Graag even een bron aanhalen in het vervolg.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12456345
"The most frequent cardiotropic viruses detected by endomyocardial biopsy are Parvo B19, enteroviruses, adenoviruses, cytomegalovirus, and less frequently Epstein-Barr virus, and
influenza virus."
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/111/7/887
"MBs were obtained for PCR analysis from 245 consecutive patients (median left ventricular ejection fraction, 35.0%; range, 9% to 59%). PCR and reverse transcription–PCR were performed to detect the genomic sequences of enterovirus (EV), adenovirus (ADV), human cytomegalovirus (HCMV), herpes simplex virus, Epstein-Barr virus (EBV), human herpesvirus 6 (HHV-6), parvovirus B19 (PVB19), and influenza A and B viruses. Myocardial inflammation was assessed by histological and immunohistological analyses. Viral genomes could be amplified from EMBs of 165 (67.4%) of the 245 DCM patients: EV=23 (9.4%), ADV=4 (1.6%), PVB19=126 (51.4%), HHV-6=53 (21.6%), EBV=5 (2.0%), HCMV=2 (0.8%), including n=45 cases (27.3%) with multiple infections"
Korte antwoord: Even gezocht in de literatuur.. influenza kan, in zeer zeldzame gevallen (en nee ik heb niet enkel artikels gezocht in mijn voordeel, het waren de enige relevante artikels die ik op 10 min vond) idd gedilateerde cardiomyopathie uitlokken. Daarin heb je gelijk.
Lange antwoord: ....Maar kijk eens naar de andere virussen die dit, veel vaker doen: CMV, herpesvirus, parvovirus, EBV.. bijna iedereen heeft deze virussen ooit doorgemaakt, de kans op gedilateerde cardiomyopathie is dan ook veel groter bij andere. Maar de kans dat dit optreedt is gewoon sowieso superklein, nog kleiner in gezonde patiënten dan immuungecompromitteerde, dat het imo gelijkaardig is aan zeggen: "Blijf maar binnen vandaag, dan word je niet omvergereden".
Anyhow, ik wou reageren omdat ik dacht dat jij beweerde dat antibiotica helpt tegen een griep. Ik zal dit mis afgeleid hebben want in je uitleg ga je daar niet verder op in.
En of het verder een griep is weet ik niet, geen zin om >60 posts terug te gaan zoeken, ik lees enkel iets van een neus vol snot, waarbij ik aan sinusitis denk, een aandoening waar g-men in het verleden volgens mij ook al vaak mee sukkelde.
EDIT: Maar dat hij moet uitzieken als hij zich slecht voelt en ondertussen rustiger trainen => 100% akkoord.