MuscleMeat

g-mens log

• Topic Starter Topic Starter
  • #21.741
Gaat goed idd met de pauze sq

Vandaag een extra training.

Opw 10 min crosstrainer

Oef 1 Incline speed bench (tegen 2 dubbel choked small bands)
3x20+b
3x60+b
3x70+b
8x3x80+b

Oef 2 Seated dumbell shoulder press
10x20
10x30
10x40
8x40
6x40

Oef 3 Chins
5x10xbw

Oef 4 Nautilus 2 handvaten cable row ding
15x59
12x71
10x91

Oef 5 EZ curl
10x30
10x40
10x50

Oef 6 Machine side raises
20x43
15x43
15x43

Oef 7 Reverse pec fly
3x20x50

Easy pumpingzz.

Nice, merk je veel verschil met die bands, doordat je touch point al stuk hoger ligt dan bij vlakke bench?

• #21.743
Ja redelijk veel. Maar je bepaalt de spanning toch door bv dubbel te doen of dubbel choked bv.

Nice, merk je veel verschil met die bands, doordat je touch point al stuk hoger ligt dan bij vlakke bench?

Ik zie niet in wat de hoogte van waar je de barbell legt te maken heeft met het gebruik van bands.
Het gebruik van bands zorgt ervoor dat je door de gehele bewegingsbaan van de oefening kan blijven accelereren. Normaal hou je jezelf in, want anders gooi je de barbell omhoog :)
Daarbij kan je de barbell met bands sneller laten zakken dan dat je normaal zou kunnen onder invloed van enkel de zwaartekracht (accelerated eccentrics) waardoor je meer kinetische energie in je spieren opslaat en explosiever kan uitdrukken.

edit: ah je bedoelt zeker dat de spanning op de bands hoger is bij de incline bench ?

Ja redelijk veel. Maar je bepaalt de spanning toch door bv dubbel te doen of dubbel choked bv.

Ja klopt, ik double choke thuis ook.. Maar waar ik met vlakke bench zo een beetje eindig met bandspanning. Zal jou start punt ongeveer zijn met een incline, maar inderdaad ook dat valt aan te passen natuurlijk.

• #21.746
Vandaag events. Eerst weer RPB extra beveiligen. Vandalisme blijft een probleem, erg irritant. Iemand een camerasysteem via de telefoon te leen?

Opw TKE / exorotaties, stretchen

kniepees links is wonderbaarlijk bijna pijnloos. Geen idee hoe dit nu weer ineens zo is gekomen heb juist 2 hele zware sq sessies gedaan.

Oef 1 Strict logpress
2x5x52,5
3x75
3x85
3x100
3x110

Prima, nek is nog steeds geblokkeerd, voelde sterker dan ooit. PR is 3x115 en dat had er zonder blokkade wel ingezeten.

Oef 2 Incline axle benchpress
10x35
10x55
5x75
5x95
3x115
6x130 PR (Voor Vlad, fighting back to remain the strongest....)

Oef 3 Weight for height (zak 22kg)
2x3,5m
hoop fails tussendoor
2x4m nice
hoop fails op 4m10 wel bijna.

Oef 4 Yoke
15m 100
15m 150
15m 200
15m 250
15m 300
15m 350

Zit iets links wat vast dus ging zwaarder dan normaal vond ik en geen 400 gedaan.

Oef 5 Stones
3x3x85 @ 180cm one motion
1x110 @ 180cm nice, meteen de 1e weer.
Daarna een close fail.
1x120 @ 180cm
1x175 @ 132cm en de 2e rep faalde ik omdat hij van de rand glipte. Beetje jammer....
5x130 @ 132cm voelt daarna alsof het niks meer weegt.

Oef 6 Reverse pec fly
4x15xbw

Oef 7 Knee tucks
4x30

Oef 8 Abs op hyper
4x30

• #21.748
Thanks Brian.

---------- Toegevoegd om 21:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:24 ----------

Vandaag in de middag.

Opw 10min crosstrainer

Oef 1 Paused oly squat (beltless)
5x20
5x50
5x70
5x90
5x110
5x140
5x160

Redelijk pittig na gisteren die laatste. Maar onder het mom van Broz knows en squats cure cancer gewoon doordouwen en vaak doen.

Oef 2 Romanian DL (beltless)
10x140
10x140
10x160

Beetje doorbloeden.

Oef 3 Speed squat (tegen dubbel choked small bands)
3x70+b
3x80+b
6x3x100+b

Oef 4/5 Adductie en abductie
3 sets beide onder het mom van heupen versterken.

Vraag: Wat denken jullie, speedwerk voor of na zwaarder werk of zelfs aparte dag. Ik doe ze nu na zwaar werk omdat ik het mentaal niet fijn vindt om alleen speedwerk te doen. De theorie dat je met een maximale versnelling hetzelfde trainingseffect zou bereiken qua belasting als met zwaar gewicht voelt voor mij in ieder geval niet zo. Na zwaar werk en de belasting erop afstemmen dat ik nog steeds goed snel ga zou wel de voordelen moeten hebben van een snellere excentric bv. Voor zwaar werk snap ik dat je explosiever bent maar dat zou toch afhankelijk zijn van het gew wat je gebruikt. Als je na zwaar werk een lagere max berekent en daar een percentage van pakt zou je daarvoor compenseren.

Ik ben benieuwd naar de argumenten..

---------- Toegevoegd om 21:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:14 ----------

Vandaag in de middag.

Opw 10min crosstrainer

Oef 1 Paused oly squat (beltless)
5x20
5x50
5x70
5x90
5x110
5x140
5x160

Redelijk pittig na gisteren die laatste. Maar onder het mom van Broz knows en squats cure cancer gewoon doordouwen en vaak doen.

Oef 2 Romanian DL (beltless)
10x140
10x140
10x160

Beetje doorbloeden.

Oef 3 Speed squat (tegen dubbel choked small bands)
3x70+b
3x80+b
6x3x100+b

Oef 4/5 Adductie en abductie
3 sets beide onder het mom van heupen versterken.

Vraag: Wat denken jullie, speedwerk voor of na zwaarder werk of zelfs aparte dag. Ik doe ze nu na zwaar werk omdat ik het mentaal niet fijn vindt om alleen speedwerk te doen. De theorie dat je met een maximale versnelling hetzelfde trainingseffect zou bereiken qua belasting als met zwaar gewicht voelt voor mij in ieder geval niet zo. Na zwaar werk en de belasting erop afstemmen dat ik nog steeds goed snel ga zou wel de voordelen moeten hebben van een snellere excentric bv. Voor zwaar werk snap ik dat je explosiever bent maar dat zou toch afhankelijk zijn van het gew wat je gebruikt. Als je na zwaar werk een lagere max berekent en daar een percentage van pakt zou je daarvoor compenseren.

Ik ben benieuwd naar de argumenten..

---------- Toegevoegd om 21:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:14 ----------

oeps dubbel

Doe je zaterdag nog mee in Heerenveen Gijs? Of de volgende 25april??

• #21.750
niks ingeschreven nee. Alleen team tot nu toe.

Jammer man

Waarom überhaupt speedworm Gijs? Persoonlijk zie ik daar het nut niet echt van in, de lifts zijn naar mijn idee gewoon te snel voorbij om te zorgen dat je maximaal kracht kan geven. Aangezien het ook lastig is om in je techniek te blijven lijkt het me naast je al behoorlijk belastende schema alleen maar een extra kans op blessures.

Weet niet wat jou gedachten hierover zijn?

De theorie dat je met een maximale versnelling hetzelfde trainingseffect zou bereiken qua belasting als met zwaar gewicht voelt voor mij in ieder geval niet zo.

Zit niet zo extreem in die theorieën maar deze stelling lijkt me onjuist: het is juist een andere soort belasting en trainingseffect dat je creeërt met dynamic t.o.v. ME en RE: verbeterde spiervezelactivatie, minder belasting op de pezen/spieren en CNS maar toch een goed trainingseffect voor je ME dagen.

Verder kun je prima na je DE oefening een RE er achteraan doen. Alleen wat speedwerk op één dag doen is ook niet wat WSB aanraadt; assistance hoort er ook bij. Persoonlijk zou ik je volume/frequentie wat verlagen om toch wat hersteltijd te hebben voor je zware woen en zaterdagen. Maar goed, die discussie tussen ons is nog ouder dan water.

Ik geloof persoonlijk helemaal niet in dat speed werk op zulke lage percentages.
Volgens mij is t oorspronkelijk trouwens zo bedoeld dat je dynamic effort werk op aparte dagen doet.

Het is imo veel beter om op submaximale intentsiteit te zorgen voor zo veel mogelijk snelheid in je lifts terwijl je tegelijkertijd perfect in je techniek blijft. Op <~60% 1rm kan dit niet echt omdat je dan gewoon veel te hard gaat, je zal misschien nog wel meer risico op blessures hebben ook

Al het "speedwerk" met chains wat ik tegenwoordig op de main lifts doe, is in de 70-75% range (en heel soms 80%). Vaak als 2e variant op de lift die dag, soms als enige variant die dag. Met die percentages heb ik in ieder geval oprecht overdracht gemerkt naar mijn lifts. In het verleden al die andere theorieën wat betreft speedwerk ook gedaan, dus al dat gedoe in de 40-60% range en zelfs aparte dagen, zelf had ik daar altijd hetzelfde gevoel bij als jij. Het voelde gewoon niet zinvol (en ik merkte er dus ook niks van).

Zoals je weet wordt Chris begeleid door Sheiko en die schrijft ook hem nooit lagere percentages voor voor werk met chains. Als je bands wil toepassen hanteert hij dezelfde percentages. Enige sidenote is dat je moet zorgen dat de belasting van de ketting of band zo om en nabij de 8 kilo per kant is.

Laatst bewerkt:
  • #21.756
Waarom überhaupt speedworm Gijs? Persoonlijk zie ik daar het nut niet echt van in, de lifts zijn naar mijn idee gewoon te snel voorbij om te zorgen dat je maximaal kracht kan geven. Aangezien het ook lastig is om in je techniek te blijven lijkt het me naast je al behoorlijk belastende schema alleen maar een extra kans op blessures.

Weet niet wat jou gedachten hierover zijn?

In principe moet je je lichaam dus ook leren explosief te zijn, dit doe je door speedwerk. Hoe sneller de lift voorbij is des te meer versnelling heb jij voor elkaar gekregen dus iets zo snel mogelijk bewegen is voor het lichaam ook een zware taak net als een heel zwaar gewicht verplaatsen dat niet zo snel kan. Voor sterkste man is dit een zeer zinvolle eigenschap. Power.

Zit niet zo extreem in die theorieën maar deze stelling lijkt me onjuist: het is juist een andere soort belasting en trainingseffect dat je creeërt met dynamic t.o.v. ME en RE: verbeterde spiervezelactivatie, minder belasting op de pezen/spieren en CNS maar toch een goed trainingseffect voor je ME dagen.

Verder kun je prima na je DE oefening een RE er achteraan doen. Alleen wat speedwerk op één dag doen is ook niet wat WSB aanraadt; assistance hoort er ook bij. Persoonlijk zou ik je volume/frequentie wat verlagen om toch wat hersteltijd te hebben voor je zware woen en zaterdagen. Maar goed, die discussie tussen ons is nog ouder dan water.

Zou volgens mij idd sneller van herstellen. Ik doe dus ook niet alleen speedwerk op een dag omdat dat dus ook niet zinvol genoeg voelt.

Ik geloof persoonlijk helemaal niet in dat speed werk op zulke lage percentages.
Volgens mij is t oorspronkelijk trouwens zo bedoeld dat je dynamic effort werk op aparte dagen doet.

Het is imo veel beter om op submaximale intentsiteit te zorgen voor zo veel mogelijk snelheid in je lifts terwijl je tegelijkertijd perfect in je techniek blijft. Op <~60% 1rm kan dit niet echt omdat je dan gewoon veel te hard gaat, je zal misschien nog wel meer risico op blessures hebben ook

Klopt, doe ik dus ook, zoveel mogelijk snelheid met niet max gewicht met perfecte techniek. Je kunt juist versnellen door de bands omdat je snellere excentrische fase hebt en harder kan versnellen in de concentrische zonder dat je de barbell daadwerkelijk door het plafond gooit.

Al het "speedwerk" met chains wat ik tegenwoordig op de main lifts doe, is in de 70-75% range (en heel soms 80%). Vaak als 2e variant op de lift die dag, soms als enige variant die dag. Met die percentages heb ik in ieder geval oprecht overdracht gemerkt naar mijn lifts. In het verleden al die andere theorieën wat betreft speedwerk ook gedaan, dus al dat gedoe in de 40-60% range en zelfs aparte dagen, zelf had ik daar altijd hetzelfde gevoel bij als jij. Het voelde gewoon niet zinvol (en ik merkte er dus ook niks van).

Zoals je weet wordt Chris begeleid door Sheiko en die schrijft ook hem nooit lagere percentages voor voor werk met chains. Als je bands wil toepassen hanteert hij dezelfde percentages. Enige sidenote is dat je moet zorgen dat de belasting van de ketting of band zo om en nabij de 8 kilo per kant is.

Zelfs een choked mini geeft al meer dan 8kg volgens mij en WSB hadden ze banden op basis van max gewicht en gingen de zware jongens zelfs met 80kg per kant speedwerk doen. 8kg lijkt me echt onvoldoende omdat je dan met maximale versnelling alsnog de bar van je schouders af ramt.

Wat jij zegt is eigenlijk gewoon zwaar trainen met een minimale overload op de top? Sheiko raad dus eigenlijk nooit echt speedwerk aan met gewoon barbell werk. Kijk de events bij ons zijn ook redelijk vaak puur explosief maar het voelt toch wel goed om ook met barbell werk dit soms te doen en te versnellen met bands of chains.

Wbt submax intensiteit klopt het ja wat je zegt. Wanneer er alleen normaal gewicht (dus stang en plates) gebruikt wordt zal het percentage hoger liggen dan 60%. Er wordt dus nooit enkel 60% straight weight gebruik, maar er komt nog zo'n 25 a 30% band spanning of kettingen gebruikt (of combi).

Na DE wordt er nooit ME gedaan aangezien je na DE al vermoeid bent en je dus minder maxt.
Hetzelfde geldt voor DE na ME, je explosiviteit zal afgenomen zijn nadat je gemaxt hebt.
Maar, na DE wordt er absoluut nog assistence gedaan.

---------- Toegevoegd om 21:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:09 ----------

+1 wat betreft het WSB verhaal.
En wat betreft Gijs en volume verlagen dat gaat niet voor hem werken want dan wordt ie waarschijnlijk heel erg druk en vervelend :D

Zelfs een choked mini geeft al meer dan 8kg volgens mij en WSB hadden ze banden op basis van max gewicht en gingen de zware jongens zelfs met 80kg per kant speedwerk doen. 8kg lijkt me echt onvoldoende omdat je dan met maximale versnelling alsnog de bar van je schouders af ramt.

Wat jij zegt is eigenlijk gewoon zwaar trainen met een minimale overload op de top? Sheiko raad dus eigenlijk nooit echt speedwerk aan met gewoon barbell werk. Kijk de events bij ons zijn ook redelijk vaak puur explosief maar het voelt toch wel goed om ook met barbell werk dit soms te doen en te versnellen met bands of chains.

Wat ik even niet weet; hebben ze bij WSB wel raw lifters? Misschien dat de optimale toegevoegde belasting van chains/bands verschilt voor geared en raw lifters? 8 kilo (dus een totaal van 16 kilo) is inderdaad in de 40-60% range veel te weinig, maar vanaf 70% en meer zul je geen last hebben van een barbell die bij squats je schouders af komt.

Sheiko noemt het inderdaad geen speedwerk, maar het idee is hetzelfde; leren blijven versnellen door de hele lift.

Al het "speedwerk" met chains wat ik tegenwoordig op de main lifts doe, is in de 70-75% range (en heel soms 80%). Vaak als 2e variant op de lift die dag, soms als enige variant die dag. Met die percentages heb ik in ieder geval oprecht overdracht gemerkt naar mijn lifts. In het verleden al die andere theorieën wat betreft speedwerk ook gedaan, dus al dat gedoe in de 40-60% range en zelfs aparte dagen, zelf had ik daar altijd hetzelfde gevoel bij als jij. Het voelde gewoon niet zinvol (en ik merkte er dus ook niks van). Zoals je weet wordt Chris begeleid door Sheiko en die schrijft ook hem nooit lagere percentages voor voor werk met chains. Als je bands wil toepassen hanteert hij dezelfde percentages. Enige sidenote is dat je moet zorgen dat de belasting van de ketting of band zo om en nabij de 8 kilo per kant is.

Als ik met bands werk is de tension wel een stuk hoger hoor, ik denk eerder 30 kg per kant met ongeveer 65% van 1RM. Het is dan niet extreem snel meer, maar wel prima om explosief te leren pressen voor m'n gevoel. Chain presses die ik doe zijn meestal op hoger gewicht en minder explosief.

Wat ik even niet weet; hebben ze bij WSB wel raw lifters? Misschien dat de optimale toegevoegde belasting van chains/bands verschilt voor geared en raw lifters? 8 kilo (dus een totaal van 16 kilo) is inderdaad in de 40-60% range veel te weinig, maar vanaf 70% en meer zul je geen last hebben van een barbell die bij squats je schouders af komt.

Sheiko noemt het inderdaad geen speedwerk, maar het idee is hetzelfde; leren blijven versnellen door de hele lift.

Volgens mij heeft WSB zo goed als geen raw lifters.

Jij zou er goed aan doen om 65 kilo normaal gewicht + 4 kettingen van 8 kilo te gebruiken aangezien je max 140 is.

Terug
Naar boven