XXL Nutrition

g-mens log

Succes zondag man! Je moet je gewoon kwalificeren. bij wie moet ik anders om een pose schreeuwen???

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.462
Vraagje, als jij deadlift, 'round je je upper back' dan? Want ik lees hier zo veel tegenstrijdige artikels. Dave Tate zegt dat je je 'upper back moet rounden', en vele anderen zeggen dat je je schouderbladen samen moet trekken.

Bijvoorbeeld:

The importance of shoulder blade retraction (pinching them back so the chest is out) is not only overlooked, it is sometimes completely ignored by competitive powerlifters. It was a bit disheartening to hear, at a recent powerlifting workshop, one of today’s top powerlifting coaches say that bringing the shoulder blades back isn’t as important as some of us think it is. Let’s keep in mind that this particular lifter hated deadlifts, in part because of the millennium it took him to pull his inflexible body down into proper position. Meanwhile I’ll argue for the importance of shoulder blades and the training of the upper back to make a safer and stronger deadlift.

If the shoulder blades round forward, there is an automatic signal sent to the hips to round (tuck under) as well, making the lower back lose all arch and your whole spine look like the letter C. Keeping a tight arch with rounded shoulders is fighting a natural spine response, and can also put the bar further in front of the body, creating more force directed at the lower back. The opposite of that spine response holds true as well. Try it. Stand up and pinch your blades back like you’re trying to squish an orange between them. Chances are your butt went out and you arched your back. C might be for ‘cookie,’ but not for deadlifts. Arch that back and get that booty out.

En dan Tate:

Mistake #2: Pulling the shoulder blades together

This is a mistake I made for years. Stand in a deadlift stance and pull your shoulder blades together. Take a look at where your fingertips are. Now if you let your shoulders relax and even round forward a little you'll see your fingertips are much lower. This is why we teach a rounding of the upper back. First, the bar has to travel a shorter distance. Second, there's less stress on the shoulder region. It'll also help to keep your shoulder blades behind the bar. You'll read more on this later.

En zo zijn er nog veel voorbeelden. Dus, daarmee dat ik het aan u eens vraag.

Ik kan hier evengoed een topic over maken, dat weet ik, maar ik vraag het liever aan mensen die er al zeker iets van kennen. En de meesten in dit log kennen er wel wat van. Daarmee dat ik het hier vraag.

Bedankt, moest je me hier wat mee willen helpen!

Ik ben het in zoverre eens met Tate dat ik vind dat er niet overdreven aandacht besteedt moet worden aan het fixeren van de schouderbladen in de naar achter getrokken positie alvorens met de lift te starten. Ik start met chest up wat ook een signaal is om de onderrug recht te houden en dan ga ik pullen. De vraag is ook of de spieren verantwoordelijk voor het naar achteren trekken van de schouderbladen sterk genoeg zouden zijn om in deze positie een 300+ kg bar van de grond te pullen zonder dat de schouderbladen naar voren komen. Laten we het nog sterker stellen. Een 400+ bar op topniveau?
Ik zie in ieder geval (en Tate haalt dat ook wel eens aan) dat lifters die tegen hun max gaan liften en beginnen met de schouders teruggetrokken dat ze beginnen te pullen, de heupen startten met omhoog gaan terwijl de schouders langzaam naar voren komen omdat de Rhomboids/traps de schouders niet kunnen fixeren. Het resultaat is dan meer dan eens dat de heupen te hoog zijn als de bar pas losgetrokken wordt.

Zie hier mijn visie, succes.

En aan alle anderen. Bedankt jongens en meisjes. En je kunt natuurlijk altijd Jarno nog vragen voor een abdominal pose:p

Ja ik weet het, eigenlijk zou ik langs die fysio moeten uit Middelburg (Roy can you hook me up?) dat was echt een openbaring. Aangezien ik hypermobiel ben moet ik eens in de zoveel tijd eens echt een belachelijke kraaksessie hebben. Ik zit daar nu tegenaan ja.

Ik denk dat ik daar binnenkort ook eens naartoe ga. Roy had me toen al het adres gegeven maar ben nog steeds niet gegaan.

Goodluck Gijs!

Bedankt, goede uitleg!

Veel succes!

succes morgen Gijs, give'em hell

Succes bro!

veel succes Gijs, op naar het NK hopelijk!

Veel succes Gijs!
Op naar de top 5 NK Sterkste Mannen, hehe. :)

good luck jonge!hopelijk red je het!

Succes. Toch wel onderdelen die jou redelijk liggen toch op de squat van 300 na?

good luck G ! ik gun het je

Inderdaad, veel succes G!

Met jou instelling en doorzettingsvermogen kom je er vast en zeker! :thumbup:

Succes morgen Gijs !!! heb je er zin in ?

Succes gewenst!

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.476
Thanks mannen het doet me goed dat zowat het halve forum me succes wenst.

Wie van RPB gaan er kijken?

succes!

Succes gijs!
Laat ze wat zien!:D

Terug
Naar boven