AndroidHealthClinic

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

Bezoekers in dit topic

Het is altijd goed om te starten

Hij is part-time fluffer.

Lig je wel stevig?
Vandaag ging het met incline BP (laagste stand) al beter, waarschijnlijk heeft het gewoon tijd nodig.
Begin je met de barbell?
Altijd 2 setjes met de barbell van 5-8 reps.
Edit:
M.i. moet de beheersing met de barbell goed zijn voordat je begint met uppen, en geldt dat ook voor iedere verhoging erna. Nadat je aan de barbell bent gewend zijn er vaak maar en paar herhalingen voor iedere verhoging nodig is mijn ervaring. Load gebruiken om de barbell recht op en neer te kunnen laten bewegen is volgens mij gewoon een onverstandige manier om slechte techniek te compenseren.
Ja en nee, iets meer gewicht geeft soms net een betere feedback, met alleen de bar kan je nog wel wegkomen met wat slechte kunstjes.
Wat verder kan helpen voor een "scherpe" uitvoering is de lats en traps activeren. Je zou dit bijvoorbeeld ook kunnen doen door een minuutje vanuit de rug te roeien. Daarnaast verteld Dave Tate in veel bench filmpjes waarin hij anderen coached wel hoe je stevig kunt gaan liggen.
Het lijkt nu de goede kant op te gaan, ik zit op de row erg als warming up, wellicht helpt dat.

Dank voor je feedback.

Laatst bewerkt:
One down, two to go and I put my money where my mouth is!

Onderstaande training was mijn elfde training en dus de eerste training op abonnement na de 10-rittenkaart.

Met deze training is ook het eerste blok afgesloten en ik ben tevreden over de vooruitgang die ik zie en voel. Het lichaam voelt heerlijk aan en het heeft ook een positieve invloed op mijn gemoed. De form begint meer en meer terug te komen en scherper te worden. Ook beginnen de gewichten te stijgen.

Na het weekend begint het "Rippetoe"-blok: sets of "fivahs", dat is bekend terrein voor mij, dat heb ik regelmatig een tijdje gedaan.

Training
Block 1; Week 2; Training 3

Warm up

row erg: 1000m <4:00
Een aantal stokoefeningen gedaan uit de serie van Torokhity.

Workout
Incline BP NEW!

8 x 40kg @ 7-8 RPE: 2 x 8 x 37,5 r=2m
Uitvoering leek vandaag stabieler
Deadlift
8 x 80kg @ 7-8 RPE: 2 x 8 x 72,5 r=2m
Ongemerkt deed ik alles t/m 80 kg makkelijk met overhandse grip, ipv hookgrip wat ik wil aanleren, maar hier zit nog wel ruimte. Had ik 85kg gewogen vanmorgen dan had ik er nog 5kg bij gedaan.
Front Squat
8 x 60kg @ 7-8 RPE: 2 x 8 x 55 r=2m
De topset ging prima, de sets erna iets lastiger.
Yates Row NEW!
10 x 37,5kg @ 7-8 RPE: 2 x 10 x 32,5 r=2m
Bij de back off sets werd het iets slordiger, daarvoor zeer tevreden over de uitvoering.
Notities
link naar huidige schema: https://forum.bodybuilding.nl/topic...ions-of-a-serial-starter.423803/post-11106702

Laatst bewerkt:
Ter overdenking...

Ja en nee, iets meer gewicht geeft soms net een betere feedback, met alleen de bar kan je nog wel wegkomen met wat slechte kunstjes.
Mogelijk kan ietwat meer gewicht wel helpen inderdaad. Volgens mij is het vooral belangrijk dat gewicht niet wordt gebruikt om een gebrek aan stabiliteit in de bovenrug of schouders/armen te compenseren.

Vandaag ging het met incline BP
Hiermee verandert de "line of force"*, en het beroep op je bovenrug voor stabiliteit, mogelijk wel wat.
Je zou de rol van de bovenrug eens verder kunnen bestuderen door een floor press te doen.
Voor zover je het niet al wist vergroot in de barbell knijpen de stabiliteit in de schouders en armen.
Een floor press, waarbij je goed in de stang knijpt, is waarschijnlijk stabiel ook al gebruik je een bezemsteel.

*Gek genoeg kan ik niet op de Nederlandse benaming komen

Altijd 2 setjes met de barbell van 5-8 reps.
Netjes!

Het lijkt nu de goede kant op te gaan, ik zit op de row erg als warming up, wellicht helpt dat
Die kans lijkt me redelijk groot.
Mogelijk helpt de lagere traps activeren ook.

Vragen en opmerkingen
  1. Kiezen voor high bar BS of low bar BS (ik identificeer mezelf als een atleet in de breedste zin van het woord, maar wil ook naar de 1/2/3/4)?
  2. Kies ik ervoor om de horizontale en verticale push en pull hetzelfde te doen of voor varianten te kiezen, zo ja welke?
    Zo heb ik weinig ervaring met de Klokov Press en totaal geen ervaring met de Incline BP, om maar twee opties te noemen waar ik aan zat te denken.
  3. Voor de oefeningen met een "+" houd ik onderstaande repschema aan, voor de oefeningen met een * zit ik meer te denken aan sets van 10, 8 -12 of in opvolgende blokken sets van 10, 8 en 5, of iets anders?
  4. Ik denk er ook aan om iets erbij te doen voor calves/core, side delt/rear delt en biceps/triceps, maar wat, hoe vaak en vanaf wanneer?
    Het zal al snel uitkomen op alles 1x per week, alles 2x per week of in 2en delen en A/B. Ik heb ook nog geen idee hoeveel tijd alles gaat kosten, want met 4 grote oefeningen en uiteindelijk 4 sets met 3 minuten rust zit ik zo al op meer dan een uur.
  5. Als mijn strippenkaart is afgelopen en ik een abbo neem dan zal ik op een aantal dagen in de week wat LISS cardio gaan doen, ik ga proberen voor die tijd een paar keer per week een uur te gaan wandelen. Ik kom op zich wel aan mijn beweging, maar ik merk dat een uurtje achter elkaar stevig doorlopen me goed doet;
  6. In week 0 doe ik alleen dag 1 en 3.
  7. Betekent "Testing Triple x3" dat ik 3 pogingen heb om tot een beste triple te komen? Misschien ben ik hier na 2 blokken al helemaal klaar mee, of wil ik iets anders.

Kiezen voor high bar BS of low bar BS (ik identificeer mezelf als een atleet in de breedste zin van het woord, maar wil ook naar de 1/2/3/4)?
Als je een keuze zou moeten maken zou ik persoonlijk meestal zeggen "low bar" beginnen. De meeste mensen zijn quad (en onderrug) dominant, en kunnen daarmee wel wat aandacht voor de heupen gebruiken. Daarom zou ik ook de sumo aanraden, en een eventuele conventionele deadlift als een squat naar boven trekken met de druk op de hakken voor activatie van de glutes en hams. Wanneer je de glutes en hams goed kunt gebruiken, en de gewichten groter worden, zal je onderrug je later dankbaar zijn.

Kies ik ervoor om de horizontale en verticale push en pull hetzelfde te doen of voor varianten te kiezen, zo ja welke?
Zo heb ik weinig ervaring met de Klokov Press en totaal geen ervaring met de Incline BP, om maar twee opties te noemen waar ik aan zat te denken.

Dat hangt volgens mij van je doelen af. De oefeningen die je noemt zijn in principe twee accessoire oefeningen. Wanneer ik een keuze zou moeten maken in een ohp, en de schouders geen problemen geven, zou ik altijd een btn press doen. De incline bench zou ik persoonlijjk alleen gebruiken als accessoire oefening voor de bench, en dan met name om het accent op de triceps te leggen. Vanuit bodybuildingperspectief is er wat te zeggen voor de ontwikkeling van de upper pecs, maar die voel ik na een Klokov press meer.

Ik denk er ook aan om iets erbij te doen voor calves/core, side delt/rear delt en biceps/triceps, maar wat, hoe vaak en vanaf wanneer?
Het zal al snel uitkomen op alles 1x per week, alles 2x per week of in 2en delen en A/B. Ik heb ook nog geen idee hoeveel tijd alles gaat kosten, want met 4 grote oefeningen en uiteindelijk 4 sets met 3 minuten rust zit ik zo al op meer dan een uur.

Met name vanuit atletisch perspectief zou ik nog eens nadenken over de hoeveelheid rust die je neemt. Er is meer op deze wereld dan het creatinefosfaat systeem, en wat (extra) uitdaging voor dat systeem is niet perse slecht. Bovendien zal ook je conditie waarschijnlijk beter moeten worden wil je meer gewicht kunnen handelen, en LISS is daar mogelijk niet het enige antwoord op. Tot slot is het maar de vraag of de extra reps die je doet ook voor meer krachttoename en spiermassa zorgen. Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat trainen met vermoeidheid een bijdrage levert aan spier- en krachtonwikkeling.

Als mijn strippenkaart is afgelopen en ik een abbo neem dan zal ik op een aantal dagen in de week wat LISS cardio gaan doen
Op het niveau waarop je nu zit zou ik deze tijd met name besteden aan de abs voor de brace, een oefening voor de rear delts en rotator cuff, oefeningen om de problemen waar je tegenaan loopt te tackelen en mogelijke hersteltraining.

Laatst bewerkt:
Mentat 'Sumo Stretch' uit deze video is ook aan te raden, ik doe die voor Leg Swing

Fives are Better

Het tweede blok is begonnen!

Training
Block 2; Week 1; Training 1

In de eerste week van het "Rippetoe"-blok beginnen we met 3 x 5 @ 6-7 RPE. De rusttijden laat ik gedurende dit blok, indien nodig, oplopen naar een minuut of 3.

Warm up
Row Erg: 1k <4 min
Een aantal stokoefeningen gedaan uit deze serie van Torokhity.
De stokoefeningen doe ik tijdens de warming up stets van de ohp.

Workout
Weekdoel: 3 x 5 @ 6-7 R:PE

OHP
3 x 5 x 30kg; r=2,5m
Voor het eerst dat de OHP echt soepel ging, mogelijk komt dit door de kleinere hoeveelheid reps, hier zit nog ruimte.

hb BSQ
3 x 5 x 70kg; r=2,5m
De enige oefening waar ik gaandeweg niet wilde verhogen, van het weekend veel trappen gelopen en dat voel ik, de benen waren moe.

RDL
3 x 8 x 50kg; r=2m
Soepel..

LPD1: v-handle
3 x 8 x 45; r=135s
Hier voelde ik wat druk van de klok, had zeker met meer rust, zowel op de klok als in m'n hoofd, hoger gekund.

Notities
link naar huidige schema: https://forum.bodybuilding.nl/topic...ions-of-a-serial-starter.423803/post-11106702

Laatst bewerkt:
Het is hier verdacht stil..
Ben je nog een beetje trouw aan je schema of ga je vreemd?

Het is hier verdacht stil..
Klopt.

Afgelopen vrijdag de wekker gemist en niet getraind, deze week waarschijnlijk 1x trainen, volgende week niet trainen ivm verblijf elders.
Ben je nog een beetje trouw aan je schema of ga je vreemd?
Hondstrouw, met 4 grote oefeningen, weinig reps en oplopende rust is er ook niet zoveel tijd voor veel extra.

Back
Naar boven