- Waardering
- 7.025
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 105kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hij heeft wel gelijk.
Buiten de high rep trainingen hou je zelf wel low rep erin toch ?
Ik heb gemerkt als ik een een tijd alleen high rep doe vooral op mainlifts dat mijn cns totaal geen hogere percentages meer trekt vooral als de intensiteit hoog is op laag volume. Ga dan zowel op kracht als massa achteruit.
High reps doe ik zelf vooral op variaties van main lifts.
Ik denk wel dat je een goede gym en/of goede verhoudingen nodig hebt om high rep compounds te kunnen doen.
Met mijn lange ledematen en matige mobiliteit zijn bijvoorbeeld heel veel sets op squat of deadlift van high reps een garantie voor blessures/pijntjes.
Dit kun je vrij goed oplossen met bijvoorbeeld een safety bar (minder schouderklachten bij squat), een trapbar/blocks (minder rugklachten bij deadlift) of een swissbar/log (minder schouderklachten bij bench/overhead).
Vergeet niet dat jij een ex-bodybuilder en gymleraar bent, met een (zeker voor strongman begrippen) gruwelijke GPP.
Je bent dan wel geen 18 meer, maar soepeler/in betere shape dan 99.9 van de 100 strongman.
Daarnaast ben je vrij klein (dus geen ongunstige houdingen bij bijv. een deadlift) en heb je goede equipment,
En ja ik weet dat je een hernia hebt gehad en nee ik spreek je ook niet tegen hier.
Alle shit die je hebt, zowel intern (hoge workload, veel spiermassa, goede conditie) als extern (goede attributen om mee te trainen) heb je zelf voor elkaar gekregen.
Niks dan respect hiervoor, het enige wat ik bedoel is dat het niet handig is voor elke strongman/gymrat om bijv. high rep deadlift en squat vaak te doen.
Vaak zijn variaties (frontsquat, safety bar, trap bar dl) oefeningen die beter passen bij bepaalde individuen.
Dit betekent zeker niet dat je alleen maar flyes en leg curls high reps kan doen, ik zou het alleen niet te vaak op dezelfde variatie/basis doen.
Zoals Matt Wenning zegt "als een nieuwe auto altijd enkel bochten naar links maakt, dan zit je binnen de kortste tijd met een auto die aan één kant versleten is. De rest is nog zo goed als nieuw!"
Ik zelf doe daarom niet vaak main lifts high reps (om de redenen hierboven beschreven) maar wel op de "bewegingen" (dus EEN squat high reps, EEN verticale press high reps etc.) en assistance uiteraard.
Wellicht een waardevolle toevoeging, zo is het iig wel bedoeld, niet als "aanval"!
Als je met Alex Alex Moonen bedoeld, die is juist een voorbeeld van mijn theorie. Hij doet al zn squats met een ssb of belt sq machine omdat zn schouder geen gewone squat aankan.
Ergens heb je wel gelijk met het feit dat je dan ook geen low reps moet doen maar 1 gefocussed 5rm op squat voelt anders aan je schouders dan 100 total reps.
Geen smoesjes hoor, ik vind ook dat je high rep compounds moet doen. Alleen niet altijd de basisoefeningen maar wel de basisbewegingen.