hebben geleerd uit oorlogen hadden we ook zonder die oorlogen kunnen leren. Helemaal als al het geld dat aan bommen en granaten is besteed aan de wetenschap hadden geschonken. Hoe ziek is het dat we denken dood en verderf, of infantiele overtuigingen nodig te hebben voor een grotere kennis? Dát we dingen uit de verschillende zaken hebben geleerd, wil niet zeggen dat ze wenselijk zijn. Een kind werd vroeger met z'n hand tegen de kachel gehouden om te leren dat het ding gemeden moet worden...

Ik denk dat jij het stuk héél aandachtig moet lezen...

tip van de sluier:

ik heb het al gelezen; het was ook niet mijn bedoeling om het geloof wederom te verdedigen.............ik wilde alleen JOUW mening over dat stuk horen!
;)

( ik weet ook wel dat dat stuk niet geheel in mijn geloofswereld past, maar ik blijf toch realistisch nadenken.......)
:cool:

Ehm, waarde klusmier, het stuk zaagt je ideeën, voor zover ik het zo snel heb kunnen lezen, kompleet aan puin.

De derde blunder van professor Drees is deze bewering: “God heeft de wereld geschapen is geen verklaring van de wereld maar een uitdrukking van verwondering over het bestaan.” De blunder is dat wij gedwongen zijn onze innerlijke ervaringen, in dit geval een gevoel van verwondering, te verwoorden in een religieuze terminolo-gie. Door zulke gevoelens en daaruit voortvloeiende vragen als ‘religieus’ te classificeren gaan zij de rol vervullen van innerlijke Godsbewijzen. Voor wie erkent zulke gevoelens te hebben, zit er immers niets anders op dan te erkennen er ‘iets religieus’ bestaat, dat ook zij ‘religieuze gevoelens’ heeft. De denkblunder bestaat eruit te den-ken dat deze conclusie volgt uit die gevoelens (uit gevoelens volgt niets), en niet uit een bevooroordeelde keus voor een bepaalde terminologie om die gevoelens te verwoorden

wat een windstoten he jongens

Ligt het koninkrijk Gods immers niet binnenin ons? Het is evenwel de gelovige, en niet de ongelovige, die zulke existentiële gevoelens niet serieus neemt: de gevoelens worden niet op zichzelf als waardevol geacht maar opgevat als een middel van God om ons via ons bewustzijn van zijn bestaan te overtuigen.
Botsingen tussen wetenschap en geloof zijn niet te vermijden. Het is duidelijk waarom. Wetenschap is de collectieve onderneming die gericht is op de groei van onze kennis van de wereld in de ruimste zin des woords. Er lijkt niets te bestaan wat in beginsel onontvankelijk is voor wetenschappelijke ontsluiting, voor de me-thode van je hersens systematisch en zo onbevooroordeeld mogelijk te laten werken en je ogen de kost te geven. Zo lang het geloof ook iets over de wereld wil beweren (God bestaat, de ziel bestaat), is een botsing niet uit te sluiten. De geschiedenis leert dat geen enkele boedelscheiding de tand des tijds heeft doorstaan. De wolf zal het schaap blijven verslinden. De enige redding voor het geloof is niets meer te beweren over de wereld: vrijwillige propositionele euthanasie.

De derde blunder van professor Drees is deze bewering: “God heeft de wereld geschapen is geen verklaring van de wereld maar een uitdrukking van verwondering over het bestaan.” De blunder is dat wij gedwongen zijn onze innerlijke ervaringen, in dit geval een gevoel van verwondering, te verwoorden in een religieuze terminolo-gie. Door zulke gevoelens en daaruit voortvloeiende vragen als ‘religieus’ te classificeren gaan zij de rol vervullen van innerlijke Godsbewijzen. Voor wie erkent zulke gevoelens te hebben, zit er immers niets anders op dan te erkennen er ‘iets religieus’ bestaat, dat ook zij ‘religieuze gevoelens’ heeft. De denkblunder bestaat eruit te den-ken dat deze conclusie volgt uit die gevoelens (uit gevoelens volgt niets), en niet uit een bevooroordeelde keus voor een bepaalde terminologie om die gevoelens te verwoorden

Precies wat ik zeg:

zaag zaag zaag. edit: Klusmier, ik ben bang dat je het stuk totaal niet begrijpt....

Precies wat ik zeg:

zaag zaag zaag. edit: Klusmier, ik ben bang dat je het stuk totaal niet begrijpt....
Je hebt niet altijd even goede argumenten.. meestal eindig je op een vreemde anekdote of een mening van jouzelf gebaseerd op feitelijk niks..

Precies wat ik zeg:

blijkbaar begrijp je mijn vraag niet?

ik heb je je mening gevraagd over dit stuk, niet of je een bevestiging kon geven dat dit verhaal de poten onder mijn geloof zaagt ( wat mij dan nog het minst interesseert)
:rolleyes:

geld dit bijvoorbeeld voor ALLE geloven, dus ook voor de Islam?
(ontopic blijven)

Je hebt niet altijd even goede argumenten.. meestal eindig je op een vreemde anekdote of een mening van jouzelf gebaseerd op feitelijk niks..

Dat zou heel prima kunnen. Wijs ze aan ik zal m'n berouw tonen. Hier kan ik weinig mee. Daarnaast: als ik altijd even goede en verpletterende argumenten zou hebben zou ik god zijn en zouden wij deze discussie niet hebben.
Daarnaast: Hetzelfde geldt natuurlijk voor jou. Religie als basis voor onze hedendaagse overtuigingen is totaal niet nodig.

blijkbaar begrijp je mijn vraag niet?

ik heb je je mening gevraagd over dit stuk, niet of je een bevestiging kon geven dat dit verhaal de poten onder mijn geloof zaagt ( wat mij dan nog het minst interesseert)
:rolleyes:

geld dit bijvoorbeeld voor ALLE geloven, dus ook voor de Islam?
(ontopic blijven)

Mijn mening is dus dat je het stuk héél aandachtig moet lezen. Zoals ik al eerder postte. Dergelijke zaken gelden imo idd voor alle geloven. Niet dat dat er toe doet in jouw geval, mocht het het christendom verwerpen, maar de islam niet, dan zou je redelijk gedwongen zijn de islam aan te gaan hangen, is het niet?

Terug
Naar boven