XXL Nutrition

Een juf die aan KT doet :)

Bezoekers in dit topic

Laten we hier even serieus blijven, trollen kan wel bij retarded topics:o


Ik heb net even ingelezen wat de compounds zijn en, correct me if I'm wrong, ik doe 3x in de week voornamelijk compoundoefeningen. Dit is bijvoorbeeld: dag 1 bicep, schouders en rug, dag 2 tricep, borst en buik en dag drie benen en billen.
Met compoundoefeningen wordt bedoeld squats/deadlift/bankdrukken/bent-over rows, alle oefeningen die meerdere spiergroepen aanspreken. Gezien je 3x per week traint kun je veel beter een fullbody training doen, hierbij train je alle spieren 3x per week. 1 x per week is net iets te weinig om echt progressie door te boeken.

Je spieren groeien +-48 uur na je training met zijn hoogtepunt op 36 uur, dit is de supercompensatie(zie afbeelding). Je breekt wat af door de intensieve training, en je hersteld sterker. Maar je lichaam probeert altijd weer terug te gaan naar zijn oude niveau, want meer spieren is ook meer energie, en je lichaam wilt altijd zo efficiënt mogelijk omgaan met energie(homeostase). Dus na de supercompensatie zak je weer rustig terug naar je oude niveau, maar dit gebeurd alleen als je het extra kracht niet nodig hebt. Dus als je maar 1 x per week traint heb je 5 dagen om weer rustig te zakken, door 2-3 x per week te trainen zul je dus een stuk meer progressie boeken.
supercomp-540x280.jpg

Dit is wanneer alles optimaal is(zo zal het in werkelijkheid nooit zijn natuurlijk), je traint gelijk wanneer je lichaam net wilt terugzakken.

supercompensation.gif

En dit is na 1 enkele training, ik weet niet of het inderdaad 3 dagen duurt na de supercompensatie om op het oude niveau te zakken, maar dit geeft wel een duidelijk beeld.

Overigens is het daarom ook belangrijk zo nu en dan omhoog te gaan in gewicht of reps(niet te hoog in reps), of bijvoorbeeld minder rust tussen de set. Dit staat bekend als progressive overload, gezien je steeds meer spieren en kracht zult hebben is het van belang regelmatig omhoog te gaan. Als je je extra kracht/spieren niet gebruikt zul je alsnog terugzakken, wat niet nodig is probeert je lichaam altijd van af te komen.

Bodybuilding is als het ware gewoon een gevecht tegen je eigen lichaam, je lichaam wilt precies het tegenovergestelde van wat jij wilt:p.
 
Laatst bewerkt:
Laten we hier even serieus blijven, trollen kan wel bij retarded topics:o



Met compoundoefeningen wordt bedoeld squats/deadlift/bankdrukken/bent-over rows, alle oefeningen die meerdere spiergroepen aanspreken. Gezien je 3x per week traint kun je veel beter een fullbody training doen, hierbij train je alle spieren 3x per week. 1 x per week is net iets te weinig om echt progressie door te boeken.

Je spieren groeien +-48 uur na je training met zijn hoogtepunt op 36 uur, dit is de supercompensatie(zie afbeelding). Je breekt wat af door de intensieve training, en je hersteld sterker. Maar je lichaam probeert altijd weer terug te gaan naar zijn oude niveau, want meer spieren is ook meer energie, en je lichaam wilt altijd zo efficiënt mogelijk omgaan met energie(homeostase). Dus na de supercompensatie zak je weer rustig terug naar je oude niveau, maar dit gebeurd alleen als je het extra kracht niet nodig hebt. Dus als je maar 1 x per week traint heb je 5 dagen om weer rustig te zakken, door 2-3 x per week te trainen zul je dus een stuk meer progressie boeken.
supercomp-540x280.jpg

Dit is wanneer alles optimaal is(zo zal het in werkelijkheid nooit zijn natuurlijk), je traint gelijk wanneer je lichaam net wilt terugzakken.

supercompensation.gif

En dit is na 1 enkele training, ik weet niet of het inderdaad 3 dagen duurt na de supercompensatie om op het oude niveau te zakken, maar dit geeft wel een duidelijk beeld.

Overigens is het daarom ook belangrijk zo nu en dan omhoog te gaan in gewicht of reps(niet te hoog in reps), of bijvoorbeeld minder rust tussen de set. Dit staat bekend als progressive overload, gezien je steeds meer spieren en kracht zult hebben is het van belang regelmatig omhoog te gaan. Als je je extra kracht/spieren niet gebruikt zul je alsnog terugzakken, wat niet nodig is probeert je lichaam altijd van af te komen.

Bodybuilding is als het ware gewoon een gevecht tegen je eigen lichaam, je lichaam wilt precies het tegenovergestelde van wat jij wilt:p.

Super goede info joh! Bedankt :D
Ik ga over op de Full body trainingen. Ik train meestal 45 min tot 60 min is dat te kort/lang?
Groetjes! :)
 
Super goede info joh! Bedankt :D
Ik ga over op de Full body trainingen. Ik train meestal 45 min tot 60 min is dat te kort/lang?
Groetjes! :)
45-60 min is top, ik train zelf ook vaak 45 min, meer dan zat:p.
 
45 tot 90 min is prima (warm-up meegerekend) en dan wil je meestal meer rond de 60 mins zitten en minder tegen de 90.
 
Sorry hoor maar je mag van een juf toch wel verwachten, correctie verlangen, dat ze de Nederlandse taal vaardig is?
Ze maak 1 type fout en gelijk zijn er een aantal die hierover begint te steigeren. Tussen taal machtig zijn en iets snel neer pleuren vind een groot verschil. Behalve als ze iets educatiefs zou schrijven! Dus stop met huilen hierover en zorg dat iemand iets vrij kan typen!
 
Ik snap 'm niet? Waarom liever 60 dan 90 min?

Ik eet dan voor jet trainen of niks of hooguit 1 broodje met pindakaas.

Ze eet niet voor haar workouts. Geen elektrolyten geen fuel geen niets. We hebben ook haar voeding niet (ze geeft overigens zelf aan dat dit wss ruk is), intensiteit enz. en het is onwaarschijnlijk dat ze bekend is met deloads.

En misschien nog belangrijker: hoeveel volume wil je wel niet hebben? Met 3-4 mins rust tussen sets en 3x full body per week moet je echt enorm veel oefeningen doen, dat gaat echt te veel zijn (vooral als je bovenstaande meeneemt).
 
Als beginner hoef je niet te deloaden, of bedoel je met deload wat gas terugnemen o.i.d? Dan eet ze toch iets voor/ tijdens de training mocht dat nodig zijn, erna eet ze hopelijk sws. Ik snap verder niet wat je schrijft m.b.t. 'echt enorm veel oefeningen doen, dat gaat echt te veel zijn'. Drie keer fullbody is prima te doen. Niet de boel onnodig ingewikkeld maken, lichaam past zich in de meeste gevallen prima aan - zeker in beginner fase.
 
Als je richting de 90 min gaat dan is het m.i. meer de vraag of je intensiteit wel on point is, los van je energiereserve etc. Na een uur ben ik op hoor. Tenzij PLer met lange rustpauzes maybe.
 
Als je richting de 90 min gaat dan is het m.i. meer de vraag of je intensiteit wel on point is, los van je energiereserve etc. Na een uur ben ik op hoor. Tenzij PLer met lange rustpauzes maybe.
Al dat hokjes denken. Je kan van mijn part drie uur trainen who cares. Straks komt de onzin over cortisol en andere hormonen ook weer let maar op. Zolang ts redelijk traint en voeding redelijk is, prima. Intensiteit kent meerdere betekenissen. Je kan op hoge intensiteit trainen d.z.w. percentage 1rm, of hoog tempo trainen d.w.z. met zo min mogelijk rust tussen sets. Het ene zal effect hebben op het ander.
 
Als je richting de 90 min gaat dan is het m.i. meer de vraag of je intensiteit wel on point is, los van je energiereserve etc. Na een uur ben ik op hoor. Tenzij PLer met lange rustpauzes maybe.
Met meer rusttijd kan je een hogere intensiteit hanteren, of hanteer jij ook weer rare dingen voor intensiteit ipv het % van je max?
Daarbij is je rusttijd echt totaal niet van belang voor hypertrofie. Zorgen dat je genoeg volume draait met meer gewicht. Meer rusttijd geeft je die mogelijkheid dus wow.
 
Mijn vriendin traint gewoon 1 keer per 2 dagen fullbody en dat werkt perfect voor haar, haar voeding is wel goed en ze neemt genoeg proteines voor haar gewicht.
 
Back
Naar boven